Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Mei 29, 2015

TIPS BILA BERHADAPAN DENGAN OPERASI WARAN TANGKAP TRAFIK




SUATU HARI DI JALAN RAYA...
Jai (bukan nama sebenar) sedang memandu kereta dari Kota Bharu ke KL melalui Lebuh raya Pantai Timur (LPT). Apabila tiba di suatu tempat ada Polis buat Operasi (Ops Warta Khas) untuk mencari pemilik saman yang enggan membayar saman. Kata SAC Mohd Fuad Abd Latif, Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, ada lebih kurang 1.9 juta saman tertunggak dan waran tangkap yang belum selesai.

Polis: Encik... tolong ke tepi ya...

Jai pun memandu ke bahu jalan dan berhenti.

Polis: Mintak IC & Lesen Encik.

Jai keluarkan lesen & IC. Alhamdulillah lesen memandu masih hidup. Setelah memeriksa IC & Lesen Jai, Polis tersebut berkata.

Polis: Encik, ikut rekod kami, encik ada 15 saman tertunggak dan 1 waran tangkap. Jadi Encik kena ikut saya ke Balai.

Jai: Boleh tunjuk pada saya rekod yang encik kata tu?
Polis pun tunjuk kepada Jai rekod dalam komputer dan kemudian diprintkan kepada Jai.

Jai: Owhhhhhh ini rekod saja... mana samannya?? Saya tak pernah tau pun ada saman. Ini rekod saman ke notis? Yang waran tangkap tu kes apa? Bila saman keluar? Bila saya kena pergi mahkamah?

Polis: Encik, setakat sekarang ni, ini ja yang saya boleh tunjuk. Kalau encik nak lebih lanjut sila ke ikut saya balai.

Jai: OK la kalau macam tu jom kita ke balai. Saya pun nak juga tahu saman apa yang saya ada & waran tangkap tu kes apa.

** Rajin ke polis tu nak bawak Jai ke balai dalam dok tengah kalut operasi??**

Kalau ke balai. Di balai.

Polis: OK encik ini senarai saman dan waran tangkap yang encik ada.

Jai: Sama je, itu hanya rekod. Saya nak tengok saman. Nak tengok waran tangkap. Sebab saya nak tahu yg dlm rekod tu betul saman ke notis. Kalau encik tak boleh bagi sekarang, saya nak balik dulu. Saya ada kerja lain lagi nak buat.

Polis: Tak boleh macam tu Encik, kami ada bukti Encik ada saman tertunggak.

Jai: Ya la encik ada bukti tapi mana buktinya? Yang encik tunjuk tu rekod tapi mana samannya? Kalau tak ada, encik ambil nombor telefon saya, nanti bila ada bukti boleh telefon saya ya.

PEGUAM ZUL HAZMI SHARRIF

Harakahdaily

Selasa, Mei 26, 2015

1MDB: SELURUH KABINET PERLU BERTANGGUNGJAWAB


Keseluruhan Kabinet patut dipertanggungjawabkan atas masalah yang dihadapi syarikat 1Malaysia Development Berhad, kata veteran Umno Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah, hari ini, dan menambah beban itu bukan di bahu perdana menteri seorang saja.

Tengku Razaleigh yang lebih dikenali sebagai Ku Li berkata jika ahli Kabinet tidak sedar mengenai isu 1MDB, mereka sepatutnya membuat siasatan, bukannya menuding jari ke arah orang lain.

“Semua di sana (dalam Kabinet) perlu bertanggungjawab secara kolektif terhadap masalah itu. Anda tidak boleh kata ia bukan masalah anda, bukan masalah saya,” kata bekas menteri kewangan itu kepada wartawan ketika ditemui di lobi Parlimen, hari ini.



“Selagi anda anggota Kabinet, sama ada anda tahu atau tidak tahu apa yang sedang berlaku dalam kerajaan, anda sama dan turut bertanggungjawab,” katanya.
Tengku Razaleigh hari ini berkata tidak sewajarnya ahli Kabinet dakwa tidak tahu mengenai skandal itu, memandangkan sudah ramai yang bercakap mengenai 1MDB.

“Orang lain tahu, bagaimana ahli Kabinet tidak tahu? Sibuk dengan perkara lain?,” katanya yang juga ahli Parlimen Gua Musang.

Bagaimanapun, beliau enggan berkongsi pandangannya berhubung syarikat yang sedang sarat menanggung hutang itu, berkata beliau harap untuk mendapatkan “gambaran keseluruhan” terlebih dulu.

Katanya, 1MDB menjadi “buah mulut kerana ada sesuatu yang di luar kebiasaan dan di ambang penipuan”, tetapi menambah beliau akan menunggu sehingga laporan rasmi dikeluarkan.

“Kita hanya bergantung pada maklumat yang keluar cebisan demi cebisan daripada pelbagai sumber.

“Jadi mari kita lihat keseluruhan gambar. Pada masa ini, Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) juga sedang menyusun untuk bagaimana melihat masalah ini,” katanya.

Jawatankuasa dwi parti itu memulakan prosidingnya mengenai perkara itu pada Selasa lalu, selepas memutuskan untuk tidak menunggu siasatan ketua audit negara disiapkan.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengarahkan ketua audit negara menjalankan siasatan dan menyerahkan hasilnya kepada PAC untuk ketelusan. Tetapi, kritikan yang semakin banyak dan pendedahan dalam laman web Sarawak Report mendorong PAC memulakan pendengarannya lebih awal.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin secara terbuka mengkritik cara kerajaan mengendalikan isu itu, dan berkata beliau sendiri tidak tahu bagaimana hendak memberi penjelasan kepada rakyat mengenai masalah 1MDB, yang menanggung RM42 bilion hutang dalam hanya 6 tahun beroperasi. – 25 Mei, 2015.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/seluruh-kabinet-bertanggungjawab-atas-1mdb-kata-ku-li#sthash.z4EEM5FO.dpuf

TMI


Khamis, Mei 21, 2015

NAJIB AKHIRNYA MENGAKU TIADA WANG 1MDB DISIMPAN DALAM BANK SINGAPURA



Bank BSI Singapore sebelum ini dikatakan menerima dana 1MDB yang dipindahkan dari kepulauan Cayman.

Datuk Seri Najib Razak akhirnya mengaku wang syarikat sarat hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang dibawa pulang daripada Pulau Cayman tidak disimpan di bank di Singapura.


Dalam jawapan di Dewan Rakyat hari ini, menteri kewangan itu sebaliknya menjelaskan hanya baki pelaburan ditebus dalam bentuk aset di bank Singapura yang tidak dinamakan.

"1MDB sudah menjelaskan baki pelaburan yang telah ditebus oleh 1MDB  adalah dalam bentuk aset di dalam mata wang dolar AS di sebuah bank di Singapura bertujuan untuk mengimbangi liabiliti US Dollar.

"Bank ini merupakan penjaga bagi pihak 1MDB untuk aset ini," kata perdana menteri dalam jawapan bertulis hari ini kepada soalan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua.

Pua berkata, pendedahan ini mengejutkan dan mengesahkan tiada wang tunai yang dibawa balik oleh 1MDB daripada Pulau Cayman.

"Maksudnya tiada wang tunai yang disimpan di Singapura, tapi hanya adalah aset. Aset ini pula hanya 'paper asset'," kata Pua pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Pua juga menyifatkan pelaburan yang diwar-warkan Putrajaya sebelum ini dibuat di Pulau Cayman adalah mengarut, malah nilai aset tersebut juga tidak diketahui.

"Ini semata-mata aset atas kertas, apa nilai sebenar kita tidak tahu. Bermakna mereka 1MDB hanya membuat pemindahan kertas daripada Pulau Cayman ke Singapura," katanya. 

Dalam jawapan bertulis itu juga, Najib bagaimanapun tidak menjelaskan sama ada Bank Negara menerima kenyataan daripada pihak berkuasa Singapura tentang penyata palsu dihantar anak syarikat 1MDB kepada sebuah cawangan Bank BSI di Singapura seperti didedah oleh Sarawak Report baru-baru ini.

"Bagaimanapun, sebarang maklumat yang diterima adalah tertakluk kepada protokol kerahsiaan antarabangsa (Egmont principles of information exchange) dan kehendak kerahsiaan di bawah seksyen 10 AMLA.

"Menurut seksyen 10 AMLA, maklumat yang diterima hanya boleh didedahkan kepada agensi penguatkuas berkaitan yang menyiasat kes tersebut di bawah undang-undang mereka selepas mendapat kebenaran bertulis daripada pihak berkuasa asing," kata jawapan lisan itu.

Susulan pengakuan terbaru ini, Pua membidas Putrajaya kerana menipu walaupun sebelum ini mengakui tentang wang dari Pulau Cayman yang dibawa pulang dan disimpan di Singapura.

Pada 10 Mac lalu, Najib dalam jawapan bertulis mengatakan sejumlah wang AS$1.103 bilion yang dibawa pulang dari Pulau Cayman sudah ditebus dalam bentuk wang tunai dan disimpan dalam mata wang dolar AS di BSI.

Najib juga mengatakan tujuan ia disimpan di Singapura adalah untuk memudahkan urusan pengeluaran wang memandangkan peraturan yang ketat BNM.

"1MDB perlu jelaskan perkara ini, kita selama ini diberitahu ada wang di Pulau Cayman, tapi terbaru pendedahan ini menunjukkan kita semua ditipu," kata Pua.

Menurut Pua, pengakuan Najib ini juga menjelaskan mengapa 1MDB bermasalah serta gagal membayar hutang yang ditanggung mereka.

"Ini salah satu sebab mengapa 1MDB tidak dapat membayar hutang mereka," kata Pua.

Sarawak Report dalam pendedahan membabitkan 1MDB mengatakan wujud bukti menunjukkan BSI menolak dokumen 1MDB ‎mengenai akaun Brazen Sky Limited di Singapura.

"Dokumen dibekalkan kepada pelbagai pihak berkuasa oleh presiden 1MDB Arul Kanda bagi menunjukkan penyata akaun Brazen Sky pada November 2014‎.

"Namun bank swasta Switzerland memberitahu pihak berkuasa Singapura yang dokumen itu bukan berasal daripada mereka dan tidak menunjukkan dokumen sah ‎mengenai aset anak syarikat 1MDB," lapor Sarawak Report.

Menurut portal itu, maklumat mengenai penyata bank kemudian dilaporkan semula ke Malaysia pada 13 Mac lalu, 2 hari selepas perdana menteri yang juga menteri kewangan mengemukakan jawapan bertulis mengesahkan baki AS$1.103 bilion sudah ditebus kembali daripada dana Brazen Sky ‎di Pulau Cayman dan kini "disimpan" di BSI di Singapura. –  20 Mei, 2015.

Themalaysianinsider

Rabu, Mei 20, 2015

JAWATAN KOSONG: TUKANG PANCUNG



Mengiklankan pekerjaan menerusi internet menjadi salah satu cara mendapatkan pekerja dengan cara yang pantas termasuk tugas sebagai tukang pancung.

Namun Kementerian Perkhidmatan Awam Arab Saudi, menggunakan kemudahan internet dengan mengiklankan lapan jawatan tukang pancung semalam, lapor ismaweb.



‘Tukang pancung diperlukan’, iklan yang disiarkan dalam laman web kementerian itu yang boleh dimuat naik mulai semalam.

Menurut laporan ismaweb, yang memetik laporan agensi berita asing mengenai iklan jawatan tersebut daripada agensi berita asing, pemohon tidak memerlukan sebarang kelulusan universiti dan iklan tersebut mendapat perhatian lamanweb di seluruh dunia.

Iklan tersebut berbunyi seperti berikut: “Lapan jawatan kosong sebagai tukang pancung yang diiklankan dalam laman web kementerian berkenaan tidak memerlukan calon memiliki latar belakang pendidikan tinggi bagi melaksanakan hukuman pancung mengikut undang-undang syariah Islam.”

Sebelum ini, pekerjaan sebagai tukang pancung di Arab Saudi dikatakan menjadi pekerjaan keluarga secara turun temurun.

Menurut laporan di ismaweb lagi, Arab Saudi berada di tangga ketiga antara lima negara tertinggi yang menjatuhkan hukuman mati terhadap pesalah pada 2014, selepas China dan Iran.

Ahad lalu, menurutnya, pihak berkuasa Arab Saudi memancung pesalah yang ke 85 tahun ini, berbanding 88 sepanjang tahun lalu.

Kebanyakan mereka yang dihukum mati itu terbabit dalam kes pembunuhan, tetapi 38 membabitkan kesalahan berkaitan dadah. Sebahagian besarnya pesalah adalah warga Arab Saudi sendiri, manakala selebihnya dari Pakistan, Yaman, Syria, Jordan, India, Indonesia, Burma, Chad, Filipina dan Sudan.

Malaysiakini

Ahad, Mei 17, 2015

LAWAK AHAD:



Ada satu cerita, PM Singapura pergi ke Thailand, dia makan malam dengan Raja Siam.

Mula-mula mereka makan udang, PM Singapura tanya kat Raja Siam lepas makan
udang, apa orang Thailand buat dengan kulitudang?

Raja Siam jawab: "Kami tak buat apa, kami buang aje."

PM Singapore: "Ooo kat Singapura , kami kitar
semula kulit udang jadi keropok udang, lepas
tu kami eksport ke Thailand."

Lepas tu diorang makan limau pulak. PM Singapura tanya lagi" Lepas makan limau, apa orang Thailand buat dengan kulit limau?"

Raja Siam jawab "Kami tak buat apa, kami buang aje"

PM Singapura: "Ooo kat Singapura, kami recycle kulit limau jadi jus limau, lepas tu kami eksport ke Thailand".

Akhir sekali, mereka makan chewing gum, seperti biasa PM Singapura pun tanya "Apa
orang Thailand buat dengan chewing gum yang dah dimakan?"

Raja Siam jawab "Kami tak buat apa, kami buang aje"

PM Singapura: "Ooo kat Singapura, lepas makan chewing gum, kami recycle jadi kondom, lepas tu kami eksport ke Thailand"

Raja Siam pula tanya: "Apa orang Singapura buat dengan kondom selepas digunakan?"

PM Singapura jawab, " Kami tak buat apa, kami buang aje."

Raja Siam: "Ooo kat Thailand, lepas guna kondom, kami recycle jadi chewing gum, Lepas tu kami eksport ke Singapura"

Erk! muka PM Singapore jadi merah padam dan sebaik saja PM Singapura balik ke negaranya, dia terus haramkan chewing gum di Singapura, sampai sekarang!
Itulah kisahnya, kenapa chewing gum diharamkan di Singapura.


PENYOKONG TERENGGANU MERUSUH



KUALA LUMPUR: Penyingkiran Terengganu di separuh akhir Piala FA kepada Lions XII, malam tadi mencetus kekecohan di Stadium Sultan Mizan, Gong Badak, Kuala Terengganu selepas ratusan penyokong merusuh sejurus berakhir perlawanan. Sekalipun menang 3-2, Terengganu gagal layak ke final selepas kedudukan agregat 4-4 memihak Lions XII menerusi kelebihan gol di tempat lawan. Kekecohan dikatakan tercetus selepas penyokong tidak berpuas hati dengan pembatalan gol Terengganu yang dijaringkan di minit-minit terakhir perlawanan kerana ofsaid.

PENGADIL diiringi anggota keselamatan selepas perlawanan berakhir. - Foto Aswadi Alias.

Dikhabarkan, sebuah ambulan terbakar dan meletop manakala cermin bas yang membawa pasukan Lions XII pecah. Selain itu, seorang anggota polis dipercayai cedera di kepala akibat diserang penyokong dengan cermin pintu stadium turut pecah.


Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/55361

Khamis, Mei 14, 2015

SAPA NAK LEPAS GERAM PASAI GST SILA MAIN GAME NI



Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan antara pemimpin paling kedepan mempertahankan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

Justeru itu, beliau juga sekali gus menjadi pemimpin Umno paling dibenci pengkritik cukai kontroversi itu, khususnya di kalangan aktivis dan penyokong pembangkang.

Tidak cukup dengan sindiran dan perolokan diterima susulan kenyataan-kenyataannya, ketua penerangan Umno itu kini dijadikan watak zombie dalam sebuah perisian permainan untuk telefon pintar Android.

Permainan menembak zombie menggunakan senapang dan lastik itu dinamakan “Maslan 3.85 extended version”, dipercayai memperolok nilai Purata Nilaian Gred Kumulatif (PNGK) semasa menuntut di universiti.



Diperkenalkan syarikat dinamakan Vnbox Sdn Bhd yang beralamat di Ipoh, ia memaparkan watak zombie mirip Ahmad (kiri) yang berpakaian compang-camping, bergigi rongok dan kepalanya pecah.

Di poket bajunya pula diletakkan tulisan GST.

Pengguna diberikan misi untuk menembak dan melastik watak itu sehingga mati dalam tempoh 100 saat untuk setiap peringkat, termasuk di Parlimen dan Putrajaya.

“Kecewa dengan GST? Marah dengan kenyataan kenyataan menyakitkan hati oleh menteri-menteri kita? Jangan risau... lepaskan kemarahan anda dengan Maslan 3.85 Corrupted Version,” menurut penerangan di tapak muat turun Google Play.

“Sebarang persamaan sama ada dari segi rupa, bentuk muka, jantina dan warna kulit mahupun senyuman dengan individu yang masih hidup ataupun meninggal dunia adalah sekadar kebetulan semata-mata.”

Percuma 'tanpa GST'

Tidak jelas bila ia tersedia tetapi berdasarkan maklumat di tapak seliaan gergasi Internet Google itu, ia kali terakhir dikemas kini pada 6 Mei lalu dan dimuat turun kira-kira 100 kali, setakat laporan ini ditulis.

Dalam penjelasan itu, Vnbox menjelaskan bahawa watak “Maslan 3.85” itu hanya rekaan dan “tiada kaitan dengan mana-mana VIP atau penjawat awam berjawatan tinggi yang sedang popular sekarang”.

Permainan itu boleh dimuat turun secara percuma “tanpa GST”, kata syarikat itu lagi.

Berdasarkan maklumat di Google Play, Vnbox dikatakan syarikat sama yang menyediakan perkhidmatan "e-aduan Perak" - sebuah perisian untuk pengaduan masalah di sektor awam negeri itu.


MKINI

Rabu, Mei 13, 2015

SATU LAGI PENDEDAHAN 1MDB,MAKIN PENING NAJIB

'Ini salah satu sebab PM marah saya'


KUALA TERENGGANU – Sidang Dun Terengganu dikejutkan dengan pendedahan bekas Bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said bahawa 1Malaysia Development Berhad (1MDB) cuba mencagarkan hasil minyak dan gas Terengganu, dan rentetan sehingga beliau dimarahi Perdana Menteri.

Adun Kijal itu berkata, 1MDB asalnya Terengganu Investment Authority (TIA) tetapi menarik diri apabila terjadi permasalahan yang tidak dapat beliau terima, iaitu cubaan mencagar hasil minyak dan gas di perairan Terengganu.

“Saya memohon maaf, buat masa ni saya tidak dapat menjawabnya, tapi saya tunggu masa sesuai. Saya akui betul, 1MDB asalnya TIA, Terengganu Investment Authority bukan agensi yang modalnya berbayar dan saya dan kerajaan negeri yang bayar.

"Tetapi apabila kita dapati hanky panky (perkara tidak betul), ada permasalahan yang tak boleh kita terima, termasuk saya boleh sebut di sini buat permulaan ini dulu. Inilah satu sebab kenapa saya dimarah Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak), termasuk kes-kes lain, akhirnya kita menarik diri dan kerajaan negeri tidak rugi apa-apa, saya minta balik wang RM1 juta sebagai modal berbayar ketika itu.

"Ini sebagai penjelasan permulaan, tiada yang tidak benar, melainkan benar belaka Yang

Dipertua,” jelas beliau dengan panjang lebar yang mendapat tepukan wakil pembangkang.

Ahmad menjawab soalan lisan Satiful Bahri Mamat (Pas-Paka) mengenai hubungan 1MDB dengan Kerajaan Negeri Terengganu ketika membahaskan titah sultan sempena Istiadat Pembukaan Penggal Ketiga Dun ke-13 di Wisma Darul Iman, semalam.

Semenjak diturunkan daripada jawatan menteri besar setahun lalu, inilah kali pertama Ahmad menyertai perbahasan dan kesempatan itu, beliau memilih menyerang kerajaan dengan pendedahannya itu.

TIA ditubuhkan pada 2008 untuk mengendalikan wang royalti minyak negeri dengan pelaburan dalam dan luar negara bagi menjamin kelangsungan pendapatan negeri pada masa depan.

Selain itu, Ahmad dalam perbahasannya turut mempersoalkan penemuan kawasan medan minyak di Blok PM307 Bertam yang disahkan berada di kawasan perairan Terengganu.

Katanya, Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman perlu memikul amanah rakyat bagi mendapatkan kepastian Kerajaan Pusat mengenai status telaga minyak Bertam itu.

“Saya pernah tulis surat kepada Petronas untuk mengetahui status kawasan itu, walaupun kita tahu telaga ini milik rakyat Terengganu, tetapi Petronas membisu tanpa sebarang jawapan.

“Kawasan medan minyak yang terletak 120 kilometer dari Pantai Geliga yang mana Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pernah sebut ia ditemui di Pahang, dan saya menafikan, kerana ia adalah hak Terengganu,” katanya.

Beliau berkata, syarikat dari Sweden yang menemui minyak itu, Lundin Oil mengeluarkan hasil pertama pada 4 Mac 2015 dan kini menghasilkan kira-kira 4,000 hingga 5,000 tong minyak sehari.

“Ini melibatkan empat telaga daripada 15 telaga minyak di kawasan berkenaan yang mana secara keseluruhannya, Bertam boleh keluarkan kira-kira 18,000 barrel sehari. Kita percaya ini perkara pokok kerana ia pendapatan tambahan kepada Terengganu,” katanya.


SH


Sabtu, Mei 09, 2015

PENGURUSAN TABUNG HAJI WAJAR DIHUKUM


Pengenalan:
Saya adalah antara jutaan “majoriti yang diam” (the silent majority). Kebiasaannya, berdasarkan berita yang saya baca, saya hanya geleng kepala, mengucap dan menguatkan azam untuk memilih parti yang mengutamakan atau pentingkan rakyat apabila tiba masanya nanti. Bukannya mereka yang terlalu taksub dengan pemimpin. Pemimpin hanyalah manusia biasa, yang boleh dan wajar diganti dari semasa ke semasa.
Latarbelakang:
Tabung Haji (TH) adalah antara institusi kewangan yang penubuhannya tersangat unik di dunia. Tidak ada mana mana entiti kewangan yang sedemikian. Niat asalnya, terima wang dari rakyat jelata, simpan, labur uruskannya sebaik mungkin dengan mematuhi tuntutan syariah. Tahniah dan syabas kepada pemimpin terdahulu yang berjiwa rakyat dan mempunyai visi yang sangat jauh dalam membantu merialisasikan impian warga kampung dan desa untuk menunaikan Rukun Islam yang kelima, iaitu menunaikan haji.
Kenapa saya bersuara:
Tabung haji telah melakukan kesilapan dengan melantik seorang pengerusi yang tidak pengetahuan, tidak berkelayakan dari segi akademik mahupun pengalaman dalam bidang kewangan. Ramai lagi warga melayu asli yang lebih layak. Namun, saya sepertu yang lain, hanya mengeluh dan menggeleng kepala apatah lagi pengerusi yang baru merayu di berikan peluang untuk menunjukkan kebolehannya. Pemilihan beliau terbukit silap berdasarkan kemelut pembelian tanah yang terbaru dari 1MDB.
Namun beliau tidak harus dipersalahkan bersendirian. Di mana ahli lembaga pengarah yang lain? Yang terpelajar, yang berpengalaman, di mana mereka? Yang, seperti yang di canangkan, sememangnya urusan pembelian ini “bersih” atas kertas. Tabung Haji boleh melabur dalam bidang hartanah seperti mana kebiasannya. Persoalanya, 1MDB beli pada harga yang teramat rendah. 1MDB, kini berdepan dengan masalah aliran tunai. Mana-mana ahli perniagaan yang mahir dan bijak akan cuba mendapatkan sesuatu pada harga yang terbaik. Harga yang dibayar untuk tanah yang dibeli bukanlah harga terbaik. 1MDB mempunyai terlalu banyak masalah dan terdapat kemungkinan untuk jatuh muflis. Tabung Haji sepatutnya tunggu sehingga 1MDB menjual asetnya pada harga lelong, lambat laun mereka terpaksa berbuat demikian, jika tidak dibantu oleh tangan-tangan ghaib. Kenapa tidak tunggu. Jika TH benar benar perlukan tanah tersebut kenapa tidak dibeli terus dari kerajaan. Tanah tersebut sedia wujud dan milik kerajaan sebelum ini. Bukankah TH wujud sebelum 1MDB lagi. Bukankah penaung TH Perdana menteri sendiri di mana terdapat wakil dari Jabatan Perdana Menteri selaku ahli lembaga pengarah?
Saya bersuara kali ini kerana berpendapat pengurusan TH telah berlaku tidak adil kepada pencarum. Duit yang disimpan oleh rakyat jelata yang 100% beragama Islam, yang dikumpul sen demi sen dengan menitiskan keringat dan darah, telah digunakan untuk tujuan yang mencurigakan.
Pengurusan Tabung Haji mesti dihukum.

Hukum Pengurusan Tabung Haji:
Jika anda berfikir ada pihak yang akan menghukum Pengurusan TH, anda silap. Kita yang harus menghukum mereka. Saya dan anda. Bagaimana? Beraturlah. Jangan pegang sepanduk, jangan bersuara, jangan marah, jangan maki. Hanya bawa buku pelaburan. Pindahkan caruman anda ke institusi kewangan yang lain. Saya cadangkan Permodalan Nasional Berhad (PNB) atau mana-mana institusi kewangan yang menawarkan produk atau pelaburan yang mematuhi sistem perbankan Islam.

Ini harus berterusan sehingga pengerusi dan ahli lembaga pengarah yang terlibat meletak jawatan. Jika anda mengeluarkan semua wang anda, mereka tiada pillihan, selain daripada melepaskan jawantan mereka. Ini adalah hukuman kepada TH dan amaran kepada yang lain.

Kesimpulan:
Jika anda beragama Islam, mempunyai kesedaran bahawa wang yang disimpan oleh rakyat jelata di TH adalah untuk menunaikan tuntutan Islam. Bertindaklah. Bertindaklah menghukum mereka sekarang sebelum berbilion ringgit hilang. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya.

Yang Benar,
Noor Mohamed. B Mohamed Haniba
BSc, MBA, ICSA (MAICSA:706746)
Bidor, Perak
Pls forward this. I take responsibility for what I write.

Khamis, Mei 07, 2015

SULTAN JOHOR: GST PERKHIDMATAN KERAJAAN TAK MASUK AKAL


Arahan perlaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) terhadap kerajaan negeri dan kerajaan tempatan tidak masuk akal, titah sultan Johor.

"Perkara ini adalah tidak masuk akal kerana perkhidmatan kerajaan adalah tanggungjawab asas kepada rakyat dan tidak wajar untuk ditambah lagi dengan beban bayaran GST oleh rakyat," titah baginda.

Justeru, sultan Ibrahim Sultan Iskandar bertitah supaya pihak berkuasa tempatan (PBT) Johor tidak mengenakan GST terhadap perkhidmatan mereka.

Baginda juga bertitah supaya pihak itu mendapatkan pengecualian daripada kerajaan persekutuan.

Sultan Ibrahim bertitah demikian di Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor hari ini.

GST dilaksanakan mulai 1 April lalu di tengah-tengah bantahan aktivis dan pembangkang.



MK

Ahad, Mei 03, 2015

LAWAK AHAD: PEKAK BADAK


Setelah sekian lama hidup bersama, Mamat risau yang pendengaran isterinya sudah tak berapa elok, jadi dia pun fikir yang isterinya, Minah mungkin memerlukan alat pendengaran yang baik. Kerana tidak mahu membuatkan si Minah berasa hati, Mamat pun bercakap dengan doktornya terlebih dahulu tentang bagaimana untuk membincangkan masalah itu dengan isterinya.


Doktor memberitahu Mamat bahawa ada satu ujian mudah yang boleh dilakukannya di rumah supaya doktor itu dapat mengagak tentang betapa teruknya masalah pendengaran si Minah.

“Ini apa yang patut awak lakukan,” kata doktor itu, “berdiri kira-kira pada jarak 40 kaki daripada isteri awak, kemudian bercakaplah dengan nada suara yang biasa dan lihat jika dia dengar kata-kata awak. Jika tidak, awak berdirilah pada jarak 30 kaki, atau 20 kaki, dan seterusnya sehingga awak mendengar respon daripada isteri awak,”

Pada petang itu, si Minah sedang memasak di dapur, dan Mamat berada di ruang tamu. Dia pun berkata pada dirinya sendiri, “Hrmm aku sekarang ni agak-agak dalama 40 kaki dari si Minah ni, apa kata aku test apa doktor suruh buat tadi pastuh tengok apa jadi.” Kemudian dengan nada suara yang biasa, dia bertanya, “Sayang, awak tengah masak apa tu?”

Tiada balasan.

Lalu si suami beredar lebih dekat ke dapur, kira-kira 30 kaki jauhnya dari isterinya dan mengulangi soalannya tadi, “Ehermm yang~, apa yang awak tengah masak tu?”

Masih tiada balasan.

Kemudian dia beredar ke ruang makan di mana dia berdiri kira-kira 20 kaki jauhnya daripada si Minah dan bertanya lagi, “Ayang, awak tengah masak apa tu?”

Sekali lagi tiada balasan yang diterima.

Lalu dia berjalan menghampiri pintu dapur, kira-kira 10 kaki jauhnya dari si Minah. “Sayang, apa yang awak masak tu?”

Tiada balasan lagi…

Lalu, si Mamat pun berjalan ke arah isterinya dan berdiri betul-betul di belakang Minah. “Yang, masak apa tu?”

(Kali ini Mamat‘mendengar’ jawapannya…)

“Hishh abang nie! Berapa kali nak cakap daaa, dah masuk lima kali saya sebut – saya tengah masak AYAM MASAK MERAH! Dengar!?




KINI, SEMUA ORANG BOLEH BUAT DUIT DENGAN HANDPHONE!!!

Sabtu, Mei 02, 2015

KEPUTUSAN LIGA SUPER 2/5/15

GAMBAR DAN VIDEO SEKITAR PERHIMPUNAN BANTAH GST 1/5/15




Perhimpunan menolak cukai barangan dan perkhidmatan (GST) berlangsung di Kuala Lumpur hari ini, sebulan selepas ia diperkenal.




Ia kebetulan jatuh pada Hari Pekerja hari ini.



Berikut laporan langsung daripada wartawan Malaysiakini di lapangan:



6.20pm: KLCC – Hampir semua peserta himpunan sudah bersurai. Suasana kembali tenang seperti biasa.



6.00pm: Dataran merdeka- Free Anwar Petition Coliation turut muncul di himpunan hari ini untuk mengutip tandatangan daripada orang ramai.



Koordinatornya berkata mereka telah mula mengutip tandatangan di Sogo awal pagi hingga kini.



Katanya, mereka dapat mengutip tandatangan sebanyak 3,000 hari ini.



"Kita beri peluang kepada mereka yang tidak puas hati dengan sistem kehakiman untuk meluahkan perasaan melalui tandatangani ini," katanya.



Lau berkata, matlamat mereka adalah untuk mengutip sejuta tandatangan dan menyerah kepada Agong untuk menuntut pembebasan Anwar.



"Dari pelancaran kempen mengutip tandatangan pada bulan April hingga kini, kita telah mengumpul kira-kira 50 ribu tandatangan," katanya.



5.10pm: Sekumpulan 20 orang buta dari Solidariti Orang Buta Malaysia turut muncul dalam himpunan anti-GST.



Mereka merungut perlaksanaan GST telah menyusahkan orang buta kerana semakin banyak orang buta diragut oleh perompak.



"GST menyebabkan orang semakin miskin, maka kami dijadikan sasaran peragut.



"Mereka mula-mula datang buat baik dengan kita kemudian dompet kita diragut.



"Kami pergi membuat laporan polis tetapi polis mahu kita kecam muka peragut. Kami buta macam mana nak lukis muka peragut?" kata Fadil, 42 yang hanya menjalankan perniagaan kecil sendiri.



Dia turut merungut perlaksanaan GST menyebabkan barang dan peralatan orang buta semakin mahal.



"Malah, Persatuan Orang Buta Malaysia (MAB) turut kenakan GST pada kita," katanya dengan marah.



"Harga barang juga makin mahal, kita bukannya kaya.



"Dulu makan di kedai hanya harga RM6 dengan nasi dan air, kini kena bayar RM8," rungutnya.



5pm: KLCC - Ketua Pemuda PAS Suhaizan Kaiat membacakan deklarasi anti-GST kepada orang ramai yang mahukan cukai itu dimansuhkan.



Tokoh ulama PAS Ahmad Awang kemudian memimpin bacaan doa.



“Ya Allah, kami berkumpul hari ini dengan semangat jihad, dengan semangat Tok Janggut untuk melawan GST.



“Berikanlah kami kekuatan. Berikanlan tentera-Mu ini kekuatan untuk melawan GST,” katanya.



4.50pm: KLCC – Kira-kira 1,000 masih tinggal di KLCC.



4.45pm: KLCC – Ucapan berkumandang sekurang-kurangnya di tiga tempat. Di depan Affin Bank, Setiausaha PKR Rafizi Ramli menyelar Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan.



“Masuk sekolah balik Ahmad Maslan. Dia tidak faham GST,” kata Rafizi.



4.25pm: Jalan Ampang – Suar dinyalakan menyebabkan asap oren menyelubungi kawasan itu.



Ia dikatakan dinyalakan oleh kumpulan “anarkis” yang tidak terlibat dalam jawatankuasa Kita Lawan.



"Ia dipercayai kumpulan sama yang membakar suar di depan Masjid Jamek.



4.20pm: KLCC - Penunjuk perasaan berdiam diri sebentar bagi menghormati suara azan yang sedang berkumandang. Sejurus tamat mereka menyambungnya dengan laungan takbir.



Kawasan di Jalan Ampang, dekat KLCC sesak. Penghadang dipasang bagi mengelakkan penunjuk perasaan memasuki halaman KLCC.



4.15pm: Jalan Ampang – Orang ramai dari Jalan Ampang membanjiri jalan. Jalan raya sesak teruk.



KLCC – Lebih ramai orang menuju ke arah kawasan itu. Dianggarkan kira-kira 15,000 menyertai perhimpunan hari ini.



Aktivis orang kurang upaya (OKU) Isaiah Jacob berucap bahawa GST membebankan golongan itu.



“Kerajaan memang bangsat, mereka kejam. Mereka patut bantu orang kurang upaya,” tambahnya.



3.55pm: Ibu pejabat polis daerah Dang Wangi – Orang ramai berlaku sambil mengusik dan anggota polis dengan lirik berbunyi "terima kasih abang polis" ketika melalui kawasan itu.



Polis mengawal keadaan sejak pagi dan tiada insiden dilaporkan setakat ini.



3:15pm: Jalan Tuanku Abdul Rahman – Peserta himpunan daripada Sogo, sekurang-kurangnya 4,000 orang sudah sampai ke persimpangand Dataran Merdeka.



Dipimpin anggota Parlimen Batu Tian Chua, kumpulan pemuzik yang menggelarkan diri mereka sebagai The BangsArt menghiburkan orang ramai dengan paluan deram dan lagu-lagu bertema perjuangan.



3pm: Jalan Raja – Orang ramai bertambah kepada 10,0000 di Dataran Merdeka dan ramai lagi dijangka tiba di tempat bersejarah itu.



Sogo – Anggota sekretarian Kita Lawan Mandeep Singh umumkan 2,000 sedang berarak ke Dataran Merdeka. Mereka memenuhi Jalan Tunku Abdul Rahman.



2.50pm: Jalan Raja - Penunjuk perasaan banjiri kawasan sekitar Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).



Dipimpin oleh Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, mereka melaungkan slogan “Kita Semua Tok Janggut” - mengenang perjuangan menolak cukai yang dikenakan penjajah British seratus tahun lalu.



2.35pm: Sogo – Naib Presiden PKR Tian Chua ketika berucap atas kenderaan pacuan empat roda memberitahu kira-kira 1,500 orang di kawasan itu bahawa mereka akan berarak ke Dataran Merdeka dan KLCC sebentar lagi.



2.20pm: Masjid Jamek – Kesesakan lalu-lintas di Jalan Tun Perak selepas 2,000 orang membanjiri kawasan itu.



Kenderaan lalu-lalang juga membunyikan hon tanda sokongan. Laungan menuntut Perdan Menteri Datuk Seri Najib Razak kedengaran.






Puluhan Ribu Sertai #BatalGST 1 Mei


Dianggarkan lebih 20,000 peserta berhimpun pada Hari Pekerja di hadapan bangunan KLCC hari ini bagi menyatakan bantahan terhadap pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).



Perhimpunan yang dinamakan perhimpunan #BatalGST itu dianjurkan kumpulan dari NGO Jawatankuasa Mei 1 dan bermula di beberapa lokasi di sekitar Kuala Lumpur termasuk Pasar Seni, Masjid Jamek, Sogo, Dataran Merdeka dan Masjid Negara sekitar jam 2.30 petang.



Antara Agenda himpunan tersebut turut menyaksikan pembacaan 'Deklarasi 1 Mei' yang menuntut 10 perkara dari kerajaan.



Deklarasi yang dibacakan pengerusi LENSA, Syukri Razak, antaranya menuntut supaya GST dibatalkan, rundingan TPPA dihentikan, gaji minima dikaji semula, hak kesatuan pekerja diperkasakan, hak pekerja wanita ditegakkan, hak pekerja migran tidak dieksploitasikan, penswastaan pekhidmatan asas seperti air dihentikan, kebebasan media ditegakkan, harga barang dikawal dan AUKU dimansuhkan.



Turut hadir bersama kumpulan Jawatankuasa Mei 1 itu ialah Setiausaha Agung PSM, S Arutchelvam, Datuk S Ambiga, aktivis Abu Haris Ibrahim dan wakil-wakil pelajar, pekerja serta NGO.



Peserta kemudiannya berarak ke KLCC di mana beberapa pemimpin pelajar, badan bukan kerajaan (NGO), pekerja serta ahli politik pembangkang berucap di hadapan para peserta yang duduk mendengar ucapan-ucapan tersebut.



Pengerusi #BantahGST Mohamad Sabu atau Mat Sabu dalam ucapannya berkata, tujuan bantahan itu diadakan bukanlah hanya semata-mata untuk membantah cukai tersebut.



Menurut beliau yang juga Timbalan Presiden PAS, bantahan itu diadakan bagi menentang unsur-unsur penyelewengan, rasuah dan ketirisan wang negara yang dikatakan berlaku sekarang.



"Kita bantah cukai kerana rasuah, tiris, menyeleweng. Kita bantah bukan semata-mata hendak bantah," katanya di hadapan ribuan peserta yang hadir.



"Oleh itu kita tuntut kerajaan Barisan Nasional batalkan sahaja GST dengan segera," desak Mat Sabu lagi.



Sementara itu, Naib Presiden PKR Rafizi Ramli dalam ucapannya menyifatkan pengutipan cukai GST oleh kerajaan sama seperti kerajaan British waktu dahulu.



Katanya pada zaman dahulu, British telah bertindak menekan rakyat di India dan Tanah Melayu dengan mengenakan cukai terhadap barangan keperluan asas.



Namun, tindakan itu telah mendapat tentangan dari Bapa Kemerdekaan India, Mahatma Ghandi di India dan pejuang Melayu dari Kelantan, Tok Janggut di Tanah Melayu di mana dia kemudiannya dihukum bunuh atas tindakannya itu.



"Kalau kamu tangkap Anwar mungkin mereka boleh maafkan, kalau kenakan akta hasutan pun mereka masih boleh maafkan. Tetapi kalau kenakan cukai pada yang tua dan miskin, rakyat akan bangkit," kata Rafizi yang juga Setiausaha Agung PKR dan ahli Parlimen Pandan.



Seorang lagi pemimpin Pakatan Rakyat, iaitu Anthony Loke berkata himpunan ini adalah bagi menyampaikan mesej kepada kerajaan supaya menarik balik GST.



"Kita bagi mesej pada BN... sama-sama bangkit dan teruskan perjuangan sampai kerajaan tarik balik GST," kata beliau yang merupakan Setiausaha Organisasi DAP itu.



Himpunan yang disokong oleh Bersih 2.0, Gerakan Mahasiswa Islam Malaysia (Gamis), Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Parti Sosialis Malaysia, serta beberapa NGO, parti politik dan persatuan pekerja itu berakhir pada jam 5.30 petang.



Ia merupakan kemuncak Protes anjuran Jawatankuasa Mei 1 yang terdiri daripada parti politik, NGO, golongan profesional dan mahasiswa.


Sementara itu, seramai 20 orang ditahan susulan perhimpunan membantah cukai barangan dan perkhidmatan (GST) di ibu negara hari ini.


Peguam hak asasi manusia Michelle Yesudas berkata mereka ditahan di sekitar bangunan KLCC selepas tamat perhimpunan lewat petang ini dan dibawa ke ibu pejabat kontinjen polis Kuala Lumpur.


Empat daripada mereka anggota Pemuda PKR (AMK) daripada Kelantan dan yang lain belum dikenal pasti, katanya.


Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Tajuddin Md Isa ketika dihubungi Malaysiakini berkata masih belum mendapat maklumat berhubung perkara itu. Bagaimanapun, tambahnya, tiada tangkapan ketika perhimpunan berlangsung.
































greenboc

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive