Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, November 29, 2014

INILAH BEZANYA BILA USTAZAH MASUK UMNO DAN ARTIS MASUK PAS




KUALA LUMPUR: Perwakilan Wanita Umno Kedah, Datuk Dr Mashitah Ibrahim digesa menegur dunia hiburan seperti rancangan televisyen yang melalaikan terlebih dahulu dan bukannya menegur mereka yang telah berhijrah.

Bekas pelakon Gerak Khas, Abby Abadi ketika dihubungi berkata, Mashitah sepatutnya lebih peka dalam isu membabitkan gejala sosial remaja yang semakin membimbangkan.

"Kesal bila beliau lebih risaukan dengan wujudnya mereka yang berhijrah mengikut ajaran Islam sedangkan hiburan di televisyen yang semakin melalaikan beliau tidak ambil peduli.

"Jika beliau berpendidikan agama sepatutnya berbangga dengan penghijrahan golongan-golongan artis yang semakin ramai mendekati agama," katanya kepada Harakahdaily.

Menurut beliau, dalam berdakwah perlu menggunakan pelbagai kaedah bagi menarik lebih ramai untuk hadir ke majlis-majlis ilmu terutamanya golongan remaja.

"Saya selalu mengikuti majlis-majlis ilmu yang disampaikan sama ada dalam bentuk hiburan, lawak atau sebagainya, bagi saya itu bukan satu kesalahan.

"Malah saya melihat lebih ramai mereka yang hadir mengikuti majlis-majlis ilmu kerana bagi mereka penyampaian tersebut memberi kesan kepada pemahaman tentang apa yang mereka ingin ketahui," katanya.

Beliau menyatakan demikian sebagai respons kepada gesaan Mashitah yang berucap pada Persidangan Wanita Umno semalam yang meminta kerajaan memantau kewujudan golongan 'ustaz' dan 'ustazah ekspres' terutama di dalam PAS.

Menurut beliau, mengajak orang kepada Islam itu merupakan tanggungjawab setiap manusia yang mengucap dua kalimah syahadah dan tidak perlu bimbang kerana mereka bukannya merupakan ancaman kepada mana-mana pihak.

"Kalau kita tidak mampu untuk mengajak orang lain kepada Islam kerana menjaga jawatan, kita tidak perlu menghentikan usaha orang lain.

"PAS mempunyai tanggungjawab dalam menjadikan setiap mereka yang bersama parti itu berurusan mesti mengikut kaedah Islam yang sebenarnya," katanya lagi. Harakah Daily


Jumaat, November 28, 2014

KATA-KATA HIKMAH AHLI TASAWUF


I ) ILMU DAN HIKMAH

1. Saidina Ali Karamallahu Wajhah
Ilmu yang tidak bermanfaat umpama ubat yang tidak menyembuhkan.

2. Saidina Ali Karamallahu Wajhah
Duduklah bersama dengan orang yang berakhlak mulia nescaya akan bertambah mulialah akhlakmu dan duduklah bersama para ulama, nescaya ilmumu akan bertambah.

3. Imam Ghazali
Sesiapa yang memiliki ilmu lalu memanfaatkannya dan memberi manfaat pada orang lain samalah seperti mentari yang menerangi dirinya dan orang lain,sedangkan ia ( mentari ) itu terus bersinar.

4. Luqman al-hakim
Diam itu merupakan hikmah,namun tidak ramai yang mempraktikkannya.


II ) MASA

1. Saidina Ali Karamullahu Wajhah
Kehidupanmu adalah nafas-nafas ( detik-detik ) yang tertentu, apabila berlalu satu detik daripadanya nescaya telah berkuranglah satu juzuk ( daripada umurmu).

2. Saidina Ali Karramullahu Wajhah
Janganlah engkau menangguhkan untuk melakukan sesuatu kebaikan hingga keesokkan hari, kerana mungkin keesokkan hari yang mendatang kamu telah mati.

3. Saidina Ali Karramullahu Wajhah
Hari ini ( di dunia ) adalah masa untuk beramal dan tidak ada hisab padanya, manakalah hari esok pula ( di akhirat ) adalah waktu perhitungan dan tidak ada peluang untuk beramal.

4. Saidina Abbas
Sebaik-baik perkara kebajikan adalah disegerakan.

5. Imam Hasan al-Basri
Sesungguhnya kamu wahai manusia ibarat bilangan, apabila berlalu bagimu satu hari bererti telah berlalu sebahagian daripada kamu.


III) IBADAT DAN AMALAN

1. Saidina Ali Karramallahu Wajhah
Apabila Ketaatan itu berkurangan,nescaya kejahatan itu akan bertambah.

2. Saidina Ali Karramullahu Wajhah
Memandang remeh sesuatu maksiat ( dosa ) adalah lebih bahaya daripada melakukannya ( maksiat tersebut )

3. Imam Syafie
Kamu inginkan kejayaan,namun kamu tidak menurut jalan-jalannya>Sesungguhnya kapal itu tidak belajar di atas daratan.

4. Imam Syafie
Sifat tawaddu’ akan mewariskan sifat kasih sayang, dan sikap merasa cukup senang pula akan mewariskan kerehatan.

5. Umar Abd Aziz
Berfikir pada nikmat Allah SWT merupakan sebesar-besar ibadah, sekiranya manusia berfikir pada keagungan Allah SWT nescaya ia tidak akan melakukan maksiat.


IV) TASAUF DAN AKHLAK

1. Saidina Ali Karramullahu Wajhah
Sesiapa yang menghiasi dirinya dengan sikap insaf, nescaya ia akan sampai kepada martabat orang yang mulia.

2. Imam al-Ghazali
Bagaimana bayang lurus sedangkan pokoknya bengkok.

3. Seorang bijaksana
Pada ketenangan ada keselamatan, dan pada kegopohan ada penyesalan.

4. Seorang bijaksana
Akhlak yang buruk itu merosakkan amalan seperti cuka yang merosakkan madu.

5. Seorang bijaksana
Syukur itu pengikut perkara yang ada dan pemburu perkara yang tiada.


V) AKHIRAT DAN KEMATIAN

1. Saidina Ali Karramullahu Wajhah
Taqwa adalah takut kepada Allah SWT, beramal dengan al-Quran, merasa cukup sedikit, bersedia untuk ke akhirat.

2. Saidina Umar
Dunia perkara yang halalnya akan dihisab, perkara haramnya akan di azab, orang yang mengejarnya umpama anjing.

3. Saidina Ibnu Abbas
Tiada kerehatan bagi orang yang beriman melainkan bertemu dengan Allah SWT.

4. Luqman al-Hakim
Wahai anakku! Juallah duniamu untuk mendapatkan akhirat nescaya kamu akan mendapat keuntungan kedua-duanya sekali.

5. Imam Hasan al-basri
Kami lihat orang yang dikurniakan habuan dunia dengan amalan akhirat dan kami tidak pernah melihat orang yang dikurniakan ganjaran akhirat dengan amalan dunia.


VI) PERINGATAN DAN NASIHAT

1. Saidina Ali Karramullahu Wajhah
Sesiapa yang meletakkan dirinya ( berada ) di tempat-tempat tohmahan maka janganlah ia mencela orang yang buruk sangka terhadapnya.

2. Saidina Ibnu Abbas r .a
Terlaknat orang yang memuliakan kekayaan dan menghina kefakiran.

3. Saidina Ibnu Abbas r .a
Aku menjadi hina ketika meminta dan menjadi mulia ketika dipinta ( memberi ).

4. Berkata Umar Abd Aziz
Apabila kamu merasakan kamu mampu menzalimi manusia, maka ingatlah kekuasaan Allah SWT terhadapmu.

5. Seorang bijaksana
Kebaikan itu akan dibalas dengan kebaikan, dan orang yang memulakannya itulah yang lebih baik. Kejahatan itu akan dibalas dengan kejahatan dan orang yang memulakan itu adalah lebih zalim.


memburumarifahilah



Isnin, November 24, 2014

MH17- PEMBUNUHAN BERAMAI-RAMAI YANG DIRANCANG

MH17 merupakan 'pembunuhan beramai-ramai yang dirancang' - CEO Emirates

KUALA LUMPUR: Ketua Pegawai Eksekutif Emirates Airline Sir Timothy Charles Clark menyifatkan tragedi Malaysia Airlines (MAS ) MH17 yang mengorbankan 289 penumpang dan kru sebagai ‘pembunuhan beramai-ramai yang dirancang’ dan mahu dalang bertanggungjawab di bawa ke muka pengadilan.

“Kapal terbang tersebut ditembak jatuh. Ada yang menyatakan ia satu kemalangan, tapi saya tidak mempercayainya. Kapal terbang itu ditembak dengan pengetahuan sepenuhnya apa yang dilakukan,” kata Clark dalam satu temu bual bersama wartawan Andreas Spaeth yang diterbitkan di Sydney Morning Herald.

“Pihak Belanda menyatakan bahawa insiden ini adalah satu tindakan jenayah dan pelakunya perlu dibicarakan di mahkamah antarabangsa.

"Ia memang jenayah. Saya menyifatkannya sebagai pembunuhan beramai-ramai yang dirancang dan dalang bertanggungjawab mesti dibawa ke muka pengadilan.”

Tambahnya, kejadian MH17 ditembak jatuh di timur Ukraine pada Julai lalu menjadi satu ‘game changer’ kepada industri penerbangan di mana perlu ada perkongsian maklumat yang lebih baik supaya syarikat penerbangan boleh memilih laluan penerbangan yang selamat.

“Komuniti syarikat penerbangan kadang-kadang perlu melalui zon-zon konflik dan ada yang terus mengelakkan kawasan tersebut. Setakat ini, kami telah hentikan penerbangan ke Erbil, Damsyik dan Tripoli.

"Terbaru kami hentikan penerbangan ke Sana’a dan kami masih menimbangkan kemungkinan penghentian penerbangan ke atas Peshawar, Pakistan juga.

"Pengurusan penerbangan perlu mengimbangi perkara sebegini sepanjang masa. Jadi, kerja ini dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan jika kami mendapat lebih maklumat.”

Emirates telah menghentikan penerbangan menerusi ruang udara Iraq semenjak kejadian MH17.

Keputusan itu, kata Clark, dibuat bukan berdasarkan maklumat yang kukuh tetapi berdasarkan pengurusan ‘penimbangan risiko’.

“Kami mengambil keputusan untuk tidak terbang di atas ruang udara Iraq. Orang ramai bertanyakan sama ada kami mendapat maklumat. Saya sebenarnya tidak mendapat apa-apa. Langkah itu berdasarkan penimbangan risiko.”

Walaupun terdapat agensi yang bertanggungjawab untuk mengawal selia penerbangan awam seperti Persekutuan Pentadbiran Penerbangan (FAA) Amerika Syarikat dan Eurocontrol, Clark menggesa agar agensi-agensi kawalan trafik udara dan kerajaan tempatan lebih berkesan dalam menyalurkan maklumat supaya syarikat penerbangan dan negara-negara dapat membuat penimbangan risiko dengan lebih baik untuk mengelakkan insiden MH17 daripada berulang.

“Syarikat penerbangan tidak membuat segala keputusan. Kami selalunya mengadakan dialog bersama agensi penyeliaan penerbangan awam dan pihak-pihak lain. Walaupun demikian, syarikat penerbangan kadang-kadang mendapat lebih maklumat daripada agensi penyeliaan penerbangan awam.”

Emirates, tambahnya, tidak mendapat maklumat mengenai potensi bahaya mengenai wilayah bergolak timur Ukraine ketika kejadian MH17.

“Sebagai sebuah syarikat penerbangan kita perlu mempunyai bertanyakan sama ada kita pasti bahawa kerajaan Ukraine mempunyai kawalan ke atas ruang udara yang kami lalui. Adakah kita pasti tidak akan diserang?”

“Walaupun mereka berkata penerbangan melalui di atas laluan yang dibenarkan, tapi kita perlu pastikan kami tidak meletak penumpang, kru dan pesawat dalam risiko.”

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata pesawat Boeing 777 yang ditembak jatuh itu terbang di laluan yang dibenarkan.

"MH17 tidak pernah tersasar daripada laluan. Ia mengikut arahan menara kawalan trafik dan sebelum ini ruang udara tersebut adalah dibenarkan mengikut Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa," kata Liow.

Sementara itu, apabila ditanya tentang ‘survival’ MAS, Clark berkata setakat ini tiada syarikat penerbangan yang mendepani dua tragedi berturut-turut dalam tempoh beberapa bulan.

MAS, katanya, mungkin perlu menilai semula modal perniagaan mereka dan mempertimbang untuk menjenamakan semula syarikat.

“Malaysia Airlines melambangkan jenama Malaysia. Ia merupakan duta perniagaan (Malaysia). Sememangnya amat sukar untuk mendepani stigma. MAS perlu menilai semula modal perniagaan dan penjenamaan semula.”

“Industri penerbangan tidak harus duduk dan melihat (MAS) ‘hilang’ berikutan dua insiden tersebut. Kami perlu cuba menolong mereka mendepani masalah-masalah yang dihadapi.”

Pesawat MH17 yang dalam perjalanan dari Amsterdam menuju ke Kuala Lumpur ditembak jatuh di timur Ukraine pada 17 Julai lalu, mengorbankan kesemua 298 penumpang dan kru.

astroawani



Dapat 14,000 berkali-kali,di lubuk rahsia EMGOLDEX! klik sini

Ahad, November 23, 2014

LAWAK AHAD: SAKSI


Di sebuah mahkamah, satu kes sedang di dengar dengan
menghadirkan seorang saksi utama
seorang ibu tua. Peguamcara mendapat giliran pertama
untuk bertanya beberapa soalan kepada saksi.

Peguamcara : Makcik Fatima, makcik kenal siapa saya?
Makcik Fatima : Ya, saya tahu benar siapa kamu, malah sejak kecil lagi.
Kamu suka berbohong dan mengata di belakang kawan-kawan kamu.
Aku juga tahu kamu ada menyimpan perempuan simpanan di luar dan
aku berasa amat kasihan dengan isterimu. Selain itu kamu suka
bercakap besar, yang sama sekali tidak berasas dan benar.

Peguamcara tersebut terpegun lain yang di tanya .. lain pula jawapan yang diterima.
Untuk mengatasi kekejutannya, ia bertanya dengan selambanya,..

Peguamcara : Makcik Fatima pasti juga mengenali Tuan Hadi, peguambela?
Makcik Fatima : Oh ya, tentu saja. Bahkan ibunya dulu sering
meninggalkannya bersamaku waktu dia masih kecil. Tak jauh beza
dengan kamu, Hadi juga mengecewakan. Dia pemalas, suka menggoda
perempuan dan hidupnya seolah-olah tanpa tujuan..

Habis sahaja Makcik Fatima berbicara, hakim memanggil peguamcara dan peguambela untuk menghampirinya...
"Jika kamu berdua menanyakan kepadanya adakah ia kenal denganku.., kamu berdua akan aku masukkan ke dalam penjara kerana menghina mahkamah...," kata hakim.

SAPA NAK DUIT MAI BACA NI!!!


Dapat 14,000 berkali-kali,di lubuk rahsia EMGOLDEX! klik sini

SAPA NAK DUIT MAI BACA NI !!!






MULA-MULA GUA INGAT BENDA NI TEMBERANG. TAPI LEPAS DAFTAR TU DIA DAH KASI USD25. KALAU DUIT KITA BERSAMAAN RM83.89 LA. SENANG SAJA KLIK LINK NI http://peruserpaid.com/?ref=31463

KLIK GAMBAQ $ KAT ATAS TU PUN BOLEH...

LEPAS TU KLIK KAT NO1.CREATE

MASUKKAN USERNAME DAN PASSWORD DAN MASUKKAN ALAMAT. SIAP! DAPATLAH USD25.

KEMUDIAN PROMOTE LINK YANG DIA BAGI TU UNTUK CARI SEBANYAK MUNGKIN KLIK SERTA DAFTAR BARU MELALUI LINK HANG PA TU. BOLEH PROMOTE KT FB,WHATSAPP,WECHAT,TELEGRAM DAN SEBAGAINYA. SATU KLIK YANG DAFTAR MELALUI LINK TERSEBUT HANG PA AKAN DAPAT USD15. BILA DAH DAPAT USD500 BOLEHLAH CLAIM, SYARIKAT NI AKAN BAYAQ KAT HANGPA LA.

GUA TENGAH TUNGGU DAPAT USD500 NI. NAK TENGOK DEPA NAK BAYAQ KA TARAK. KALAU BAYAQ ALHAMDULILLAH.KALAU TAK BAYAQ PUN TAKPA LA. SAJA NAK CUBA TRY TEST.

DEPA NI BAGI DUIT YANG SYARIKAT IKLAN BAYAQ UNTUK JANA TRAFIK KE WEBSITE DEPA.

LAGI SEKALI LINKNYA: KLIK DI SINI



Sabtu, November 22, 2014

HARAM PAKAI LILITAN DI LENGAN BAJU






KANGAR - Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis meminta supaya anggota beruniform seperti polis dan ahli sukan beragama Islam tidak memakai lilitan hitam ataupun warna lain di lengan baju kerana perbuatan itu adalah haram.

Mufti Perlis Datuk Dr Juanda Jaya berkata, perbuatan berkenaan sering dilakukan ketika kematian sedangkan ia merupakan adat kebudayaan bagi orang kafir.

“Pihak kami telah menyemak perkara ini dan mendapati Majlis Fatwa Kebangsaan pada tahun 1987 telah membuat keputusan bahawa perbuatan itu haram, oleh itu Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis bersetuju sebulat suara menerima keputusan itu.

“Setiap bentuk pakaian bagi tujuan sosial atau sebagainya yang dipakai oleh orang Islam hendaklah tidak melibatkan unsur-unsur yang khusus dengan adat atau keagamaan bagi agama lain,” katanya merujuk kepada keputusan berkenaan.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Seminar Pendidikan Fatwa Kesihatan Peringkat Negeri Perlis di sini, semalam.


Justeru beliau berharap pihak berkenaan dapat mengambil langkah drastik mengenai perkara ini apabila ia dilihat sering berlaku dalam kalangan anggota uniform dan ahli sukan semasa berkabung yang juga tidak disyariatkan agama Islam kecuali kepada ahli keluarga dan isteri dalam tempoh tertentu,

“Jadi kita tidak boleh mewarisi perbuatan penjajah sebelum ini sedangkan ia bertentangan dengan agama.

"Ini berdasarkan hadis riwayat Bukhari, Kitab al_Jihad Secara Taklil (Daripada Ibn Umar katanya: Sabda Rasulullah SAW:

“Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia dari kalangan mereka.”),” jelas Dr Juanda.

Qasidah mohon bantuan Rasulullah syirik

Jawatankuasa Fatwa Perlis turut melarang penduduk Islam di negeri ini, samada dalam bentuk qasidah, nasyid atau doa yang menyebut perkataan 'al-madad ya Rasulullah' yang membawa maksud 'mohon bantuan wahai Rasulullah' kerana ia adalah perbuatan syirik.

Dr Juanda berkata berdasarkan kajian penyelidik jabatan mufti berkenaan mendapati tidak ada ruang langsung untuk memahami ungkapan 'al madad ya Rasulullah' itu membawa kepada maksud lain kecuali meminta pertolongan daripada Nabi Muhammad.

Katanya ia adalah sejenis al- istighathah (doa) yang tidak dibenarkan dalam agama Islam.
Malah nas-nas dalam al-Quran dan hadis jelas melarang meminta tolong kepada orang yang mati termasuk Rasulullah yang telah wafat 1,400 tahun yang lalu.

“Untuk perkara ini jabatan mempunyai penjelasan dalam bentuk risalah hampir 50 muka surat.

"Antaranya menggariskan sebarang bentuk qasidah termasuk yang melaungkan ungkapan-ungkapan membawa syirik tidak boleh dilaksanakan di Perlis.

“Ini kerana kami mengesan ada pihak-pihak tertentu yang cuba membawa masuk qasidah dan doa sedemikian yang harus dielakkan,” katanya.

Dr Juanda juga meminta Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) melakukan penyelidikan tentang ungkapan sedemikian di dalam qasidah agar umat Islam terutama orang awam tidak tertipu oleh ungkapan yang boleh menyebabkan mereka secara tidak sedar jatuh melakukan perbuatan syirik dalam doa.

Pihaknya telah lebih setahun membincangkan mengenai ungkapan yang banyak disebut dalam qasidah atau syair dan jelas ia tidak menunjukkan maksud lain selain meminta pertolongan Rasulullah.

Ketika ditanya mengenai majlis qasidah yang dibawa oleh golongan tertentu yang semakin mendapat perhatian ramai, Juanda berkata sekiranya dalam qasidah tersebut mempunyai ungkapan sedemikian ia tetap syirik.

“Kita bukan menghukum majlis seperti itu, saya sendiri tidak pernah berada dalam majlis qasidah berkenaan.

"Bagaimanapun, kita bimbang jika ia ada diselit dengan ungkapan tersebut secara tidak langsung akan membawa kepada unsur Syiah seperti meminta pertolongan kepada cucu Rasulullah Hasan, dan Husein serta anakanda baginda Fatimah,” katanya.

SH


Jumaat, November 21, 2014

GELAPNYA TITIAN SIRATUL MUSTAKIM


Terdetik hati bila membacanya.Dengar huraian kitab ttg syurga neraka..rupa2nya titian sirat tu sgt gelap.
Sahabat tanya nabi klu gelap mcmna kita nak melintasinya.
Kata nabi...dgn cahaya yg keluar dari anggota kita. Terang ke malap cahaya kita tu bergantung pd amalan kita masa di dunia.
Ada org anggotanya bercahaya terang benderang...senanglah dia melintas titian sirat.
Ada orang cahayanya terdpt pada ibu jari kakinya sahaja...maka melintaslah dia dgn cahaya yg terbatas itu.
Ada orang pula cahayanya kejap ada...kejap padam...msa keluar cahaya dia pun berjalan..masa cahaya hilang dia stop dulu...begitulah dia sepnjg perjlnannya.
Ya Allah..dgr mcm ni.. kita rasa kita orang yg punyai cahaya yg gilang gemilang... yg sekejap ada sekejap xde...atau yg bercahaya pd hujung kakinya shj??
Takutnyaaa...
Doa Rasulullah memohon cahaya.
Ya Allah,
Jadikanlah cahaya di dalam penglihatanku,
Jadikan cahaya di pendengaranku,
Jadikan cahaya di lisanku,
Jadikan cahaya di dalam hatiku,
Jadikan cahaya di kananku,
Jadikan cahaya di kiriku,
Jadikan cahaya di depanku,
Jadikan cahaya di belakangku,
Jadikan cahaya di atasku,
Jadikan cahaya di bawahku,
Jadikan untukku cahaya di hari Kiamat,
dan anugerahkanlah kepadaku cahaya yang gilang gemilang.
Aamiin Ya Rabbal'alamiin..
Ahli2 syurga adalah orang-orang yang tidak akan berckp perkara-perkara yang lagha
Ahli2 syurga adalah orang yang bila bercakap tidak akan mengeluarkan kata2 yang menyakitkan hati orang lain.
Ahli2 syurga adalah orang-orang yang waktu senggangnya hanya dihabiskan dengan membaca quran dan melafazkan zikir memuji Allah.
Kata nabi saw....Ahli neraka itu dia tidak mati dan tidak hidup....maknanya dia kejap mati ....kejap hidup...begitulah hingga tamat tempohnya di neraka itu.
Tubuh bdn anak Adam dilebarkan oleh Allah di dlm neraka bbrp hasta supaya kesakitan yg dirasai itu lebih banyak...
Neraka itu terlalu gelap kerana apinya terlalu panas.
Bygkan brp lama di neraka kerana kerana dosa2?
Seseorang yang hidup sentiasa dalam ketaatan kpd Allah..doa para ulamak agar orang ini juga akan mati dlm ketaatan kepada Allah.
Ada yg dibakar hingga tamat tempoh...kemudian bila dah habis tu dia diam di dlm neraka menjadi arang....hinggalah tiba masa semuanya keluar masuk ke syurga....
Bayangkan...org bukan islam ni brp lama dia akn tinggal di neraka Allah. Sb itu kadang2 mengalir air mata kita bila kita lihat lalu nya jenazah org2 yg bkn islam...
Nabi kita akan tunggu semua umatnya masuk ke syurga barulah nabi melangkah masuk ke syurga.
Diriwayatkn nabi tunggu sampai org yg terakhir melintas titian sirat....dia berjln dgn lambatnya. Nabi tunggu.
Titian tu gelap sb ia dibentangkn di atas neraka jahannam.
Di hadapan titian sirat itulah syurga. Ada yg berjln selaju angin...ini orang2 yg tidak pernah sakitkan hati orang...sentiasa memberi dpd menerima.
Orang yg terakhir ni...orang yg imannya plg lemah...
Diriwayatkan syurga ni...pinggirnya saja sudah terlalu indah..belum lagi masuk ke dlm nya....ahli syurga ni suara pun sedap bunyinya.
Lps dia melintas titian sirat td...dia melihat sbtg pokok besar yg di bwhnya ada air yg mngalir. Dia minta pd Allah utk duduk di situ...Allah kata duduk lah...
Kemudian di dpn lagi dia tgok ada pokok lain yg lagi indah...dia mintak nk berada di bwh pokok tu....Allah pun izin..
Kemudian dia tgok lagi di hdpnnya pokok yg lagi indah ...yg ada byk lagi kenikmatan...dia pun mintak lagi nk duduk di situ...Allah pun benarkan juga.
Dari situ dia dgr suara2 orang di dlm syurga..suara2 itu begitu merdu....dia minta dgn Allah utk masuk dlm syurga. Allah pun benarkan...
Bila masuk...dia keluar semula....dia tanya Allah...adakah tempat utk dia?
Allah kata...pernah tak dgr masa di dunia dulu org yg plg kaya? Dia kata pernah...Allah kata sesungguhnya untuk mu akan ku anugerahkan 10x ganda malah lebih2 lagi berbnding kekayaan org yg plg kaya tu.... masyaAllah betapa pemurahnya Allah. Orang yg plg last pun diberi nikmat sebegitu besar...apatah lagi org2 yg taat pd Allah.
#baca n fahami
#copypaste

Selasa, November 18, 2014

KONDO INI DIBINA UNTUK HADAPI HARI KIAMAT

Kondo Yang Di Bina Untuk Menghadapi Hari Khiamat Yang Bakal Menjelma ,DiBina Terus Ke Bawah Tanah !!!


Kiamat, dalam keadaan yang sangat huru-hara, ramai pastinya akan lari bertempiaran mencari tempat perlindungan yang selamat dan selesa untuk orang yang tersayang serta diri sendiri. Namun, ianya tidak semudah yang di sangka...

Namun, bagi orang-orang kaya mereka pastinya percaya bahawa mereka mempunyai kuasa untuk menyembunyikan diri serta selamatkan diri dari terkena bencana ini...

Mereka akan membelanjakan berapa banyak sekalipun harta mereka semata-mata untuk keselamatan yang terjamin...

Developer, Larry Hall telah membina 2 buah kondo berbentuk silo roket lama yang di bina ke bawah tanah. Kedalaman setiap kondo ini sedalam 174 kaki serta mempunyai keluasan seluruh sebanyak 54,000 kaki persegi. Ianya di reka untuk memuatkan seramai 70 orang untuk kehidupan tambahan selama 5 tahun lagi...

Sebuah unit di jual dengan RM4,500,000 sehingga RM9,000,000 dan ianya sangat laris di pasaran. Pembeli termasuklah mereka mereka dari golongan atasan seperti doktor, saintis kata developer...

Bila anda lihat apa yang ada dalam kondo ini, tak mudah untuk faham kenapa orang-orang atasan ini sanggup membelanjakan wang mereka untuk kondo yang boleh 'selamat'kan mereka ini...

Apa pendapat anda tentang kondo ini? Share pandangan anda di ruangan komen, jangan lupa untuk kongsikan pada kawan...!!!


Lakaran designer bentuk sebenar kondo tersebut


Lakaran pelan untuk setiap unit


Kemudahan yang di sediakan, hanya untuk residen


Sekuriti yang di kawal oleh askar




Bekalan menjana elektrik


Ruang belajar anak-anak




Gambar bahagian atas kondo












SUMBER : nakbebel.com

kalamcat


SETIAP HARGA TIKET MAS TERMASUK BAYAR ARAK


KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat minggu lalu dikejutkan dengan pemakluman bahawa harga setiap tiket yang dibeli penumpang adalah termasuk dengan kos hidangan yang disediakan dalam peswat MAS termasuk arak.

Perkara itu dimaklumkan Timbalan Menteri Pengangkutan Malaysia, Datuk Abdul Aziz Kaprawi sebagai menjawab soalan Khalid Abdul Samad (PAS-Shah Alam) yang bertanyakan sama ada minuman keras diberi secara percuma atau sebaliknya.

"Tuan Pengerusi, memang apabila kita membeli tiket kapal terbang, maka ia termasuk dengan hidangan yang disediakan dalam kapal terbang," katanya.

Jawapan itu mengundang satu lagi kekhuatiran daripada Khalid yang mendakwa ia bermakna setiap orang yang membeli tiket MAS adalah bersubahat menyumbang kepada kos hidangan arak, sekalipun tidak meminumnya.

"Jadi maknanya tiket yang saya beli saya subsidikan air arak untuk orang. Ini yang tidak betul ini.

"Saya rasa kebanyakan daripada syarikat-syarikat penerbangan antarabangsa kalau ada penumpang yang hendak minta arak ini pun kena bayar. Kalau tidak, akhirnya sama ada kita sedar atau tidak, kita bersubahat," katanya.

Kuasa menteri

Dalam pada itu Mohamed Hanipa bin Maidin (PAS-Sepang) mendakwa isu hidangan arak ini adalah lebih kepada kuasa menteri.

Menurutnya, jika menteri boleh memberi arahan dan kata putus, ia boleh diselesaikan dengan mudah.

"Saya rasa dari segi isu menghidang arak ini, dia lebih kepada kuasa Menteri. Menteri ada kuasa. Kalau Menteri boleh bagi arahan, saya rasa tidak ada masalah.

"Saya mendengar jawapan Menteri ini, kita makin takut. Kita ingat selama ini tiket itu tidak ada kena-mengena dengan pembelian arak.

"Yang Berhormat Menteri menyebabkan orang Islam yang mendengar jawapan itu menjadi takut hendak naik MAS lagi dah. Maknanya kita ada saham pula. Selama ini kita tak jangka benda macam ini berlaku," katanya.

Abdul Aziz bagaimanapun berkata MAS sedang dalam proses penstrukturan semula dan akan membuat model perniagaan baharu yang mungkin akan menukar sistem sedia ada yang dipertikai itu.

Terdahulu, isu pakaian menutup aurat oleh pramugari dan hidangan arak di dalam pesawat MAS dibangkitkan oleh Ahmad Marzuk Shaary (PAS-Bachok) ketika membahaskan Bajet 2015 peringkat Kementerian Pengangkutan.

Marzuk meluahkan kekecewaan terhadap jawapan pihak kementerian yang mendakwa hidangan alkohol dalam pesawat sebagai meraikan kepelbagaian pelanggan dan kehendak pelanggan antarabangsa.

"Kalaulah ini sebagai hujahnya, maka apa akan jadi kepada orang yang duduk di sebelah penumpang yang minum minuman keras yang akhirnya mabuk dan mengganggu penumpang sebelah yang tidak minum minuman keras.

"Kita bukan hendak menafikan privasi penumpangpenumpang non Muslim yang menaiki pesawat-pesawat antarabangsa ini. Akan tetapi kalaulah privasi mereka diutamakan, bagaimana pula dengan privasi kita?" soal beliau.

Pandangan oleh ahli-ahli parlimen PAS itu turut disokong aleh ahli-ahli parlimen Umno termasuk Datuk Abdul Rahman Mohamad (BN-Lipis), Datuk Ahmad Jazlan bin Yaakub (BN-Machang) dan Datuk Ikmal Hisham Abdul Aziz (BN-Tanah Merah).

Kesemua mereka bersetuju agar hidangan arak dihentikan dan pakaian pramugari ditetapkan supaya menutup aurat.

Timbalan Menteri, Datuk Ab. Aziz Kaprawi dalam penggulungannya berkata beliau akan mengambil maklum akan perkara-perkara yang dibangkitkan termasuk tiket yang siap dengan makanan yang sudah lama diamalkan.

"Maka sebab itu saya yakin dengan penstrukturan MAS nanti, ia akan membuat pendekatan new business model yang lebih rapi dan lebih Islamik," katanya.

Berikut adalah petikan perbahasan 11 Nov 2014 mengikut penyata rasmi (Hansard) parlimen.

Tuan Khalid bin Abd. Samad [Shah Alam]: Adakah benar bahawa minuman-minuman keras ini dibekalkan secara percuma?

Datuk Ab. Aziz bin Kaprawi: Tuan Pengerusi, memang apabila kita membeli tiket kapal terbang, maka ia termasuk dengan hidangan yang disediakan dalam kapal terbang.

Tuan Khalid bin Abd. Samad [Shah Alam]: Jadi maknanya tiket yang saya beli saya subsidikan air arak untuk orang. Ini yang tidak betul ini. Saya rasa kebanyakan daripada syarikatsyarikat penerbangan antarabangsa kalau ada penumpang yang hendak minta arak ini pun kena bayar. Kalau tidak, akhirnya sama ada kita sedar atau tidak, kita bersubahat.

Tuan Mohamed Hanipa bin Maidin [Sepang]: Malaysia boleh.

Datuk Ab. Aziz bin Kaprawi: Untuk makluman Tuan Pengerusi, mengenai syarikat penerbangan MAS ini, ia dalam proses penstrukturan semula. Dalam konteks ini, ia akan menggunakan satu new business model. Jadi kemungkinan new business model yang akan diterajui oleh satu syarikat yang baru ini dan seorang CEO yang baru nanti, ia akan dapat merubah sistem ini seperti mana kehendak harapan Ahli-ahli Yang Berhormat.

Tuan Mohamed Hanipa bin Maidin [Sepang]: Sikit boleh? Sikit, sikit.

Tuan Mohamed Hanipa bin Maidin [Sepang]: Yang Berhormat Menteri, saya rasa dari segi isu menghidang arak ini, dia lebih kepada kuasa Menteri. Menteri ada kuasa. Kalau Menteri boleh bagi arahan, saya rasa tidak ada masalah. Saya mendengar jawapan Menteri ini, kita makin takut. Kita ingat selama ini tiket itu tidak ada kena-mengena dengan pembelian arak.

Yang Berhormat Menteri menyebabkan orang Islam yang mendengar jawapan itu menjadi takut hendak naik MAS lagi dah. Maknanya kita ada saham pula. Selama ini kita tak jangka benda macam ini berlaku. Itu yang pertama.

Yang keduanya Yang Berhormat Menteri, kalau kita hendak katakan syarikat, banyak juga syarikat penerbangan lain yang tidak hidang arak langsung. Maknanya boleh. Akan tetapi dalam masa yang sama saya tahu Yang Berhormat Menteri mungkin cater kepada penumpang yang bukan Islam. Dalam konteks itu, kalau hendak beri pun mestilah ada had dia.

Yang ketiganya Yang Berhormat Menteri, apabila ada hidangan arak ini, yang lebih concern ialah pramugari dan pramugara yang beragama Islam. Maknanya mereka concern sebab mereka terpaksa menjalankan tugas itu walaupun dengan tidak reda. Jadi macam mana kita hendak menjaga sensitiviti orang Islam yang bekerja itu?

Sudahlah dengan gaji yang rendah, selepas itu terpaksa buat benda itu dalam keadaan kita tahu bagaimana kes ada seorang pramugari apabila mengandung diberhentikan kerja. Ini semua berlaku dalam MAS. Jadi saya harap, benda ini Yang Berhormat Menteri kena ada satu pendirian. Kerajaan ada satu pendirian tentang isu ini. Terima kasih.

Tuan Pengerusi [Datuk Haji Ismail bin Haji Mohamed Said]: Ya. Yang Berhormat Bachok dan Yang Berhormat Lipis.

Tuan Ahmad Marzuk bin Shaary [Bachok]: Terima kasih Tuan Pengerusi. Sikit sahaja saya hendak penjelasan, saya bangkitkan dalam perbahasan tadi berapa banyak kes yang pernah berlaku gangguan oleh orang yang minum arak kemudian mabuk atas kapal terbang khususnya kepada pramugari-pramugari yang bertugas ini.

Datuk Ab. Aziz bin Kaprawi: Tuan Pengerusi, apa juga pandangan-pandangan ahli Yang Berhormat mengenai apa yang dibangkitkan mengenai arak dan juga pakaian, saya akan bawa perkara ini kepada pengurusan MAS untuk di...

Datuk Ab. Aziz bin Kaprawi: Okey, Ahli-ahli Yang Berhormat, saya akan mengambil maklum akan perkara-perkara yang dibangkitkan. Tadi mengenai tiket yang siap dengan makanan, ini perkara ini memang dah lama dah. Maka sebab itu saya yakin dengan penstrukturan MAS nanti, ia akan membuat pendekatan new business model yang lebih rapi dan lebih Islamik. - HARAKAHDAILY 17/11/2014




JANA PENDAPATAN TANPA HENTI WALAUPUN ANDA TELAH BERHENTI! PERCUMA BUKU PANDUAN! SILA KLIK SINI!

Ahad, November 16, 2014

LAWAK AHAD: KENA SEBIJIK



Akibat harga rokok naik. Subuh2 lg seorang isteri berleter dgn suami nya yg kaki rokok:

Isteri: sehari berapa kotak abg hisap rokok? Yang saya pasti sekotak tak cukup.

Suami: kira sekotaklah tu. Kenapa?

Isteri: dah berapa lama abg hisap rokok?

Suami: dah 41 tahun sejak 1973, kenapa ni?

Isteri: hah rokok dah naik harga ni dah RM13.50 sekotak eloklah berhenti merokok dan simpan duit rokok tu.
Sehari RM13, Sebulan RM390, setahun RM4680, klu 10 tahun RM46,800 dah blh boli dua buah kancil cash tu.

Suami: kau hisap rokok tak?

Isteri: hissh ke situ plak, sei mano ponah hisap rokok, boli jauh sokali.

Suami: habih tu mano keto kancil kau?


JANA PENDAPATAN TANPA HENTI WALAUPUN ANDA TELAH BERHENTI! PERCUMA BUKU PANDUAN! SILA KLIK SINI!

Sabtu, November 15, 2014

SEKS UNTUK RUMAH PPRT



Alor Setar: Seorang penolong pengurus sebuah agensi kerajaan ditahan reman lima hari oleh Mahkamah Majistret, di sini, hari ini selepas disyaki meminta habuan seks sebagai dorongan untuk mendapat kelulusan rumah mampu milik.

Perintah reman dikeluarkan Majistret Umzarul An-Nur Umar terhadap tertuduh yang berusia 50-an kira-kira jam 10.45 pagi ini.

Tertuduh yang memakai baju lokap warga ungu tiba di pekarangan mahkamah jam 9 pagi tadi.

Kes disiasat mengikut Akta SPRM 2009.

Suspek ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di sebuah bilik hotel di Jalan Putra di sini, kira-kira jam 2 petang semalam, ketika bersama seorang janda berusia lingkungan 20-an dipercayai cuba dijadikan mangsanya.

Suspek dipercayai meminta habuan seks daripada pemohon rumah Pembangunan Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) yang kebanyakannya terdiri daripada ibu tunggal.

Hmetro

JANA PENDAPATAN TANPA HENTI WALAUPUN ANDA TELAH BERHENTI! PERCUMA BUKU PANDUAN! SILA KLIK SINI!

Jumaat, November 14, 2014

4 MODEL MANUSIA


Apabila kita perhatikan manusia, kita akan menemukan 4 model ini:

1. Orang yang taat dan hidupnya bahagia.
2. Orang yang taat tapi hidupnya susah.
3. Orang yang ahli maksiat tapi hidupnya bahagia.
4. Orang yang ahli maksiat dan hidupnya sengsara.

Bila anda berada pada nombor satu, itu hal biasa, karena Allah berfirman:

«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»

"Barang siapa yang mengerjakan amal shaleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, kmaka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan". (An Nahl: 97)

Bila anda berada pada nombor 4, ini juga hal biasa. Karena Allah mengatakan:

«وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى»

"Dan barang siapa yang berpaling dari peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta". (Thaha: 124)

Adapun bila anda berada pada nombor 2, ini barangkali ada dua kemungkinan:

- Boleh jadi Allah mencintaimu dan Dia ingin menguji kesabaranmu, kemudian mengangkat derajatmu. Seperti firman Allah:

«وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ »

"Dan sunnguh akan Kami berikan cobaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar". (Al Baqarah: 155)

- Boleh jadi juga di dalam ketaatan anda ada celah dan dosa yang tidak anda sadari hingga anda terus menunda-nunda untuk bertaubat. Untuk itu Allah menguji anda supaya anda kembali kepada-Nya. Allah berfirman:

«وَلَنُذِيقَنَّهُم مِّنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ»

"Dan sesungguhnya Kami merasakan kepada mereka sebagian azab yang dekat (di dunia) sebelum azab yang lebih besar (di akhirat); mudah-mudahan mereka kembali (ke jalan yang benar)". (As Sajdah: 21)

Namun bila anda berada pada nombor 3, berhati-hatilah! Karena barangkali itu adalah istidraj.
Ini adalah posisi terjelek yang dihadapi oleh seorang manusia dan akibatnya sangat mengerikan. Azab dari Allah pasti datang jika anda tidak mengambil pelajaran dan taubat sebelum nasi berubah menjadi kerak.

Allah berfirman:

«فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ»

"Maka tatkala mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, Kami-pun membukakan semua pintu-pintu kesenangan untuk mereka; sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, Kami siksa mereka dengan sekonyong-konyong, maka ketika itu mereka terdiam berputus asa". (Al An'am: 44)

Allah berfirman:

(وذكر فإن الذكرى تنفع المؤمنين)

"Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman". (Adz Dzariyat: 55)


Islam kaffah


Khamis, November 13, 2014

VIDEO JPJ DISURUH UKUR NOMBOR PLAT KERETA SENDIRI?

LAGI KES EKSIDEN NGERI MELIBATKAN NOMBOR PLAT TAK IKUT SPEC



Kejadian terbaru kes eksiden yang berpunca dari penggunaan nombor plat tidak mengikut spesifikasi.Seekor nyamuk yang dipandu laju dengan nombor plat yang kecil terhumban kira-kira 3 meter ke dalam tosei di sebuah restoran di sini awal malam tadi. Bagaimanapun tiada kecederaan serius pada tosei tersebut. Mangsa masih dirawat di hospital.
-xbernama


Selasa, November 11, 2014

MAUT ANGKARA NOMBOR PLAT




Pulau Kambing: Seekor tapir maut terlanggar sebuah bas ekspres di sini awal pagi tadi. Dilaporkan tapir tersebut tidak dapat melihat dengan jelas nombor plat bas berkenaan yang tidak mengikut spesifikasi jpj. Mungkin beliau menyangkakan nombor plat itu merupakan motosikal lalu beliau pun melintas jalan. Ini kerana beliau pernah terlanggar motosikal sebelum ini dan tidak mendapat kecederaan teruk.
-Agensi

Isnin, November 10, 2014

PANAS!!! KETUA PENGARAH JPJ DIMINTA BERSEMUKA

LAWAK AHAD: DIALOG SUAMI ISTERI SEBELUM TIDUR



ISTERI : Abang tau tak..

SUAMI : Tak tau.. apa dia?

ISTERI : Saya bukan nak cakap
besar..dulu sebelum saya kawin ngan
abang.. banyak lelaki yg datang
meminang saya tapi semua saya tolak
kecuali abang

SUAMI : Milah.. abang pun bukan nak
cakap besar.. dulu sebelum abang
kawin ngan awak banyak awek yg
abang pinang tapi semua menolak
kecuali awak

ISTERI : Huh!?


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

Jumaat, November 07, 2014

RAHSIA KUSYUK DALAM SOLAT


Seorang ahli ibadah bernama Isam bin Yusuf, dia sangat warak dan sangat khusyuk solatnya. Namun dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk dan selalu bertanya kepada orang yang dianggapnya lebih ibadahnya, demi untuk memperbaiki dirinya yang selalu dirasakan kurang khusyuk.

Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim Al-Isam dan bertanya : "Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan solat?"

Hatim berkata : "Apabila masuk waktu solat aku berwudhu' zahir dan batin."

Isam bertanya, "Bagaimana wudhu' zahir dan batin itu?"

Hatim berkata, "Wudhu' zahir sebagaimana biasa, iaitu membasuh semua anggota wudhu' dengan air. Sementara wudhu' batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara :-


1. bertaubat
2. menyesali dosa yang dilakukan
3. tidak tergila-gilakan dunia
4. tidak mencari / mengharap pujian orang (riya')
5. tinggalkan sifat berbangga
6. tinggalkan sifat khianat dan menipu
7. meninggalkan sifat dengki
Seterusnya Hatim berkata, "Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat. Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku bayangkan Allah ada di hadapanku, syurga di sebelah kananku, neraka di sebelah kiriku, malaikat maut berada di belakangku, dan aku bayangkan pula bahawa aku seolah-olah berdiri di atas titian 'Sirratul Mustaqim' dan aku menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat terakhirku, kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik.
Setiap bacaan dan doa dalam solat kufaham maknanya, kemudian aku rukun dan sujud dengan tawadhu', aku bertasyahhud dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku bersolat selama 30 tahun."
Apabila Isam mendengar, menangislah dia kerana membayangkan ibadahnya yang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim.

Suriman




Khamis, November 06, 2014

JERUT LEHER


BETAPA BERTUAHNYA KITA KERANA GST

Beberapa hari lepas, telah pergi kursus GST di kastam kelana jaya, tiada tujuan lain melainkan ingin mengetahui sejauh mana terkesannya rakyat jika ia dilaksanakan pada 1 april 2015 nanti, di sini saya akan ceritakan bagaimana GST berlaku, rupanya ianya amat menguntungkan bagi kerajaan, pembekal, pengilang, pemborong, peruncit tetapi tidak kepada pengguna. Cara kiranya begini setelah saya tamat berkursus dengan penuh bangga! jika harga satu barang itu.. Contoh..

Sebiji aircond yang di buat oleh pengilang, segala bahan materialnya akan di kenakan cukai GST sebanyak 6%, maka kosnya juga akan meningkat 6%, dari harga asalnya, sebelum sampai segala material kepada pengilang, pembekal juga akan di kenakan cukai GST 6% untuk setiap material barang, ini menjadikan jika sebiji aircond 1.0 hp jika dulunya berharga RM 700.00, ianya akan bertambah menjadi 12% dari harga asalnya iaitu RM 784.00

Kemudian pengilang akan menjual kepada pemborong dengan tambahan 6% GST lagi menjadikan harga aircond 1.0 hp itu tadi menjadi RM 831.00.

Sesudah itu pemborong pula akan menjualnya pada peruncit dengan cukai 6% GST di tambah dengan mengambil keuntungan RM 50 ianya menjadikan aircond 1.0 hp itu tadi kepada RM 831.00 + RM 50.00 + 6% GST = RM 933.90

Kemudian peruncit akan menjualnya pada pemasang dengan menambah keuntungan RM 50.00 + RM 933.90 + 6% GST = RM 1042.40

Seterusnya pemasang pula akan mengenakan bayaran sebanyak RM 250 + RM 1042.40 + 6% GST
= RM 1369.60

Harga sebenar sebelum adanya GST bagi sebiji aircond 1.0 hp sehingga terpasang di rumah anda adalah RM 1369.60 / 100 x 70 = RM 958.70 saja! ini bermakna anda wajib menambah RM 411.00 lagi setelah GST di laksanakan pada 1 april 2015 bagi di kongsi-kongsikan oleh kerajaan, pembekal, pengilang, pemborong, peruncit dan pemasang!

Kesemua mereka boleh claim balik pada kerajaan dan hanya pengguna saja tidak boleh claim kepada kerajaan, bunyinya seperti indah bukan? Tetapi sebenarnya, pengguna terpaksa
membayar 30% cukai kepada kerajaan, kerajaan berkongsi keuntungan itu kepada peniaga yg memang telah kaya raya atas dasar penindasan dan kezaliman yang melampau ini. Rakyatlah akan tanggung semuanya!

Berdasarkan merit dan populasi pekerjaan, di anggarkan seramai 14 juta pekerja dan berjuta masih belajar dan tidak bekerja dan hanya 2 juta saja peniaga di malaysia, maka secara realitinya, 3/4 rakyat malaysia akan di tekan 30% cukai sama rata dari pendapatan mereka oleh kerajaan bermula 1 april ini..

Maka akan berlakulah inflasi, iaitu majoriti rakyat akan berkira-kira untuk membeli walau suatu barangan sekalipun, ini akan menyebabkan kecairan wang dalam negara tidak berlaku, ekonomi akan lembab, pemintaan kurang dan pengeluaran akan berlebihan kemudian kerajaan pun akan tumbang!

Begitupun, jika pemasang aircond 1.0 hp itu tadi tidak berdaftar dengan kastam untuk GST, secara rasionalnya mereka tidak akan dapat berdaya saing dengan yang berdaftar, kerana mereka terpaksa meletakkan harga yang lebih tinggi kerana barang yang mereka beli tidak sama harganya dengan yang berdaftar GST, kerana yang berdaftar, ia boleh merendahkan sedikit harga pemasangannya kerana ia boleh claim semula 6% GST tadi, ini menyebabkan majoriti sumber pendapatan yang tidak berdaftar akan gulung tikar.

Rumusan Rakyat Bijak adalah, inilah dia gaya kapitalis terbaru dalam menjerut leher rakyat marhain di malaysia, cukai ini di paksa sebanyak 30% ke atas rakyat yang majoritinya berpendapatan rendah dan cukup-cukup makan.



JANA PENDAPATAN TANPA HENTI WALAUPUN ANDA TELAH BERHENTI! PERCUMA BUKU PANDUAN! SILA KLIK SINI!

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive