Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Jun 30, 2015

TERBONGKARNYA AGENDA KRISTIAN UNTUK MALAYSIA DI JERUSALEM



Seorang ustaz yang juga merupakan seorang pendakwah yang terkenal dan sering muncul dalam progam
keagamaan di kaca televisyen, sering ke Palestin membawa rombongan
pelancong muslim melawat Baitulmuqaddis serta menjelajah bumi para
Anbiya'. Beliau adalah Ustaz Muhammad Al-Amin juga seorang blogger
popular yang sering menjadikan usaha dakwahnya di peringkat antarabangsa
sebagai pengisian di dalam blognya, http://www.ustazamin.com.


Kunjungan beliau ke sana baru-baru ini meninggalkan kesan yang cukup
mendalam dan pahit di lubuk hatinya.... Mari kita ikuti apa sebenarnya
yang berlaku terhadap beliau di sana......

Kembara Universiti Kehidupan Ke 10 ke al-Aqsa bermula dari 26 November hingga 3 Disember 2012.

Seperti biasa, hari pertama kami sampai ke Jerusalem, kami akan masuk
ke dalam hotel, berehat sebentar dan kami akan terus ke masjid al-Aqsa
untuk mendirikan solat Maghrib dan Isyak di al-Aqsa.

Pulang waktu Isyak, kami akan makan malam di kafe hotel.

Mahmood, pemandu pelancong yang biasa dengan saya mencuit bahu saya dan mengajak saya ke satu sudut.

“Muhammad, mari sini” katanya.

“Kenapa?” tanya saya agak kehairanan kenana wajahnya agak serius, nada
suaranya, agak perlahan seolah-olah ada rahsia yang ingin dibisikan pada
saya.

“Tinggal bersama kamu di hotel ini satu rombongan dari Malaysia” terang Mahmood.

“Oh ye ke!” saya agak gembira mendengar berita itu.

“Tapi mereka rombongan Kristian” kata Mahmood lagi.

“Ye ke, ah, di sinikan banyak tempat penting buat Kristian, tentu mereka nak ziarah” kata saya.

“Sepanjang perjalanan dari border Jordan-Israel, mereka memang mengutuk
Islam dan sangat tidak puas hati dengan orang Islam di Malaysia, mereka
memang anti Islam” Mahmood Menambah.

“Mereka tak tahu aku Islam,
mereka ingat aku Kristian” Mahmood semakin rancak berbual dengan saya
di satu sudut di bahagian tangga.

“Memang bukan Islam di mana-mana pun tak suka Islam” kata saya tenang.

“Tak, mereka ini lain, mereka memang anti Islam di Malaysia” terang Mahmood bersungguh-sungguh.

Perbualan malam pertama itu habis dengan rasa tidak puas hati Mahmood terhadap rombongan Kristian dari Malaysia ini.

Selama berhari-hari kami di hotel yang sama, berselisih di dewan makan,
memang rombongan ini tidak menegur kami sedangkan mereka dari Malaysia,
duduk di Malaysia.

Tidak ada sepatah pun bahasa Melayu yang keluar dari mulut mereka sedangkan kami saling mengetahui, sama-sama dari Malaysia.

Ada juga kami ingin menegur siapa, tetapi tidak di jawab atau jawapan yang sangat dingin.

Saya tidak tahu, apakah tujuan mereka datang, sama ada untuk lawatan atau ada apa-apa persidangan Kristian yang mereka hadiri.

Saya tidak mengambil perhatian apa yang berlalu walaupun pada tiap-tiap
malam, Mahmood akan menceritakan pada saya mengenai ketidak puasan hati
mereka pada Islam di Malaysia.

Mahmood memarahi saya…

“Apa dah jadi pada kamu orang Islam di Malaysia hingga hilang sensitviti dalam mempertahankan hak kamu?”

Apa yang mampu saya jawab hanyalah…“berpecah, dan ramai yang berpecah…”

Jawapan yang sangat tidak bersemangat dan seolah-oleh maksudnya, “apa nak jadi, jadilah…”

Ya, kurang rasa sensitiviti….

Allah ingin menunjukkan pada saya sesuatu terhadap jawapan di atas……

1 Disember 2012 jam 8.30 pagi, hari terakhir kami di Palestin…

Biasanya hari terakhir saya akan membawa jemaah semua ke Mount Of Olive
(Jabal Zaitun), Pemandangan al-Aqsa dari atas bukit ini terlalu cantik
terutama pada waktu pagi, ketika memancarnya cahaya matahari dari arah
timur, ia menyerlahkan lagi warna emas Dome Of Rock.

Bas yang kami naiki pada pagi ini adalah bas yang dinaiki oleh rombongan Kristian dari Malaysia sehari sebelumnya.

Seorang jemaah menghampiri saya dengan membawa beberapa helaian kertas yang terdapat di dalam bas ini.

Saya menatap kertas yang diberikan pada saya. Mata saya tertumpu pada
tulisannya dan ia menjadikan jantung saya berdegup kencang, mungkin
seperti degupan jantung Mahmood sejak seminggu lalu.

Tulisan itu berbunyi..

Decree For Malaysia,“We decree and declare that Malaysia will be a
“Rainbow Nation” in seding missonaries to bring the gospel to the
surrounding nations as well as be the gateway to open its doors to
outside missionaries to preach the gospel here..”

Ini agenda Kristian di Malaysia, inilah yang cuba Mahmood ceritakan pada saya sejak semingga lalu.

Ketika di Malaysia, saya selalu mendengar tentang agenda pendakyah
Kristian, dan setiap kali berita itu keluar saya cuba untuk tidak
mempercayainya kerana masih bersangka baik pada mereka.

Lebih-lebih lagi, ada sahaja golongan ahli politik yang memberikan komen popular yang menafikan fakta ini.

Kalau ada orang yang cuba bawa fakta ini, orang itu akan dicap sebagai penipu dan pembohong.

Hal ini menjadikan ramai orang Islam kita merasa berada di zon selesa kerana mempercayai ahli politik yang punyai kepentingan.

Bagi pendakyah pula, mereka memang berada di zon paling bagus kerana
usaha dan perancangan mereka di nafikan sendiri oleh orang Islam. Mereka
boleh buat apa sahaja kerana orang Islam sangat tidak sensitif, malahan
ada yang membela perbuatan mereka.

Ada beberapa perkara yang saya ingin tekankan:-

1. Bagi pendakyah Kristian, jangan pandang rendah kemampuan pendakwah
Islam yang tidak berkepentingan di Malaysia. Kami para pendakwah dan
orang-orang yang ikhlas akan tetap mempertahankan kedaulatan Islam di
Malaysia sama ada menang atau kami mati di dalam usaha ini.

2.
Malaysia bukan milik orang politik yang ada kepentingan yang menyokong
tindakan kamu kerana harapkan sokongan, Malaysia di dokong oleh ramai
pejuang agama Islam, bangsa muslim dan tanah air umat Islam. Kalau orang
politik sibuk dengan perpecahan mereka, maka perjuangan itu tetap
dibahu oleh umat Islam dari bidang lain.

3. Bagi umat Islam di
Malaysia, ini bukan gimik popular, saya bukan ahli politik yang inginkan
popular, Biarkan ahli politik bergaduh sesama mereka, yang boleh kita
damaikan, kita damaikan atau sedarkan dengan apa cara sekalipun.
Perpecahan ini satu yang sangat merugikan. Orang Kristian berbincang
hingga ke luar negara merancang untuk mengkristiankan Malaysia, kita
hanya menafikan dan hilang sensitiviti.

4. Bagi sahabat-sahabat
dari Jabatan Agama Islam, anjurkanlah banyak program-program untuk
menjaga dan mengawal umat Islam di Malaysia, bahagian zakat jangan
berbangga dengan jumlah kutipan, tetapi usahakan untuk kepentingan umat
Islam melalui lapan asnaf seperti yang disebut dalam al-Quran.

5.
Bagi semua penguatkuasa agama. Jangan percaya dengan zon selesa yang
dibisikkan dan penafian yang dicanangkan oleh orang berkepentingan.
Jalankan pemantauan dan penguatkuasaan menurut enakmen yang telah
diputuskan.

6. Bagi orang kaya, tolong infak harta untuk
menganjurkan program-program keagamaan, semoga Allah sentiasa bersama
anda sekelian.

7. Bagi sekelian yang membaca, kita umat Islam
terlau beriya-iya ingin menjaga hati orang bukan Islam, adakah orang
bukan Islam menghormati dan menjaga sensitiviti kita? Jalankanlah
tugasan masing-masing di dalam ruang lingkup kemampuan anda semua,
semoga Allah membantu usaha kita.

Semoga pendedahan ini memberi
inspirasi pada saya untuk terus membantu Islam, yang ingin bersama mari,
yang mahu mencebek dan tidak percaya silakan, yang mahu berfikir,
renungkan dan yang mahu mendokan, doakan semua umat Islam di Malaysia
agar terpelihara dari agenda global orang kafir.

Patah sayap
bertongkat paruh, memperjuangkan dan mempertahakan Islam akan tetap
menjadi keutamaan di dalam hidupku, biar berputih tulang, jangan
berputih mata…

Al-Fatihah untuk seluruh pejuang Islam terdahulu, n
tuan-tuan guru kita terdahulu dan pahlawan Islam Nusantara yang telah
mendahului kita di dalam tugasan mereka. Hari ini tugasan itu diwariskan
pada kita, semoga kita dapat menyambungnya, amin…sumber


Isnin, Jun 29, 2015

KUIH RAYA DARI CHINA: INI JAWAPAN GIANT


AUTA

SATU mesej viral tersebar di laman sosial semenjak awal Ramadan lalu berhubung bekalan kuih raya dipunggah keluar dari kontena China Express yang didakwa akan dihantar ke Muar, Johor.

Menurut mesej itu, kuih raya itu dibuat di China dan status logo halalnya amat mencurigakan.

“Kuih Raya made in China. Status logo halal amat dicurigai. Harap semua jangan tersalah beli ye?.

“Barang ini saya sendiri turunkan dari kontena China Express untuk penghantaran ke Muar, Johor," kata mesej berkenaan yang turut mengaku mengambil rakaman gambar itu tanpa pengetahuan kilang tersebut.

Menurutnya, kuih raya itu selalu dilihat di pasar raya seperti Mydin, Giant, Tesco, Aeon Big pada harga di antara RM9.90 - RM12.90 seunit.

Individu tersebut juga menasihati orang ramai khususnya yang beragama Islam agar berhati-hati apabila membeli kuih raya yang dijual di pasaran.


FAKTA

GCH Retail (Malaysia) Sdn Bhd (Giant) menafikan dakwaan menjual kuih raya dari China di pasar raya berkenaan.

Pengurus Kanan hubungan kerajaanGCH, Mohd Shahrizal Ayub berkata, dakwaan membeli kuih raya dari China dan menukar label tidak benar.

"Kami sememangnya tidak mempunyai sumber kuih raya yang diperoleh dari China.

"Sumber kami datangnya daripada pengeluar dan pembekal tempatan serta Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) sejak beberapa tahun lalu," katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.

Mengulas berhubung mesej viral itu, Mohd Shahrizal berkata, pihak Giant telah sedia maklum berhubung mesej viral itu sejak kelmarin.


SH

Ahad, Jun 28, 2015

LAWAK AHAD: CINTA ITU BUTA


Al kisah....sekadar kongsi cerita

Seorang lelaki buta memasuki sebuah restoran. Amin, pemilik restoran berkenaan pergi ke arah lelaki buta itu dan menghulurkan menu.

"Encik, saya kan buta, saya tak boleh membaca menu. Tolong bawakan sudu kotor yg telah digunakan pengunjung restoran ini, saya akan menciumnya. Dari situ nanti saya tau masakan apa yg enak untuk dipesan," kata lelaki buta.

Amin pun mengumpulkan beberapa puluh batang sudu yg belum dibasuh dan berikannya kepada lelaki tersebut.

"Saya nak ikan patin masak asam, daging goreng kicap, sayur keladi masak lemak cili padi," kata lelaki buta itu selepas mencium sudu-sudu berkenaan.

Terkejut Amin, memang ketiga-tiga masakan itu adalah menu kegemaran para pengunjung restorannya!

Beberapa hari kemudian lelaki buta itu datang lagi dan meminta utk mencium sudu-sudu yg sudah digunakan. Masalahnya ketika itu hanya tinggal sebatang sudu saja yg telah digunakan utk makan menu lainnya.

Amin pun berikan sudu itu kpd lelaki buta tersebut. "Bau sudu yg ini sedap juga, seperti baru digunakan utk makan kerabu sotong gan sayur kailan dan ikan siakap tiga rasa..." kata lelaki buta.

Tepat sekali! Lelaki buta itu utk ketiga kalinya datang semula ke restoran Amin beberapa hari kemudian. Bagaimanapun, dia datang pd waktu pagi sebelum ada seorang pun pengunjung yg datang. Ketika itu juga tidak ada sudu bekas diguna yg boleh diberikan utk dihidu oleh lelaki buta.

Tiba-tiba Amin terfikir utk mengenakan lelaki buta itu. Dia pun pergi ke dapur dan menghampiri isterinya yg menjadi tukang masak di restoran itu. Amin berikan sebatang sudu dan berkata, "Yati, garu sudu ni kat ketiak awak tu."

Yati terkejut. "Apalah abang ni, mengarut je!" kata Yati, tidak faham. "Alah... ikut ajalahhhh, untuk kemajuan restoran kita ni," balas Amin, terus memaksa. Mahu tidak mahu, Yati menenyeh dan menggonyoh- gonyoh sudu tersebut di celah ketiaknya yg berpeluh.

Amin membawa sudu tersebut kpd lelaki buta yg sedang duduk menunggu. Lelaki buta itu pun mencium sudu berkenaan. Hidungnya kembang kempis. Mukanya berubah.

Tiba-tiba lelaki buta itu menoleh ke arah Amin dan berkata...
"Saya tak sangka makwe lama saya, Yati bekerja di sini. Boleh saya jumpa dia, encik?"

Muahhhahahahah...!!! Kan cinta itu buta...


KEPUTUSAN LIGA SUPER 27/6/15

Selasa, Jun 23, 2015

18 ORANG KENA TANGKAP TAK POSA


KUALA LUMPUR: Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) telah menangkap 18 individu kerana tidak berpuasa dan makan di khalayak ramai.

Ketua Penguatkuasa Penolong Pengarah Siasatan Bahagian Penguatkuasaan JAWI, Anuar Hakim Mohd Salleh berkata kesemua mereka ditahan di beberapa restoran sekitar ibu negara dalam satu operasi khas yang dilakukan sejak Ramadan bermula minggu lepas.

Jelasnya, operasi itu dilakukan apabila menerima aduan orang awam yang kurang senang dengan tindakan segelintir umat Islam yang makan di tempat awam tanpa rasa segan.

Dua restoran diserbu di Wangsa Maju dan Jalan Tun Razak disertai 10 pegawai penguatkuasa JAWI bermula 11 pagi hingga jam 1 tengah hari. Ketika serbuan, 7 lelaki islam sedang makan dan merokok secara terbuka.

"JAWI mengadakan operasi salah laku bulan ramadhan pada hari ini, dan kita telah pergi pada dua premis yang pertama di Wangsa Maju kita mendapati salah seorang pekerja di restoran tersebut sedang menghisap rokok iaitu menghisap rokok secara terbuka di khalayak ramai.

"Manakala di lokasi ke dua di mana di sini kita telah mendapati ramai orang awam sedang makan secara terbuka dan ada juga yang sedang merokok di sini kita telah mengeluarkan enam perintah hadir dan dilokasi pertama iaitu satu surat perintah hadir," katanya kepada pemberita selepas operasi tersebut.

Mereka ditangkap dan disiasat mengikut seksyen 15a dan b Kesalahan Jenayah Syariah, Wilayah Persekutuan, 1997.

Peniaga yang menjual makanan kepada orang Islam ketika bulan dan orang Islam yang makan dikhalayak ramai boleh dikenakan denda tidak lebih dari RM1,000 ataupun penjara tidak lebih daripada enam bulan.


Read more at: http://www.astroawani.com/berita-malaysia/18-individu-ditangkap-tidak-berpuasa-63329?cp


Ahad, Jun 21, 2015

LAWAK AHAD: PENCURI


Amerika Syarikat baru-baru ini telah berjaya mencipta sebuah mesin untuk menangkap pencuri. Bagi membuktikan keberkesanannya,mereka telah menguji mesin itu di beberapa buah negara. Di Amerika mesin itu berjaya menangkap 20 orang pencuri dalam masa 30 minit. Di German mesin itu dapat menangkap 30 pencuri pada tempoh masa yang sama. Di Sepanyol mesin tersebut dapat menangkap 35 pencuri dalam masa 30 minit. Di India 50 pencuri dalam masa 30 minit dan di Thailand 75 pencuri dalam masa 30 minit. Ketika di uji di Malaysia mesin tersebut tidak berjaya menangkap seorangpun pencuri.

Ini kerana dalam masa 15 minit mesin dipasang ianya telah hilang dicuri. Kah! Kah! Kah!

Jumaat, Jun 19, 2015

RAKYAT MALAYSIA BAZIRKAN 1 JUTA KG MAKANAN SETIAP HARI DALAM BULAN RAMADHAN


Oleh V Shuman

Ramadhan – bulan yang indah di mana rakan-rakan Islam kita berpuasa dan orang bukan Islam berkunjung ke bazar Ramadan.

Bukan lagi rahsia bahawa makanan boleh didapati di mana-mana sepanjang bulan ini dan apabila masa berbuka puasa, pilihan makanan yang ada melimpah ruah.

Tetapi berapa ramaikah di antara kita sebenarnya menghabiskan makanan yang kita beli atau masak dalam bulan yang mulia ini?
Anda akan terkejut bahawa rakyat Malaysia membuang 1,000 tan makanan sehari, sepanjang Ramadhan. Ya, ini adalah 1 juta kilogram setiap hari. Darab dengan 30 (hari) dan jumlahnya adalah 30 juta kg.

Maklumat mengejutkan ini dilaporkan dalam akhbar harian berbahasa Melayu Berita Harian baru-baru ini, menurut statistik yang disediakan oleh Solid Waste and Public Cleansing Management Corporation (SWCorp).

Jumlah ini cukup untuk memberi makan tujuh juta orang di negara-negara yang berhadapan dengan konflik seperti Togo, Sierra Leone, Nicaragua, Gambia dan Botswana, lapor harian itu.

Makanan seberat 30 juta kg ini juga mampu memberi makan 3.8 juta penduduk di Bosnia Herzegovina, sebanyak dua kali.


Menurut ketua pegawai eksekutif SWCorp Ab Rahim Md Noor (Gambar kanan), sejumlah 1,000 buah lori satu tan diperlukan untuk mengangkut sisa harian – bersamaan dengan 30,000 lori sebulan.

"Peratusan sisa makanan di seluruh negara meningkat antara 15 dan 20 peratus dalam bulan Ramadhan, dan juga semasa perayaan Aidilfitri.

"Kajian kami mendapati bahawa rakyat Malaysia secara purata membuang kira-kira 800,000 kg makanan setiap hari, dan bilangannya boleh mencecah sehingga 1 juta kg (1,000 tan metrik) semasa Ramadhan dan juga Aidilfitri," katanya kepada akhbar itu.

Menurut beliau, syarikat itu perlu membelanjakan berbilion-bilion ringgit untuk mengendalikan jumlah sisa sebesar itu.                                        

SWCorp telah turut meminta bantuan dari jabatan-jabatan agama negeri untuk menasihati umat Islam agar tidak membazirkan makanan.

"Malah, beberapa buah hotel juga telah bersetuju untuk membantu kami dengan meletakkan notis peringatan "jangan bazirkan makanan" berhampiran bufet mereka," katanya.

Memang mengejutkan untuk membaca tentang begitu banyak makanan yang dibazirkan sedangkan ada beratus-ratus, jika bukan beribu-ribu orang di halaman rumah kita sendiri, yang tidak dapat makan.

Akui saja yang kebanyakan kita membazirkan banyak makanan – sama ada kerana ianya tidak kena dengan selera kita, atau kita tidak mampu menghabiskannya.

Pada masa yang sama, kita tidak fikir tentang mereka yang lapar dan terdesak – seperti masyarakat yang dilanda perang yang hidup di negara-negara yang dinyatakan tadi, atau kaum Rohingya yang hanyut di lautan.

Kita tidak perlu pergi sejauh itu. Golongan gelandangan di tengah-tengah KL, yang beratur selama berjam-jam di dapur sup untuk dapat menjamah makanan, turut tidak terlintas di fikiran kita.

Kita amat bernasib baik. Kita memiliki bumbung atas kepala kita, dan pekerjaan yang memberikan kita wang yang cukup untuk memberi makan diri sendiri, dan keluarga kita.

Tiada salahnya untuk makan secara "mencuba" dan "bereksperimen" dalam bulan mulia ini, tetapi ingatlah bahawa Ramadhan juga adalah bulan puasa, dan bukannya bulan "berpesta". Juga, Ramadhan (dan agama Islam secara umumnya) adalah mengajar tentang kesederhanaan.

Jika anda membeli lebih daripada apa yang anda boleh habiskan, pastikan anda tidak membuang makanan yang berbaki. Bungkuskannya dan berikan kepada mereka yang memerlukan atau yang kurang bernasib baik.


detikdaily



Selasa, Jun 16, 2015

VIDEO AHMAD MASLAN LUASKAN DAHINYA


Ahmad Maslan Perjelas Nasi Goreng "Tanpa GST" Nya... ::.kikiki.::
Semalam, Ahmad Maslan Masak Nasi Goreng Tanpa GST Sebelum Pergi Ke Program UMNO Dalam Twitternya... Inilah Program UMNO Yang Beliau MAksudkan Dan Hadiri Selepas Masak Nasi Goreng "Tanpa GST" Itu... Di Majlis Ini Beliau Menerangkan "Ramuan" Nasi Gorengnya Serta Menjelaskan Bahawa Beliau Memang Terus Menghidangkan Nasi Goreng Itu (Hirisan Timun, Cili Kecil "Bertangkai") Dalam Kuali Untuk Santapannya Sekeluarga "Style Perancis", Katanya... Jarang Kita Lihat Perangai Pelik Menteri Sebegini Dalam Malaysia!!! ::.kikiki.::
Posted by Kami Boikot Buletin Utama TV3 on Sunday, 14 June 2015


Sabtu, Jun 13, 2015

SABAH DILANDA SATU LAGI GEMPA BUMI



Sabah telah dilanda satu lagi gempa awal pagi ini, lapan hari selepas kejadian pertama yang meragut 18 nyawa.

Jabatan Meteorologi Malaysia melaporkan di Facebook bahawa gempa bumi berukuran 5.1 pada skala Richter itu berlaku pada jam 2.29 waktu tempatan, 25 km dari Kota Belud.

Gegaran dirasai di Ranau, Kudat, Beluran, Kota Marudu, Kota Belud, Keningau dan Kinabatangan.

Media sosial menyiarkan posting daripada penduduk yang dalam ketakutan dan warga maya yang prihatin.

Dalam gempa bumi lalu yang berukuran 6.0, beberapa pelajar Singapura turut terkorban di Gunung Kinabalu.

Lebih daripada 130 orang yang mendaki gunung itu terkandas, tetapi kemudiannya diselamatkan.

MK


Selasa, Jun 09, 2015

PELANCONG 'KAKI BOGEL' HINA MENTERI DAN RAKYAT SABAH



Salinan paparan status yang dimuatnaik Emil Kaminski di laman sosial Facebook
SEORANG lelaki yang didakwa berbogel di puncak Gunung Kinabalu telah memuatnaik status penghinaan terhadap penduduk Sabah dan Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah, Datuk Seri Masidi Manjun

Lelaki tersebut yang menggunakan nama Emil Kaminski di laman sosial Facebook berkata: "Masidi Manjun, anda adalah si *****, bukan Menteri Pelancongan," tulisnya.

Dia juga bertindak memuatnaik beberapa foto bogelnya di puncak gunung di beberapa lokasi di luar negara.

Dalam satu lagi perkongsian, Kaminski turut menghina rakyat Sabah.

"Saya tersekat di sini (Tawau) untuk beberapa hari sehingga isu pelancong bogel ini reda.

"Nasib baik mereka di sini tiada internet," katanya lagi.

Perkongsian tersebut kemudian menjadi viral dan menarik perhatian beribu-ribu warganegara Malaysia untuk mengecamnya.

"Halang lelaki ini dari masuk Malaysia!," kata Raj.

"Kemana kamu pergi, kamu perlu hormat. Tiada siapa halang kamu untuk pergi ke mana-mana atau panjat gunung (Kinabalu). Tetapi jangan bertindak sesuka hati di gunung ikut suka kamu," kata Swann, seorang warganegara Singapura.

"Minda warganegara barat memang berbeza. Pada mereka (berbogel) ini normal. Tetapi, Malaysia adalah negara Islam dan kamu perlu hormat," kata Darren.

Pada 5 Jun lepas, Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman memberitahu, arahan telah dikeluarkan oleh pihak polis kepada Jabatan Imigresen untuk menghalang pelancong tersebut dari meninggalkan Sabah.

Sinarharian


Khamis, Jun 04, 2015

ADA PERKARA BESAR DISELINDUNGKAN NAJIB



GOMBAK - "Ada perkara besar berlaku dalam 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang diselindungkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak," kata Mursyidul Am Pas, Datuk Dr Haron Din.

Jika tidak katanya, mana mungkin Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin secara lantang boleh bersuara agar semua ahli lembaga pengarah syarikat pelaburan itu dipecat serta-merta.

"Nampaknya semakin parah (1MDB), PM dan TPM sedang bertelagah tanpa dapat diselindung lagi.

"PM nampaknya sudah berang dengan komen daripada TPM dengan menyatakan mana-mana menteri yang tak bersetuju dengannya polisi kerajaan menangani 1MDB, sila letak jawatan sekarang.

"(Perkara) ini jelas merujuk kepada TPM," katanya ketika berucap pada perasmian Muktamar Dewan Ulama Pas Pusat ke-54 di sini, hari ini.

Pada 30 Jun lalu, Perdana Menteri meminta anggota Kabinet yang tidak bersama dengannya dalam usaha pemulihan 1MDB agar meletak jawatan.

Mengulas lanjut, Dr Haron turut menyindir Perdana Menteri berikutan jawapannya di Parlimen mengenai dana 1MDB dari Kepulauan Cayman yang dibawa balik ke sebuah bank di Singapura hanyalah satu penipuan semata-mata.

"Malangnya bank di Singapura menafikan tidak ada wang 1MDB yang masuk ke Singapura.

"PM menarik balik jawapan bertulis itu dan membetulkan balik dengan mengatakan bukan wang tunai yang dibawa dari Kepulauan Cayman ke Singapura tetapi aset yang dibawa," katanya lagi.

Sinarharian


LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive