Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Julai 31, 2012

MAJLIS BERBUKA PUASA TERLAMPAU



DEY MACHA!!!
INILAH AKIBATNYA TAK DAK EDUCATION
INILAH PENTINGNYA EDUCATION
KAH! KAH! KAH!

SETELAH SEHARIAN MENAHAN HAWA NAFSU
LEPAS BERBUKA LAYAN NAFSU PULAK
KAH! KAH! KAH!

MOHON ASAN ALI SIASAT AKIDAH PUAK2 NI
KAH! KAH! KAH!


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

Apa yang serupa di antara UMNO dan PAP?



Oleh Mazir Ibrahim

Setelah Tunku Abd Rahman ditekan kuat oleh ultra Melayu UMNO dan elit-elit politik Perikatan pada pertengahan 1960-an, maka Singapura ditendang keluar dari Malaysia.

Apabila Singapura bukan lagi sebuah entiti yang sah dalam Persekutuan Malaysia, maka secara automatiknya Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang menerajui negeri/negara itu tidak boleh bergiat aktif lagi dalam Malaysia. Jika ada, maka ia dianggap seperti pertubuhan haram sama seperti Parti Komunis Malaya (PKM) atau Angkatan Pemuda Insaf (API) yang telah dilarang wujud oleh penjajah British dan dipersetujui kemudiannya oleh kerajaan Perikatan.

Selepas Singapura dipecat keluar dari Malaysia melalui undi Parlimen, sebuah parti baru ditubuhkan pada 1966 yang dinamakan Parti Tindakan Demokrasi atau DAP.

Maka bertolak dari idea inilah, UMNO mendakwa DAP adalah ejen PAP di Malaysia. Sehingga hari ini fitnah ini terus disebarkan oleh sesetengah pemimpin UMNO dan para pecacai mereka.

Sedangkan realiti hari ini amat berbeza kerana jika dibandingkan dalam segala aspek, UMNO di Malaysia adalah hampir sama dengan PAP di Singapura, walau gayanya sedikit berlainan.

Persamaan di antara PAP dan UMNO

Di Malaysia, UMNO suka memenjarakan musuh politiknya tanpa bicara melalui Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Undang-undang zalim itu digunakan untuk menutup mulut pengkritik kerajaan. PAP di Singpura juga memenjarakan musuh politiknya dengan ISA dan kemudian memanipulasikan undang-undang dengan cara saman bankrap hingga lawannya hanya tinggal sehelai sepinggang – tak mampu dan tak layak bertanding buat selama-lamanya. Pimpinan Singapura dan Malaysia sama-sama kekalkan akta drakonian, iaitu ISA. Ada beza?

Di Malaysia, UMNO dan Barisan Nasional mengawal media massa arus perdana, termasuk TV dan radio. Kerajaan PAP Singapura juga melakukan cengkaman yang sama.

Dalam erti kata yang lain, kebebasan bersuara dan tuntutan hak tidak mempunyai banyak ruang akibat pemerintahan autokratik di kedua-dua negara.

Jadi apa pula persamaan di antara DAP dan PAP?

Dakwaan DAP ejen PAP sangat melucukan. Ia tidak berbangkit sama sekali kecuali dalam minda manusia yang bencikan kaum lain. Kebencian terhadap DAP dan PAP bukan kerana ideologi tetapi ia adalah hasad dengki terhadap kaum yang menjadi ahli terbanyak dalam parti-parti tersebut.

Sebenarnya, jika mahu dikatakan ada persamaan di antara DAP dan PAP, ia boleh dilihat dari satu sudut sahaja, yakni PAP dan DAP yang menekankan kecekapan dan ketelusan dalam bidang ekonomi seperti pengurusan kewangan, tender terbuka dan amalan berasaskan merit.

Malah Pulau Pinang yang diterajui DAP lebih baik daripada PAP di Singapura kerana merit yang ditambah pula dengan amalan bantuan kepada golongan yang memerlukan, khususnya kepada kaum Bumiputera yang berpendapatan rendah. Justeru, Pulau Pinang bukan sahaja meneruskan Dasar Ekonomi Baru (DEB) dengan pelaksanaan yang lebih adil dan telus berbanding UMNO-BN yang dilihat lebih mementingkan kroni daripada usahawan Melayu yang layak.

DAP yang menerajui kerajaan negeri Pakatan Pulau Pinang mendapat pujian oleh Jabatan Audit Negara kerana pengurusan kewangan yang bagus. Transparency International dua kali berturut-turut memuji dasar tender terbuka di Pulau Pinang.

Di Singapura pula, walaupun PAP berperangai seperti UMNO dalam soal demokrasi dan hak asasi serta kebebasan, ekonominya adalah antara yang terbaik di dunia kerana kecekapan pengurusan ekonomi serta ketegasan membanteras rasuah.

Inilah persamaan yang ada di antara DAP dan PAP, iaitu dalam soal pentadbiran awam dan kewangan yang bersih, telus serta anti-rasuah. Dalam soal politik, tentunya DAP bertentangan dengan PAP kerana DAP mahu kepada demokrasi yang bersih, kebebasan dan hak asasi dijamin.

Bagaimana membezakan di antara DAP, UMNO dan PAP?

Justeru, dalam soal demokrasi dan kebebasan, PAP adalah seperti adik kepada UMNO. Yang serupa di antara UMNO dan PAP ialah undang-undang zalim dan amalan mengekang kebebasan dan hak asasi, antaranya media yang tidak bebas dan tindakan undang-undang untuk memastikan pembangkang tidak ada ruang bersuara.

Sebaliknya, yang ada persamaan di antara DAP dan PAP pula adalah dasar pentadbiran yang anti- rasuah. DAP amalkan tender terbuka manakala PAP tidak memberi muka langsung kepada mereka yang melakukan rasuah, walaupun undang-undang anti-rasuah di antara Singapura dan Malaysia hampir sama. Yang berbeza ialah penguatkuasaannya.

DAP dan Pakatan Rakyat berjaya mengurus semua aset yang terhad hingga berjaya menambah hasil negeri dan menjelaskan hutang kepada kerajaan persekutuan. PAP pula berjaya menjadikan Singapura sebagai kuasa ekonomi dunia walaupun tidak mempunyai hasil sumber alam.

Hanya jauhari mengenal manikam

Jadi berdasarkan perbandingan secara objektif ini, kita sebagai rakyat Malaysia yang berakal dan berhati budi, termasuk umat Islam yang diajar supaya jujur, amanah dan beriman, pastinya boleh menilai kembali segala dakwaan dan fitnah UMNO kepada DAP.

Bagi mereka yang sedar bahawa dakwaan UMNO adalah fitnah tetapi tetap menerima dan menyebarkannya, maka jelaslah bahawa semangat assabiyah yang dibajai oleh UMNO ini telah melumpuhkan akal waras yang telah Tuhan kurniakan kepada kita. Ini adalah tragedi yang memilukan.

Kini, kita harus memilih sama ada mahu mempercayai pembohongan atau memerima hakikat sebenar. – Roketkini.com


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

Isnin, Julai 30, 2012

LIVE: MALAYSIA VS MANCHESTER CITY





PERLAWANAN TAMAT: MALAYSIA 1-3 MANCHESTER CITY

Live Streaming Video Football : International Friendly Matches
Monday (30 July) 21:45 (GMT +8)

JIKA TIDAK BERFUNGSI SILA KLIK DI SINI.


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

Status terakhir BB isteri ditemui mati



'Sabar duhai hati', status terakhir BB isteri ditemui mati

PETALING JAYA – "Sabar duhai hati", adalah status BlackBerry (BB) terakhir yang sempat dicatat seorang Eksekutif Pentadbiran sebuah stesen televisyen swasta, Syaleza Jaffar, 31, sebelum ditemui mati dalam bilik di kediamannya di Apartmen Saujana, Damansara Damai, dekat sini, kelmarin.

Kejadian disedari setelah suaminya terdengar bunyi dentuman kuat, lalu bertindak pecahkan pintu bilik selepas panggilannya tidak terjawab.

Menurut sumber, pasangan itu bertengkar kira-kira jam 7 malam, menyebabkan mangsa merajuk dan mengunci dirinya di dalam bilik.

“Suami mangsa menghubungi ambulans yang tiba jam 10.30 malam. Pemeriksaan lanjut mendapati dia telah meninggal dunia,” katanya.

Difahamkan jiran mangsa juga terdengar bunyi pertengkaran beberapa jam sebelum kejadian. Ia berkemungkinan berpunca daripada suami mangsa pulang lewat dari kerja luar kawasan.

Pasangan berkenaan mempunyai seorang anak lelaki berusia dua tahun dan menyewa di situ sejak tiga bulan lalu.

Suami mangsa yang bekerja di syarikat petroleum di ibu kota, buat laporan dan memberi keterangan kepada polis.

Mayat Syaleza dibawa ke Hospital Sungai Buloh untuk dibedah siasat.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed mengesahkan kejadian itu.

"Peringkat awal kes diklasifikasikan mati mengejut, namun siasatan diteruskan sama ada terdapat unsur jenayah atau tidak,” katanya.


SH


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

JANJI DITEPATI JADI TEMA MERDEKA TANDA BN DAH NAK MAMPOIH


Pakatan ajak rakyat cipta tema kemerdekaan untuk ganti ‘Janji Ditepati’

Tema Sambutan Hari Kebangsaan yang dibuat sama dengan tema Kempen Barisan Nasional adalah tindakan yang tidak dapat diterima rakyat. Ini adalah kali pertama sambutan Hari Kebangsaan yang merupakan hari keramat setiap lapisan rakyat dicabuli dengan agenda parti bertujuan mengekalkan kuasa.

Ternyata Dato Seri Mohd Najib gagal mengikuti jejak ayahandanya sebagai seorang negarawan tetapi tanpa segan silu menyalahgunakan kuasa dan kedudukan untuk kekal berkuasa.

Majlis Setiausaha Pakatan Rakyat dalam kenyataan akhbar kami 24 Julai lepas telah memberikan masa seminggu kepada Kementerian Penerangan untuk menukar tema Hari Kebangsaan agar dapat diterima dan dihayati oleh semua lapisan masyarakat atas alasan Hari Kebangsaan tidak seharusnya menjadi medan BN mempromosi agenda singkat mereka.
Kami juga menghormati hak kerajaan untuk memilih tema tersebut tetapi perlulah bijak memilih tema yang boleh diterima semua lapisan rakyat.

Baru-baru ini Ketua Penerangan Umno telah menjawab bahawa hak memilih Tema Sambutan Hari Kebangsaan adalah hak mutlak kerajaan yang memerintah. Ternyata mereka memilih untuk tidak menghormati pandangan rakyat. Semalam akhbar Sinar Harian Online menyiarkan kajian mereka yang menunjukkan 86% rakyat bersetuju Tema Hari Kebangsaan ditukar.

Untuk itu kami mengalu-alukan rakyat Malaysia untuk bersama menyarankan tema alternatif untuk Sambutan Hari Kebangsaan pada tahun ini. Sebarang cadangan boleh diajukan kepada Sekretariat Pakatan Rakyat di alamat di atas atau emailkan kepada sekretariatpakatan@gmail.com
Tarikh tutup cadangan adalah pada Isnin 30 Julai 2012.

Y.Bhg Dato Mustafa Ali YB Nurul Izzah Anwar YB Teresa Kok
Setiausaha Agung PAS Naib Presiden KEADILAN Setiausaha Pengelola DAP

KD


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

TERKEJUT BEWAK!!! LIRIK LAGU JANJI DITEPATI TELAH DIGUBAH SEMULA



INI DIA PUNYA LIRIK YANG SESUAI DENGAN VIDEO DI ATAS....KAH! KAH! KAH!

MACAM GAMPANG IKUT SUKA
MACAM BANGANG PUNYA LAGU
1MALAYSIA TERUS MERAPU
JANJI KITA MENIPU
KATA KITA DITERTAWA
JANJI KITA MENIPU
HIDUP MENTERI DIBELA RAKYAT
MASA DEPAN HARTA BERTIMBUN

JANJI SUDAH KENA TIPU
KINI MASA BALAS DENDAM

(CHORUS)

JANJI SIAPA? JANJI TEMBERANG
JANJI APA? JANJI KAIN PELIKAT
JANJI SIAPA? JANJI TEMBERANG
JANJI APA? JANJI PILIHANRAYA
INI JANJI KITA BR1BERY 1MALAYSIA
INI JANJI 1MALAYSIA
BR1BERY 1MALAYSIA
KATA KITA DITERTAWA


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

LOGO MERDEKA PALING SERABAI



DEY MACHA!!!
LOGO MERDEKA TAHUN NI PALING SERABAI
PASAI NAMPAK BERSERABUT
DENGAN TULISAN DAN NOMBOR
SAMA SERABAI DENGAN MENTERINYA
KAH! KAH! KAH!

ITU BUKAN LOGO BEB
ITU SIGNBOARD
KAH! KAH! KAH!

TAKDAK APA YANG BARU
SELAIN NOMBOR 1 DIBALUT DENGAN BENDERA
MACAM BUAH NANGKA DIBALUT GUNI CAP BN
KAH! KAH! KAH!

TAHUN DULU-DULU LOGO MACAM-MACAM BENTUK
TAPI SEJAK NAJIB JADI PM
MODAI DIA CUMA NOMBOR 1
YANG DIBALUT DENGAN BENDERA
KAH! KAH! KAH!

SEJAK NAJIB JADI PM JUGA
TULISAN 'SATU'DAH DIGANTI DENGAN 1
TAPI BILA DIBACA JADI 'I'
BR1M JADI BRIM
TR1M JADI TRIM
KR1M JADI KRIM
APA KEJADAH SEMUA NI?
MEMANG PEROSAK BAHASA LA
KAH! KAH! KAH!

Berikut adalah logo-logo kemerdekaan terdahulu:





*Gambar2 dicilok dari blog ibnuhasyim.

KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

MP Tuaran keluar BN, sokong Pakatan


MP Tuaran Datuk Seri Wilfred Bumburing hari ini mengumumkan keputusannya untuk meletak jawatan daripada parti Upko dan seterusnya menyokong Pakatan Rakyat.

Katanya, beliau telah berbincang dengan beberapa orang anggota jawatankuasa tertinggi dan ketua bahagian Upko dan akan meninggalkan BN.

Beliau berkata demikian di majlis pelancaran Angkatan Perubahan Sabah (APS) di Tuaran.

"Saya masih setia kepada Upko tetapi meletak jawatan dari BN," katanya.

Bumburing sebelum ini meletak jawatan sebagai pengerusi BN kawasan tersebut tanpa mengemukakan apa-apa sebab.

Beliau hari ini berkata kekecewaannya ke atas janji BN yang tidak ditepati dan peningkatan jumlah imigran tanpa dokumen serta royalti petroleum menyebabkan beliau bertindak demikian.

MK


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

Ahad, Julai 29, 2012

Bila Perempuan Tak Hargai Daranya



Aku pelik la dengan sesetengah remaja perempuan zaman sekarang ne..siap berbangga lagi bila diri tu tiada dara. Budak sekolah pun tak terkecuali. Memalukan betul. Kenapa la senang sangat bagi dara korang tu pada kaum lelaki a.k.a BOYFRIEND? Ada pendapat mengatakan seks itu perlu sebagai bukti kasih sayang dan cinta diorang, so tak hairanlah berapa ramai anak gadis hilang dara sebelum kahwin.

Bagi kaum lelaki kalau dah dapat..eerm..habis madu sepah dibuang. Tapi bagi kaum perempuan, apa yang diorang buktikan kepada kononnya bakal suami mereka..tak ke semua tu akan mengundang masalah besar! Kat facebook pun benda macam ni dah jadi perkara biasa.




Masalah hilang dara sebelum bernikah banyak dah berlaku. Hilang dara pun banyak sebab. Mungkin sebab terjatuh, aktiviti lasak, kena rogol dan sebagainya. Kalau kes macam ne semua orang faham. Bukan salah perempuan. Tapi bagi yang hilang dara pada jantan memang akan dipandang serong.



Sebenarnya rasa kesian jugak dengan perempuan kerana penderitaan yang diorang tanggung lebih banyak berbanding lelaki yang membuatnya ,sedangkan si jantan yang mengaku mahu bertanggungjawab ghaib entah kemana dah. Nasi dah jadi bubur,telan je lah bubur tu. Lebih malang lagi jika perempuan tu mengandung...jika anak itu lahir, lelaki mana yang nak pelihara anak tak sah tarafnya tu? kalau ada pun, lelaki yang terlalu baik sampai sanggup berkahwin dengannya.

So, hargai la di atas apa yang telah Tuhan anugerahkan pada diri kita...jangan mudah menyerahkan sesuatu yang berharga pada mereka yang tak sepatutnya.Seronok kejap je merana seumur hidup.

btmmari

KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

Lagu Tema Janji Ditepati Ciplak Ke Bhai?





Cuba dengar dan hayati dua lagu dibawah ni. Adakah kedua-dua lagu di bawah ada persamaan? Adakah ianya satu kebetulan? Jika sebelum ini Kementerian Rais pernah di tuduh MENCIPLAK lagu dan Budaya Negara Jiran, adakah kali ini lagu tema Hari Merdeka pun diciplak dari negara jiran?


















 .


laksamanabukitbintang


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

LAWAK AHAD: PAK PANDIR UJI ANAK


Pak Pandir dan Mak Andir risau kerana anak mereka,Ondeh,walaupun sudah berumur 18 tahun,tetapi masih tidak bekerja. Sekejap hendak jadi businessman, sekejap hendak jadi guru,sekejap hendak jadi petani,tapi Cuma cakap saja,usahanya tidak.

Jadi,Pak Pandir dan Mak Andeh merancang untuk menguji anak mereka itu.

Suatu pagi,Pak Pandir dan Mak Andeh tinggalkan sekeping nota di atas meja di ruang tamu. Pada nota itu tertulis perkataan,"Ayah dan mak pergi pekan,petang baru balik."

Di tepi nota itu mereka tinggalkan wang kertas RM50,sebuah kitab agama dan sebotol arak. Pak pandir dan Mak Andeh kemudiannya menyorok dalam bilik kecil tidak jauh dari meja tersebut.

Kata Pak Pandir,"Kalau Ondeh ambil duit,maknanya dia akan jadi businessman.

Kalau dia ambil kitab, maknanya dia akan jadi tok guru.Tapi kalau dia pilih arak,dia akan jadi manusia yang paling tidak berguna di dunia ini."

Pak Pandir dan Mak Andir terus mengintai dari celah pintu.Sejam kemudian mereka ternampak Ondeh balik,lalu mencapai nota di atas meja.Selepas membacanya,Ondeh mengambil not RM50,lalu membelek-beleknya depan belakang,kemudian masukkan kedalam poket.

Setelah itu Pak Pandir dan Mak Andir lihat Ondeh ambil kitab, kepit di celah ketiaknya.Akhir sekali,Ondeh mencapai botol arak dan menogoknya.Setelah itu,Ondeh keluar semula dengan membawa ketiga-tiga barang tersebut.

Pak Pandir tepuk dahi."Aduuhh….ini lebih teruk daripada apa yang abang bayangkan."

"Kenapa paknya?" Tanya Mak Andir.

"Ondeh akan jadi ahli politik!"


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

PEMENANG LOGO MERDEKA TERIMA HADIAH LAMBOGHINI



Berita yang baru kami terima sebentar tadi dan belum disiarkan dalam mana-mana media pengampu barisan nasional.Dijangka berita ini memang tidak akan tersiarpun dalam media tersebut.

Seperti yang dijanjikan,pencipta logo merdeka tahun ini baru saja menerima sebuah lamboghini sumbangan kelab ikan bakaq tarian pungkoq....kah!kah!kah!

Ada sapa dah dapat ka hadiah lamboghini hari tu?

Janji ditepati sungguh puak-puak pengampu ni...janji masyuuuukkk kah!kah!kah!



KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

Sabtu, Julai 28, 2012

Puasa, Ayam Goreng Dan Kegilaan Berbelanja



Ramadan sudah masuk seminggu. Daripada seminggu itu, tiga hari berbuka di kedai mamak; atau lebih sopannya ‘restoran India Muslim’. Sebagai anak kelahiran Pulau Pinang Darul Mamak, sepatutnya saya tidak rasa bersalah. Tapi tak apalah. Pokoknya sudah tiga hari berbuka puasa dengan nasi putih panas, ayam goreng rangup, sayur kubis yang dimasak dengan apa entah sampai jadi kuning menyala, kuah kari campur (kuah kambing lebih sikit) dan papadom.

Menu tidak berubah. Tetap makan benda serupa. Senang begitu, supaya tak perlu jenuh fikir apa nak makan. Cumanya walaupun menu serupa, tetapi harga tak sama. Ini sebenarnya tidak begitu pelik. Kalau di Pulau Pinang, zaman juruwang kira guna jari, udang seekor boleh berubah harga dalam beberapa jam sahaja. Tengah hari harga lain, malam harga lain. Udang yang sama.

Tetapi dalam kes saya ini, tidak melibatkan udang. Adalah kesilapan besar untuk makan udang dan sotong di kedai nasi kandar. Ini kesilapan biasa para warga Kuala Lumpur yang beriya mahu makan nasi kandar yang konon paling power setiap kali singgah ke Pulau Pinang. Dasar pelancong. Memang nak kena sembelih. Tapi itu cerita lain.

“Ayam satu ketul lima ringgit”

Kes saya ini melibatkan ayam. Memandangkan itulah satu-satunya benda yang saya makan, maka saya dapat melihat indeks naik turun harga ayam goreng dengan lebih dekat dan jitu. Hari pertama, ‘mapley’ yang cedok kuah jerit kepada juruwang “sembilan lapan”. Ya, RM9.80 untuk hidangan yang telah saya sebut di atas. Kali kedua, turun jadi “tujuh dua” dan baru petang semalam, dia laungkan “lapan anam”.

Saya tidak pandai matematik, maka saya tidak mahu berhujah panjang. Tetapi saya mahu tahu juga, menatang apa yang saya makan sampai jadi mahal begitu? Ayam belanda? Atau NFC ada bikin projek ternak ayam daging istimewa yang saya tak tahu?

“Kepala otak hang,” bisik hati sanubari saya yang semakin hari semakin tertekan dengan kenaikan harga barang yang menggila ini. Sejak bila ayam goreng seketul jadi lima ringgit?

Saya melihat perihal kenaikan harga barang makanan ini sebagai suatu fenomena akhir zaman. Ya, akhir zaman; di saat manusia bertuhankan wang dan harta serta diperhambakan hutang dan harga kereta. Puitis betul – harta, kereta. Namun ini pokok pangkal permasalahan umat manusia akhir zaman. Dan melihat perkara ini terjadi di kala Ramadan adalah sesuatu yang amat mengharukan.

Ada sekeping gambar yang dikongsikan di laman Facebook siang tadi. Kapsyennya menceritakan bahawa seorang ulama Arab Saudi yang sedang berbicara dalam forum secara langsung di kaca televisyen, menerima panggilan telefon dari Somalia. Adatnya mahu bertanyakan soalan hukum hakam agamalah, seperti kelaziman manusia menelefon ulama yang sedang bercakap di televisyen.

Soalan berbunyi, “Adakah puasa saya diterima sekiranya saya tidak bersahur dan tidak juga berbuka?” Sang Ulama lantas terus terdiam menitiskan air mata mengenangkan nasib umat manusia di Somalia yang sedemikian sengsara menahan lapar dahaga.

Ini pelik sebenarnya kerana kita sedia tahu bahawa umat manusia di Semenanjung Tanah Arab berbuka puasa dengan hidangan nasi mandy dan kambing panggang seekor yang dikongsi lima orang, atau mungkin tiga – kerana dua lagi sudah tertidur kekenyangan. Di saat negara tanduk Afrika itu mengharungi Ramadan dengan lapar dan dahaga yang berkepanjangan; ada segerombolan besar cukong minyak kaya raya terbongkang kenyang di tepi talam briyani dengan perut sebesar gunung Uhud.

Petunjuk masalah sosial

Ini petunjuk besar kepada kesialan perangai manusia yang mengaut kekayaan berlebihan dan melupakan tanggungjawab sosial. Ini masalah kapitalisme jahat yang harus diperangi habis-habisan. Ya memang tidak salah untuk melantak sampai pengsan, itu hak masing-masing. Tetapi celah mana hilangnya unsur besar Ramadan yang bertujuan mendidik kesederhanaan dan pemilihan jalan tengah moderat dalam melakukan apa sahaja tindakan.

Ini juga kedapatan dalam budaya masyarakat Malaysia. Meski mengeluh tak ada duit mahu berbelanja, bila sampai bab makan dan berbuka puasa dia tetap tak mahu mengalah. Lihat sahaja gejala budaya berbuka puasa di hotel secara bermewah-mewah yang semakin menjadi kelaziman masyarakat, walaupun ia sedar diri bahawa ia sebenarnya tidak ada kemampuan itu. Malangnya dia sengaja membiarkan diri dipujuk oleh sekalian kapitalis tamak yang menjadikan kelaparan sebagai modal untuk mengaut untung berlipat ganda di bulan mulia ini.

Kenapa biarkan diri tertipu? Kenapa wajib sangat berbuka secara bufet di hotel mewah untuk melantak kambing golek dan roti jala RM5 sekeping? Bukankah ini satu kegilaan dan kepelikan yang jelas nyata? Lapar sangat kah? Apakah kebab RM3 di pasar ramadan tidak mencukupi?

Setipa orang Islam berpuasa kerana mematuhi ajaran agama. Tetapi apabila agama menganjur supaya jangan membazir, ada pula yang tidak mahu ikut. Apabila agama menganjur supaya bersedekah dan melangsaikan tanggungjawab sosial kepada fakir miskin, ada yang bersikap lantak saja sang fakir yang mengemis sambil berselawat di tengah-tengah kesibukan pasar Ramadan.

Yang penting nasi kerabu mesti dibeli. Mesti bergegas untuk dapatkan nasi kerabu, kalau lambat nanti telur asin habis. Kalau boleh biar dua tiga bungkus. Kalau ada duit lebih sikit, enjoy saja bufet Ramadan di hotel-hotel.

Mengagungkan nafsu ini adalah mentaliti yang dibentuk dengan cemerlangnya oleh kapitalis jahat supaya konsumsi manusia kekal malar atau semakin bertambah pada waktu yang sepatutnya dia belajar bersederhana dan berjimat cermat. Fikiran yang mengundang kepada semangat mementingkan tembolok inilah yang menghancurkan ramai pemuka United Malays National Organisation; maka perangai ini harus malah wajib dijauhi.

Betapa rancak panah-panah kapitalis itu dilancarkan dari busur-busur ketamakan mereka yang dibayangi dogma kononnya Ramadan bulan menjana ekonomi Islam. Berselindung di sebalik agama untuk mengaut untung berlipat ganda. Yang keluar duit siapa? Kamu! Yang kutip duit siapa? Dia! Kamu dapat kenyang dan kemudian terbongkang tak pun pergi sembahyang. Dia seronok kira wang. Ini kezaliman dalam mengambil kesempatan terhadap kelaparan dan kegampangan manusia yang mudah tertipu dengan godaan makanan dan hawa nafsu.

Kebendaan sembahan baru

Dari segi sosial, amalan Ramadan, Hari Raya dan duit sudah tidak dapat dipisahkan. Ulama UMNO sepatutnya tegas bersuara dan memfatwakan bahawa semua ini bid’ah yang sesat belaka. Ini langsung tidak kena dengan anjuran Perdana Menteri supaya berwasatiyah dan mengambil jalan tengah, sifat sederhana sebagaimana yang telah dianjurkan DAP – parti yang tidak mencampuradukkan agama dan politik.

Hairan juga dengan satu jenis manusia yang melolong memekik kononnya Melayu Pulau Pinang tertindas tetapi dengan muka selamba menabur wang membazir syok sendiri dengan bufet Ramadan mewah dan rumah terbuka Hari Raya yang niatnya meraikan Datuk Datin Tan Sri Puan Sri Tun Toh Puan, sedangkan mereka yang fakir hanya meleleh air liur mengenangkan puasa bersahur air sejuk dan berbuka dengan sebutir kurma.

Jadi ketamakan, kapitalisme kroni dan kebankrapan budaya yang menjadi tunjang keberadaan UMNO inilah yang mesti dibetulkan. Hanya dengan itu kita boleh menstabilkan ekonomi negara supaya bebas dari sebarang ketirisan.

Mungkin selepas UMNO ini meninggalkan kursi Putrajaya, barulah kedai nasi kandar boleh jual ayam goreng seketul seringgit setengah; macam waktu saya sekolah rendah dulu. Atau campur tolak kadar inflasi sekarang, setakat dua ringgit pun masih masuk akal lagi.

Oleh Izmil Amri – Roketkini.com


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

Cukai kenderaan boleh dihapus jika keborosan Najib dihentikan


PETALING JAYA 27 Julai: Semakan ke atas perbelanjaan luar perancangan dan belanja tambahan sesuka hati oleh Perdana Menteri berjumlah RM11.8 bilion mengatasi jumlah cukai eksais dan cukai import yang dikenakan ke atas kereta.

Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli berkata, jumlah itu meliputi tiga kategori iaitu perbelanjaan di luar perancangan, peningkatan belanja mengurus Jabatan Perdana Menteri(JPM) dan peningkatan belanja pembangunan JPM.

“Contoh perbelanjaan di luar perancangan oleh Perdana Menteri termasuk Bantuan Rakyat 1Malaysia (RM2.6 blion), Bantuan Kembali Ke Sekolah (RM530juta) dan Bantuan Buku 1Malaysia (RM260 juta).
“Begitu juga pelbagai skim membeli undi rakyat di bawah jenama 1Malaysia, serta pelbagai pengumuman peruntukan projek segera sepanjang jelajah Janji Ditepati yang dianggarkan mencecah RM180 juta setakat ini,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN, hari ini.
Menurut Rafizi, sejak Najib menjadi PM pada 2009, perbelanjaan mengurus dan pembangunan oleh JPM juga naik mendadak.

“Secara puratanya dengan membandingkan perbelanjaan di bawah pentadbiran Tun Abdullah Badawi dengan purata perbelanjaan tahun-tahun 2009, 2010, 2011 dan peruntukan 2012, perbelanjaan mengurus JPM telah melonjak sebanyak RM1.4 bilion, sementara perbelanjaan pembangunan meningkat sebanyak RM4.6 bilion,” jelas Rafizi.

“Sebab itu KEADILAN yakin, rombakan struktur cukai ke arah memastikan harga kereta lebih murah tidak akan membebankan negara jika segala keborosan PM dihentikan,” katanya.
Tambah Rafizi, jumlah ini tidak termasuk pengumuman segera yang dibuat Najib di setiap kawasan yang dilawatinya, sepanjang jelajah Janji Ditepati.

“Ada tempat yang sepatutnya untuk mengagihkan duit ini kepada rakyat. Bukannya mengumumkan peruntukan segera dengan menggunakan program Janji Ditepati, seolah-olah duit ini, duit mereka,” tegas Rafizi.

Dalam pada itu, beliau memaklumkan mekanisme rombakan struktur cukai secara terperinci untuk memastikan penghapusan cukai eksais yang diganti dengan sumber pendapatan baru akan diumum Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Mekanisme ini akan diumumkan Datuk Seri minggu depan sekembalinya beliau dari ibadah umrah,” kata Rafizi.

KD


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

TV HARAM


DEY MACHA!!!
KALAU NAK LAYAN CERITA2 BEST SILA KE TV HARAM


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

Jumaat, Julai 27, 2012

Bukti Saintifik Kebenaran Al Quran – Big Bang & Big Crunch (Kiamat!)



Bismillahirahmanirahim,

Untuk beberapa hari, saya menelaah teori2 saintifik yang muncul di zaman moden sejak 100 tahun kebelakangan ini, hasil dari perkembangan teknologi yang membolehkan manusia membuat kajian tentang alam semesta.

Para saintis mengemukakan teori Big Bang di mana katanya alam semesta ini asalnya satu ketulan yang besar, kemudian berlaku letup yang sangat besar, maka berpecahlah segala unsur dari ketulan tersebut bersama dengan tenaga yang sangat hebat. Ketulan2 tersebut kemudian bercantum dan berpecah dari masa ke semasa hingga menjadi objek yang mempunyai komposisi yang stabil.

Antara objek2 ini adalah satu object yang sangat besar dan tepu, mempunyai kuasa magnetik yang tersangat hebat hinggakan tiada apa yang dapat melepasi dari tarikannya, termasuk cahaya. Maka bila cahaya yang terdiri dari unit asas photon tidak dapat melepas dari tarikan object ini, maka ia kelihatan hitam. Objek inilah Black Hole.

Kerana kuatnya tarikan black hole ini, maka setiap objek di sekitarnya ditarik ke dalam black hole. Object2 yang ditarik masuk ini membentuk pusaran seperti disk sambil disedut ke dalam black hole. Oleh kerana universe ini terlalu besar, terdapat object2 yang terlalu jauh dari Black hole ini, yang tidak (masih belum) ditarik ke dalam Black Hole. Dan antara object yang terselamat itu ialah sebiji bintang yang bernama “Matahari”. Walau ia tidak ditarik kedalam, namun oleh kerana daya graviti Black Hole inilah segala bintang seolah “terletak” atau “diikat” pada tempatnya. Segala object yang “diikat” oleh daya graviti black hole inilah membentuk sebuah galaksi (bima sakti atau Milky Way) yang berbentuk leper. Maka setiap galaksi, di pusatnya ada Black Hole sebagai “center” yang memegang segala object disekitarnya.

Terma “Black Holes” merujuk kepada banyaknya Black Hole di dalam alam semesta ini, seperti mana kita tahu, terdapat lebih 200 Billion galaksi di alam ini!! Dan setiap galaksi ada Black Hole di dalam nya!

Yang paling menarik ialah teori Big Crunch! iaitu bagaimana opposite process kepada Big Bang akan berlaku. Bila mana alam semesta ini pernah meletup dahulu, ia akan suatu masa nanti kembali menguncup! Dan waktu akan “reverse”. Saat inilah, dikatakan Hari Kiamat, dimana setiap yang mati akan “reverse” kembali hidup, dan setiap perbuatannya akan diperlihatkan, seperti yang difirmankan oleh ALLAH SWT di dalam Al QURAN.

“pada hari (ketika), lidah, tangan dan kaki mereka menjadi saksi atas mereka terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan.” (24:24)

Mudah2an sedikit tulisan ini akan membuka minat kita untuk meneliti bukti2 saintifik yang mendekatkan diri kita kepada Pencipta Alam Semesta – Allah SWT.

Boleh baca di sini: http://www.missionislam.com/science/physics.htm

Juga di sini : Alih Bahasa Malaysia

KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

SAPA TIRU SAPA?



DEY MACHA!!!
RAYA TAHUN NI WARNA-WARNI LA POKET HANGPA
DAPAT DUIT BARU
KAH! KAH! KAH!

TENGOK PADA DESIGN DUIT TU
MEMANG SAH LA KERAJAAN BE END DAH NAK MASUK KUBOQ
KAH! KAH! KAH!

KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

Awang Adek dimalukan dengan isu KGT


KOTA BHARU: Percubaan Umno Kelantan bertenggek di atas isu Kelantan Golden Trade (KGT) akhirnya terlodeh apabila polis menjelaskan tiada sebarang penyeleweng terhadap urus tadbir agensi terbabit.

Sedangkan sebelum ini Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Dr Awang Adek Hussein memberi tempoh 21 hari supaya kerajaan negeri menyiasat dakwaan penyelewengan KGT.

“Hari ini, KGT disahkan bersih, sedangkan Awang Adek yang dikaitkan dengan pelbagai dakwaan salah guna kuasa sejak akhir-akhir ini masih belum terbukti tidak bersalah.

“Sepatutnya beliau merasa malu dengan kenyataannya sebelum ini kerana mengutip maklumat di tepi jalan bagi memburukkan kerajaan negeri,” kata Ketua Penerangan Pemuda PAS Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari.

Semalam Ketua Polis Negeri, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman dalam satu kenyataan media mengesahkan tiada unsur jenayah komersial yang dikaitkan dalam isu penyelewengan KGT.

Sehubungan itu, Pemuda PAS Kelantan melahirkan rasa kesal terhadap kenyataan yang dikeluarkan pemimpin Umno dan NGO tajaan mereka yang melontarkan pelbagai tuduhan dan tohmahan terhadap KGT.

Kata beliau juga sepatutnya Presiden Orang Muda Berpadu Anti Korupsi (OMBAK), Wan Khairul Ihsan Wan Muhammad dan beberapa NGO Umno merasa aib di atas tindak tanduk mereka selama ini.

“Sewajarnya Wan Khairul Ihsan yang baru menyertai Umno April 2010 menumpukan kepada skandal pemimpin parti itu yang masih belum dibersihkan mana-mana pihak,” ujarnya.

Katanya, sebagai “orang baru” dalam Umno Wan Khairul masih belum mampu membantu parti itu biar pun pelbagai tindakan dilakukan termasuk menyertai demontrasi di hadapan Kota Darulnaim.

“Mungkinkah Wan Khairul ingin membuktikan kepada pimpinan Umno bahawa beliau layak diketengahkan sebagai calon pilihanraya dengan mengenepikan tokoh-tokoh lebih senior,” tambahnya.

HD

KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

Khamis, Julai 26, 2012

EXCO ARAH PANTAU KOPITIAM MASAK KATAK


Exco Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Abdul Malik Abul Kassim berkata, pihak berkuasa akan membuat pemantauan segera berhubung aduan kopitiam yang didakwa memasak menu katak di bahagian dapurnya.Menurutnya, kedai kopitiam di situ tidak mempunyai sijil halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang diiktiraf.“Pasukan penguatkuasa akan membuat pemantauan jika mereka ada menyebut atau mempamerkan logo halal di restoran mereka.

“Pihak pengurusan halal bersama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) akan membuat pemeriksaan,” katanya kepada Sinar Harian.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Gantian Tetap Kesihatan Awam Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP), Ong Ah Teong berkata, dia telah menghubungi Pejabat Kesihatan Negeri dan juga Bahagian Kesihatan Awam MPPP untuk membuat tindakan segera.

Menurutnya, sekiranya terdapat isu halal ia akan diserahkan kepada Jakim sementara pihaknya akan memantau isu kebersihan.

“Ini adalah perkara yang agak sensitif, memang ada restoran yang tidak halal memasak daging yang tidak boleh dimakan orang Islam, tetapi katak amat jarang dan kami memandang berat aduan ini,” katanya.

Ah Teong turut memaklumkan sebelum ini pihaknya sudah membuat pemeriksaan ke atas premis berkenaan dan ia pernah mendapat Gred A.

Selain kopitiam berkenaan, sebuah lagi kopitiam di tempat yang sama turut pernah diperiksa MPPP.

“Memang tempat itu adalah salah satu tempat yang mana menjadi lokasi pemeriksaan kami kerana terdapat ramai pelanggan di sana, namun kami akan membuat pemeriksaan sekali lagi dalam masa terdekat.

“Saya juga mendapat aduan kedai kotor di sekitar Jelutong namun tidak dapat membuat pemeriksaan kerana ditutup pada bulan Ramadan,” katanya.

Untuk mana-mana orang awam yang mempunyai aduan mengenai kebersihan kedai makanan boleh terus menghubungi talian hotline MPPP, 042637637.

kl-today

KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive