Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

Kasi like saja apa ada hal...

Biaqpila on Facebook
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Disember 31, 2012

LIVE AMBANG TAHUN BARU BERSAMA USTAZ AZHAR IDRUS

Rebet RM200 memang sebenarnya cuma "jualan penghabisan stok"


Blog Cenangau Daunkari

Dah la "selagi stok masih ada", "sapa cepat dia dapat" pulak tu. Memang tak salah sangat, skim ni lebih kepada untuk membantu peniaga handphone "terpilih" dengan kerajaan bagi dana untuk "jualan penghabisan stok"

Sinarharian melaporkan:

SHAH ALAM -
Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli mempersoalkan pemberian rebet telefon mudah alih pintar 3G hanya kepada model RM500 ke bawah kerana dipercayai syarat itu cuba menguntungkan pihak tertentu dengan melariskan stok lama.



Katanya, lebih malang lagi apabila pelaksanaan skim itu dilihat berat sebelah apabila belia yang layak perlu membuat pembelian tersebut daripada pengedar telefon bimbit yang dilantik sahaja. - Sinar.

Senarai telefon pintar yang masuk dalam Skim Komunikasi Remaja tu macam kat bawah ni:

  1. Alcatel One Touch Inspire 2
  2. The Buzz Phone
  3. HTC Wildfire
  4. Huawei Ideos X3
  5. LG Optimus L3
  6. Ninetology Black Pearl II
  7. Ninetology Palette
  8. Nokia 2730
  9. Nokia 7230
  10. Nokia Asha 305
  11. Nokia Asha 308
  12. Nokia C2-03
  13. Nokia Lumia 610
  14. Samsung Galaxy Chat
  15. Samsung Galaxy Mini
  16. Samsung Galaxy Pocket
  17. Samsung Galaxy Y
  18. Sony Xperia Tipo
  19. ZTE Acqua
  20. ZTE V790
Aku tak berapa mahir pasai gadget ni, tapi setakat pengetahuan aku, aku terpaksa bersetuju dengan pendapat Rafizi. Memang tepat sekali komen Rafizi tu.

Tambah-tambah pulak bila baca laporan Bharian macam yang kat bawah ni:

“Skim itu berasaskan siapa cepat dia dapat dan khas bagi 1.5 juta belia yang layak yang boleh mendapatkan telefon pintar itu selagi stok masih ada,” katanya dalam satu kenyataan semalam. - Bharian.
Dah la "selagi stok masih ada", "sapa cepat dia dapat" pulak tu.

Memang tak salah sangat, skim ni lebih kepada untuk membantu peniaga handphone "terpilih" dengan kerajaan bagi dana untuk "jualan penghabisan stok"

Dengan jumlah belia Malaysia yang berumur 20-30 tahun yang ada lebih 5juta orng dah sekarang ni, memang tentu habih punya la stok yang ada tu.

Tapi, apa pun, bagi yang layak, jangan pulak lepaskan peluang ni. Boleh mula mendaftar melalui http://www.skmm.gov.my mulai 1/1/2013. Dan jangan merungut kalau terpaksa berkampung dalam cybercafe nak masuk web tu tak tak boleh. Banyak-banyak la bersabar pasai tentu punya laman tu akan jammed dengan 1.5 juta umat nak log-in.

Kalau tanya aku, aku mensyorkan model yang no 18 dan 19. Tak payah la nak teruja dengan model Galaxy yang cuma boleh masuk android v2.3 Gingerbread tu. Kalau tak dapat guna Android Jelly Bean macam Note2 dapat Ice Cream Sandwich pun kira ok la.

Sumber: Cenangau Daunkari






Ahad, Disember 30, 2012

PRESIDEN FAM SILA LETAK JAWATAN


Gerakan Presiden FAM Sila Letak Jawatan (PFSLJ) Ditubuhkan Oleh Penyokong Tegar Bola Sepak Malaysia


GERAKAN sekumpulan penyokong tegar bola sepak Malaysia menuntut perubahan drastik Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dengan hala tuju serta kepimpinan baru lebih dinamik dan efisien.

Kumpulan yang menggelar diri mereka sebagai, Presiden FAM Sila Letak Jawatan (PFSLJ) ini turut membangkitkan lima masalah utama yang perlu diambil tindakan segera sekiranya enggan masa depan bola sepak negara terus bergelap.

Al Fadli Awaludin yang mewakili kumpulan berkenaan berkata, FAM perlu bertanggungjawab ke atas apa yang berlaku kepada skuad kebangsaan yang dilihat tidak banyak berubah dari segi kemajuan dan pencapaian sejak lebih dua dekad lalu.

“Selama 28 tahun, daripada liga amatur, kita beralih ke liga semi-pro pada 1989 dan ke liga profesional pada 1993, namun hasilnya bola sepak negara masih dalam kategori Gred D.

“Jadi apa dan ke mana sebenarnya hala tuju bola sepak negara? Adakah masih lagi berpaksikan Sukan Sea dan Piala AFF sahaja?,” katanya, semalam.
Mereka juga mahu FAM meletakkan satu penanda aras yang jelas dan kemudiannya menjadi titik fokus skuad negara membentuk pasukan lebih mantap.
“Mereka perlu ada misi dan visi. Apa yang yang mereka mahukan 10 tahun akan datang,” katanya.

Kumpulan ini turut mempersoalkan cara pentadbiran FAM dan sistem liga bola sepak yang diguna pakai.
Katanya, format liga yang sering berubah tidak membantu prestasi sukan itu sendiri, tetapi hanya membiarkan ia terlalu selesa dengan apa yang dikecapi dan tiada kemajuan yang boleh dibanggakan.

“Apa yang kami mahukan adalah perubahan yang dapat menaikkan bola sepak negara. Jika perlu, barisan kepimpinan tertinggi perlu diberi nafas baru, ia adalah wajar dilakukan,” katanya.

Rasa tidak puas hati kumpulan itu turut diterjemah melalui memorandum yang telah dihantar kepada FAM. Sehingga kini, tiga memorandum sudah diserahkan, namun masih tiada perubahan berlaku.
Bahkan mereka akan terus menghantar petisyen agar perubahan dilakukan demi masa depan bola sepak negara.

celahgelegar

LAWAK AHAD: POTONG


Pesakit: Doktor, Saya ada masalah sikit.. Ibu jari saya selalu sakit..

Doktor : ( setelah memeriksa) wah, jari awak ni patut kena potong sebab dah serius sangat..

Pesakit: Apa doktor? Potong?

Pesakit pun pulang dengan lemah..memikirkan jarinya yang akan dipotong... Semasa dalam perjalanan, Pesakit telah ternampak sebuah kedai perubatan cina..

Tabib : Ada apa yang boleh saya tolong encik?Pesakit: Begini pak tabib.,. (Pesakit menceritakan apa yang diberitahu oleh Doktor)

Tabib : Cuba saya periksa encik...

Setelah memeriksa...

Tabib : Doktor ni nak main potong je...tak payah potong sepatutnya ni..

Pesakit: Hah? Yeke tabib?
Pesakit pun berasa agak lega...

Tabib : Ya...encik sila bawa bertenang... Saya beri encik ramuan ini, minum sehari 3 kali selepas makan... Nanti ibu jari encik tu putus sendiri......

Pesakit: @#$%&%*

BERANIKAH TV3SUKU DAN RTM SAHUT CABARAN TG HJ HADI?


DEY MACHAA!!!
KITA PAKAT TENGOK
TV3SUKU DAN RTM ADA TELOQ KA TAKDAK
UNTUK SAHUT CABARAN NI...
KAH! KAH! KAH!





Sabtu, Disember 29, 2012

Penyokong Felda & Isa Samad akui ditaja hotel lima bintang


KUALA LUMPUR 28 Disember: Segelintir peneroka Felda yang ‘dipaksa’ berdepan Himpunan Oren Selamatkan Felda tengah hari ini, mengakui mereka ditaja dan diberi penginapan percuma di hotel lima bintang.

Seorang anak peneroka yang dikenali sebagai Zul dari Felda Kemahang 3, Tanah Merah, Kelantan, berkata mereka tiba di ibu negara malam tadi sebelum dibawa menginap di Hotel Dynasty.

Beliau berkata, mereka yang menaiki 10 bas khas ditaja sepenuhnya dan dijadual berangkat pulang ke Kemahang malam ini, mengakui mereka digunakan untuk menyatakan sokongan terhadap Felda.

“Felda bawa kami datang untuk lawan demo sebelah sana,” katanya sambil menunjukkan keududkan perhimpunan aman anjuran Persatuan Anak peneroka Felda Kebangsaan (Anak) kira-kira 100 meter dari situ.

Zul membuat pengakuan itu kerana menyangka pemberita Keadilan Daily yang secara lisan memperkenalkan diri sebagai wartawan sebelum menemu bual beliau, adalah pengamal media arus perdana yang dikawal Umno BN.

Beliau berkata, mereka dibawa menaiki bas sama untuk hadir ke bangunan Felda untuk berehat sementara menunggu solat Jumaat bagi menyertai demontrasi yang kononnya mempertahan Felda.

“Kami sampai pagi tadi, duduk dalam bangunan Felda. Ini yang demo kat sini. Budak-budak ini anak peneroka yang ikut keluarga mereka,” katanya yang bersama 200 penyokong termasuk pelajar.

KD

GAMBAR: TANAH RUNTUH DI BUKIT SETIAWANGSA


KUALA LUMPUR - Benteng konkrit di Bukit Setiawangsa di sini runtuh malam ini menyebabkan jalan utama di kawasan itu ditutup kepada kenderaan.







Kejadian dipercayai berlaku dalam lingkungan jam 9 malam tadi.

Orang ramai khususnya penduduk tidak dibenarkan melalui jalan tersebut kerana masih terdapat pergerakan tanah, yang berisiko runtuh lebih teruk.

Jabatan Bomba dan Penyelamat Wilayah Persekutuan , Jabatan Pertahanan Awam, dan pihak polis kini berada di lokasi bagi mengawal keadaan.

Lokasi kejadian tidak jauh dari kediaman Ahli Parlimen Setiawangsa, Datuk Seri Zulhasnan Rafique.

Dalam pada itu, dipetik Bernama, Penolong Pengerusi Persatuan Penduduk Puncak Setiawangsa Fauziah Jamaludin, dianggarkan 20 banglo terdapat di kawasan puncak bukit itu dan difahamkan kurang daripada 10 terletak berhampiran tebing itu.

"Ini kejadian pertama sejak saya menetap di sini 16 tahun lepas," katanya kepada pemberita di tempat kejadian.

Pasukan bomba dan polis dilihat berada di lokasi kejadian.

Penduduk terlibat diminta mengosongkan kediaman masing-masing dan mengambil dokumen dan barangan penting selain mengalihkan kenderaan sebagai langkah berjaga-jaga.

Seorang penduduk B.Selvarani, 26, berkata beliau terdengar bunyi tanah runtuh di belakang rumah teresnya di bawah tebing berkenaan.

"Tanah yang runtuh hampir masuk ke dalam rumah saya," katanya yang ketika kejadian sedang membasuh baju.

Selvarani berkata, dia segera membawa keluar anggota keluarganya seramai empat orang dari kediamannya.

Sehingga berita ini ditulis, pihak polis dan bomba belum mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung kejadian itu.

SH


Jumaat, Disember 28, 2012

MASJID UNIVERSITI MULTIMEDIA BILA NAK JADI BESAQ?

GUA RASA DAH LEBIH 10 TAHUN MASJID NI SESAK BILA SOLAT JUMAAT
TAKDAK KA PERANCANGAN NAK BESAQKAN?
KAT SINI KHUTBAH DALAM BAHASA INGGERIS BEB
JEMAAH PULAK PELAJAR INTERNATIONAL TUH
TAPI TERPAKSA SOLAT ATAS RUMPUT
HARAP KERAJAAN AMENO BN DAPAT TENGOK MASALAH NI
KAH! KAH! KAH!


Menggigil Lutut Iblis



Menggigil Lutut Jin Dan Manusia Melihat Neraka Jahanam

Dikisahkan dalam sebuah hadith bahawa sesungguhnya neraka jahanam itu adalah hitam gelap, tidak ada cahaya dan tidak pula ianya menyala. Dan ianya memiliki 7 buah pintu dan pada setiap pintu itu terdapat 70,000 gunung, pada setiap gunung itu pula terdapat 70,000 lereng dari api dan pada setiap lereng itu terdapat 70,000 belahan tanah yang terdiri dari api, pada setiap belahannya pula terdapat 70,000 lembah dari api.

Dikisahkan dalam hadith tersebut bahawa pada disetiap lembah itu terdapat 70,000 gudang dari api, dan pada setiap gudang itu pula terdapat 70,000 kamar dari api, pada setiap kamar itu pula terdapat 70,000 ular dan 70,000 kala, dan dikisahkan dalam hadith tersebut bahawa setiap kala itu mempunyai 70,000 ekor dan setiap ekor pula memiliki 70,000 ruas. Pada setiap ruas kala tersebut ianya mempunyai 70,000 qullah bisa.

Dalam hadith yang sama menerangkan bahawa pada hari kiamat nanti akan dibuka penutup neraka Jahanam, maka sebaik sahaja pintu neraka Jahanam itu terbuka, akan keluarlah asap datang mengepung di sebelah kanan Jin dan Manusia. Dan sebuah kumpulan asap lagi mengepung mereka di sebelah kiri, lalu datang pula sebuah kumpulan asap mengepung mereka di sebelah hadapan muka mereka, serta datang kumpulan asap mengepung di atas kepala dan dibelakang mereka.

Dan mereka (Jin dan Manusia) apabila terpandang akan asap tersebut maka bergementarlah dan mereka berlutut dan memanggil-manggil: “Ya Tuhan kami selamatkanlah.”

Diriwayatkan bahawa sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda: “Akan didatangkan pada hari kiamat itu neraka Jahanam itu mempunyai 70,000 kendali, dan pada setiap kendali itu ditarik oleh oleh 70,000 malaikat, dan berkenaan dengan malaikat penjaga neraka itu besarnya ada diterangkan oleh Allah SWT dalam surah At-Tahrim ayat 6 yang bermaksud:“Sedang penjaganya malaikat-malaikat yang kasar lagi keras.”

Setiap malaikat apa yang ada di antara bahunya adalah jarak perjalanan setahun, dan setiap satu dari mereka itu mempunyai kekuatan yang mana kalau dia memukul gunung dengan pemukul yang ada padanya maka nescaya akan hancur lebur gunung tersebut. Dan dengan sekali pukulan sahaja ia akan membenamkan 70,000 ke dalam neraka Jahanam.

tazkirahonline

Fathul Bari saran Pas keluar Pakatan KAH! KAH! KAH!

Fathul (tengah) pada sidang media di Bangunan Umno Selangor, semalam.

DEY MACHA!!!
SAKIT PERUT GUA GELAK DENGAN MAMAT NI
NAK JADI ULAMAK PUN TAK PAYAHLAH BUAT SIDANG MEDIA KAT BANGUNAN UMNO
NAMPAK SANGAT HANG NI ULAMAK UMNO
DAH TENTULAH IDEA HANG NI IDEA UMNO
KAH! KAH! KAH!

PAS TAK BANGKIT ISU HUDUD PUN HANG NAK KECOH
MANA PUNYA STOK ULAMAK MACAM NI?
PATUTLA UMNO DOK BANGKIT ISU HUDUD SETIAPKALI NAK PILIHANRAYA
RUPANYA ULAMAK INI PUNYA IDEA
KAH! KAH! KAH!

SEBELUM HANG NAK NASIHAT PAS KELUAQ PAKATAN
HANG TU SENDIRI SURUH UMNO SERTAI PAS
LAGI BAGUIH PASAI PAS PERJUANG ISLAM
UMNO PERJUANG BANGSA
TAKKAN ITU PUN HANG TAK BOLEH PIKIAQ?
KAH! KAH! KAH!



SHAH ALAM – Pas dinasihatkan keluar daripada Pakatan Rakyat (PR) supaya parti itu lebih dihormati dan dimuliakan kerana prinsipnya walaupun menjadi parti minoriti.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Sekretariat Ulama Muda Malaysia (Ilmu), Fathul Bari Mat Jahaya berkata, Pas hari ini dilihat menggadaikan prinsip dan pendiriannya serta tidak selantang dahulu dalam mengemukakan isu.

“Kita nasihatkan Pas keluar PR, walaupun akan menjadi minoriti tetapi dia (Pas) akan lebih dimuliakan kerana prinsipnya.

“Suatu ketika dahulu Pas lantang bersuara bahkan sampai ke tahap mengkafirkan kelompok tidak sealiran dan sependapat dengannya.

"Hari ini Pas hanya diam dan tidak membangkitkan lagi isu hudud, negara Islam dan pendirian-pendirian lain yang pernah dilaungkan,” katanya ketika sidang media di Bangunan Umno Selangor, semalam.

Fathul mendakwa, hanya kerana kuasa dan Putrajaya prinsip dan pendirian Pas selama ini tergadai begitu sahaja.

Beliau berkata, kerjasama Pas dengan DAP dan PKR pada hari ini disifatkannya menggadai pegangan-pegangan asal parti itu.

"Mungkin kerana Putrajaya atau kelemahan mereka serta kuasa membuatkan mereka jatuh ke tahap ini.

“Tidak dapat dinafikan manusia jatuh kerana pangkat, kuasa dan harta. Ini juga satu muhasabah kepada Umno sendiri, jika berlaku perselisihan pendapat, jangan kerana kuasa semata-mata kita gadaikan pendirian dan prinsip kita tentang agama,” katanya.

Dalam pada itu, Fathul berkata, belum PR menawan Putrajaya, telah timbul pelbagai kontradiksi dalam pakatan pembangkang berkenaan dan dijangka akan lebih parah sekiranya mendapat kuasa itu.

Katanya, dalam PR, tiada agenda Islam, yang ada hanya mempertahankan perlembagaan sedia ada termasuk Islam sebagai agama persekutuan dan hak-hak keistimewaan orang Melayu.

“Tapi agenda Islam secara jelas seperti mempertahankan akidah Islam, hukum Islam yang Pas laungkan puluhan tahun lalu sudah tiada.

“Pas dalam bab ini menyebut bahawa negara berkebajikan disebut dalam manifesto itulah negara Islam sebenar, tetapi saya katakan pada mereka, kenyataan itu salah kenyataan kerana DAP sendiri memaklumkan negara berkebajikan dalam manifesto PR bukan negara Islam sebaliknya negara sekular,” katanya.

Beliau turut mempersoalkan pertembungan dan percanggahan dalam pakatan ini dan tidak relevan untuk diberi mandat untuk memerintah.

“Pas nak bawa objektif dia, DAP kata tak boleh dah janji dah. Lim Guan Eng kata dah jelas kepada Pas dan juga PKR pelaksanaan hudud tak dibenarkan kecuali dengan persetujuan DAP," katanya.

SH


JOM MAKAN DURIAN,SATU LORI UNTUK DIHABISKAN

*Klik pada gambar untuk lihat dengan jelas.

DEY MACHA!!!
TOLONG SIMPAN KAT GUA 10 BIJIK
KAH! KAH! KAH!

pemudatitiwangsa

Khamis, Disember 27, 2012

Bekas penyanyi dituduh rogol anak tiri

Seorang bekas penyanyi mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Ampang semalam atas tuduhan merogol anak tirinya berusia 14 tahun bulan Februari lepas.

Tertuduh didakwa di bawah Seksyen 376 (2) (d) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimum penjara 30 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya Dalina Ali tidak menawarkan jamin terhadap tertuduh.

Hakim Roszianayati Ahmad membenarkan tertuduh diikat jamin RM15,000 dengan seorang penjamin dan memerintahkan tertuduh tidak mengganggu atau berbincang dengan mangsa dan melaporkan diri ke balai polis berhampiran sebulan sekali serta menyerahkan pasportnya kepada mahkamah.

Hakim menetapkan 25 Jan depan sebagai tarikh sebutan kes.

- Bernama

MK

Pesta Seks Di Port Dickson Kementerian Pelancongan Terlibat ?




PESTA SEKS DI PORT DICKSON : KEMENTERIAN PELANCONGAN NAFI ANJUR


PUTRAJAYA, 26 Mei - Kementerian Pelancongan hari ini menafikan Tourism Malaysia terlibat dalam penganjuran pesta seks di Port Dickson, Sabtu lalu.

Dalam satu kenyataan, kementerian itu kesal dengan tindakan sebuah syarikat yang menganjurkan pesta tersebut Sabtu lepas dan memberi gambaran salah bahawa ia disokong Tourism Malaysia.

"Kementerian tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas syarikat tersebut.

"Kementerian serta Tourism Malaysia tidak pernah menyokong kegiatan berkenaan atau memberi kebenaran untuk penggunaan logo pada acara tersebut.

Kementerian juga tidak menyokong kegiatan yang berunsurkan gejala negatif walaupun ia berlandaskan pelancongan," katanya.

Kementerian Pelancongan memandang serius perkara itu dan akan melakukan satu siasatan menyeluruh bagi mengelak insiden sedemikian terus berleluasa, sekaligus memberi persepsi buruk terhadapnya dan Tourism Malaysia.

Sebelum ini, sebuah akhbar tabloid melaporkan polis berjaya menggagalkan penganjuran pesta yang dikenali sebagai 'Moon Soon Beach Party' di Port Dickson yang lengkap dengan pentas dan minuman keras.

Penganjur pesta dikatakan mengguna nama sebuah hotel terkemuka dan Tourism Malaysia untuk menjual tiket secara dalam talian pada harga RM165 seorang.

Malah pihak pengunjung disaran berbikini dan berseluar pendek sebagai tema pakaian pada malam penganjuran tersebut.

Walaubagaimanapun pesta seks yang dirancang sekumpulan remaja diberkas pihak polis, yang dilengkapi dengan pentas dan sistem pembesar suara dihidangkan dengan minuman keras.KLPOS


cananglannie


Rabu, Disember 26, 2012

Kes Saman Anwar-Khairy Digantung, Khairy Diperintah Bayar Anwar RM30k

Putrajaya: 24 Dis - Mahkamah Rayuan memerintahkan perbicaraan kes saman fitnah RM100 juta ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin Abu Bakar, yang ditetapkan untuk pendengaran Rabu ini di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, digantung.

Panel tiga hakim diketuai Datuk Clement Allan Skinner membuat keputusan itu selepas membenarkan permohonan Khairy untuk menggantung prosiding tersebut sementara menunggu rayuan berhubung keengganan Mahkamah Tinggi mengetepikan perintah bertarikh 26 November yang menghalang beliau memfailkan pembelaan dalam saman berkenaan.

Dalam penghakimannya, Hakim Clement berkata mahkamah berpuas hati bahawa terdapat keadaan khusus bagi menggantung perbicaraan itu seperti yang dinyatakan dalam permohonan Khairy.

Beliau berkata jika Mahkamah Tinggi meneruskan perbicaraan itu tanpa menunggu keputusan rayuan Khairy, ia akan menjejas integriti rayuan dan menjadi sia-sia jika pemohon berjaya.

Selain itu, katanya, jika perbicaraan tersebut diteruskan dan keputusan dibuat tanpa memberi peluang kepada Khairy untuk membela diri, prasangka yang dialami pemohon tidak boleh dipampas dengan kos.

Bagaimanapun, pada prosiding, Isnin,Mahkamah Rayuan memerintahkan Khairy membayar kos sebanyak RM30,000 kepada Anwar.

Hakim Clement, yang bersidang bersama Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin dan Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim, menetapkan 3 Jan depan sebagai tarikh pengurusan kes untuk rayuan Khairy.

Pada 26 November lepas, Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Hue Siew Kheng menolak permohonan Khairy untuk mengetepikan perintah beliau yang menghalang Ketua Pemuda Umno itu memfailkan pembelaan dalam saman fitnah tersebut.

Hakim Hue membuat keputusan itu selepas mendapati peguam Khairy gagal mematuhi arahan mahkamah ketika pengurusan kes pada 29 Jun lepas, iaitu semua pihak yang berkenaan memfailkan senarai saksi dan ringkasan kes bagi tujuan perbicaraan.

Pada 7 Mac 2008, Anwar memfailkan saman itu selepas mendakwa Khairy mengeluarkan perkataan berunsur fitnah dan menyebabkan ia disiarkan beberapa laman web termasuk Malaysiakini.com dalam bentuk klip video yang bertajuk 'Anwar and kin no threat'.

Ketua pembangkang itu berkata klip video yang disiarkan Malaysiakini.com mengandungi perkataan berunsur fitnah yang dituturkan Khairy dalam satu ceramah di Lembah Pantai pada atau sekitar 20 Februari 2008.

Khairy, dalam penyataan yang difailkan pada 8 Oktober 2010, berkata beliau bergantung kepada pembelaan justifikasi dan perlindungan bersyarat.

Khairy diwakili peguam Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah manakala Datuk Sulaiman Abdullah mewakili Anwar. - BERNAMA 

Greenboc


Selasa, Disember 25, 2012

Sebelum memilih, pandang segalanya dengan mata hati


Oleh Aspan Alias

Pilihanraya mahu tidak mahu akan sampai juga. Samada penggal kali ini penggal yang penuh atau sebaliknya ia akan sampai juga. Seperti yang saya sebut dalam posting yang lepas, pengundi atas pagar merupakan pengundi yang terpenting untuk diyakini.

Isu yang terpenting sekarang ialah bagaimanakah persepsi kumpulan ini terhadap kedua-dua belah pihak yang sedang berebut untuk menguasai Putrajaya itu. Tidak ramai yang begitu minat dengan kerajaan-kerajaan negeri kerana yang terpenting ialah kuasa di Putrajaya itu.

Kalau ada pun minat terhadap kerajaan-kerajaan negeri, yang direbutkan dengan kuat ialah Selangor dan Pulau Pinang kerana kedua-dua negeri ini menyumbang sebanyak tidak kurang dari 40 peratus dari GDP negara ini. Kebetulan kedua-dua buah negeri ini di bawah tadbiran Pakatan Rakyat dan negeri-negeri ini merupakan negeri yang ditadbir secara relatifnya lebih baik dari zaman pentadbiran BN dahulu.

Banyak dari pembaharuan yang berlaku di kedua buah negeri ini tidak dapat dipersoalkan oleh mana-mana pihak kerana ia telah menunjukkan prestasi yang sangat luar biasa kalau dinilai dan dibandingkan dengan pentadbiran BN dahulu. Bagi saya untuk BN mengambil alih kembali kerajaan-kerajaan negeri-negeri di bawah Pakatan ini agak ‘impossible’ kerana BN pun bermasalah untuk menonjolkan calon Menteri Besar masing-masing. Baik di Selangor, Pulau Pinang, Kedah mahu pun Kelantan, BN tidak berdaya memberikan pimpinan ‘alternative’ yang berkesan kepada Pakatan Rakyat sekarang ini.

Rakyat sedang berfikir, bukannya setakat menjadi pengikut sahaja sekarang ini. Rakyat sudah mula memahami yang merekalah sebenarnya yang bertanggungjawab jika berlaku perkara-perkara yang berbentuk jenayah dan keburukan moral yang dilakukan oleh pimpinan, tidak kira di pihak BN dan di pihak Pakatan Rakyat. Rakyat sudah tidak lagi berfikir tentang parti atau badan-badan siasah. Bagi mereka kerajaan mana yang mereka fikirkan telah menunjukkan prestasi yang baik, kerajaan itulah pilihan mereka terutamanya bagi pengundi di atas pagar tadi.

Itulah sebabnya saya telah memaparkan yang kehendak dan selera rakyat kini telah jauh berubah kerana mereka tidak mahu lagi terikat dengan retorik dan ancaman dari pihak yang sedang berkuasa. Rakyat sekarang tahu yang merekalah yang mempunyai hak untuk menjadi penentu kepada masa depan negara.

Kalau kita kaji dan mendengar rintihan rakyat sekarang ini, berbohong adalah satu isu moral yang amat besar kepada mereka. Rakyat tahu, sekali kita berbohong, mereka yang berbohong itu terpaksa berbohong seribu kali untuk menutup bohong yang telah dilakukan mereka terdahulu dari itu. ‘Once a liar, he or she will remain a liar forever’.

Politik bukan lagi perkara yang mudah untuk dikendalikan seperti dahulu. Itulah sebabnya BN sedang menghadapi fenomena dan isu berbohong itu sekarang ini. Setiap pilihanraya BN akan bercakap dan berjanji seperti yang kita dengar sekarang ini. Janji-janji BN sekarang ini adalah janji-janji yang sama seperti dalam pilihanraya-pilihanraya sejak 30 tahun dahulu.

Di antara janji-janjinya ialah untuk membina kemajuan rakyat semua kaum dengan membina kekuatan dan pegangan equiti Melayu dan Bumiputra yang lebih tinggi. Janji-janji inilah yang berulang-ulang kali di buat tetapi sehingga ke hari ini, usahkan hendak mendapatkan pegangan 30 peratus equiti, hendak mendapatkan 20 peratus pun sangat susah dan masih tidak tercapai sehingga ke hari ini.

Apa yang mampu dicapai oleh UMNO dan BN hanyalah mewujudkan kumpulan kecil yang eksklusif yang lazim disebut sebagai kroni semata-mata. Mewujudkan komuniti kronism inilah yang telah membantutkan kemajuan rakyat ramai termasuk orang Melayu kerana segala peluang perniagaan yang besar-besar di kuasai oleh kroni-kroni ini yang mempunyai hubungan yang rapat dengan pimpinan persekutuan dan negeri. Masing-masing pemimpin ada kroni masing-masing.

Justeru perjuangan UMNO khususnya telah gagal sama sekali kerana janji-janji nya untuk membentuk bumiputra yang aktif di dalam bidang ‘commerce dan Industry’ tidak akan tercapai selagi budaya membentuk kronism ini masih berlanjutan. Cita-cita besar Dr Mahathir dahulu untuk membina masyarakat perniagaan Melayu telah gagal kerana perlaksanaan dasar itu telah digagalkan oleh beliau sendiri. Zaman beliau mentadbirlah mula wujudnya budaya kronism ini dan semua di antara kroni ini tidak bersusah payah untuk bersaing kerana mendapat ‘favour’ yang kuat dari pimpinan negara.

Maka wujudlah masyarakat Melayu yang sentiasa bersandar kepada pucuk pimpinan di setiap peringkat dan usaha untuk mewujudkan Melayu yang berdikari seperti yang Mahathir dan pimpinan selepas beliau itu hanyalah merupakan retorik yang biasa kita dengar setiap pilihanraya mendatang. Malahan Mahathir dan pimpinan yang lain sendiri telah bersandarkan kepada UMNO dan kuasa untuk membina ‘empire’ perniagaan keluarga beliau. Itu semua rakyat tahu.

Itulah sebabnya rakyat memberikan tumpuan kepada janji-janji semua pihak termasuk dari mereka yang berdiri di atas pagar. Itulah sebabnya jika ada janji-janji parti-parti dalam Pakatan sendiri yang telah terdengar oleh rakyat, sama ada isu menghadapi pilihanraya atau dari segi prestasi kepimpinan maka adalah penting kepada Pakatan Rakyat untuk mempastikan janji-janji itu dipenuhi.

Jika kedapatan ada janji-janji itu hanyalah janji politik pilihanraya sahaja maka rakyat di atas pagar akan rela mengekalkan pentadbiran yang ada sahaja kerana mereka tidak mahu terperangkap dengan janji-janji dan keadaan yang sama sahaja selepas mereka merubah pemtadbiran negara.

Jika isu 'multi racialism' menjadi janji yang besar kepada Pakatan Rakyat seperti PKR dan DAP, pastikan ia nampak terpapar dengan jelas kerana sesiapa sahaja yang mampu membawa sedikit perbezaan yang ‘positive’ dari prestasi dan rekod kepimpinan BN. Pakatan akan menjadi tumpuan untuk rakyat terutama yang duduk di atas pagar itu memberikan mandat dan sokongan mereka.

Jika keterbukaan ini wujud dalam Pakatan maka tidak syak lagi Pakatan boleh lah bersedia untuk menjadi pemimpin di Putrajaya. Jika ada tanda-tanda yang isu rasis wujud dalam penampilan kepimpinannya maka rakyat akan berfikir banyak kali sebelum melakukan perubahan. Rakyat kini dalam ‘desperation’ untuk mencari kepimpinan yang prakmatik dan ‘real’ dalam isu penyatuan kaum yang manjadi impian ‘ultimate’ rakyat zaman sekarang ini.

Dalam isu ini PAS nampaknya tidak menghadapi apa-apa masalah dalam penampilannya di depan mata rakyat. Itu sebabnya PAS di mana-mana sedang mendapat perhatian yang kuat dari rakyat. Baik di kampung-kampung tradisi mahu pun dalam tanah rancangan Felda parti itu sedang hampir kepada menjadi parti ‘alternative’ yang paling ‘viable’ bagi orang Melayu.

Dalam kita sedang berada di penghujung penggal ini, jangan kedapatan elemen-elemen permainan politik peribadi yang keterlaluan kerana jika ada isu-isu politik peribadi yang keterlaluan, takut-takut perubahan tidak akan dapat dilakukan.

Kini rakyat bukan memandang sesuatu perkara itu dengan mata zahir mereka semata-mata. Rakyat juga akan memandang dengan mata hati mereka kerana mata hati lah pandangan yang paling tajam dan merentasi malam yang gelap dan segala halangan yang ada merintasinya.

Itu sebab nya kita wajar yakin dengan pesanan Tuhan ‘tidak ada sezahrah pun gerak, selain dari gerak aku’. Semuanya adalah af’alNya semata-mata. - http://aspanaliasnet.blogspot.com/

DD

TV3 Suku... Stesyen TV Haprak...!!!!



Entry kali ini adalah entry malas dari gua... hahahaha... sebabnya gua kopi tarik cow.. cow... dari SIM Groups. Yang pasti ayat2 power kat bawah tu bukannya dari gua tauuuu.... hahaha..., Lu orang layan jelah kat bawah tuuuu...


Kita semua tahu bahawa buletin utama ialah buletin fitnah bila ia membabitkan story mengenai pembangkang. Hampir 99.9 % isu yang di up kan di BU ialah citer2 fitnah terhadap lawan politik. 0.1% yang benar ialah cuma sebutan mereka je.. yang lain2 semuanya fitnah2 belaka.

Kalaupun ada isu yang benar mereka akan tokok tambah buat sedapkan citer. So sama la juga akhirnya isu tue jadi tak benar dan berunsurkan fitnah. Yang aku heran pembaca2 tv3 baca berita macam takde perasan takut dan malu kepada Allah swt.

Bila bercerita pongpang2 pasal islam.. pasal akidah tetapi aurat pembaca pun tak bertutup dengan rambut perang, cukur kening.. takde ke rasa malu? Tak terdetik ke dalam hati.. err aku kutuk2 orang tapi aku..? Aku fitnah2 PR tapi aku..?

Ka setiap kali solat korang minta ampun, minta maaf sebab cari rezeki cara begini? Ka korang tetap mempertahankan kesalahan korang atas nama arahan bos? Ka korang memang benak sangat sampai tatau benda tue fitnah? Jangan nak temberang weh. Jangan. Korang diberikan hak oleh Allah swt 100% untuk cari kebenaran. Ko boleh bertanya, kaji, siasat dan analisis mana yang salah dan mana yang betul.

Sama seperti Allah swt berikan kbsb untuk mencari kebenaran, pembaca berita tv3 juga tak pernah kurang waima 1% pun dari kami. Korang boleh mendapatkan kebenaran. Tetapi kenapa korang tak nak mencari kebenaran dan tegar sebarkan penipuan dan kepalsuan?

Usah kata pembaca berita bahkan seluruh unit buletin utama bersekutu membaca fitnah setiap malam di tv3. Bayangkan satu fitnah yang ko baca, jika ia membawa effect yang negatif.. macam mana korang nak repair?

Macam mana nak amend dan betulkan keadaan yang dah rosak akibat sebaran fitnah oleh korang? Kita neh hidup selama2nya. SELAMA-LAMANYA. Bukan di dunia je. Sampai ke alam akhirat sana kita hidup. Dalam kubur pun kita hidup. Yang penuh dosa akan disiksa. Maaf cakap, kami di kbsb bukan nak kata kami lebih baik dari anda sampai nak nasihat bagai neh tapi at least kami tak sebarkan benda fitnah.

Lepas tue nak berdepan dengan Allah swt lagi.. mangsa2 fitnah lagi.. tak rasa takut ke weh pembaca berita tv3? Tak pernah terfikir ke persoalan2 seperti neh? Ka korang rasa ia remeh sangat untuk difikirkan? Ka korang rasa korang memang tak buat salah langsung? Tak pernah ka rasa sedih ka simpati ka menyesal ka apa ka kepada mangsa2 fitnah korang?

Agak2 korang macam mana la ek time nyawa dicabut.. korang nak react terhadap flashback satu persatu amalan fitnah korang terhadap orang lain ekk? Agak2 korang boleh tak korang bayar mangsa2 fitnah korang dengan wang gaji yang korang dapat dari tv3?

Kalau la aku jadi korang.. which is aku tahu aku takan jadi. Sebab tue aku disini, korang di sana. Aku fikir aku tak boleh hidup dengan dosa2 menfitnah orang. Mesti stress gila babi. Hari2 sebarkan fitnah ke atas pembangkang.

Hatta benda tu terang2an fitnah dan terbukti pun korang still sebar tanpa rasa ragu.. punyalah liat hati korang dalam memahami kenapa Allah swt mengecam perbuatan fitnah. - Acik

p/s: KBSB tu menatang apa eekkkkk.... gua pun tak paham, yang gua tau mamat nih tepek cow..cow... TV3 Suku "Penyampai Fitnah dan Dakyah umno"... hahahaha.... BOIKOT TV3 Suku...!!!!!

ikutsukaakuisa

Isnin, Disember 24, 2012

WARTAWAN CAP AYAM TV3SUKU



DEY MACHA!!!
BIKERS SUDAH MARAH
KINI ADA T-SHIRT KUTUK MAZIDUL
SELEPAS MAZIDUL KUTUK BIKERS
KAH! KAH! KAH!


APA PUN TAK BOLEH
SEMALAM BIKERS PROTES DEPAN SRI PENTAS TV3
300 BIJI MOTOR HANTAR MEMORANDUM BANTAHAN
TAPI TAK MASUK BULETIN UMNO PUKUL 8 MALAM
YANG MASUK BERITA PROTES ROBOHKAN KUIL
KAH! KAH! KAH!


SETAHU GUA WARTAWAN CAP AYAM TV3
PALING PANTAS AKAN SAMPAI KE LOKASI
SAMADA DENGAN KERETA ATAU HELIKOPTER
MACAM WARTAWAN MAZIDUL TU
BOLEH KEJAR SUPERBIKE DENGAN HELIKOPTER
DAN BOLEH TAU KELAJUAN SUPERBIKE
DENGAN TENGOK DARI UDARA
KAH! KAH! KAH!

BERITA TEMBERANG DEPA BOLEH SIAR
BERITA DEPAN SRI PENTAS DEPA DIAM SAJA
MEMANG CAP AYAM PUNYA WARTAWAN
KAH! KAH! KAH!

NAMPAK DAH TV3SUKU SUKA MENIPU
BIKERS PUN DAH ANGIN BEB
JOM KITA PAKAT BOIKOT TV3SUKU
KAH! KAH! KAH!


ALAMAKKK!!!! ZIZAN PUN ADA BRO....
KAH! KAH! KAH!

VIDEO DAN GAMBAR MAT MOTOR SERBU TV3

Video & Gambar : 300 Penunggang Serbu Sri Pentas ( TV3 ) Desak Mazidul Mohon Maaf
















Sumber dan lagi gambar DISINI





Seramai kira-kira 300 penunggang motosikal berkuasa tinggi hari ini
berkumpul di hadapan Sri Pentas- Media Prima Berhad (MPB) untuk
menyerahkan memorandum mendesak pengacara Mazidul Akmal Sidek memohon
maaf secara terbuka.Artikel berkaitan DISINI


malaysiaberih


Ahad, Disember 23, 2012

Zizan Maharajalawak turut sama bantah AES depan Sri Pentas TV3?





Zizan adalah antara individu yag turut kelihatan di hadapan Wisma Sri Pentas TV3 ketika sekumpulan kira-kira 300 penunggang motor sikal berkuasa tinggi berkumpul di situ bagi menyerahkan memorandum bantahan.

Memorandum terhadap TV3 dan Mazidul diserahkan kerana kebiadapan Mazidul menggelar penunggang motorsikal berkuasa tinggi sebagai 'Pelesit Jalanan'.

Bagaimanapun menurut sahabat beliau, Zizan bukanlah salah seorang dari penunggang motorsikal berkuasa tinggi yang hendak menyerahkan memorandum itu.

Beliau berada disitu secara kebetulan dan ianya berlaku ketika beliau dalam perjalanan untuk mengacarakan program Melodi.

Ini penjelasan sahabat beliau itu..

Zizan baru menjelaskan kepada saya sebentar tadi dan meminta bantuan agar kes beliau difitnah memegang kertas AES itu kerana selepas beliau mahu masuk ke Seri Pentas Tv3 untuk mengacara racangan siaran langsung MELODI dan beliau telah lambat kerana di Demonstrasi oleh orang yang merusuh kerana Mazidul Akmal dari 999 memfitnah penunggang motor berkuasa tinggi.

Zizan keluar dari kereta dan mahu masuk ke studio kerana kereta beliau tersangkut di tengah-tengah demonstrasi depan itu dan tidak mahu kelewatan.

Sebagai seorang artis paling popular beliau di datangi dan diserbu oleh ahli demonstrasi yang mengenali beliau dan juga orang berebut untuk bergambar oleh orang yg membuat demotrasi dan tangan Zizan ketika dilihat dalam gambar amat banyak sekali barang dan ketika itu seorang ahli demontrasi itu telah memberi kertas yg Zizan tidak perasan apa itu dan terus mengangkat tangan dan masuk ke Studio tanpa mengetahui apa yg tertulis.

Dalam kenyataan bloger2 pembangkang mengatakan selepas melodi 1.45ptg dan itu adalah fitnah dan kejadian terjadi sebelum mahu mengacara Melodi.

Mengangkat kertas boikot AES itu adalah tidak benar kerana beliau hanya melambai tangan kerana mahu cepat ke studio dan Zizan tidak mempunyai pegawai keselamatan.

Zizan meminta supaya pihak kerajaan mahupun rakyat tidak memanipulasi gambar itu dan memintanya menyokong dan menganggap ini satu kejadian yang tidak diketahuinya dan kerana populariti beliau telah disalah guna.

Thanks
laniismaa

darisungaiderhaka


LAWAK AHAD: JANDA BERBOGEL


Salmah seorang janda yang mempunyai anak perempuan tunggal bersusia 6 tahun, sejak kematian suaminya,kehidupannya tidak terurus, makan minum dan pakai tidak menentu sehingga ada ketika anak perempuannya tidak berbaju.

Sedang seronok anaknya bermain pasir ,(mcm biasa x pakai pape). Kebetulan, lalu Usop seorang duda kaya di kampung itu, kerana terkejut melihat anak salmah..

Usop: oi budak mana baju??ei.. malu…mak mana? Nah2.. RM 20. Soh mak beli baju tau!!

Anak Salmah pulang dan mencerita segalanya sambil menghulur wang RM 20, Salmah sungguh terkejut dan seronok..(xpasal2 dapat RM 20)..

Salmah: hurmm kalo aku xpakai pape, mesti dapat RM200..hehe(suke)..
Waktu yg ditunggu, Salmah menuggu Usop lalu,dirinya sudah pun tidak berseurat benang pun dgn harapan Usop akan memberinya wang yang banyak..5 minit pastu Usop pun lalu..

Usop: fuyo!! Mana baju kamu? Nampak #%$% kamu tu..ow x sanggup aku,..dirimu begitu x terurus..dgn nada sedih + geram melihat Salmah yg xpkai pape tu.. lalu Usop,, nah! RM 0.20..

Salmah: eh 20 sen je??

Usop: cukuplah ,beli pisau cukur!!


Sabtu, Disember 22, 2012

DEMONSTRASI TARIAN TIANG DATARAN MERDEKA

DEY MACHA
INILAH UNDANG-UNDANG AMENO
STANDARD GAMPANG BETOI
TARIAN TIANG CUMA DIDENDA RM25


MAHASISWA PROTES SISTEM PENDIDIKAN NEGARA
LEPAK KAT DATARAN 40 KALI LEBIH BERDOSA
KENA PENJARA SEBULAN DAN DENDA RM1000
KAH! KAH! KAH!

KALAU INI MACAM LEBIH BAIK BUAT TARIAN TIANG
KOS LEBIH RENDAH DAN LEBIH MENJIMATKAN
ANGGOTA POLIS PUN TAK PAYAH TURUN BERKAWAL
FRU PUN TAK PERLU SEMBOQ AYAQ
PENJARA PUN TAK JADI PENUH
BERAPA BANYAK KERAJAAN UNTUNG
KAH! KAH! KAH!


Siswa 'Occupy Dataran' dihukum penjara sebulan


Mahkamah Majistret Kuala Lumpur hari ini menjatuhkan hukuman penjara sebulan dan denda RM1,000 kepada siswa 'Occupy Dataran' kerana menghalang pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menjalankan tugas semasa serbuan terhadap gerakan mahasiswa pada April lalu.

Siswa, Umar Mohd Azmi didakwa di mahkamah itu pada 23 April mengikut Seksyen 186 Kanun Keseksaan kerana menghalang Mohd Masran Mamat daripada "menangkap dan mengiringi" aktivis Mohd Fahmi Reza Mohd Zarin.

Insiden itu didakwa berlaku semasa serbuan mengejut DBKL ke atas perkhemahan protes di Dataran Merdeka di Kuala Lumpur pada jam 8 pagi 22 April lalu.

Aktivis siswa berkhemah di dataran tersebut sebagai bantahan mereka terhadap Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang didakwa mereka tidak adil.

Sementara itu, Umar dibawa ke Penjara Kajang petang ini bagi menjalani hukuman tersebut, selepas gagal mendapat pendengaran penangguhan pelaksanaan hukuman terhadapnya.

Permohonan penangguhan itu telah difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur selepas hukuman dijatuhkan dan Hakim Amelia Tee sedia mendengarnya petang ini.

Bagaimanapun peguam Umar gagal menjejaki timbalan pendakwaraya yang bertanggungjawab terhadap kes ini.

MK


Tok Guru Nik Aziz Bakal Saman RM 100 Juta Bloger Fitnah Pisaunet


Tuduhan Salah Guna Kuasa : Fitnah Nyata Terhadap YAB MB Kelantan...
Saya telah diarahkan oleh YAB Tuan Guru Menteri Besar Kelantan untuk membuat sedikit
penjelasan berkenaan isu sekeping tanah seluas tanah 10,526 hektar milik kerajaan negeri Kelantan
yang didakwa sebagai habuan kepada pemimpin DAP Perak agar mereka sudi menyerahkan kerusi
Menteri Besar Perak kepada PAS selepas pilihanraya umum 2008.

Ia dilaporkan di dalam blog pisau.net yang kemudiannya dijadikan asas kepada laporan polis oleh
sebuah badan bukan kerajaan Barisan Bersatu Nambikkai (Nambikkai) pada 19 Mac 2012.
Ia juga turut dilaporkan oleh Utusan Malaysia pada 20 Disember 2012.

Hakikatnya, ini satu lagi fitnah UMNO/Barisan Nasional yang cuba memperdayakan rakyat dengan
isu-isu ciptaan mereka khususnya menjelang pilihanraya umum yang ke13. Peluru-peluru terakhir
UMNO/BN ini kelihatan berterabur kerana dilancarkan dalam keadaan panik dan kelam kabut
ekoran kebimbangan akan terlucut kuasa selepas pilihanraya nanti.

Barangkali UMNO lupa bahawa merekalah yang telah menukar status tanah rizab melayu di bandar
Baru Kubang Kerian ketika memerintah Kelantan. Ini boleh dirujuk melalui Warta Kerajaan Kelantan
22 April 1990 (ketika Kelantan masih diperintah oleh Barisan Nasional). Ini hanya sekelumit dari
'jasa baik' UMNO terhadap tanah rezab Melayu.

Dalam isu tanah seluas 10,526 hektar yang didakwa sebagai habuan kepada pemimpin DAP Perak,
suka untuk dinyatakan bahawa kawasan tersebut yang terletak di Hutan Simpan Relai, Gua Musang
telah diluluskan kepada Yayasan Islam Kelantan oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan yang bersidang
pada 13 September 2000.

Ia bertujuan untuk menjana pendapatan YIK bagi tujuan menampung urusan pengajaran dan
pembelajaran anak-anak di sekolah-sekolah Yayasan Islam Kelantan. Perlu diingatkan bahawa
pada tahun 2000, Pakatan Rakyat masih belum wujud dan masih belum membentuk kerajaan
di Perak.

Pada Disember 2000, Yayasan Islam Kelantan telah bersetuju menawarkan Projek Usahasama
memajukan tanah ini kepada sebuah syarikat. Bagaimanapun syarikat tersebut ternyata tidak mampu
untuk melaksanakan kerja-kerja memajukan tanah terbabit dan ini menyebabkan Mesyuarat Lembaga
Yayasan Islam Kelantan pada 18 Ogos 2004 membuat keputusan agar tawaran projek ladang hutan
ini ditarik balik dan dibatalkan.

Tawaran kepada syarikat Upayapadu Sdn Bhd (pada masa itu dipengerusikan oleh Dato Seri Wong
Yeon Chai) pula dibuat melalui surat Yayasan Islam Kelantan bertarikh 28 Ogos 2005 manakala
perjanjian ditandatangani pada 3 Mei 2006, hampir dua tahun sebelum pilihanraya umum 2008.

Ia merupakan usahasama projek melalui konsep pajakan dan perjanjian selama 50 tahun dengan
diberikan leasehold dan bukannya hak milik. Ia juga menjana pendapatan YIK melalui kadar
sewaan RM100.00 seekar setahun untuk kawasan getah klon dan RM150.00 seekar setahun
untuk kawasan kelapa sawit.

Pertukaran komposisi pengarah dan pegangan saham dalam Upayapadu Plantation Sdn Bhd telah
dimaklumkan kepada Yayasan Islam Kelantan pada Mei 2012 di mana ekoran pertukaran tersebut,
pihak syarikat dikehendaki membayar sumbangan kepada YIK sebanyak RM1.5 juta.

Berasakan kepada kronologi di atas, dapatlah dibuat kesimpulan bahawa

1. Dakwaan yang menyatakan YAB Menteri Besar Kelantan telah memberikan 'habuan' kepada
pemimpin DAP Perak agar memberikan laluan kepada calon PAS mengisis kerusi Menteri Besar
adalah fitnah sama sekali. Tarikh perjanjian dengan Upayapadu Sdn Bhd yang ditandatangani pada
3 Mei 2006 dan pertukaran komposisi pada Mei 2012 adalah tidak relevan dengan tarikh pilihanraya
umum 8 Mac 2008 yang menyaksikan Barisan Nasional hilang kuasa di Perak.

2. Dakwaan blog pisau.net bahawa 'sekelip mata mereka memperolehi 10,526 ekar dengan nilai
pasaran melebihi 30 juta ringgit' juga adalah dakwaan yang tersasar. Ini kerana tanah tersebut hanya
dipajak dan tidak diberikan hak milik. Pajakan pula hanya dalam tempoh 50 tahun sahaja.

Blogger terbabit wajib mendatangkan salinan geran tanah sebagai bukti bahawa tanah
tersebut telah dipindah milik.

3. Segala urusan perjanjian, pajakan dan transaksi dibuat dan dilaporkan di dalam mesyuarat
samada Mesyuarat Jawatankuasa Tetap Kewangan, Tender, Pembangunan dan Pelaburan YIK
atau Mesyuarat Lembaga YIK. Ia dilakukan melalui prosedur yang sah dan tidak bertentangan
dengan undang-undang.

Saya kira, fitnah terbaru ini tentunya akan menyaksikan satu lagi episod saman yang
akan difailkan di mahkamah. Ia jelas merupakan satu fitnah besar terhadap YAB Tuan
Guru Menteri Besar Kelantan.

UMNO hakikatnya sudah hilang punca untuk menonjolkan diri sebagai pejuang Melayu sedangkan
pada hakikatnya, merekalah pengkhianat kepada tanah rezab Melayu.

Di Selangor misalnya, UMNO Bahagian Puchong telah cuba menjual sebidang tanah rezab Melayu
kepada sebuah syarikat Lagi Gemilang Development Sdn Bhd yang mana pemiliknya adalah 75
peratus bukan bumiputra. Ia disyorkan ditolak oleh Pengarah Tanah dan Galian Selangor Darul
Ehsan melalui sepucuk surat kepada Menteri Besar Selangor pada 25 Januari 2010.

Inilah dia wajah UMNO yang sebenar! Barangkali, UMNO meletakkan pihak lain seperti mereka
di mana setiap perkara memerlukan habuan dan balasan. Dalam hal ini, menarik juga untuk
dibincangkan apakah habuan yang diperolehi oleh UMNO ketika memberikan laluan kepada
parti GERAKAN untuk mengisi kerusi Ketua Menteri Pulau Pinang satu ketika dulu...

Daripada AHMAD FADHLI SHAARI, Setiausaha Akhbar YAB Menteri Besar Kelantan.


Wajib Ubah Sebelum Negara Parah

Rakyat Malaysia wajib ubah kerajaan di dalam PRU akan datang. BN sudah tidak mampu untuk mengurus negara dan rakyat. Terbaru Hampir RM200 bilion wang kotor mengalir keluar dari Malaysia pada tahun 2010 - meletakkan negara ini di tempat kedua di belakang kuasa ekonomi Asia, China. Perkara ini dilaporkan oleh Badan pemantau - Global Finandial Integrity (GFI) yang berpangkalan di Washington. Mungkin pemimpin BN akan kata ini adalah agenda Yahudi hendak memburukkan kepimpinan Datuk Seri Najib Razak.

Satu ketika dahulu rekod Altantuya yang masuk ke negara ini hilang daripada Imigresen. Sampai sekarang rakyat tertunggu mengenai wang RM40 juta yang melibatkan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman dan ahli perniagaan balak Sabah Michael Chia.

Negara pernah kehilangan enjin pesawat pemintas F-5E bernilai kira-kira RM50 juta milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).
Jikalau enjin yang besar pun boleh hilang apalah sangat wang yang boleh dilipat tidak boleh hilang.

Masalah rasuah tidak ditanggani dengan serius di bawah kepimpinan Najib. Sehingga beliau tidak bersedia untuk menyambut Hari Anti Rasuah Antarabangsa seperti yang ditentukan oleh Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sejak sembilan tahun lalu..

Hutang negara semakin meningkat, tahun 2004 hutang RM242 bilion kepada RM363 bilion pada tahun 2009 dan RM456 bilion pada 2011. Untuk 2012, telah diunjurkan bahawa hutang kerajaan akan mencecah RM502 bilion. Menunjukkan peningkatan ketara 107.4 peratus hutang sejak 8 tahun lalu.

Fenomena di atas jika rakyat tidak ubah negara akan parah. Telahan Datuk Seri Idris Jala yang mengatakan tahun 2019 bangkrap ada asasnya. Oleh itu rakyat wajib ubah demi kesejahteraan negara.

Idris Ahmad

Jumaat, Disember 21, 2012

Mahasiswa Berkhemah Kena Penjara, Perogol Mengaku Salah Dibebas


KUALA LUMPUR 21 DISEMBER: Biro Mahasiswa Angkatan Muda KEADILAN (AMK) mengkritik pihak berkuasa yang bersikap dwi-standard dalam pelaksanaan undang-undang terhadap rakyat.

“Bandingkan kes rogol dan berkhemah kerana memperjuang hak, rogol itu lebih serius tetapi boleh dibebas. Jelas ada dwi-standard,” kata Pengarah Biro Mahasiswa, Saifullah Zulkifli.

“Sebenarnya undang-undang kita banyak diatur tangan-tangan politik, ikut selera pemerintah. Mana-mana tindakan yang tak disenangi dikenakan tindakan,” katany kepada Keadilan Daily, hari ini.

Mahkamah Majistret Kuala Lumpur hari ini menjatuhi hukuman penjara sebulan dan denda RM1,000 terhadap mahasiswa ‘Occupy Dataran’ Umar Mohd Azmi atas alasan menghalang pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menjalankan tugas, 23 April lalu.

Umar didakwa mengikut Seksyen 186 Kanun Keseksaan kerana menghalang Mohd Masran Mamat daripada ‘menangkap dan mengiringi’ aktivis, Mohd Fahmi Reza Mohd Zarin ketika berkhemah di Dataran Merdeka jam 8 pagi 22 April lalu.

Sekumpulan mahasiswa berkhemah sebagai bantahan terhadap Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang tidak adil.

Suasana ini berbeza dengan keputusan kes seorang pemain boling tenpin kebangsaan, Noor Afizal Azizan yang dibebaskan Mahkamah Sesyen walaupun mengaku bersalah merogol gadis bawah umur, Ogos lalu.

Mengenai Umar, Saifullah menyifatkan mahasiswa itu sebagai antara contoh kebangkitan anak muda yang berjuang untuk kebebasan bersuara dan melontar idea.


Oleh: Aisya Geofrey


mafiaboss2u


LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive