Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Mac 31, 2015

AHLI PARLIMEN PR MULA PENUHI PENJARA SUNGAI BULOH



SUNGAI BULOH - Beberapa ahli Parlimen dilihat mula mendaftarkan diri untuk membuat lawatan kepada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Penjara Sungai Buloh sejak jam 1 petang tadi.

Antara yang kelihatan adalah Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin; Ahli Parlimen Kuala Kedah, Dr Azman Ismail; Ahli Parlimen Lumut, Mohamad Imran Abd Hamid; Ahli Parlimen Sepang, Hanifah Maidin dan Ahli Parlimen Bukit Bukit Katil, Shamsul Iskandar Mohd Akin.

Shamsul berkata, PR telah menghantar surat permohonan bagi berjumpa dengan Anwar tiga hari lalu.

"Tujuannya adalah bagi mendapat input selaku ketua pembangkang bagi perbahasan sidang Parlimen.

"Kami akan berjumpa dengan Pengarah Penjara terlebih dahulu dengan diwakili wakil tiga komponen PT," katanya.

Tambahnya, mereka meminta kebenaran untuk jumpa Anwar secara bersemuka (bukan seperti perjumpaan banduan biasa).

SH


Isnin, Mac 30, 2015

Polis hanya perlu telefon, saya akan datang, kata Khalid Samad

Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad ditangkap polis kerana penyertaan beliau dalam perhimpunan #KitaLawan semalam. Beliau menegaskan sentiasa sedia bekerjasama dengan pihak polis jika diperlukan. – Gambar fail The Malaysian Insider, 29 Mac, 2015.

Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad hari ini berkata, polis boleh hanya menelefonnya daripada membazir tenaga menangkapnya di awal pagi Ahad.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat itu berkata, 10 anggota polis datang ke rumahnya pada jam 3.20 pagi untuk menangkapnya.

"Saya rasa ia tindakan kurang bijak, pembaziran tenaga kerja dan masa. Jika mereka menelefon dan saya tidak pergi maka mereka boleh menuntut justifikasi.

"Semua orang tahu nombor telefon saya, termasuk polis," katanya kepada The Malaysian Insider selepas dibebaskan.

Khalid berkata beliau sedang tidur apabila polis muncul secara tiba-tiba.

"Saya sedang tidur pada waktu itu ... anggota polis tidak beruniform dan beruniform datang ke rumah saya ... sekurang-kurangnya lebih daripada 10 anggota polis datang ke rumah saya."

Khalid berkata polis tiba kira-kira jam 2 pagi dan menunggu.

"Mereka menunggu agak lama, tetapi tidak membuat apa-apa bunyi sekalipun, untuk itu saya berterima kasih kepada mereka," katanya.

Penahanan Khalid adalah kerana penglibatannya dalam perhimpunan #KitaLawan semalam.

Beliau mengetuai kumpulan perarakan dalam perhimpunan semalam dari ibu pejabat PAS di Jalan Raja Laut.

Terdahulu petang ini, Khalid dibebaskan bersama dua orang mahasiswa selepas mahkamah menolak permintaan polis untuk menahan mereka di bawah reman untuk siasatan lanjut.

Khalid berkata polis tidak berpeluang menyoal atau mengambil kenyataannya.

Mengulas mengenai kenyataan Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Khalid Abu Bakar polis akan mengambil tindakan pada bila-bila masa dan menangkap mereka yang cuba menghasut, Khalid berkata beliau tidak ditahan di bawah Akta Hasutan, sebaliknya di bawah Seksyen 143 Kanun Keseksaan kerana perhimpunan haram.

"Saya tidak ditahan di bawah Akta Hasutan, ia di bawah perhimpunan haram. Adalah baik bagi pihak polis mengambil tindakan setiap saat tetapi tidak bertindak di luar keperluan. Kami bukan penjenayah, perompak atau pembunuh, hanya telefon dan kami akan datang. Saya percaya ramai yang lain akan melakukan perkara yang sama, "

Mengenai kemungkinan berlakunya penangkapan kepada pemimpin pembangkang dan aktivis lain, Khalid berkata, "Ia seolah-olah seperti KPN mempunyai sikap anti-pembangkang ... menganggap hanya pembangkang yang menyebabkan masalah."

"Beliau  tidak mengambil berat tentang 1MDB, atau salah laku, rasuah dan lain-lain. Beliau hanya mahu menjaga kepentingan Barisan Nasional, kelihatannya seperti itu," katanya merujuk kepada syarikat bermasalah 1Malaysia Development Berhad. – 29 Mac, 2015.

TMI



Ahad, Mac 29, 2015

LAWAK AHAD: MAIN BOLA




Ada 26 orang gila, mereka mahu diuji kesihatan mental masing-masing di Amerika.

Mereka diangkut menggunakan pesawat Hercules yang besar!

Sewaktu di udara,orang- orang gila itu bising kerana bermain bola di dalam pesawat. Si kapten marah dan menyuruh co-pilot untuk menenangkan mereka.

"Hoi! Bising la korang ni! Jangan main bola di dalam pesawat, bahaya! bentak co-pilot kepada orang-orang gila.

Akhirnya situasi menjadi tenang. Tapi lama-lama si kapten curiga karena situasinya terlalu tenang. Dia menyuruh lagi co-pilotnya untuk cek ke belakang.

Ketika co-pilot datang, dia terkejut setengah hidup! (setengah mati juga, sama aja kan ). Orang gilanya tinggal empat orang! "Hei, ! Kenapa tinggal berempat? Yang lain ke mana?"

"Abisnya dah tak boleh main bola di dalam kapal. Jadi mereka main bola di luar.."

"Hah?! tapi, kenapa korang ada di dalam?"

"Kan kitaorang pemain simpanan!"


Sabtu, Mac 28, 2015

Peserta himpunan #KitaLawan dihalang polis di Jalan Ampang



KUALA LUMPUR: Sekitar 500 peserta perhimpunan KitaLawan yang tiba di hentian akhir mereka iaitu di KLCC pada jam 6 petang berdepan dengan halangan polis di Jalan Ampang di hadapan bangunan Wisma Selangor Dredging.

Dua jam sebelumnya iaitu sekitar jam 4 petang, sekitar 50 orang berkumpul di sekitar Masjid Jamek sebelum mereka mula bergerak untuk bergabung dengan lebih ramai peserta perhimpunan di persimpangan Jalan Parlimen dan Jalan Raja.

Sambil melaungkan teriakan 'Reformasi', 'Hapus GST', 'Bebas Tahanan' dan 'Undur Najib', mereka meneruskan perjalanan dengan menguasai laluan kenderaan di Jalan Raja Laut untuk ke Kompleks Sogo.

Antara perkara yang menarik perhatian adalah ada dalam kalangan peserta perhimpunan yang siap dalam persalinan baju Melayu dan membawa bunga manggar. Mereka beramai-ramai menyanyikan lagu 'Selamat Pengantin Baru' yang diubah kepada lirik parodi.

Sementara itu, antara pemimpin yang hadir memberi sokongan pada perhimpunan dan melaungkan kata-kata semangat di dataran Kompleks Sogo ialah Ketua Bersih 2.0, Maria Chin; Naib Ketua AMK Pulau Pinang, Dr. Afif Bahardin dan Ketua Jingga 13 Fariz Musa.

Turut kelihatan ialah Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor, Khalid Samad; aktivis Mandeep Singh dan Sasterawan Negara A. Samad Said.

"Kita berhimpun kerana kita berhak sebagai rakyat Malaysia. Saya beri amaran kepada KPN supaya jangan halang rakyat yang ingin berhimpun," kata Afif.

Antara ulangan isu yang dibangkitkan dalam episod perhimpunan kali ini adalah mengenai GST, 1MDB, hutang negara, ketidakadilan dan penahanan pemimpin Pakatan Rakyat.

Peserta perhimpunan KitaLawan akur dengan arahan daripada pihak polis untuk tidak meneruskan perarakan di perkarangan KLCC.

Sebaliknya, mereka hanya dibenarkan untuk menjalankan aktiviti protes mereka di Jalan Ampang iaitu di hadapan bangunan Wisma Selangor Dredging selama 45 minit.

astroawani

Jumaat, Mac 27, 2015

SOLAT ORANG MUNAFIK


SOLAT ORANG MUNAFIQ

Bukan semua solat yang dikerjakan oleh orang kebanyakkan itu menghindarkan dirinya dari perbuatan mungkar. Kerana dikalangan orang yang solat juga terdapat orang munafiq. Iaitu orang yang berpura-pura dengan solatnya. Justeru itu tidak menghairankan bapa kepada orang munafiq iaitu Abdullah bin Ubai bin Salul sendiri pernah solat di belakang baginda Rasulullah SAW.

Gambaran yang lebih jelas telah dinyatakan oleh Allah di dalam al-Quran. Bagaimana kita mampu mengenali ciri-ciri solat orang yang munafik. Di dalam surah al-Nisa’ ayat ke 142 Allah menyatakan bahawa :

“Sesungguhnya orang-orang munafiq itu menipu Allah dan Allah akan membalas tipuan mereka. Dan apabila mereka berdiri untuk solat, mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud riya’ ( dengan solat) di hadapan manusia. Dan tidaklah mereka menyebut Allah kecuali sedikit sekali”

TANDA SOLAT MUNAFIQ IALAH SOLAT DENGAN MALAS

Sebab itu diriwayatkan oleh Ibn Mardawaih dari Ibn Abbas bahawa dimakruhkan kita melaksanakan solat dalam keadaan malas. Namun hendaklah dikerjakan dalam keadaan wajah ceria, kemahuan yang tinggi dan begitu gembira. Ini kerana ia sedang bermunajat kepada Allah. Sesunggguhnya Allah di hadapannya, mengampuninya dan memperkenankannya jika ia memohon.

Dalam Tafsir Ibn Kathir menyatakan bahawa Allah sudah pasti tidak dapat ditipu oleh orang munafiq. Malah Allah mengetahui segala rahsia batin. Sebab itu dinyatakan tanda-tanda orang munafiq dalam melakukan ibadah solat. Antaranya ialah jika mereka melakukan solat, mereka akan melakukan dengan malas. Ini kerana di dalam hati mereka tidak mempunyai niat yang betul. Tidak memiliki iman. Malah tidak merasa takut dan tidak memahami maknanya.

Sebab itulah pada zaman Rasulullah SAW, orang-orang munafiq kerap kali kelihatan hanya pada waktu solat Zohor, Asar dan Maghrib. Namun keupayaan mereka tidak memungkinkan mereka untuk bangun dan berjemaah solat Subuh dan Isyak. Ini kerana apabila solat dilakukan bukan dengan kemahuan hati yang ikhlas, maka bila datangnya waktu yang malas, mereka meninggalkannya.



Jumaat, Mac 20, 2015

PEREMPUAN HINA HUDUD DIKECAM


SEORANG gadis Melayu didakwa menghina langkah kerajaan Pas Kelantan membentang dan meluluskan undang-undang hudud di negeri itu mencetuskan kecaman hebat terhadapnya di laman sosial.

Gadis yang dikenali sebagai Aishah Tajuddin didapati melakonkan aksi (parodi) dan mengeluarkan kata-kata yang didakwa menghina hukum hudud dalam sebuah klip video yang berjudul 'Aisyah BFM Kupas Hudud di Kelantan'.

Setakat berita ini ditulis, klip video yang berdurasi 1 minit 55 saat itu, telah ditonton seramai 279,031 dan mendapat sebanyak 15,701 ‘share’.

Antara babak dalam lakonan itu yang memperlihatkan dia mempersendakan hudud apabila dia yang tidak berhijab tiba-tiba berubah imej (berhijab) sambil berkata “Eh sejak bila ini, oh lupa pulak mak, Kelantan", merujuk kepada kewajipan wanita untuk menutup aurat selepas undang-undang hudud diluluskan di Kelantan.

Gadis itu terus mempersendakan undang-undang pelaksanaan hukum hudud apabila mengatakan agama digunakan untuk mengaburi rakyat bagi meraih populariti politik.

"Banyak pula pindaan dia. Pastu boleh pulak MB Kelantan panggil orang yang kritik hudud ni tak beriman…Eh awak nie… tak beriman lah.

“Agama digunakan untuk mengaburi mata rakyat dari isu yang penting macam ekonomi, pentadbiran. Sama la macam isu negara ni. Orang gaduh pasal bangsa, agama tapi ekonomi negara merosot, pastu hutang kita meningkat. Bila dah sampai masanya tak tahu lah kalau hudud tu boleh isi periuk nasi kita.”, katanya

Sementara pada minit terakhir, gadis itu membuat satu aksi di mana dia membuka satu bungkusan nasi lemak dan kemudian tiada nasi di dalam bungkusan itu dan berkata: “…eh tak pe la, hudud kan ada“.

Berikutan itu, ratusan pengguna Facebook mengecam tindakannya malah meminta polis mengambil tindakan tegas terhadap gadis berkenaan.

“Mohon PDRM ambil tindakan,” tulis Muhammad Nurudin Ramli.

Sementara itu Muhammad Noor berkata, walaupun dia berasal dari Johor, namun dia tetap menyokong pelaksanaan hudud di Kelantan.

“Aku Islam. Aku sangat-sangat sokong akan hukum hudud di Kelantan. Lagi la bahagia dan ‘happy’ kalau ianya dipraktikkan oleh negeriku dan satu malaysia. Hanya pesalah dan pencinta dosa sahaja yang takut akan hukuman!,” tulisnya.

Sementara menurut Muhammad Izzad Salleh, walaupun dia masih belum memahami hudud secara keseluruhannya, tetapi sebagai seorang Muslim dia mengutuk tindakan gadis ini yang mempersendakan hudud dan Islam.

Sementara Mohd El-eddy Azly Ismail berharap ALLAH membuka pintu hati gadis tersebut.

“Semoga ALLAH ampunkan dosa dia dan buka pintu hati dia untuk kenali kebaikan agama Islam..semoga ALLAH berikan cahaya rahmat dan hidayah- NYA pada wanita ini.. Amin...

“Dia mungkin tidak paham atau tidak pernah dididik berkaitan agama maka mereka yg berilmu dididiklah wanita ini,” tulisnya.



Sinarharian



Selasa, Mac 17, 2015

DAKWAAN MYVI DAN ALZA BAHAYA DIJAWAB

Dakwaan bahawa Perodua Myvi dan Alza tidak selamat menjadi viral di media sosial sejak beberapa hari lalu.


SHAH ALAM - Pengeluar kereta nasional, Perodua menafikan dakwaan seorang blogger bahawa kereta model Myvi dan Alza keluaran syarikat itu tidak selamat kepada pengguna.

Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Datuk Aminar Rashid Salleh berkata, tuduhan blogger menggunakan nama Wolf Vaupel bahawa penggunaan panel meter yang menyala sendiri di dalam Myvi dan Alza boleh membawa maut adalah tidak berasas.

"Menurut logik yang digunakan Vaupel, panel meter itu mengelirukan pengguna yang menyangka lampu hadapan mereka sudah menyala. Kami ingin menjelaskan bahawa berdasarkan pertanyaan yang dibuat kepada pihak berkuasa dan syarikat insurans, tiada sebarang kaitan antara panel meter boleh nyala sendiri itu dengan pelanggaran di jalan raya pada waktu malam," katanya dalam kenyataan, semalam.

Dalam artikel di blognya bertarikh 10 Mac 2015, Vaupel yang dikatakan jurutera dari Jerman juga mendakwa ciri-ciri panel meter boleh menyala sendiri itu bercanggah dengan peraturan antarabangsa.

"Tetapi (Vaupel) gagal memberikan sebarang bukti terhadap kenyataannya itu. Tambahan pula, panel jenis itu turut digunakan dalam jenama kereta antarabangsa lain. Kami hairan mengapa serangan Vaupel hanya ditujukan kepada Perodua.

"Kami juga ingin sahkan kami telah membalas pertanyaan awal Vaupel mengenai perkara tersebut," kata Aminar Rashid.

Vaupel dalam tulisannya yang menjadi viral di media sosial sejak beberapa hari lalu, mendakwa melihat antara satu hingga lima kereta Perodua yang dipandu pada waktu malam tanpa menyalakan lampu hadapan, meningkatkan risiko kemalangan.

Dia turut mendakwa pengurusan Perodua, beberapa institusi lain bagi keselamatan jalan raya dan syarikat insurans 'tidak berani' membalas pertanyaannya berhubung perkara itu.

Sinarharian


Khamis, Mac 12, 2015

COKLAT CADBURY GAMBAR BABI


SHAH ALAM - Cadbury Malaysia hari ini menafikan bahawa coklat jenis Cadbury Milk Kids 20g yang tertera gambar babi adalah keluarannya.

Ketua Perhubungan Hal Ehwal Korporat Cadbury, Raja Zalina Raja Safran berkata, produk tersebut adalah produk import dan bukan dihasilkan di Malaysia.

“Produk ini diimport pihak ketiga yang bebas mengimport mana-mana produk keluaran luar negara.

“Pengimportan atau pembelian mana-mana coklat keluaran Cadbury oleh pihak ketiga adalah di luar kawalan pihak Cadbury Malaysia dan kami tidak mempunyai hak untuk menyekat mahupun mengawal mana-mana pihak yang ingin membeli dan menjual produk-produk tersebut.

“Sekiranya pengguna ingin maklumat lanjut tentang produk tersebut sila hubungi pihak penjual,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Jelas Zalina coklat Cadbury keluaran Malaysia adalah dijamin halal oleh itu beliau menasihati pengguna agar hanya memilih coklat Cadbury keluaran Malaysia bagi mengelak berlakunya sebarang pembelian yang mengelirukan.

“Kami ingin meyakinkan para pengguna bahawa kesemua Coklat Cadbury yang diperbuat di Malaysia mematuhi Sijil Halal Malaysia dan ia merangkumi lokasi dan bahan-bahan mentah yang digunakan dalam pengeluaran produk berkenaan.

“Jadi nasihat kami, pengguna harus memilih Coklat Cadbury keluaran Malaysia,” jelasnya.

Terdahulu, seorang pengguna telah meluahkan perasaan tidak puas hatinya di media sosial apabila, terbeli coklat Cadbury bergambar babi baru-baru ini.

SinarHarian

Isnin, Mac 09, 2015

BUDAK MAUT TERCEKIK CEKODOK

Johor Bahru: Seorang kanak kanak lelaki berusia tujuh tahun ditemui tidak sedarkan diri dengan kesan muntah dipercayai tercekik cekodok pisang di pusat jagaan di Taman austin Perdana di sini Jumaat lalu.
Ibu mangsa, Ong Kai Yun, 32, berkata, anak bongsunya Kee Shao Ming tidak menunjukkan sebarang perubahan sikap malah mesra melambai tangannya sebelum dia bergegas ke tempat kerja kira-kira 7.30 pagi hari kejadian.
"Kira-kira jam 7.30 pagi, saya menghantar Kee dan kakaknya berusia lapan tahun ke pusat jagaan dan membekalkannya cekodok pisang.
"Namun kira-kira 8 pagi ketika saya dalam perjalanan ke tempat kerja selepas menghantar mereka, guru di pusat jagaan memaklumkan anak saya pengsan dan muntah sebelum saya menyuruhnya membawa anak saya ke Hospital Sultan Ismail.
"Selepas 12 jam dirawat, doktor mengesahkan Kee sudah tiada dan mereka turut menemui ketulan cekodok pisang tersekat di rongga pernafasannya," katanya ketika ditemui di sini hari ini.


hmetro

Sabtu, Mac 07, 2015

10,000 BERARAK DARI SOGO KE KLCC





Malaysiakini membawa kepada anda laporan secara langsung mengenai perhimpunan Kita Lawan di ibunegara.




LAPORAN LANGSUNG




423pm: Sogo - Peserta bergerak ke KLCC mengikut lawan arus melalui jalan TAR diiringi paluan gendang, laungan bebas Anwar dan bebas kehakiman.

Dianggar 10,000 peserta bergerak ke KLCC.

4.16pm: Ahli MPP PKR, Fariz Musa umum peserta bergerak ke KLCC sekarang.

4.13pm: Dr Hatta Ramli bersama-sama Nurul Nuha dan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail di atas trak Hilux untuk menyampaikan ucapan.

Ribuan peserta berada di hadapan Sogo untuk mendengar ucapan pemimpin.

Cuaca mendung, dan hujan mula rintik-rintik tapi peserta tidak berganjak.

Sementara itu Wan Azizah mengucapkan penghargaan terhadap peserta yang menunjukkan solidariti untuk pembebasan Anwar.


4pm: Sogo - Bekas Presiden Majlis Peguam yang juga bekas pemimpin BERSIH, Datuk S Ambiga berucap menggesa mereka untuk memperjuangkan bagi kebebasan Anwar.

"Saya di sini hari ini untuk menuntut kebebasan Anwar. Kita mesti berjuang untuk pembebasannya. Kami tidak akan menyerah!" tegasnya.

Turut berucap ialah Ketua Dewan Pemuda PAS Suhaizan Kaiat.

3.55pm: - Sogo - Dr Hatta dan para pimpinan dari PAS HQ sampai di persimpang empat berdepan Sogo. Mereka bersama dengan peserta lain yang sedia menunggu sebelum ini. Laungan "Undur Rosmah" berulang-ulang kali bergema di Sogo.

Jalan di antara Sogo dan Kompleks Pertama tersekat oleh peserta. Manakala kenderaan lain perlu melencong ke Jalan Dang Wangi atau melalaui jalan TAR yang masih boleh dilalui kenderaan.

3.50pm: Antara pemimpin Pakatan yang kelihatan di Masjid Jamek ialah Anthony Loke, Liew Chin Tong, Tan Kok Seong dan WilliamLeong
ADUN PAS dari Hulu Kelang Saari Sungib juga kelihatann.
Semasa berucap, Anthony Loke berkata Pakatan akan memastikan Anwar terus menjadi ketua pembangkang.
"Jiwa dan semangat Anwar tidak akan dipenjarakan.
"Kita akan menyampaikan suara Anwar di sidang di Parlimen.
"kita akan memastikam Anwar terus menjadi ketua Pakatan Rakyat untuk menjatuhkan BN," kata Loke yang sebelum ini dilaporkan tidak dapat hadir ke perhimpunan hari ini.
Saari Sungib semasa berucap berkata ini bukan himpunan PKR tetapi himpunan rakyat negara.
"Lawan tetap lawan, kita akan terus berjuang dan melangkah ke Putrajaya," laung Saari.


340pm: PAS HQ - kira-kira 300 peserta diketuai Dr Hatta Rami memimpin peserta mula bergerak ke Sogo.



Mereka melaungkan bebas Anwar dan undur Najib, undur Rosmah berulang kali.




Peserta turut membawa kain rentang "Kita Lawan" dan melaungkan reformasi dan bertakbir serta sempat juga melambai kepada peancong yang merakamkan perarakan mereka.



Mereka bergerak di Jalan Raja Laut dengan melawan arus sambil dikawal oleh Unit Amal.




3.30pm PAS HQ- Hujan rintik-rintik mulai turun dan guruh berdentum di langit.



3.25pm - PAS HQ - Sementara itu AJK PAS Pusat Khalid Samad berkata peserta hari ini secara aman pergi Sogo menyatakan sokongan kepada Anwar yang dianggap tahanan politik.



"Apa yang dilakukan adalah fitnah untuk pecahkan dan lemahkan pakatan.



"Kita tak terima, kita kena menentang kezaliman dibuat oleh pemerintah. Rakyat Malaysia adalah rakyat yang berdaulat dan tak sokong kezaliman.



"Kita hadir untuk menunjukkan bantahan kita, yang dilakukan oleh Umno/BN.



"Kita kena berani, apa yang kita lakukan untuk menjadi negara adil dan makmur," katanya dan diiringi takbir.



3.18pm: PAS HQ - Sementara itu Pengarah Pilihan Raya Pemuda PAS Mohd Sany Hamzan berkata perhimpunan hari ini adalah acara kemuncak untuk mendesak Anwar dibebaskan.



3.17pm: Sogo - Jumlah hadirin terus bertambah. Manakala lima 
anggota polis kelihatan menyeberangi dari pusat membeli-belah itu, sambil bercakap melalui alat radio komunikasi mereka.



Ahli Parlimen DAP Segambut Lim Lip Eng juga klihatan, dan memberitahu Malaysiakini bahawa kumpulan orang ramai akan datang dari Masjid Jamek.



3.15pm: MP Batu Tian Chua memberi ucapan ringkas kepada kira-kira 100 peserta #Kita Lawan di HQ PAS.



Dalam ucapannya, Tian berkata perhimpunan hari ini adalah hari bersejarah kepada rakyat Malaysia, kerana sempena menyambut ulangtahun Pakatan Rakyat menafikan dua pertiga BN, esok (8 Mac).



Katanya lagi, perhimpunan hari ini adalah perhimpunan untuk membangkit semula kebangkitan rakyat yang ditunjukkan pada 2008.



"Rakyat mula sedar hak yang diperuntukkan untuk berhimpun secara damai.



"Kita juga bangga memegang rekod tak merosak harta awam, tak pernah buat kacau bilau dan berhimpun dengan tujuan murni, tunjuk keberanian rakyat tak sanggup kezaliman berterusan," katanya.



"Kita tak sanggp beban anak cucu kelak dengan sistem politik yang korup dan kita tak ada cara lain, perlukerja kuat untuk jatuh BN," katanya.



Beliau turut memberi penjelasan supaya peserta mengikut arahan daripada Unit Amal yang bertugas dan jangan terpengaruh dengan agen provokasi.



Beliau turut mengumumkan perhimpunan ini dipantau oleh Suhakam dan Bar Council.



Ketua Penerangan PKR Syed Ibrahim Syed Noh juga hadir.



3.12pm: Ahli Parlimen Lembah Pantai yang juga Naib Presiden PKR 
Nurul Izzah menerima notis untuk hadir disoal siasat oleh polis Dang Wangi berhubung perhimpunan Kita Lawan di Sogo pada 14 Februari.



Menurut Ahli Parlimen Padang Serai, N Surendran, polis telah mengesahkan kepada pihak peguam bahawa siasatan dibuat di bawah seksyen 9 (5) Akta Perhimpunan Aman.



Walaupun, katanya, seksyen tersebut telah diisytiharkan tidak sah oleh Mahkamah Rayuan dalam kes exco Selangor Nik Nazmi Nik Ahmad.





3.10pm: Sogo - Jumlah mereka yang berhimpun meningkat kepada 400 orang, dan turut kelihatan ialah Ahli Parlimen Kelana Jaya, Wong Chen.


Hadirin kelihatan mengibarkan bendera PKR. Tidak kelihatan bendera PAS atau DAP.



"(Bilangan penyokong) DAP nampak ok, penyokong penyokong PAS akan datang dari ibu pejabat mereka," kata Wong kepada Malaysiakini.



Sementara itu seorang penjual air, dengan penuh semangat meniru slogan 'Lawan Tetap Lawan' dengan menjerit, "Minum tetap Minum tabungan," untuk menarik pelanggan.



3.01pm: Pasar Seni: Kira-kira 300 orang yang rata-rata berbaju T hitam sudah mula berhimpun di hadapan kompleks Pasar Seni.



Di antara personaliti yang kelihatan adalah Pengerusi BERSIH, Maria Chin Abdullah, peguam hak asasi Eric Paulsen dan Ketua AMK Perak, Zafril Eusoff.



Sementara di dalam Pasar Seni pula, urusniaga berjalan seperti biasa kerana tiada kedai yang ditutup dan pengunjung kelihatan tenang melakukan tinjauan ke atas barangan dan kedai-kedai.



3pm: Masjid Jamek - ADUN PKR Semambu Lee Chean Chung berucap di hadapan lebih 300 orang  di stesen LRT Masjid Jamek dari bahagian atas sebuah trak.



Beliau menyeru orang ramai untuk mula perarakan ke Sogo pada pukul 3.30 petang.



2:45pm: Sogo - Kini lterdapat sekitar 300 orang berkumpul di luar Sogo. Sukar untuk membezakan berapa ramai peserta dengan pengunjung di situ.


Hanya kira-kira 50 orang yang dilihat memakai kemeja-T Kita Lawan atau Reformasi.


Berkemundang laungan "Reformasi" dan "Hancur Najib".



2:30: Masjid Jamek - Lebih 10 orang ahli jawatankuasa anti-cyanide Rabu berada di Masjid Jamek untuk menunjukkan sokongan mereka.



Orang ramai berkumpul di pusat bandar Kuala Lumpur hari ini untuk menyertai bantahan utama yang pertama bagi tahun 2015, yang diisytiharkan oleh polis sebagai haram.



Protes Kita Lawan di Sogo itu menuntut pembebasan ketua pembangkang yang dipenjara, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan peletakan jawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak.



Bagaimanapun, ia tidak jelas sehingga mana sokongan dari gabungan Pakatan Rakyat terhadap perhimpunan tersebut.



PAS tidak mengeluarkan arahan kepada ahli-ahlinya untuk menyokongnya, manakala Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng telah menasihatkan wakil rakyat, kebanyakannya dari DAP bahawa mereka mempunyai tugas di negeri itu untuk dilaksanakan hari ini dan perlu menumpukan perhatian kepadanya.



Protes itu dijangka bermula jam 3 petang, dengan para peserta berarak dari Pasar Seni, Masjid Jamek dan ibu pejabat PAS di Jalan Raja Laut, menuju ke Sogo, dan perhimpunan ia mungkin berlanjutan hingga tengah malam.



Perhimpunan Kita Lawan sebelum ini, menyaksikan penangkapan aktivis Adam Adli Abdul Halim, ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR Fariz Musa, dan Ketua Angkatan Muda Keadilan Nik Nazmi Nik Ahmad.  

Jumaat, Mac 06, 2015

BAGAIMANA SYAITAN MENELANJANGI MUSLIMAH




Syaitan dalam menggoda manusia memiliki berbagai macam strategi, dan yang sering diguna adalah dengan memanfaatkan hawa nafsu, yang memang memiliki kecenderungan mengajak kepada keburukan (ammaratun bis su’). Syaitan tahu persis kecenderungan nafsu kita, dia terus berusaha agar manusia keluar dari garis yang telah ditentukan Allah, termasuk melepaskan hijab atau pakaian muslimah. Berikut ini tahapan-tahapnya.


I. Menghilangkan Definisi Hijab


Dalam tahap ini syaitan membisikkan kepada para wanita, bahawa pakaian apapun termasuk hijab (penutup) itu tidak ada kaitannya dengan agama, ia hanya sekadar pakaian atau mode hiasan bagi para wanita. Jadi tidak ada pakaian syar’i, pakaian ya pakaian, apa pun bentuk dan namanya.


Sehingga akibatnya, ketika zaman telah berubah, atau kebudayaan manusia telah berganti, maka tidak ada masalah pakaian ikut ganti juga. Demikian pula ketika seseorang berpindah dari suatu negeri ke negeri yang lain, maka harus menyesuaikan diri dengan pakaian penduduknya, apapun yang mereka pakai.


Berbeza halnya jika seorang wanita berkeyakinan, bahawa hijab adalah pakaian syar’i (identiti keislaman), dan memakainya adalah ibadah bukan sekadar mode. Biarpun hidup bila saja dan di mana saja, maka hijab syar’i tetap dipertahankan.
Apabila seorang wanita masih bertahan dengan prinsip hijabnya, maka syaitan beralih dengan strategi yang lebih halus. Caranya?


Pertama, Membuka Bahagian Tangan


Telapak tangan mungkin sudah terbiasa terbuka, maka syaitan membisik kan kepada para wanita agar ada sedikit peningkatan model yakni membuka bahagian hasta (siku hingga telapak tangan). “Ah tidak apa-apa, kan masih pakai jilbab dan pakai baju panjang? Begitu bisikan syaitan. Dan benar sang wanita akhirnya memakai pakain model baru yang menampakkan tangannya, dan ternyata para lelaki yang melihat nya juga biasa-biasa saja. Maka syaitan berbisik,” Tuh tidak apa-apa kan?


Kedua, Membuka Leher dan Dada


Setelah menampakkan tangan menjadi kebiasaan, maka datanglah syaitan untuk membisikkan hal baru lagi. “Kini buka tangan sudah lumrah, maka perlu ada peningkatan model pakaian yang lebih maju lagi, yakni terbuka bahagian atas dada kamu.” Tapi jangan sebut sebagai pakaian terbuka, hanya sekedar sedikit untuk mendapatkan hawa, agar tidak ghairah. Cubalah! Orang pasti tidak akan peduli, sebab hanya bahagian kecil saja yang terbuka.


Maka dipakailah pakaian model baru yang terbuka bahagian leher dan dadanya dari yang model setengah lingkaran hingga yang model bentuk huruf “V” yang tentu menjadikan lebih terlihat lagi bahagian sensitif lagi dari dadanya.


Ketiga, Berpakian Tapi Telanjang

Syaitan berbisik lagi, “Pakaian kan hanya gitu-gitu saja, cari model atau bahan lain yang lebih bagus! Tapi apa ya? Sang wanita tertanya-tanya. “Banyak model dan kain yang agak tipis, lalu bentuknya dibuat yang agak ketat biar lebih enak dipandang,” syaitan memberi idea baru.


Maka tergodalah si wanita, di carilah model pakaian yang ketat dan kain yang tipis bahkan tembus-pandang (transparent). “Tak apa-apa kan, potongan pakaiannya masih panjang, hanya bahan dan modelnya saja yang agak berbeza, biar nampak lebih feminin,” begitu dia menambahkan. Walhasil pakaian tersebut akhirnya membudaya di kalangan wanita muslimah, makin hari makin bertambah ketat dan transparen, maka jadilah mereka wanita yang disebut oleh Nabi sebagai wanita kasiyat ‘ariyat (berpakaian tetapi telanjang).


Keempat, Agak di Buka Sedikit


Setelah para wanita muslimah mengenakan busana yang ketat, maka syaitan datang lagi. Dan sebagaimana biasanya dia menawarkan idea baru yang sepertinya segar dan enak, yakni dibisiki wanita itu, “Pakaian seperti ini membuat susah berjalan atau duduk, soalnya sempit, sebaiknya di belah hingga lutut atau mendekati paha?” Dengan itu kamu akan lebih leluasa, lebih kelihatan lincah dan bertenaga.”


Lalu dicubalah ide abaru itu, dan memang benar dengan dibelah mulai bahagian bawah hingga lutut atau mendekati paha ternyata membuat lebih enak dan leluasa, terutama ketika akan duduk atau naik ke kereta. “Yah tersingkap sedikit tak apalah, yang penting enjoy,” katanya.

Inilah tahapan awal syaitan merusak kaum wanita, hingga tahap ini pakaian masih tetap utuh dan panjang, hanya model, corak, potongan dan bahan saja yang dibuat berbeza dengan hijab syar’i yang sebenarnya. Maka kini mulailah syaitan pada tahapan berikutnya.


II. Terbuka Sedikit Demi Sedikit


Kini syaitan melangkah lagi, dengan trik dan siasat lain yang lebih ampuh, tujuannya agar para wanita menampak kan bahagian aurat tubuhnya.


Pertama, Membuka Telapak Kaki dan Tumit.


Syaitan berbisik kepada para wanita, “Baju panjang benar-benar membuat susah, kalau hanya dengan membelah sedikit bahagiannya masih kurang leluasa, lebih enak kalau di potong saja hingga atas mata kaki.” Ini baru agak longgar. “Oh ada yang terlupa, kalau kamu bakai baju demikian, maka tudung yang besar tidak sesuai lagi, sekarang kamu cari jilbab yang kecil sedikit agar lebih serasi dan padan, orang tetap menamakannya dengan "bertudsung".


Maka para wanita yang terpengaruh dengan bisikan ini buru-burulah mencari model pakaian yang dimaksudkan. Tak ketinggalan sepatu hak tinggi, yang kalau untuk berjalan mengeluarkan bunyi yang menarik perhatian orang.


Kedua, Membuka Seperempat Hingga Separuh Betis


Terbuka telapak kaki telah biasa ia lakukan, dan ternyata orang-orang yang melihat juga tidak begitu peduli. Maka syaitan kembali berbisik, “Ternyata kebanyakan manusia menyukai apa yang kamu lakukan, buktinya mereka tidak bereaksi apa-apa, kecuali hanya beberapa orang. Kalau langkah kakimu masih kurang leluasa, maka cubalah kamu cari model lain yang lebih enak, bukankah kini banyak pakaian setengah betis dijual di pasaran? Tidak usah terlalu pendek, hanya terlihat kira-kira sepuluh sentimeter saja.” Nanti kalau sudah terbiasa, baru kamu cari model baru yang terbuka hingga setengah betis.”


Benar-benar bisikan syaitan dan hawa nafsu telah menjadi penasihat pribadinya, sehingga apa yang saja yang dibisikkan syaitan dalam jiwanya dia turuti. Maka terbiasalah dia mema-kai pakaian yang terlihat separuh betisnya kemana saja dia pergi.


Ketiga, Terbuka Seluruh Betis


Kini di mata si wanita, zaman benar-benar telah berubah, syaitan telah berhasil membalikkan pandangan jernihnya. Terkadang sang wanita berfikir, apakah ini tidak menyelisihi para wanita di masa Nabi dahulu. Namun buru-buru bisikan syaitan dan hawa nafsu menyahut, “Ah jelas tidak, kan sekarang zaman sudah berubah, kalau zaman dulu para lelaki mengangkat pakaiannya hingga setengah betis, maka wanitanya harus menyelisihi dengan menjulurkannya hingga menutup telapak kaki, tapi kini lain, sekarang banyak laki-laki yang menurunkan pakaiannya hingga bawah mata kaki, maka wanitanya harus menyelisihi mereka yaitu dengan mengangkatnya hingga setengah betis atau kalau perlu lebih ke atas lagi, sehingga nampak seluruh betisnya.”


Tetapi… apakah itu tidak menjadi fitnah bagi kaum laki-laki,” hatinya berkata. “Fitnah? Ah itu kan zaman dulu, di masa itu kaum laki-laki tidak suka kalau wanita menampakkan auratnya, sehingga wanita-wanita mereka lebih banyak di rumah dan pakaian mereka sangat tertutup. Tapi sekarang sudah berbeza, kini kaum laki-laki kalau melihat bahagian tubuh wanita yang terbuka malah senang dan mengatakan ooh atau wow, bukankah ini berarti sudah tidak ada lagi fitnah, kerana sama-sama suka? Lihat saja model pakaian di sana-sini, dari yang berharga rendah hingga yang yang berjenama, seperti Kristian Dior, semuanya menawarkan model yang dirancang khusus untuk wanita maju di zaman ini. Kalau kamu tidak mengikuti model itu akan menjadi wanita yang ketinggalan zaman.”


Demikianlah, maka pakaian yang menampakkan seluruh betis biasa dia kenakan, apalagi banyak para wanita yang memakainya dan sedikit sekali orang yang mempermasalahkan itu. Kini tibalah saatnya syaitan melancarkan tahap terakhir dari siasatnya untuk melucuti hijab wanita.


III. Serba Mini


Setelah pakaian yang menampak kan betis menjadi pakaian sehari-hari dan dirasa biasa-biasa saja, maka datanglah bisikan syaitan yang lain. “Pakaian memerlukan variasi, jangan yang itu saja, sekarang ini modelnya berpakaian mini, dan agar serasi rambut kepala harus terbuka, sehingga benar-benar kelihatan indah.”


Maka akhirnya pakaian mini yang menampakkan bahagian bawah paha dia pakai, bajunya pun bervariasi, ada yang terbuka hingga lengan tangan, terbuka bahagian dada sekaligus bahagian punggung nya dan berbagai model lain yang serba pendek dan mini. Koleksi pakaiannya sangat beraneka ragam, ada pakaian pesta, berlibur, pakaian kerja, pakaian rasmi, pakaian malam, pagi, musim panas, musim dingin dan lain-lain, tak ketinggalan seluar pendek separuh paha pun dia miliki, model dan warna rambut juga ikut bervariasi, semuanya telah dicuba.


Begitulah sesuatu yang sepertinya mustahil untuk dilakukan, ternyata kalau sudah dihiasi oleh syaitan, maka segalanya menjadi serba mungkin dan diterima oleh manusia.


Hingga suatu ketika, muncul idea untuk mandi di kolam renang terbuka atau mandi di pantai, di mana semua wanitanya sama, hanya dua bahagian paling rawan saja yang tinggal untuk ditutupi, kemaluan dan buah dada. Mereka semua mengenakan pakaian yang sering disebut dengan “bikini”. Kerana semuanya begitu, maka harus ikut begitu, dan na’udzu billah bisikan syaitan berhasil, tujuannya tercapai, “Menelanjangi Kaum Wanita.”


Selanjutnya terserah kamu wahai wanita, kalian semua sama, telanjang di hadapan laki-laki lain, di tempat umum. Aku berlepas diri kalau nanti kelak kalian sama-sama di neraka. Aku hanya menunjukkan jalan, engkau sendiri yang melakukan itu semua, maka tanggung sendiri semua dosamu” syaitan tak mau ambil risiko.


Penutup
Demikian halus, cara yang digunakan syaitan, sehingga manusia terjerumus dalam dosa tanpa terasa. Maka hendaklah kita semua, terutama orang tua jika melihat gejala menyimpang pada anak-anak gadis dan para wanita kita sekecil apapun, segera secepatnya diambil tindakan. Jangan biarkan berlarut-larut, karena kalau dibiarkan dan telah menjadi kebiasaan, maka sangat sulit bagi kita untuk mengatasinya.


Membiarkan mereka membuka aurat berarti merelakan mereka mendapatkan laknat Allah, kasihanilah mereka, selamatkan para wanita muslimah, jangan jerumuskan mereka ke dalam kebinasaan yang menyeng-sarakan, baik di dunia maupun di akhirat. Wallahu a’lam bis sawab.

Sumber idea dan pokok fikiran: Kitab “At ta’ari asy syaithani”, Adnan ath-Tharsyah, disadur dengan bebas.


greenboc

NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?
RUANG IKLAN TEKS RM10 SEBULAN

Rabu, Mac 04, 2015

PEROGOL SALAHKAN MANGSA ROGOL


NEW DELHI - INDIA. Salah seorang banduan yang disabitkan kesalahan merogol dan bunuh pada 2012 menuduh mangsa rogolnya sebagai punca kejadian tersebut berlaku.

Melalui satu temuramah dengan BBC, Mukesh Singh memberitahu bahawa wanita yang keluar pada waktu malam patut dipersalahkan jika mereka menarik perhatian perogol.

"Perempuan patut dipertanggungjawabkan dalam kes rogol," kata Mukesh yang disabitkan kesalahan merogol dan membunuh mangsanya, Jyoti Singh.

"Apabila dirogol, mangsa tak sepatutnya melawan. Mangsa patut diam dan biarkan (dirogol). Kemudian perogol akan bebaskan mereka.

"Perempuan yang baik tidak akan berada di luar rumah selepas jam 9 malam. Kerja rumah adalah kerja perempuan, bukan pergi disko dan bar sambil memakai baju tidak sopan," kata Mukesh tanpa sebarang riak penyesalan.

Muskesh juga memberitahu bahawa hukuman mati akan memburukkan lagi keadaan.

"Sebelum ada hukuman mati, perogol akan tinggalkan mangsa selepas merogol. Sekarang (ada hukuman mati) perogol akan merogol dan membunuh mangsa rogol mereka," akhiri Mukesh.

SH



Ahad, Mac 01, 2015

LAWAK AHAD: JURUJUAL TERLAMPAU




Seorang jurujual 'vacum cleaner' menuju ke sebuah rumah. Diketuknya pintu depan.Lalu tuan rumah seorang wanita membuka pintu. Belum sempat wanita tuan rumah itu berkata sepatah pun, dia menaburkan segala macam kotoran ke atas karpet di ruang tamu.

"Puan," katanya, "Saya yakin akan kemampuan mesin ini. Karpet ini akan bersih kembali dalam sekelip mata. Jika nanti masih ada kotoran yang tertinggal, saya bersedia memakannya."

"Kalau begitu," kata wanita tuan rumah,"Mulailah makan. Rumah kami belum ada elektrik."



LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive