Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

Kasi like saja apa ada hal...

Biaqpila on Facebook
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Mac 31, 2011

Laman TV Selangor digodam dengan kata-kata lucah


Laman sesawang kerajaan negeri Selangor, TV Selangor digodam hari ini.

Menurut penolong pengurus, penerbitan kreatif, TV Selangor, Nik Ahmad Nik Mohamad Daud, laman mereka diserang kira-kira jam 4 petang tadi dan sehingga ini masih belum pulih.

tvselangor02“Laman TV Selangor dipercayai digodam dari Brickfield dan Seksyen 9, Shah Alam. Laman kami telah ditampal dengan kata-kata lucah,” katanya ketika dihubungi.

Menurut Nik Ahmad kerja-kerja membaik pulih sedang dijalankan tetapi tidak dapat memberi kepastian bila keadaan akan kembali sedia kala.

TVSelangor adalah saluran televisyen milik kerajaan negeri Selangor yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat.

Ia mula beroperasi pada tahun 2008 selepas Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dilantik sebagai menteri besar.

tvselangor01TVSelangor diwujudkan kerana mendakwa kerajaan persekutuan yang ditadbir oleh BN tidak memberi peluang kepada kerajaan Selangor yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat untuk menggunakan media miliknya seperti RTM bagi menyebarkan maklumat kepada rakyat Selangor.

Ia adalah stesen milik penuh kerajaan Selangor. Namun, siarannaya hanya boleh ditonton menerusi internet kerana kerajaan persekutuan tidak memberi lesen penyiaran kepada TVSelangor untuk memancarkan siaran menerusi gelombang UHF/VHF ataupun menerusi satelit di Selangor.

MK

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Kerana Interlok Muhyidin jadi selok


Nampaknya isu Interlok berpanjangan. Kini ia membangkitkan kemarahan NGO cina pula yang bergabung dengan India. Dalam sidang media di pejabat Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH) di Kuala Lumpur tengah hari tadi, Cheng selaku Presidennya mendakwa beliau dan beberapa wakil NGO yang hadir sama mewakili 45 lagi pertubuhan Cina dan India di seluruh negara.

Hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif KLSCAH Tang Ah Chai, Presiden Yayasan Tamil K Uthayasoorian, Presiden Persatuan Progresif India Malaysia AP Raja Retinam dan Presiden Persatuan Pelajar India Malaysia Kishur Goonasaran yang juga anggota Pasukan Bertindak Interlok Nasional (NIAT).

Cheng juga mendakwa novel itu hampir sama dengan program Biro Tata Negara yang didakwa sebagai "pembasuhan minda" dan mempromosi perkauman dan perpecahan. Sehubungan itu, beliau mendesak kerajaan menggugurkan buku tersebut sebagai teks sastera untuk sekolah menengah, bukan dipinda atau ditapis mana-mana bahagian.

Sebelum ini Muhyidin telah menubuhkan jawatankuasa panel bebas untuk mengkaji Interlok. Didapati terlalu banyak kesalahan bahasa dan fakta di dalam Interlok edisi murid sahaja lebih daripada 80. Episod kontroversi berkaitan Interlok edisi murid menyaksikan sejumlah 106 pindaan melibatkan kesalahan bahasa dan fakta dilakukan. Kesalahan bahasa dan fakta sahaja berjumlah 84.

Bagaimana Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) boleh terlepas pandang begitu banyak kesalahan?
Ia menimbulkan persoalan, sejauh mana penglibatan DBP di dalam memastikan taraf Bahasa Malaysia di kalangan anak muda. Persoalan ini ditujukan kepada DBP kerana ia merupakan penerbit Interlok edisi murid yang menjadi buah mulut orang ramai sejak penghujung tahun lalu.

Adakah DBP sudah kelesuan dalam usaha memartabatkan bahasa kebangsaan di negara ini? Selain itu DBP juga boleh dipersalahkan di atas kegagalan sebilangan rakyat yang tidak dapat berbahasa Malaysia. Manakan tidak, hanya dua negara di dunia mempunyai agensi khas untuk memartabatkan bahasa masing-masing. Selain daripada Malaysia, Perancis juga mempunyai agensi bahasa Perancis yang menyebarkan bahasa Perancis ke seluruh dunia. Namun jika dibandingkan dengan DBP, agensi bahasa negara kita sememangnya lesu.

Isu ini nampaknya menyebabkan Muhyidin menjadi ‘selok’ (sesak nafas) belum lagi selok kera. Nescaya terngangalah jawabnya. Setakat mana Muhyidin boleh bertahan sebagai hero melayu. Nak pinda novel tu… nampaknya dah menjadi hancur lebur. Sudah tak menjadi novel lagi. Dah jadi bubur. Kalau perkataan “paria” digugurkan dan 106 pindaan lagi dibuat. Apa lagi yang tinggal dengan novel sastera itu. Cara paling mudah bagi pemerintah UMNO-BN yang kian lemah adalah dengan menarik balik Interlok darpada menjadi teks sekolah kementrian. Selepas Hisyamudin terpaksa beralah dengan isu ‘Bible Melayu’nya dan kini sebelum pilihanraya Sarawak ni nampaknya Interlok dengan isu perkauman ini akan mengikuti episode bible melayu juga.

Nampaknya usaha UMNO untuk menanam semangat assobiyah dan agenda perkauman kebangsaan kepada setiap generasi muda menjadi serba tak kena. Kalau cengkaman semangat nasionalisme ini gagal diterapkan dibimbangi generasi akan datang tidak akan bersama dengan UMNO lagi. Kita dapat saksikan perjuangan kebangsaan UMNO dan makin pendek nyawanya. Nak harapkan siapa lagi. Nak harapkan PERKASA Nampak, kapal mereka dah berkocak. Ketua Wira dan wanitanya dah letak jawatan. Masuk IJN pulak pak brahim ali kalau macam ni… Mana Ketua Pemuda UMNO… senyap je!!!

ustsaifulbahri


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

FAQ : Soal Jawab Saman Ekor Bersama Pegawai Trafik Imaginasi

Q : Apa gunanya saman ekor?



A : Saman ekor sangat berguna untuk mengawal pemandu-pemandu Malaysia daripada memandu melebihi had laju yang ditetapkan.



Q : Apakah keburukan saman ekor?



A : Keburukan saman ekor adalah sistem saman ekor tidak dapat berfungsi ketika hujan kerana anggota polis yang perlu "menyaman ekor" itu tidak mahu basah kuyup pakaiannya.



Q : Apakah kebaikan saman ekor?



A : Kebaikan saman ekor adalah sistem ini bergantung kepada sistem "surprise" di mana anda akan secara tiba-tiba mendapat surat mengatakan anda telah pun disaman.Kami assume semua orang sukakan parti hari jadi mengejut.Konsep sama diaplikasikan dalam saman ekor.



Q : Bagaimanakah saman ekor berfungsi?



A : Saman ekor berfungsi dengan seorang anggota polis bawahan (khasnya pegawai baru) dijadikan mangsa untuk menyorok di dalam semak atau di bawah jambatan berbekalkan speed gun untuk menembak mana-mana kereta yang didapati memandu melebihi had laju.Jika didapati lebih daripada had laju,surat saman akan dihantar terus ke alamat pendaftaran tuan punya kenderaan.



Q : Bolehkah sistem ini disalah gunakan?



A : Boleh.Cari seorang lelaki yang anda tidak gemari dan merayulah pada dia untuk meminjamkan kepada anda kereta dia.Pandulah dikawasan yang sudah terkenal dengan kawasan speed trapnya (cth. Federal Highway) dan pandulah selaju mungkin.Ulangi untuk beberapa hari.



Q : Jika anggota polis perlu menyorok untuk memeriksa kadar kelajuan,apa sebenarnya motif saman ekor ini?



A : Motif saman ekor ini jelas sekali untuk menghukum anda yang lalai.Jika anda gemar memandu melebihi had laju,sudah pasti akan makin banyak saman ekor yang akan anda terima.



Q : Kenapa anggota polis perlu menyorok di dalam longkang atau di dalam semak?



A : Tindakan ini hanyalah untuk memastikan anda tidak dapat melihat kelibat anggota polis yang terbabit.Sebab lain untuk anggota polis menyorok adalah untuk memastikan anda memandu laju dan anda tidak mematuhi undang-undang untuk membolehkan pesalah trafik leka dan boleh disaman.



Q : Jika anggota polis tadi menyorok menyebabkan saya memandu laju,kenapa anggota polis itu tidak menampilkan dirinya?Bukankah ini akan membuatkan saya memandu dengan lebih perlahan?



A : Dikhuatiri,jika lebih ramai orang Malaysia memandu dengan perlahan,ini akan menyebabkan kurangnya bilangan saman ekor yang dapat dikeluarkan dan seterusnya mengurangkan hasil kutipan saman yang mampu dikutip setiap tahun daripada pesalah trafik.Ini semua berkaitan dengan ekonomi,inflasi,KDNK,GDP dan pelaburan domestik.Saya sendiri kurang fasih mengenai benda ini tapi apa yang diberitahu,bayaran saman mampu meningkatkan taraf hidup rakyat.



Q : Saya tak faham jawapan itu tadi.



A : Ringkasannya begini.Anda pandu laju,kami dapat tembak,anda kena saman,duit anda terbang,kerajaan pun gembira,ekonomi makin kukuh dan anda adalah penyumbang kekukuhan ekonomi.



Q : Bukankah lebih baik jika "Saya nampak ada polis bertugas,saya bawak perlahan,saya tak langgar undang-undang,trafik pun bergerak lancar"?



A : Harap maaf,anda tidak layak mempersoalkan modus operandi kami.Anda mesti merasakan,mencegah adalah pendidikan yang lebih baik untuk pesalah trafik.Pihak kami pula merasakan menghukum adalah pendidikan terbaik untuk pesalah trafik.



Kami bukan seperti Kementerian Kesihatan yang cukup suka mencegah nyamuk Aedes.Jika kami diberi kuasa untuk melawan masalah demam denggi,apa yang kami akan lakukan adalah biarkan sahaja rumah anda dipenuhi dengan nyamuk aedes dan apabila anda sudah terkena demam denggi,kami akan saman anda kerana menjadi penyebar demam denggi ketika anda sedang demam denggi.Itu adalah satu method hukuman yang sangat berkesan terhadap rakyat Malaysia.



Q : Bolehkah anda terangkan analogi itu dengan lebih jelas?



A : Modus operandi saman ekor tidak bertujuan untuk mencegah kesalahan trafik.Saman ekor bertujuan untuk menghukum kesalahan trafik kerana kami percaya kadar disiplin pemandu-pemandu di Malaysia membolehkan kami layak mempraktikkan taktik hukuman sedemikian supaya pesalah trafik beringat selepas membuat salah.Keywordnya di sini,selepas membuat salah.Sekali membayar saman,selamanya akan teringat denda yang terkena dan kesalahan yang dilakukan dapat dikawal oleh pemandu.



Q : Bagaimana pula dengan mereka yang masih memandu laju tetapi belum pernah di saman ekor?



A : Golongan seperti itu satu hari nanti sudah pasti akan dapat juga kami saman,asalkan pihak rakyat bekerjasama memastikan tidak ada yang memberikan signal "high beam" untuk memaklumkan kepada pemandu lain yang ada speed trap di kawasan berkenaan.Biarkan mereka lalai dan jangan beritahu mereka.Apa yang anda dapat bila anda tolong mereka terlepas dari kena saman?



Q : Bukankah itu sesuatu yang bagus dalam memastikan semua kenderaan mengikut had laju?



A : Tidak.Itu bukanlah sesuatu yang normal dan pihak kami tidak mahu menempatkan seorang anggota trafik di kawasan yang kurang berkemungkinan kesalahan trafik akan dilakukan kerana ini melibatkan pembaziran wang cukai negara dan tenaga kerja anggota polis. Jika kami mengadakan operasi speed trap,kami mahu nampak resultnya,jadi dalam hal ini,resultnya adalah dalam bentuk saman ekor.Apa saja yang kami lakukan adalah demi kepentingan negara jadi semua usaha perlu balik modal.



Q : Soalan terakhir,kita semua sudah sedia maklum,pemandu Malaysia akan berdisiplin jika nampak anggota polis di jalan raya.Kenapa perlu menyorok?



A : Itu sudah kali kedua anda bertanya soalan ini.Saya akan jawab lagi sekali,jika anggota polis trafik itu tidak menyorok,bagaimana kami dapat mengeluarkan surat saman jika semua orang memandu dengan berhati-hati?

cursingmalay

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Sekiranya berlaku gempa bumi, larilah ke loji nuklear!

Cita-cita Nuklear Malaysia: Sebuah Harapan


“Sekiranya berlaku gempa bumi, larilah ke loji nuklear!” kata seorang pensyarah berkaitan teknologi nuklear di sebuah universiti di Jepun.

Biar pun berbunyi agak dramatik, konotasinya ialah keyakinan pakar-pakar nuklear Jepun terhadap tahap keselamatan loji nuklear di negara berkenaan. Dunia yakin, Jepun adalah benchmark yang wajar pada mengukur kematangan dan kemajuan teknologi nuklear.


Namun pada 11 Mac 2011 yang lalu, perhitungan manusia rebah pada kuasa alam. Gempa bumi pada magnitiud 9 dan Tsunami maha dahsyat, bukan setakat memusnahkan kediaman manusia dan meragut ribuan nyawa, loji nuklear Jepun turut terjejas teruk. Tiga letupan besar berlaku dan radiasi yang terlepas ke ruang udara menjadi kegusaran mega bukan hanya penduduk tempatan malah mendebarkan masyarakat antarabangsa.

Kita berhadapan dengan masalah yang serius.

Banyak negara, seperti India, segera menyemak dan menilai kembali projek masing-masing berkaitan nuklear. Eropah seperti Perancis dan Jerman juga bertindak sama.

Timbalan Perdana Menteri baru-baru ini membuat kenyataan bahawa Malaysia akan meneruskan cita-cita nuklearnya menjelang 2021 dan 2022.

Nuklear adalah subjek yang rumit. Aspek teknikalnya hanya difahami oleh pakar-pakar, tetapi potensi dan risikonya ditanggung bersama oleh semua lapisan masyarakat. Rakyat sendiri tidak tahu apa yang hendak ditanya tentang nuklear ini. Kerisauan mereka hanya mampu diluahkan dalam bentuk soalan “selamatkah?”, “perlukah?” “mengapa tidak solar sahaja?” dan “empangan hidro itu tidak cukupkah?” yang mana kesemua soalan itu akan berbunyi penghinaan di telinga pakar yang telah membuat yang terbaik untuk kemajuan bidang mereka.

Namun kegusaran rakyat jangan diketepikan. Kerisauan mereka berasas. Bukan hanya semata-mata soal ‘kejahilan’ mereka tentang teknologi nuklear, tetapi ada isu yang lebih besar di sebalik itu.

Kita tinggal di sebuah negara yang maju tetapi jalanrayanya berlubang-lubang tanpa henti, stadium runtuh, sekolah roboh. Bakun diselaputi konflik dan amalan rasuah, nepotisme dan kronisme antara kerajaan, GLC dan sektor swasta, semua ini menjadi asas keraguan terhadap integriti kerajaan pada bertindak sebagai pelantik dan tulang belakang di sebalik pembangunan stesyen janakuasa nuklear negara.

Tambahan pula, kebebasan dokumen serta maklumat berkenaan hal-hal seperti ini teruji dengan akta-akta seperti ISA, OSA dan yang seumpama dengannya.

Apatah lagi jika aspek pelan bencana yang turut membabitkan kepakaran perubatan kecemasan, turut tidak jelas di mata rakyat, apakah kita mempunyai sistem sokongan ini seperti apa yang ada di Jepun?

Justeru, kita berharap agar pihak kerajaan serta agensi terbabit lebih bekerja keras pada mendidik rakyat agar berpengetahuan setanding dengan teknologi nuklear. Perlu telus dan jelas pada membentangkan maklumat yang diperlukan kepada rakyat dan wakil-wakilnya di Parlimen.

Jangan hanya mengambil teknologi secanggih Jepun, namun pastikan integriti kita lebih maju daripada mereka kerana kita adalah MUSLIM yang ISLAM!

Nuklear pun, ada dosa dan ada pahala. Ada Syurga dan ada Neraka. Jangan mencipta Neraka Dunia.

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 AMPANG



KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Hishamuddin Kena Lawan Tikus Dulu..

KHABARNYA Menteri Dalam Negeri (KDN) Hishamuddin Hussein akan menyaman Anwar Ibrahim. Kesalahannya kerana Anwar dakwa beliau dan abang sepupunya Najib Razak terlibat dalam pembikinaan video lucah yang mengaitkan dirinya.

Saman menyaman itu hak Hishamuddin dan sesiapa saja. Kalau kita merasakan dianiaya maka mahkamahlah tempat mengadu. Adulah kepada mahkamah dan mahkamah akan menentukan apakah yang didakwa itu benar atau tidak.

Tindakan Hishamuddin itu satu keberanian untuk menafikan dia terlibat dengan pendedahan video itu. Tindakan Hishamuddin itu boleh dianggap berani kerana untuk berlawan dengan Anwar bukan calang-calang orang. Tenguklah hari ini dalam semua orang menghala muncung senjata, bedil, keris dan segala macam ke arahnysa, dia masih mendapat sokongan. Hanya orang yang memiliki kuasa ajaib sahaja boleh surivive bila diserang begitu rupa.

Pun begitu di sini saya nak sebut sikit kepada cucu Onn Jaafar itu, daripada dia sibuk hendak menyaman Anwar elok kalau dia jenguk ke Pulapo di Jalan Gurney melihat apa yang berlaku di situ sebaik mungkin. Kejadian di pusat latihan polis itu cukup membimbangkan dan sewajarnya diberikan perhatian serius.

Menurut laporan berita tv sekejap tadi setakat ini sudah tiga orang pelatih meninggal dunia di Pulapo kerana terkena air kencing tikus. Manakala empat orang lagi sedang dirawat di hospital dan sebanyak 59 orang pelatih pula diasingkan.

Ini kes berat ini. Seingat saya inilah pertama kali pelatih mati 'percuma' di dalam pusat latihan. Memalukan lagi bila mana kematian itu disebabkan air kencing tikus.

Jadi adalah baik Hishamuddin selesaikan dulu masalah virus berkenaan daripada bercakap soal-soal politik yang lebih untuk menyembunyikan fakta. Rasanya tindakan menghalau tikus lebih afdal daripada menyaman Anwar.

Masalah yang berlaku itu melibatkan nyawa manusia dan maruah pasukan polis dan negara ini.

Kalau dunia dengar nanti macam mana nak jawab pelatih yang dalam kewalan begitu eksklusif pun boleh diserang tikus. Macam mana pula dengan rakyat yang berada di luar, lebih-lebih lagi terdedah dengan bahaya itu.

Kita tidak mahu dengar selepas ini kerana kelalaian dan pengabaian keselamatan dan kebersihan akan ada pula anggota polis atau bekas KPN yang mati kerana terpijak ekor tikus. He he he... - www.msomelayu.blogspot.com

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Video Dalam Kotor Ada Rahmatnya

Oleh Mohd Sayuti Omar

SESETENGAH orang UBN tidak sependapat mengenai isu video lucah yang membabitkan Anwar Ibrahim. Ada yang keliru dan tidak setuju dengan pendedahan isu berkenaan. Mereka keliru bukan meragui apa yang berlaku, penglibatan Anwar, tetapi sejauh manakah kesan kepada motif pendedahan mengenai video itu bila ia dilakukan.



Mereka tidak mempertikikan apa yang mungkin berlaku kerana mereka diajar demikian, menerima benar apa yang dihidangkan kerana itu strategi ...tetapi mempertikaikan apakah pendedahan perkara itu tidak memberi kesan buruk kepada UBN.

Sehingga ini tiga orang penting Umno termasuk seorang setiausaha politik menteri, seorang bekas setiausaha politik perdana menteri dan seorang ketua bahagian menghubungi saya untuk bertanya pandangan saya mengenai hal itu.

Mulanya mereka bertanya apakah saya percaya atau tidak dengan isi kandungan video berkenaan. Bila mereka bertanya hal demikian bermakna mereka sendiri meraguinya, atau mahu menguji apakah orang awam (penulis bebas) seperti saya menyakininya. Kalau mereka yakin mereka tidak perlu merujuk kepada mana-mana sumber dan pendapat lain lagi.

Secara jujur saya katakan saya tidak boleh mengiya dan menindakkan kerana tidak melihatnya dengan mata dan menilai dengan kewarasan otak sendiri. Atas sifat apa yang berlaku ke atas mahkluk ini semuanya mustahil, maka ia tidak mustahil. Saya juga tidak akan mudah mengatakan tidak kalau ada bertanya atau mempersoalkan bahawa Rosmah Mansor juga ada penglibatan dalam video seperti itu. Atau Rahim Tamby Chik juga ada versi video birunya sendiri. Mana tahu? Sebab benda begitu ianya terlalu personal.

Begitu juga kalau ada bertanya atau memberi tahu bahawa ada menteri tertentu terlibat dalam melindungi penjenayah yang melibatkan anaknya sendiri saya tidak dapat menafikan kerana ia tidak mustahil dari berlaku. Seorang menteri hatta menteri agama sekali pun tidak terlindung dari segala maksiat dan jenayah kerana mereka bukan maksum. Misalnya bekas orang besar di institusi agama di negara ini pernah digossipkan mempunyai anak haram semasa menuntut di Mesir. Di Mesir, bukan China?

Bila saya menjawab secara subjektif setiausaha politik menteri itu kelihatan resah dan cemas. Beliau lalu memberi pandangannya tentang itu. "Pada saya pendedahan video berkenaan memberi kesan buruk kepada UBN. Rakyat tidak percaya," demikian katanya. Apakah dia sudah membuat tinjauan segera atau sebaliknya tetapi itulah jawaban dan rumusannya.

"Kenapa mereka buat begitu sheikh?" tanya beliau tanpa saya menjawab. Ternyata dia bimbang dengan isu video berkenaan. Dia kemudian menghitung sendiri apakah mereka sengaja nak burukkan Datuk Seri Najib?" Saya juga tidak menjawab dan menghurainya. Tetapi persoalan itu pada saya tidak masuk akal.

"Kenapa you fikir begitu?" soal saya tidak dapat mendengar begitu saja kebimbangannya. Dalam Umno kini pun ada pergolakan senyap yang orang tidak tahu. Saya rasa you sudah dapat menghidunya. Entahlah saya rasa pendedahan itu ada sedikit sebanyak dengan perkembangan yang berlaku dalam Umno," katanya selepas itu menguci kejap apa yang diketahuinya.

Manakala bekas setiausaha politik perdana menteri pula, tidak setuju dengan pendedahaan itu. Beliau sendiri sudah muak dan jemu dengan cerita-cerita atau isu politik yang tidak bermoral. Bagginya tidak sepatutnya isu itu didedahkan kerana ia mencalitkan dosa dan noda kepada Umno.

"Benar kita bermain politik dan isu adalah modalnya, tetapi kita perlu jaga soal-soal moral dan maruah. Tuhan marah kalau kita mengaibkan orang, apa lagi kalau sudah keterlaluan," katanya.

"Apakah Umno rasa dia boleh makan dengan isu itu?" soal beliau lagi. Kepadanya pendedahan itu tidak memberi untung pun kepada Umno kerana orang tahu siapa yang mendedahkan isu berkenaan.

Beliau lalu memberi anologi orang yang mendedahkan isu berkenaan samalah dengan sang pencuri yang hendak menangkap pencuri. Mana boleh pencuri nak tangkap pencuri, katanya. Orang tidak percaya, kerana pencuri juga jahat, khianat dan tidak ada moral. Beliau tidak menyebut si pencuri itu lebih jahat dari orang yang dituduh sebagai pencuri. "Dunia semua tahu," katanya.

Justeru itu walaupun seribu kalau apa yang ada dalam video itu benar orang akan tolak. Orang akan kata yang mendedahnya lebih jahat dan lebih celaka. Beliau mempunyai agenda tersendiri kerana dia juga ada dalam video berkenaan.

Ulas beliau lagi apa yang sepatutnya, pencuri bukan saja tidak boleh tangkap pencuri tetapi ia juga tidak boleh bertindak menjadi penyiasat, pendakwa dan hakim. Dia hanya layak jadi tukang lapor atau barua saja. Wah... saya bingung dan harain dengan bekas setiausaha ini. Kok kenapa?

Sementara ketua bahagian yang menghubungi saya pula berpendapat isu video berkenaan telah menguntungkan Anwar dan pembangkang. Hakikat ini katanya boleh dilihat selepas ianya didedahkan simpati orang ramai kepada Anwar bertambah. Majlis-majlis ceramah anjuran Pakatan Rakyat mendapat sambutan mendadak.

Paling baru majlis di solat hajat di Shah Alam. Katanya biarlah atas orang kata dengan majlis itu, tipu, minafik dan sebagainya tetapi ia isu video telah memberi keuntungan kepada Anwar dan Pakatan Rakyat. Video itu telah merangsang sesetengan penyokong PR yang ralik dan hanyut sebelum bangkit kembali. Perasaan marah mereka ke atas perkara itu membuatkan mereka ringan kaki untuk turun ke event yang diadakan PR.

Jadi apakah untung dan ruginya dengan pendedahan itu. Kalau ia hendak membunuh kerier Anwar, kariernya tetap tidak terbunuh. Kalau nak memalukan Anwar, Anwar telah dimalukan lebih daripada itu sebelum ini.

Jadi apa? Jawabanya video berkenaan tidak banyak membantu Umno melainkan rakyat yang atas pagar mengira Umno sudah kehabisan modal dan usaha untuk menghancurkan Anwar. Makanya bagi mereka Anwar kena dibela kerana dia tidak akan mati. Anwar kini semakin mendapat simpati dari mereka yang sebelum ini tidak pernah pun menyebut dan mempedulikannya.

http://msomelayu.blogspot.com



DD

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Laporan Pelaksanaan dan Pencapaian Manifesto PAS



Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua

Adapun teori pentadbiran UMNO sepanjang penggal pilihanraya amat mudah, sebaik sahaja dapat kuasa lepas pilihanraya, masa untuk agihan, apa saja yang patut di agihkan sesama depa. Tahun pertama buat apa yang boleh menimbulkan keseronokan rakyat dan melaksanakan janji dalam pilihanraya.


Tahun kedua dan ketiga, tekan dan laksana dasar-dasar memaksa rakyat ikut kehendak kerajaan, seperti naik harga barang, naik yuran sekolah dan lain-lain. Tengok apa yang patut laksana dalam manifesto dan janji manis pilihanraya. Tahun ke empat, bermanis muka dan memberi gula-gula. Rakyat akan lupa manifesto dan bersedia menabur apa sahaja untuk hadapi pilihanraya seterusnya... Dalam tahun-tahun dekat pilihanraya ni jangan sesekali buat perkara yang menaikkan kemarahan dan kegelisahan rakyat. Hanya gula-gula.


Maka bila hilang kerajaan, depa sangka pengganti depa akan buat perkara yang sama dengan teori depa. Depa silap! Kerajaan PR memerintah dengan berusaha memajukan negeri dan rakyat sepanjang penggal. Kita buat apa yang betul dan patut untuk negeri dan rakyat sebagai sebuah kerajaan. Kita bekerja hingga ke hari terakhir sebelum pilihanraya tanpa gula-gula palsu kerana kita janjikan Kedah Sejatera, kita tidak bodohkan orang ramai dengan gula-gula.


Akhir-akhir ini, menjelang pilihanraya umum ke 13, BN Kedah menjerit kepada rakyat PAS tak laksanakan Manifesto Pilihanraya... tujuannya supaya rakyat Kedah yang dibuai teori UMNO itu selama 11 kali pilihanraya bangkit dari membuntoti teriakan depa.Tujuannya supaya PR tak sempat laksanakan apa-apa lagi kerana masa sudah suntuk.


Masalahnya, teori itu tiada dalam kamus PR. Kita laksanakan berdasarkan kemampuan kita selama 3 tahun ini apa kita tulis dalam manifesto, tanpa had masa dan tak kira dekat atau jauh lagi pilihanraya.


Selepas tiga tahun, saya perturunkan Laporan Pencapaian Dan Pelaksanaan Manifesto PAS yang dirujuk sebagai Manifesto PR untuk dinilai oleh rakyat. Pencapaiannya seperti berikut:


Sudah berjaya dilaksanakan (44 perkara) - 78.5%
Sedang dalam proses pelaksanaan (4 perkara)  - 7.2%
Belum dapat dilaksanakan (8 perkara) - 14.3%


Berikut adalah butirannya:




PENCAPAIAN CEMERLANG YANG TIDAK BERDASARKAN JANJIDALAM MANIFESTO






1.Melancarkan Skim Kafalah sebagai salah satu jenis bantuan kerajaan negeri kepada orang miskin apabila berlaku kematian tanpa mengira agama, bangsa dan fahaman politik.



2.Membina kampus induk KUIN di Kuala Ketil dengan nilai RM 330 juta di atas tanah 831 ekar.



3. Meneningkatkan hasil kerajaan negeri melalui pembalakan sehingga mencatat kutipan hasil RM 53 juta pada 2010 dan telah dinyatakan dalam kapasiti Ketua Audit Negara 2010.



4.Melantik dan melatih 1993 orang MKK di seluruh negeri untuk memudahkan urusan rakyat dengan kerajaan.





5.Mewujudkan Tabung Tunku Mahmud sebagai tabung bantuan pendidikan di negeri Kedah.









LAPORAN MANIFESTO PILIHANRAYA PAS KEDAH


(PERKARA YANG TELAH DILAKSANAKAN)







1.PENTADBIRAN



a)Memastikan pentadbiran yang sifar rasuah.



Keterangan:



Pentadbiran sifar rasuah telah dilaksanakan dan akan dipastikan berterusan dalam urusan pentadbiran kerajaan.



Sehingga kini, kerajaan berjaya memimpin dengan bukti sebuah kerajaan yang bersih kerana tiada pegawai/kakitangan kerajaan yang disabitkan dalam rasuah.



Pihak kerajaan telah berikrar tidak akan melindungi pegawai dan kakitangan serta bersikap terbuka kepada SPRM untuk membuat siasatan sekiranya terdapat aduan.





b)Melaksanakan perancangan strategik dengan tujuan menambah hasil dan mengurangkan perbelanjaan.



Keterangan:



Perakuan Laporan Ketua Audit Negara 2009 berkenaan perbelanjaan berhemah, penjimatan serta penambahan hasil dalam negeri.



Buat pertama kalinya, pihak GLC telah menyumbang dividen kepada pihak kerajaan sebanyak RM 30 juta.



Kewanagn negeri lebih kukuh apabila berjaya melepasi paras defisit RM 16 juta pada tahun 2010.



Kerajaan juga telah melancarkan Pelan Strategik Kedah Sejahtera 2010-2015 yang meliputi bidang makro-ekonomi, industry, pelancongan, pertanian, teknologi maklumat dan telekomunikasi, pembangunan modal insan serta utiliti dan infrastruktur dengan tujuan menambah hasil pendapatan negeri.





c)Mengkaji semula elaun dan keistimewaan yang dinikmati oleh Menteri Besar dan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (EXCO).



Keterangan:



Menteri Besar dan EXCO telah membuat pemotongan elaun secara bulanan ke Tabung Tunku Mahmud.



Pengurangan elaun mesyuarat



( Pemberian elaun di Zaman UMNO/BN mencecahsehingga RM 7 juta setahun)



(Pemberian elaun semasa pentadbiran Pakatan Rakyat tidak mencapai RM 2 juta setahun)



Ahli-ahli Lembaga Pengarah GLC tidak diberikan elaun bulanan seperti sebelum ini





d)Melaksanakan pemberian kontrak secara telus dan adil.



Keterangan:



Pemberian kontrak sesuatu projek telah dilaksanakan secara telus dan adil. Kerajaan telah melaksanakan sistem tender terbuka bagi memastikan peningkatan hasil serta tidak berlaku penyelewengan.



Ini dapat dibuktikan dengan peningkatan hasil kerajaan negeri sejak mengambil alih urusan pentadbiran kerajaan. Laporan Ketua Audit Negara (2009) menyatakan Kedah telah berjaya meningkatkan hasil sehingga 205% berbanding tahun 2007.



2.HAL EHWAL ISLAM



a)Mempercepat proses penyelesaian masalah kekeluargaan Islam dalam Mahkamah Syariah



Keterangan:



Bilangan hakim syariah telah dipertingkatkan dan menubuhkan Mahkamah Rayuan bagi menyelesaikan masalah kekeluargaan Islam di Kedah.



Kompleks Mahkamah Syariah yang baru telah siap dibina dan beroperasi di Alor Setar.





b)Menubuhkan Institusi Imam (Maahad Imamah) untuk melahirkan pegawai masjid yang terlatih.



Keterangan:



Kolej Universiti Insaniah (KUIN) telah dilantik sebagai pelaksana menggantikan Institusi Imam untuk melatih dan memberi kursus kepada pegawai-pegawai masjid seluruh Kedah. Pada awal 2011, kumpulan pertama seramai 40 orang pegawai masjid telah dipilih untuk mengikuti kursus tersebut secara berperingkat.



Pemilihan imam telah dilaksanakan melalui temuduga di peringkat masjid. Kaedah ini didapati lebih adil dan telus dalam memilih imam di qaryah masing-masing.



Tiada campur tangan politik daam pemilihan imam di setiap qaryah





c)Elaun imam yang setimpal dengan peranan mereka sebagai ketua qaryah



Keterangan:



Elaun yang diberi kepada imamoleh JAKIM melalui kerajaan negeri adalah setimpal dengan keadaan semasa dan akan dipertimbangkan mengikut keperluan.





d)Memberi elaun kepada guru-guru agama dan guru-guru Al-Quran persendirian



Keterangan:



Pihak kerajaan telah memberi elaun tersebut melalui saguhati semasa bulan Ramadhan dua tahun berturut-turut. Hal ini tidak pernah dilakukan sebelum ini.





3.HAK DAN KEPENTINGAN NON-MUSLIM



a)Menjamin peruntukan Perlembagaan Persekutuan mengenai kebebasan beragama dihormati mengikut kepercayaan masing-masing



Keterangan:



kerajaan terus memberi kebebasan beragama kepada rakyat dan disamping memberi perlindungan dan sokongan kepada program-program keagamaan dan kebudayaan di Kedah tanpa sebarang gangguan.

b)Mengiktiraf dan menjamin budaya, adat resam dan bahasa semua kaum



Keterangan:



Kerajaan telah mengadakan majlis dan memberi sumbangan bagi meraikan masyarakat Cina, India dan Siam seperti Majlis Sambutan Tahun Baru Cina, Deepavali, Thaipusam dan sebagainya.



Pihak kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM 1.5 juta khusus untuk aktiviti/program pelbagai kaum di Kedah. (Peruntukan seperti ini tidak pernah wujud sebelum ini).



Sekolah-sekolah jenis kebangsaan (persendirian) juga turut diberi bantuan oleh kerajaan untuk mempertingkatkan pencapaian sekolah-sekolah tersebut. Contohnya:



a) Menyediakan tanah seluas 3 ekar di Jalan Suka Menanti kepada Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina Pumpong.



b) Menyediakan tapak seluas 3 ekar di Sg. Tok Pawang, Bedong kepada Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil.



c) Pemberian kewangan sebanyak RM 50,000 kepada SMJK(C) Keat Hwa untuk kegunaan pasukan pancaragam yang akan mewakili Malaysia ke peringkat antarabangsa.



d) Menyelesaikan pembayaran bil-bil yang tertunggak







c)Melantik EXCO daripada wakil rakyat bukan Islam



Keterangan:



Perkara ini telah dilaksanakan iaitu dengan melantik YB Manikumar, YB Lim Soo Nee dan YB Tan Chow Kang sebagai EXCO Kerajaan Negeri Kedah.





4.PENDIDIKAN



a)Memberi bantuan khas kepada Sekolah Agama Rakyat untuk menjamin kelangsungan dan kemajuan sekolah itu.



Keterangan:



Kerajaan telah memperuntukan bantuan tahunan sebanyak RM 2.1 juta kepada Sekolah Agama Rakyat sejak tahun 2008.

b)Menjadikan Kolej Universiti Insaniah sebagai Pusat Kecemerlangan Pendidikan Islam di Wilayah Utara Semenanjung Malaysia



Keterangan:



Kampus tetap KUIN sedang dibangunkan di atas tanah seluas 320 ekar di Kuala Ketil dengan kos RM 330 juta yang mampu menampung sehingga 7000 orang pelajar serta meliputi pelbagai bidang dan kemudahan yang lengkap demi keselesaan pembelajaran pelajar.



Sehingga kini, penuntut KUIN telah mencecah angka 4492 orang termasuk pelajar-pelajar asing daripada 35 buah negara.



KUIN telah dimajukan dengan 42 program pengajian di pelbagai peringkat, bermula dari Pengajian Asasi kepada Ijazah Doktor Falsafah (PhD) yang meliputi bidang Syariah, Usuluddin, Pengajian Islam, Perniagaan, Pengurusan, Kejuruteraan, Teknologi Maklumat, Kejururawatan, Perhotelan dan pelbagai lagi.



Kerajaan juga telah memberi biasiswa dan insentif kepada pelajar yang cemerlang untuk menyambung pengajian mereka.







c) Melancarkan program pendidikan komuniti. Kumpulan sasaran terdiri daripada ibu bapa, guru-guru, pelajar-pelajar dan pemimpin masyarakat yang bertanggungjawab member kesedaran tentang kepentingan pendidikan dan tanggungjawab anggota masyarakat dalam proses pendidikan.



Ulasan/Cadangan:



Kelas-kelas pengajian telah dilaksanakan di banyak tempat termasuk di Kediaman Rasmi Menteri Besar, Bangunan Menara Zakat dan pusat-pusat pengajian tradisional (pondok)yang mendapat sambutan hingga ribuan peserta.







5.EKONOMI







a)Menyediakan Pelan Tindakan Ekonomi Kedah yang realistic dan mengambil kira perancangan Wilayah Ekonomi Utara tajaan Kerajaan Pusat.



Keterangan:



Telah dilancarkan Pelan Strategik Kedah Sejahtera 2010 – 2015 yang meliputi bidang makro-ekonomi, industry, pelancongan, pertanian, teknologi maklumat dan telekomunikasi, pembangunan modal insan serta utiliti dan infrastruktur dengan tujuan menambah hasil pendapatan negeri.



b)Mewujudkan suasana ‘mesra pelabur’ dengan mengurangkan karenah birokrasi dan pengurusan sifar rasuah di semua peringkat pentadbiran.



Keterangan:



Sejak ditadbir oleh Pakatan Rakyat, kerajaan telah berjaya menarik perhatian pelabur di Kedah dengan dasar yang dilaksanakan .



Sehingga awal 2010, pelaburan di Kulim Hi-Tech berjumlah RM 1.529 bilion



Kedah merupakan negeri ke-5 nilai Pelaburan Asing Langsung (FDI) tertinggi di Malaysia sebaris negeri-negeri maju selepas Sarawak, Selangor, Johor dan Pulau Pinang.





6.TANAH DAN HASIL NEGERI



a)Memastikan setiap pengambilan tanah yang dibuat hanya untuk kepentingan awam dengan bayaran yang setimpal dan munasabah.



Keterangan:



Perkara ini telah dilaksanakan sepanjang masa setelah mengambil alih pentadbiran kerajaan. Sehingga kini, tiada pertikaian berkenaan pampasan yang telah diberikan. Ini membuktikan pembayaran yang diberi adalah setimpal dan munasabah.







b)Mengkaji semula kadar cukai tanah yang membebankan rakyat.



Keterangan:



Kerajaan telah menurunkan kadar cukai tanah dari 25-75% kepada rakyat walaupun mengakibatkan kerajaan kehilangan hasil sehingga RM 50 juta.



Bagi tanah pendidikan, Kerajaan Negeri hanya mengenakan bayaran tahunan RM 10 bagi setiap lot tanah sekolah persendirian termasuk juga premis kebajikan yang tidak berorientasikan keuntungan.



c)Menguruskan hasil hutan secara telus dimana setiap lesen pembalakan yang dikeluarkan berasaskan tender terbuka yang memberikan peluang maksimum.



Keterangan:



Proses tender balak telah dilakukan secara tender terbuka. Laporan Ketua Audit Negara menyebut Kedah telah berjaya meningkatkan hasil sebanyak 205% berbanding tahun 2007.



Fakta: Kutipan hasil balak*



Purata 2004-2007 RM 9.5 juta



2008 RM 35 juta



2009 RM 38 juta



2010 RM 53 juta



*(Hasil yang diperoleh adalah dari keluasan tanah dan kuota tebangan yang sama)







d)Memberi potongan (rebat ) antara 25-75 peratus dari perbezaan kenaikan cukai yang dikenakan mulai 2006.



Keterangan:



Walaupun terpaksa kehilangan kutipan hasil sekitar RM 50 juta, kerajaan telah menunaikan janji yang dinyatakan dalam manifesto dengan memberi potongan cukai antara 25-75% dari perbezaan cukai yang dikenakan mulai tahun 2006.



Potongan yang diberikan adalah berbentuk rebat.







7.PERTANIAN



a)Membangunkan pertanian negeri dengan memberikan keutamaan kepada pengeluaran makanan secara komersial yang diterajui oleh Lembaga Kemajuan Pertanian Kedah yang akan ditubuhkan.



Keterangan:



Kerajaan telah melancarkan Pelan Pembangunan 2008-2015 yang merangkumi pembangunan pertanian di Negeri Kedah.



Pelan hala tuju tersebut telah memberi fokus kepada projek tanaman padi, jagung, nanas, sayuran dan penternakan.



Selain itu, Kedah Agro dan Kumpulan Ladang-ladang Perbadanan Kedah (KLPK) turut rancak menjalankan program-program merakyatkan pertanian. Antaranya memberikan pendedahan kepada penduduk kampung cara-cara menghasilkan cecair EM yang merupakan bahan utama dalam penghasilan Baja Kompos, Silaj, Baja Buah, Baja Daun dan penghalau serangga.



Julung kalinya Kerajaan Negeri telah memperuntukkan wang tambahan berjumlah RM 13 juta kepada Jabatan Pertanian Kedah dalam membangun dan merakyatkan pertanian di Negeri Kedah.



Peruntukkan khusus seperti ini tidak pernah diberikan sebelum ini.



8.PEMBANGUNAN INSAN

a)Mewujudkan sebuah badan/agensi khusus bagi menggalakkan pembangunan keluarga bahagia serta menangani persoalan-persoalan yang berkaitan dengan kebahagiaan keluarga.



Keterangan:



Telah diwujudkan Sekretariat Kem Bina Shakhsiah di bawah EXCO Pembangunan Insan yang telah menganjurkan beberapa siri Kem Bina Shakhsiah, Kem Anak Soleh & Kem Bina Insan yang merupakan sebahagian usaha kea rah pembangunan insane serta kebahagiaan keluarga.



Kerajaan juga telah memperuntukkan RM 3.5 juta untuk penubuhan Institut Latihan Belia Sejahtera di Sg. Petani sebagai institusi pembentukkan shakhsiah dan pembangunan insane para remaja.







b)Mengawal semua punca yang boleh menyumbang kepada kemunculan gejala negatif seperti penyalahgunaan dadah, lepak, pergaulan bebas dan hiburan melampau.



Keterangan:



Perkara ini telah dilaksanakan seawal pentadbiran kerajaan di bawah Pakatan Rakyat melalui unit khas iaitu Unit Mencegah Gejala Sosial (UMGAS). Unit ini telah melaksanakan beberapa aktiviti Latihan Lapangan Anti Gejala Sosial (LANDAS) khususnya di beberapa kawasan sasaran gejala tersebut.



c)Menganjurkan program-program yang menyuburkan kreativiti, inovasi dan keusahawanan.



Keterangan:



Kerajaan telah menganjurkan beberapa program melalui Urusetia Belia dan Pembangunan Insan kepada para remaja dan belia seperti kem motivasi, kepimpinan dan keusahawanan mengikut modul-modul yang telah disediakan.



Sebagai galakkan keusahawanan, kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM 2 juta bagi tahun 2010 untuk membantu memajukan usahawan Insustri Kecil dan Sederhana (IKS) Bumiputera melalui pembiayaan Dana Usahawan Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK).





9.PIHAK BERKUASA TEMPATAN



a)Menjadikan PBT prihatin, peka dan responsif kepada keperluan dan kehendak penduduk dalam sempadan PBT masing-masing yang merupakan kumpulan pembayar cukai.



Keterangan:



Pembentukkan Ahli Majlis lantikan politik yang baru setelah mentadbir kerajaan negeri telah mengambil inisiatif melaksanakan beberapa isu kehendak dan keperluan penduduk.



Perkara ini telah direalisasikan dengan urus tadbir yang lebih telus tanpa mengira fahaman politik dan perkauman.







b)Mewujudkan persekitaran yang bersih dan sihat dengan meningkatkan kecekapan perkhidmatan pelupusan sisa pepejal dan sistem saliran longkang.



Keterangan:



Kedah mendahului negeri-negeri utara iaitu Perlis, Pulau Pinang dan Perak dengan menandatangani MoU dengan kontraktor dilantik bagi pengurusan sisa pepejal.



Dengan pengambilalihan operasi secara interim berkuatkuasa 1 November 2009, aspirasi kerajaan dan PBT untuk menjadikan pengurusan sisa pepejal dan pembersihan awam yang lebih berkesan dan berkesan kini terlaksana.



Perundingan sedang berjalan dengan pihak-pihak terbabit untuk merealisasikan perkara ini.



Pihak PBT dan MKK juga telah menghidupkan dan melaksanakan konsep gotong-royong yang disarankan oleh pihak kerajaan. Dengan membudayakan gotong-royong, dapat mengurangkan kos serta menyemai sikap sayang dan tanggungjawab terhadap harta ataupun kemudahan awam.







c)Mewujudkan golongan Bumiputera berniaga di pusat bandar bagi mencerminkan komposisi kaum.



Keterangan:



Arahan kepada PBT telah dikeluarkan oleh pihak kerajaan untuk memudahkan proses permohonan lesen dan telah dilaksanakn oleh PBT masing-masing.



Kewujudan up-town di bandar, ekspo-ekspo niaga dan Karnival Kedah Sejahtera telah membuktikan golongan bumiputera tidak dipinggirkan. Dengan kewujudan ini juga telah membuka ruang dan peluang kepada peniaga bumiputera untuk memperluaskan pernigaan masing-masing.



Selain itu, lesen sementara juga telah dikeluarkan kepada peniaga bumiputera untuk berniaga di kawasan-kawasan yang telah di tetapkan oleh PBT.







d)Mengkaji semula kadar cukai pintu selaras dengan dasar penswastaan kutipan sampah bagi meringankan beban rakyat



Keterangan:



Pihak kerajaan telah mengkaji kadar cukai pintu sedia ada selaras dengan dasar penswastaan kutipan sampah. Kadar sedia ada yang telah dikenakan didapati munasabah serta tidak membebankan rakyat.





10.PEMBANGUNAN DAN KEPERLUAN KEMUDAHAN ASAS



a)Memperbanyakkan serta mempermudahkan peluang bagi rakyat terutama sekali yang berpendapatan rendah untuk memiliki rumah yang selesa.



Keterangan:



Sebanyak 1,181 unit rumah mampu milik sedang dibangunkan oleh anak syarikat kerajaan negeri, Seri Temin Development Corporation (M) Sdn. Bhd. di atas tanah seluas 40 hektar di Pokok Sena yang dikenali sebagai Bandar Sejahtera.



Bina Darul Aman Berhad (BDB) juga sedang menyegerakan pembinaan rumah mampu milik di Kubang Pasu dan Baling, masing-masing sebanyak 420 unit dan 440 unit.



Pembinaan rumah mampu milik ini diyakini mampu mengatasi keperluan 23,000 pemohon rumah dikalangan rakyat yang berpendapatan rendah sekaligus dapat membasmi setinggan bandar .







b)Menilai dan menyusun semula Jabatan Bekalan Air Kedah dengan tujuan meningkatkan kualiti perkhidmatan dan kecekapan dan kemungkinan menurunkan kadar caj air demi kebajikan rakyat.



Keterangan:



Sejak 1 Januari 2010, pengurusan Jabatan Bekalan Air telah dikorporatkan sebagai sebuah syarikat milik penuh kerajaan negeri dengan nama Syarikat Air Darul Aman (SADA).



Pihak SADA juga telah menjalankan kerja-kerja penukaran paip yang lama kepada paip yang baru bagi menjamin kualiti dan kebersihan air untuk kegunaan harian.



Bagi mengatasi tuntutan keperluan air semasa dan masa depan, pihak SADA juga sedang membina tiga buah loji rawatan air di Padang Sanai, Lubuk Buntar dan Jeniang.





c)Menambah kemudahan rekreasi disamping menyelenggara kemudahan yang sedia ada sesuai dengan gaya hidup moden.



Keterangan:



Pembinaan Taman Jubli Emas di Suka Menanti, Alor Setar merupakan salah satu kawasan rekreasi yang dibangunkan sesuai dengan gaya hidup moden. Turut disediakan pelbagai prasarana lengkap khususnya untuk aktiviti sukan lasak.



Kerajaan Negeri telah menggalakkan pihak pemaju menyediakan kawasan lapang untuk beriadah dan bersukan serta taman permainan kanak-kanak di taman-taman perumahan yang dibangunkan.



Perancangan penambahbaikan turut diambil perhatian oleh EXCO Perlancongan dalam bidang tumpuan utama, iaitu:



a)Penubuhan Unit Pelancongan Negeri



b)Memajukan Pelancongan Kesihatan di Langkawi



c)Memajukan Produk Pelancongan Langkawi Antarabangsa



d)Memajukan Produk Warisan di Alor Setar dan Lembah Bujang



e)Menaiktaraf Produk Suka Lasak di Sungai Sedim dan Sungai Kedah



* (Sumber: Pelan Strategik Kedah Sejahtera 2010-2015, UPEN)





11.HAL EHWAL WANITA



a)Memberi cuti bersalin selama 3 bulan: 1 bulan sebelum dan 2 bulan selepas melahirkan anak bagi kakitangan wanita dalam perkhidmatan awam tanpa menghadkan bilangan anak.



Keterangan:



Kerajaan negeri akan melaksanakan cuti ini selaras penguatkuasaannya di peringkat Kerajaan Persekutuan.



Pemberian cuti ini telah diluluskan oleh Kerajaan Persekutuan pada 2011 yang telah dibentang dalam Belanjawan 2011 selaras dengan cadangan dan keputusan kerajaan negeri sebelum ini.







b)Mewujudkan organisasi wanita di setiap daerah bagi melatih dan melahirkan pemimpin untuk membantu meningkatkan kesedaran dalam pembangunan keluarga dan masyarakat.



Keterangan:



Sehingga kini sebanyak 14 buah pertubuhan wanita ditubuhkan, manakala 1 lagi dalam proses penubuhan dan menunggu kelulusan. Kewujudan pertubuhan/persatuan wanita ini adalah untuk melatih dan melahirkan pemimpin untuk membantu meningkatkan kesedaran dalam pembangunan keluarga dan masyarakat.



Berikut adalah senarai NGO wanita yang telah ditubuhkan:



a)Pertubuhan Wanita Sepakat Langkawi



b)Pertubuhan Wanita Ihsan Parlimen Jerlun (ALWANI)



c)Pertubuhan Wanita Sejahtera Kubang Pasu



d)Pertubuhan Wanita Prihatin Parlimen Alor Setar



e)Pertubuhan Amal Wanita Pokok Sena (PAWANA)



f)Pertubuhan Wanita Daerah Padang Terap (PEJIWA)



g)Pertubuhan Wanita Pengasih Parlimen Kuala Kedah (SUMBANGSIH)



h)Pertubuhan Wanita Prihatin Daerah Pendang (PEWANGI)



i)Persatuan Wanita Muhibbah Yan



j)Pertubuhan Wanita Parlimen Sg. Petani (SAHARA)



k)Persatuan Kebajikan Wanita Daerah Sik



l)Pertubuhan Wanita Prihatin Baling



m)Persatuan Amal Wanita Daerah Kulim (PERMATA)



n)Persatuan Kebajikan Wibawa Bandar Baharu







12.KEBAJIKAN DAN PEMBANGUNAN SOSIAL

a)Memperkemas fungsi dan tanggungjawab Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) termasuk mengkaji semula kadar bantuan bulanan dan kadar bantuan bencana.



Keterangan:



Setelah mengkaji kadar bantuan JKM, Kerajaan Negeri telah memberi peruntukan tambahan sebanyak RM 1 juta menjadi RM 13.5 juta untuk tahun 2010 kepada JKM bagi memastikan kebajikan masyarakat sentiasa diambil perhatian yang serius khususnya apabila berlaku bencana.

13.BELIA





a)Menyediakan pinjaman modal tanpa riba dan latihan kemahiran secara percuma kepada belia yang berminat menceburi bidang perniagaan.



Keterangan:



Bagi melahirkan usahawan belia yang lebih mantap dan berdaya saing, Kerajaan Negeri telah memperuntukkan sebanyak RM 2 juta pada tahun 2010 melalui pembiayaan Dana Usahawan PKNK sebagai pinjaman modal memula dan memperkembangkan perniagaan.



Latihan kemahiran turut diberikan untuk golongan belia yang berminat menceburi bidang perniagaan melalui Institut Latihan Belia Sejahtera (ILBAS).







b)Membasmi pengangguran dengan menyediakan dasar yang mengutamakan belia Kedah dalam pengambilan pekerja oleh syarikat-syarikat terpilih.



Keterangan:



Kerajaan negeri telah berusaha mengurang dan membasmi kadar pengangguran di Kedah dengan menetapkan dasar dan syarat kepada pelabur untuk mengutamakan rakyat negeri ini dalam pengambilan pekerja oleh syarikat-syarikat yang melabur di Kedah.



Perkara ini dapat dibuktikan melalui data yang telah dikeluarkan oleh Laporan Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Pedana Menteri iaitu kadar pengangguran di Kedah telah menurun daripada 3.8% pada 2004 kepada 3.3% pada 2008.







c)Mewujudkan Akademi Kepimpinan untuk melahirkan pemimpin belia yang berketrampilan.



Keterangan:



Bagi melahirkan pemimpin belia yang berketrampilan dan berkualiti, Sekretariat Belia Sejahtera telah ditubuhkan di peringkat negeri bagi merancang dan melaksanakan aktiviti berkaitan belia.



Selain itu, sebanyak 10 kelab/pertubuhan/NGO belia di peringkat parlimen juga telah ditubuhkan, iaitu:



a)Pertubuhan Belia Sejahtera Sg. Petani (BERANI)



b)Pertubuhan Belia Sejatera Sik (BEST)



c)Pertubuhan Bahtera Prihatin (Kuala Kedah)



d)Pertubuhan Belia Sejahtera Padang Terap



e)Pertubuhan Belia Sejahtera Padang Serai (BESTARI)



f)Pertubuhan Belia Merbok (PERELOK)



g)Pertubuhan Belia Sejahtera Pokok Sena (PERSONA)



h)Persatuan Belia Fateh Kubang Pasu



i)Kelab Jerai Sejahtera



j)Bahtera Prihatin Kuala Kedah







Kerajaan juga telah meluluskan pembinaan Institut Latihan Belia Sejahtera (ILBAS) di Sg. Petani sebagai institusi melatih kepimpinan belia melalui pelbagai modul dan aktiviti sepanjang mengikuti kursus tersebut.



14.SUKAN DAN REKREASI





a)Menjadikan Kedah terkenal dalam beberapa jenis sukan terpilih seperti bola sepak, takraw dan silat olahraga melalui bantuan dan insentif kepada badan sukan.



Keterangan:



Kerajaan telah melunaskan hutang peninggalan kerajaan sebelum ini sebanyak RM 5 juta.



Julung kalinya Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA) telah memiliki bas sendiri dimana penyerahan bas ini telah disempurnakan oleh KDYMM Tuanku Sultan Kedah pada 21 April 2010.



Pelbagai bantuan dan insentif telah diberikan kepada badan sukan di Kedah melalui peruntukan EXCO Belia dan Sukan bagi meyemarakkan semangat kesukanan disamping mencungkil bakat-bakat baru dalam bidang sukan.



Kerajaan juga telah memberi insentif kepada atlet-atlet yang telah berjaya mengharumkan nama Kedah dipersada kebangsaan dan antarabangsa seperti wang tunai dan lot tanah seperti pemain bola sepak yang telah memenangi Piala Suzuki AFF baru-baru ini.





b)Mempopularkan sukan permotoran dan sukan ekstrem dengan menyediakan prasarana berkaitan dan akademi latihan.



Keterangan:



Kerajaan Negeri telah menganjurkan beberapa aktiviti sukan permotoran dan sukan lasak sebagai sukan popular di Kedah. Antaranya ialah:-



a)Junggle Trekking Gunung Jerai



b)Belon Panas di Taman Jubli Emas, Alor Setar



c)Sukan Motorcross di Bukit Jambul



d)Perlumbaan ‘Sprint Test’ di Taman Jubli Emas, Alor Setar



e)Sukan ekstrem seperti basikal dan papan luncur di Taman Jubli Emas, Alor Setar



f)Aktiviti menyelam (scuba diving) di Pulau Payar



g)Acara sukan arus deras ‘White Water Rafting’ di Sungai Sedim, Kulim



h)Perlumbaan ‘Cub Prix’ di Perkarangan Stadium Darul Aman, Alor Setar







c)Menyediakan pusat aktiviti rekreasi keluarga di setiap daerah.



Keterangan:



Pusat aktiviti rekreasi yang sedia ada di setiap daerah telah mencukupi untuk masyarakat beriadah dan berehat. Penambahan pusat aktiviti rekreasi akan ditambah dari masa ke semasa mengikut keperluan masyarakat setempat.



Pemaju perumahan telah ditetapkan syarat untuk menyediakan pusat rekreasi keluarga di setiap taman perumahan yang dibangunkan khususnya dengan menyediakan kawasan lapang untuk bersukan dan riadah serta taman permainan kanak-kanak.





15.ALAM SEKITAR DAN PELANCONGAN





a)Memastikan pembangunan fizikal tanpa menjejaskan kualiti udara, sungai dan hutan.



Keterangan:



Perkara ini telah menjadi polisi kerajaan.



Memindahkan Projek Zon Industri Petroleum Yan (ZIPY) daripada tanah sawah seluas 4300 ekar ke lokasi lain.





b)Menjamin kewujudan zon hijau (green belt) di kawasan bandar.



Keterangan:



Kewujudan zon hijau di kawasan Bandar telah diberi perhatian serius dan dilaksanakan di bawah penguatkuasaan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).



Kerajaan Negeri juga telah menganjurkan Kempen Sejuta Pokok dengan menanam pokok yang bertujuan memelihara alam dan mewujudkan zon jihau di kawasan-kawasan Bandar.





c)Membangunkan tempat pelancongan baru secara terancang.



Keterangan:



Tempat pelancongan baru telah dibangunkan secara terancang seperti Pusat Rekreasi Air Panas Ulu Legong, Tree Top Walk Sg. Sedim, Pantai Merdeka, Terap Inn dan Regency Jerai Hills Resort.







d)Membuka peluang dan mempergiat penyertaan rakyat dalam kegiatan pelancongan.



Keterangan:



Kerajaan Negeri telah membuka peluang kepada rakyat untuk terlibat sama dalam kegiatan pelancongan khususnya dengan mewujudkan homestay di kawasan yang berpotensitinggi sebagai destinasi pelancongan bagi menarik lebih ramai pelancong ke Negeri Kedah.







LAPORAN MANIFESTO PILIHANRAYA PAS KEDAH

(PERKARA YANG SEDANG DALAM PELAKSANAAN)







1.PENTADBIRAN



a)Menyediakan kemudahan pinjaman tanpa faedah untuk kakitangan kerajaan



Ulasan/Cadangan:



Sedang dilaksanakan





2. TANAH DAN HASIL NEGERI



a)Memberi tanah pertanian kepada rakyat termiskin mengikut konsep Ladang Rakyat



Keterangan:



Sedang dilaksanakan oleh anak syarikat kerajaan, Kedah Agro mengikut kaedah Contract Farming.



Memberi tanah pertanian kepada rakyat termiskin mengikut konsep ladang rakyat dimana tanah yang dimiliki adalah dalam bentuk saham syarikat yang mengusahakan tanah rakyat tersebut.



Pihak Kedah Agro masih dalam perancangan menyusun beberapa jenis pertaniah yang sesuai dilaksanakan mengikut kesesuaian lokaliti dan iklim tanah yang dicadangkan.







1.PERTANIAN



a)Membangunkan Lembah Jerai sebagai Agro-hub (pengkalan hasil pertanian) Negeri Kedah



Keterangan:



Gagasan YAB Mentei Besar Kedah sebagai Belanda Timur sedang giat direalisasikan khususnya pertanian di Lembah Jerai mengikut Pelan Hala Tuju Pembangunan Pertanian Negeri Kedah Darul Aman 2008-2015.



Kerajaan juga optimis melalui teknologi serta pembangunan dan penyelidikan untuk meningkatkan hasil pertanian berdasarkan aktiviti pembuatan.







2.BELIA



a)Menggalak dan memudahkan proses perkahwinan dikalangan belia



Keterangan:



Kerajaan Negeri telah menganjurkan program Mahligai Sejahtera di Seri Mentaloon Alor Setar sebagai salah satu langkah untuk menggalak dan memudahkan proses perkahwinan dikalangan belia.



Modul khas berkaitan kekeluargaan Islam juga telah dirangka dan akan dilaksanakan di Institut Latihan Belia Sejahtera (ILBAS) setelah memulakan operasinya di Sungai Petani.







LAPORAN MANIFESTO PILIHANRAYA PAS KEDAH



(PERKARA YANG BELUM DILAKSANAKAN)







1. EKONOMI



a)Menubuhkan institusi Ar-Rahnu (pajak gadai Islam) sebagai alternatif kepada golongan berpendapatan rendah untuk mendapatkan pinjaman jangka pendek.



Belum dilaksanakan





2.PERTANIAN



a)Mewujudkan Skim Perlindungan Takaful kepada golongan petani, penternak dan nelayan.



Belum dilaksanakan





3.HAL EHWAL WANITA



a)Mengiktiraf suri rumah sepenuh masa sebagai tenaga kerja produktif yang boleh menyumbang kepada pendapatan keluarga dengan mewujudkan peluang pekerjaan di rumah.



Belum dilaksanakan



b)Memberi cuti eddah kepada wanita yang kematian suami selama tiga puluh hari dan empat belas hari kepada suami yang kematian isteri.



Belum dilaksanakan







c)Menyediakan pusat penjagaan kanak-kanak di tempat kerja serta menggalakkan pihak swasta mengadakan kemudahan yang sama.



Belum dilaksanakan





KEBAJIKAN DAN PEMBANGUNA SOSIAL



a) Mewujudkan Tabung Bantuan Kemiskinan untuk membantu golongan miskin tanpa membezakan agama, kaum dan fahaman politik.



Belum dilaksanakan







b) Memberi perlindungan takaful kepada warga emas tanpa mengira kaum.



Belum dilaksanakan







4.SUKAN DAN REKREASI



a)Menyediakan kemudahan sukan khusus untuk golongan wanita dan kurang upaya.



Ulasan/Cadangan:



Belum dilaksanakan







HASIL LAPORAN MANIFESTO PILIHANRAYA PAS KEDAH



1.Perkara yang telah dilaksanakan : 44 (78.5%)



2.Perkara yang sedang dalam pelaksanaan : 4 (7.2%)



3.Perkara yang belum dilaksanakan : 8 (14.3%)




PENCAPAIAN CEMERLANG YANG TIDAK BERDASARKAN JANJIDALAM MANIFESTO







1.Melancarkan Skim Kafalah sebagai salah satu jenis bantuan kerajaan negeri kepada orang miskin apabila berlaku kematian tanpa mengira agama, bangsa dan fahaman politik.







2.Membina kampus induk KUIN di Kuala Ketil dengan nilai RM 330 juta di atas tanah 831 ekar.







3.Meningkatkan hasil kerajaan negeri melalui pembalakan sehingga mencatat kutipan hasil RM 53 juta pada 2010 dan telah dinyatakan dalam kapasiti Ketua Audit Negara 2010.







4.Melantik dan melatih 1993 orang MKK di seluruh negeri untuk memudahkan urusan rakyat dengan kerajaan.







5.Mewujudkan Tabung Tunku Mahmud sebagai tabung bantuan pendidikan di negeri Kedah.


sanusisetpol

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Rabu, Mac 30, 2011

PENGUMUMAN UNTUK BLOGGER

SIARAN ULANGAN


PAPARAN SKRIN AMARAN MALWARE OLEH GOOGLE CHROME

MALWARE MENYERANG LAGI SETELAH LAMA MENGHILANG.

HANYA PELAYAR-PELAYAR INTERNET YANG MENGGUNAKAN GOOGLE CHROME YANG AKAN MENDAPAT MESEJ AMARAN INI APABILA DIDAPATI SESUATU LAMAN BLOG ITU CUBA MENYEBARKAN MALWARE.
PELAYAR INTERNET YANG MENGGUNAKAN INTERNET EXPLORER ATAU FIREFOX TIDAK AKAN MENDAPAT MESEJ INI.JADI ANDA BOLEHLAH BERGEMBIRA,WALAUBAGAIMANAPUN ANDA BELUM TENTU SELAMAT.

BLOG YANG MENYEBARKAN MALWARE ITU MUNGKIN BLOG YANG ANDA KLIK ATAUPUN BLOG YANG DIPAUTKAN DI BLOG ITU PADA WIDGET BLOGSLIT.

UNTUK MENGELAKKAN PERKARA INI BERLAKU,PEMILIK BLOG YANG MENGALAMI PERKARA INI MESTILAH MENGELUARKAN BLOG YANG DIJANGKITI MALWARE DARIPADA SENARAI BLOGLISTNYA.

BAGI PEMILIK BLOG YANG MENJADI PUNCA KEPADA SERANGAN INI,MEREKA PERLULAH MEMBUANG APA-APA WIDGET YANG MEMBAWA PENYAKIT MALWARE INI.

BERIKUT ADALAH CONTOH AMARAN YANG DIBERI:

Mesej ini akan dipaparkan menggantikan paparan blog tuan jika pelayar menggunakan google chrome.

Warning: Something's Not Right Here!
atsixty-zakriali.blogspot.com contains content from telokbakong.blogspot.com, a site known to distribute malware. Your computer might catch a virus if you visit this site.
Google has found malicious software may be installed onto your computer if you proceed. If you've visited this site in the past or you trust this site, it's possible that it has just recently been compromised by a hacker. You should not proceed, and perhaps try again tomorrow or go somewhere else.
We have already notified telokbakong.blogspot.com that we found malware on the site. For more about the problems found on telokbakong.blogspot.com, visit the Google Safe Browsing diagnostic page.

JIKA DILIHAT PADA MESEJ TERSEBUT,BLOG atsixty-zakriali.blogspot.com DIDAPATI MENGANDUNGI KANDUNGAN DARIPADA BLOG telokbakong.blogspot.com YANG DIPERCAYAI MENYEBARKAN MALWARE.MALWARE YA..BUKAN VIDEO LUCAH.KALAU VIDEO LUCAH TAKPA,TAK DAK HAL.
KAH!KAH!KAH!

JADI PEMILIK BLOG BERKENAAN HARUSLAH BERTINDAK SEGERA.GUA SENDIRI PUN TELAH MENGELUARKAN BEBERAPA BLOG YANG MENGANDUNGI MALWARE DARI BLOGLIST BIAQPILA SEJAK BEBERAPA MINGGU LEPAS.KEPADA TUAN PUNYA BLOG YANG MENDAPATI BLOGNYA TELAH DIKELUARKAN DARI BLOGLIST GUA HARAP DAPAT MEMAKLUM SEGERA MELALUI EMAIL ATAUPUN MESEJ FACEBOOK SUPAYA SAYA DAPAT MEMASUKKAN KEMBALI SETELAH DIPASTIKAN IANYA BEBAS DARI MANGKUK MALWARE NI.

SEKIAN HARAP MAKLUM


UNIT FORENSIK SIBER DAN VIDEO LUCAH
KEMENTERIAN KESEKSIAN,KEBUAYAAN DAN PORNOGRAFI
BIAQPILA INC.


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

Politik Sundal: Ruang Peribadi vs Kepentingan Publik

Oleh Hafiz Zainuddin

Jelas, kita, rakyat dalam negara yang sudah merdeka lebih separuh abad ini patut malu kerana pemimpin negara masih tidak tahu cara untuk berpolitik.  Mungkin mereka ini kurang ilmu atau kurang cerdik.  Apalagi yang perlu dan tidak cukup? 



Ilmu memerintah yang diturunkan oleh Inggeris - dicontohkan oleh Jepun kepada pemimpin tempatan setelah sekian lama berkonfrontasi dan bertumpah darah, pengalaman bergelut dengan situasi-situasi kritikal negara sepanjang merdeka, meletakkan Islam sebagai Agama Persekutuan dalam Perlembagaan Persekutuan, lima Prinsip Rukunegara yang mantap, penerapan nilai Islam dan moral dalam negara dan sistem pendidikan nasional: apakah semua ini gagal membentuk sebuah budaya masyarakat, pemimpin dan politik yang matang, atau bersih atau setidak-tidaknya agak bersih? Dan paling penting, kenapa kematangan berpolitik pemimpin negara kita semakin rencat dalam sedekad dua ini yang banyak berlegar sekitar anu dan dot dot dot?  Kenapa tidak dari dahulu lagi?

Skandal seks yang menjemukan

Apabila negara sekali lagi dikejutkan dengan betapa rendahnya moral Anwar Ibrahim selaku sosok yang dicanangkan sebagai bakal Perdana Menteri Malaysia; iaitu apabila kemunculan video seks oleh individu tertentu yang mengaku sebagai Datuk T dan mendakwa pelakunya adalah Anwar Ibrahim.  Apakah reaksi pertama anda?  Ada yang terus percaya, ada yang tidak percaya, ada yang cuma mendiamkan diri.  Ya.  Walaupun jelas pelakon itu "sedikit buncit", ia tetap akan mengundang pelbagai reaksi.

Isu video seks ini, kronologinya sama.  Setidak-tidaknya, hampir sama seperti isu-isu skandal terdahulu.  Lebih menjelikkan lagi apabila individu yang mengaku terlibat dalam penghasilan video tersebut merupakan individu yang pernah terpalit dalam kes hubungan seks gadis bawah umur satu ketika dulu di Melaka.

Sebelum itu, biar saya nyatakan bahawa tulisan ini bukanlah untuk mengulas mengenai isu video seks tersebut; siapa pelakon ataupun pelakunya mahupun siapa yang terlibat di balik tabir.  Bukan itu tujuan saya sebab terlalu ramai telah mengulas lanjut dan berhukum mengenainya.  Percayalah.  Semua itu sebenarnya tidak penting lagi.  Malah siapapun sama ada rakyat biasa dan ahli politik, pro BN mahupun pro PR sangat "faham" bahawa isu ini bertujuan mengaibkan orang yang dituduh justeru sebagai percubaan untuk membunuh karier politik beliau.

Mentaliti kapitalis

Ahli politik Malaysia sangat arif dengan citarasa rakyat.  Lihatlah di akhbar-akhbar popular tanahair.  Isu yang biasanya melibatkan masalah seks-moral sering menjadi tajuk utama.  Sensasi bukan?  Pembentukan awal pemikiran rakyat bermula di sini.  Melalui media.  Melalui pembacaan.  Soalnya bukan untuk meningkatkan pemahaman rakyat dalam politik yang lebih "mencerahkan", soalnya bukan untuk memberi maklumat penting mengenai kebebasan dan hak rakyat, soalnya bukan itu semua.  Paling penting soalnya adalah prinsip utama kapitalisma: memenuhi permintaan pasaran.  Lebih sensasi akan lebih untung.  Seolah isu persoalan hak, kebebasan, ketelusan, kebocoran itu semua tidak penting.  Urusan menteri...

Bill Clinton dan persoalan integriti

Kita ketepikan siapa yang bersalah!  Tuduhan skandal seks yang menimpa Anwar Ibrahim bertubi-tubi, hubungan Soi Lek dengan kekasih gelapnya, ini semua membawa kita kepada persoalan-persoalan untuk kita fikirkan bersama.  Berbalik kepada persoalan paling mustahak.  Sejauh mana rakyat matang dalam menghadapi isu moral sebegini?  Natijahnya apa?

Sebelum itu, ayuh kita imbau kembali secara ringkas bagaimana skandal seks pernah menggegarkan Rumah Putih dan dunia sekitar tahun 1998.  Apabila Bill Clinton yang pada ketika itu sebagai Presiden Amerika Syarikat dituduh mempunyai hubungan sulit dengan staff pelatihnya Monica Lewinsky.  Walau bagaimanapun, tuduhan itu telah dinafikannya.  Pada 26 Januari 1998, Clinton membuat kenyataan media.  Beliau yang berdiri di sebelah isterinya Hillary seraya berkata, "Saya akan mengatakannya sekali lagi: Saya tidak pernah mempunyai hubungan seks dengan perempuan itu, Cik Lewinsky."

Akhirnya kebenaran terbongkar dengan bukti DNA dari sehelai gaun biru milik Lewinsky yang didapati mempunyai air mani Clinton serta beberapa bukti rakaman awal perbualan telefon secara sulit oleh Linda Tripp, pekerja dari Jabatan Pertahanan.  Akhirnya, Bill Clinton mengaku bahawa berlaku hubungan seksual antara dia dan Lewinsky.

Dua bulan selepas pihak Senat gagal memberikan kata putus.  Presiden Clinton akhirnya dihukum di atas kesalahan menghina mahkamah di atas keterangan palsu beliau oleh Hakim Susan D.Webber Wright.  Lesen Clinton sebagai Pengamal Undang-Undang beliau telah digantung di Arkansas selama lima tahun dan pada masa yang sama beliau dikenakan denda sebanyak USD 90,000 atas kesalahan memberi pengakuan palsu.  Imej Bill Clinton tercalar bukan kerana hubungan seksnya dengan Lewinsky tetapi beliau dianggap melakukan kesalahan "menghalang pengadilan" atau obstruction of justice.  Walau apa pun, pihak Senat dalam Parti Demokrat masih menerima Clinton dan beliau meneruskan tugasnya di pejabat seperti biasa.

Kes skandal seks Bill Clinton ini membawa kita untuk memahami garis-garis pemisah di antara dua skop yang jauh berbeza iaitu kepentingan publik (rakyat) dan ruang peribadi.  Pengakuan palsu berkait rapat dengan persoalan integriti.  Ya.  Soalnya sekarang ialah persoalan integriti yang mana telah menjadi satu isu terpenting yang menjadi sandaran keputusan senat mahupun mahkamah.

Ruang Peribadi vs Kepentingan Publik

Mari kita lihat masalah ini dari sudut yang berbeza.  Di luar taboo dan lebih bersifat realis.  Persoalan integriti sepatutnya menjadi garis ukur terpenting dalam percaturan politik negara.  Di Malaysia, sering kali ruang peribadi bercampur aduk dengan kepentingan publik (rakyat).  Kemudian ia menjadi sebuah perdebatan yang besar.  Seolah, masyarakat dan budaya kita merestui gejala "selak kain orang" ini.  Lainlah kalau ia melibatkan pembunuhan dan pencabulan hak manusia lain - itu urusan mahkamah!

Persoalan penting yang saya ingin bawakan ialah, apakah isu peribadi sebegini menjadi satu masalah besar yang akan mengancam keselamatan negara?  Atau mampu untuk menaikkan harga bahan api di pasaran?  Atau menjadikan tanah rizab Melayu semakin berkurangan?  Atau menggelapkan berbillion ringgit wang negara?  Jawapannya tidak.  Tidak sama sekali.

Saya bukan cuba untuk "menghalalkan" kegiatan "tidak bermoral" atau berdosa ini.  Apapun saya sangat pasti, sekiranya video yang didedahkan itu memang benar, terbukti sosok pelaku itu adalah Anwar Ibrahim, maka saya yakin, Pakatan Rakyat akan berhadapan dengan situasi yang sangat kritikal.  PAS tidak akan sama sekali teragak-agak untuk berkompromi dalam soal ini dan berkemungkinan keluar dari gabungan Pakatan.  Lalu cita-cita untuk "Selamatkan Malaysia" Bakal menjadi sebuah utopia?

Lihat sahaja apa yang pernah berlaku kepada bekas Ahli Parlimen Kubang Kerian; Mohamad Sabu  yang pernah terjerat dalam kes khalwat yang melibatkan seorang wanita bernama Normah Halim sekitar tahun 1995.  Mahkamah telah menggugurkan kes tersebut kerana keterangan saksi meragukan dan bercanggah.  Walaupun kes ini telah selesai, imej beliau telah tercemar dan ada "bisik-bisik" yang menyatakan bahawa beliau akan melalui jalan sukar untuk memenangi jawatan Timbalan Presiden PAS untuk pemilihan yang akan datang ini.

Berbalik kepada persoalan integriti.  Rakyat harus matang dalam membahagikan mana satu "ruang peribadi" dan mana satu "kepentingan publik".  Rakyat harus sedar bahawa mereka sedang dilalaikan drama lucah yang sedang berlangsung.  "Ini semua projek pembodohan!".  Apabila integriti diutamakan, kesejahteraan negara menyusul.

Rakyat harus berfikir dan lebih bijak dari ahli politik.  Pelakon-pelakon politik akan terus melakonkan drama mereka.  Sekali lagi harus diingat bahawa semua dakwaan-dakwaan sebegini bertujuan untuk mengalihkan perhatian rakyat kepada isu-isu penting negara.  Rakyat harus terus berada di atas landasan sebenar.  Rakyat harus melontarkan persoalan-persoalan dasar yang kalau dibiarkan akan mengancam kemaslahatan rakyat dan negara.  Dan saya juga pasti, kita juga tidak mahu maruah negara ini dicalarkan oleh mulut seorang wanita bernama Umi Hafilda.

*Hafiz Zainuddin ialah penulis bebas.



DD


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive