Ahad, Julai 25, 2021

Malaysia Antara 19 Negara Yang Berpotensi ‘Hancur’ Akibat Wabak COVID-19, Lapor Data Antarabangsa



Baru-baru ini kita dilaporkan dengan keruntuhan sistem kesihatan di India yang terkesan dengan lonjakan kes wabak COVID-19. Selain dari India, Biro Kewartawanan Penyiasatan menganalisis data yang disediakan oleh Breath Counts Coalition, NGO Path dan Clinton Health Access Initiative (CHAI) mendapati bahawa terdapat sejumlah negara lain yang bakal menghadapi situasi sama disebabkan peningkatan kes wabak COVID-19 yang tinggi dan kekurangan bekalan oksigen.

Dilaporkan menerusi The Guardian semalam, difahamkan bahawa terdapat 19 negara dari seluruh dunia yang berisiko mengalami ‘kehancuran total’ pada sistem kesihatan akibat daripada situasi yang tidak terkawal. Negara-negara terbabit antaranya adalah India, Argentina, Iran, Nepal, Filipina, Malaysia, Pakistan, Costa Rica, Ecuador dan Afrika Selatan.

Dakwaan ini muncul setelah beberapa negara terbabit mencatatkan peningkatan besar kepada permintaan bekalan oksigen sejak bulan Mac lalu. Difahamkan bahawa terdapat peningkatan sekurang-kurangnya 20 peratus ditengah-tengah situasi kekurangan program vaksinasi di negara-negara terbabit.

Sebilangan besar negara-negara ini menghadapi kekurangan oksigen sebelum wabak COVID-19, kata Leith Greenslade, koordinator Koalisi Every Breath Counts. Keperluan tambahan telah mendorong sistem kesihatan ke ambang bahaya. “Situasi tahun lalu, dan sekali lagi pada Januari tahun ini di Brazil dan Peru, seharusnya menjadi peringatan,” kata Greenslade.

“Tetapi, dunia tidak sedar. Kita harus tahu apa yang akan berlaku di India, setelah melihat apa yang berlaku di Amerika Latin. Dan sekarang melihat Asia, kita harus tahu ini akan berlaku di beberapa bandar besar di Afrika,” sambungnya.

Bagi Robert Matiru, yang mengetuai Pasukan Petugas Kecemasan Oksigen COVID-19 bagi Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO), mengatakan bahawa kesan lonjakan wabak COVID-19 akan menghancurkan sistem kesihatan di beberapa negara yang mempunyai sistem yang sangat rapuh.

Di India ketika ini telah melaporkan kekurangan oksigen yang sangat ketara. Melalui data yang dikeluarkan, India memerlukan tambahan 15.5 juta meter padu oksigen sehari untuk pesakit COVID-19, lebih dari 14 kali ganda yang diperlukan pada bulan Mac, menurut kajian tersebut.

Akibat daripada gelombang kedua wabak COVID-19 di India, negara terbabit telah melarang semua eksport keluar bekalan oksigen. Ini memberi kesan kepada negara-negara jiran India seperti Pakistan, Nepal, Bangladesh, Sri Lanka dan Myanmar yang bergantung harap pada bekalan oksigen dan peralatan perubatan buatan India.

Di Nepal, data menunjukkan bahawa mereka memerlukan lebih dari 100 kali ganda lebih banyak bekalan oksigen. Sri Lanka pula mencatatkan peningkatan sebanyak 7 kali ganda. Manakala Pakistan yang menderita dengan gelombang ketiga wabak COVID-19 merekodkan hampir 60 peratus lebih banyak pesakit yang menggunakan oksigen di hospital.

Greenslade menyatakan bahawa permintaan oksigen yang tinggi telah memberi tekanan kepada sistem kesihatan dan akan memberi kesan kepada pesakit apabila ia tidak dapat dipenuhi. Dia turut menyatakan bahawa negara-negara miskin yang memiliki sistem kesihatan yang lemah tidak mampu untuk berdepan dengan situasi seperti sekarang.

“Dari ketua negara, menteri kesihatan, menteri kewangan … negara-negara ini tidak mengutamakan oksigen sebagai peralatan penting. Seperti yang telah kita lihat di India, banyak orang telah terkorban dan terus terkorban setiap hari kerana kekurangan oksigen,” kata Greenslade.

Sementara itu, beberapa negara menuntut agar syarikat yang menghasilkan oksigen mengalihkan produk dari pemain industri kepada hospital. Oksigen perubatan hanya merangkumi 1 peratus pengeluaran oksigen cecair global. Di Iraq sebagai contoh, syarikat gas dapat menghasilkan kira-kira 64,000 meter padu oksigen cair sehari, satu pertiga daripada keperluan pesakit COVID-19 negara itu.


“Kita harus bertanyakan soalan yang sangat kritikal: mengapa sumber penting seperti oksigen terkurung di lombong, keluli, minyak dan gas apabila sistem kesihatan awam yang lemah tidak dapat menyediakan cukup [oksigen] untuk bayi, orang dewasa dan orang tua yang masih hidup.

“Negara-negara ini harus melihat bagaimana mereka melabur dalam oksigen perubatan dalam sistem kesihatan. Jika kapasiti oksigen tersedia untuk digunakan oleh syarikat perlombongan, maka kapasiti yang sama juga mesti ada untuk sistem kesihatan bagi menyelamatkan nyawa.”

Untuk rekod, Pertubuhan Kesihatan Sedunia, UNICEF, Bank Dunia, penderma dan NGO telah menghantar bantuan kepada negara-negara yang terkesan untuk membantu mereka menangani peningkatan keperluan oksigen. Bank Dunia juga telah membuka peluang kepada beberapa negara untuk memohon bantuan pinjaman kewangan bagi menangani wabak COVID-19.

SUMBER: THEVOCKET


11 ulasan:

  1. Kah kah kah.... Indonesia dan Thailand dah masuk zon zombi.. kah kah kah... rakyat tak kata failed state pun...


    kah kah kah

    BalasPadam
  2. Biar link ber bicara...

    THIS IS TOTALLY FAILED STATE

    pilih saja link yang mana suka


    https://youtu.be/feblbnQgibc USA is failed state


    https://youtu.be/kyaA9b4KoKI fail state of USA

    https://youtu.be/J9pfDXZS7-U USA is failed state

    https://youtu.be/J9pfDXZS7-U Uncle SAM indah kabar dari rupa

    BalasPadam
  3. Bilakah sistem lantikan Doktor Kontrak ini bermula? Mengapa ia dimulakan?

    Sistem ini bermula pada bulan Disember tahun 2016 dengan kemasukan doktor kontrak pertama pada tahun tersebut. Ia diperkenalkan oleh Dato’ Sri Najib Tun Razak dalam pembentangan Belanjawan 2017 semasa era pemerintahan beliau.

    Menurut beliau, ia bertujuan memendekkan tempoh menunggu yang panjang dalam kalangan graduan perubatan sebelum memulakan tugas sebagai doktor siswazah. Masalah ini timbul lantaran ketidakseimbangan nisbah graduan perubatan.

    Lantikan kontrak era 2016 dan 2017 tiada pula kedengaran doktor kontrak mengelupor kepanasan. Mungkin keadaan masa itu aman dan tenang saja. Sebab nya aman mungkin beban kerja tidak banyak sebab wabak Covid 19 tiada masa itu. Yang pelik masa itu pembangang lansung tak ambil pusing pasal doktor kontrak ini.

    Bila Covid 19 mula melanda hujung 2018 hingga kini maka beban kerja para doktor memang tinggi dan memenatkan hingga sekarang ini. Pada masa ini pembangkang dan pembangang yang sama juga mula masuk jarum menghasut doktor supaya dilayan lebih adil dan saksama. Covid 19 menyebabkan tekanan bebanan kerja bertambah.

    Ini lah kerja kotor pembangang2 yg sama di Malaysia hasut, hasut dan hasut..!! Malah masa PH memerintah sektor awam hendak dikecilkan sebanyak 7% lagi doktor kontrak tetap tenang dan aman.

    Akhirnya walaupun masih dibelenggu kes fitnah jijik dan tiada kuasa pada dirinya Najib merayu doktor kontrak tidak mogok. Tidak pula bossku menghasut doktor kontrak mogok seperti pembangang2 di Malaysia.

    Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak merayu kepada semua doktor berstatus kontrak supaya tidak melakukan mogok ketika kapasiti sistem kesihatan negara berada dalam keadaan kritikal pada masa pandemik ini.

    Menurut beliau, tindakan mogok akan memberi kesan kepada pesakit yang sedang bertarung nyawa di hospital.

    Eloklah di kaji balik umur persaraan wajib semua sektor sekurang kurangnya ada peluang kerja bagi golongan muda ini dan terjamin. Masalah lambakan pengangguran golongan muda boleh diatasi sebanyak mungkin.

    Sebab itu elok dikaji umur persaraan pekerja disemua sektor supaya golongan muda dapat pekerjaan yang baik dan terjamin.


    #gunaotakbukangunafitnahpersepsi

    BalasPadam
  4. SAH Sidang Parlimen tadi PN sebuah Kerajaan Gagal..!!

    Kenyataan Ku Li, Tun Mahathir Anwar ,Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang ternyata benar sekali...!!

    Link bawah sudah nyata dan terbukti benar sama sekali yang Malaysia di bawah Pakatan Nasional adalah sebuah Kerajaan Gagal..

    bukti link kat bawah tu haahh..!!


    https://youtu.be/aULpjA5cq60

    BalasPadam
  5. Native son Joe Biden takes Pennsylvania and the presidency.. People of United State Of America is so pathic and link never lied..!!

    Why the leader of "rakyat Malaysia" always salute and honoured to United State of America this is totally insane and USA is a fail goverment..!!! This is totally bloody idiot. Shame on you.!

    People celebrate outside the Pennsylvania Convention Center, Saturday, Nov. 7, 2020, in Philadelphia, after Democrat Joe Biden defeated President Donald Trump to become 46th president of the United States. (AP Photo/Rebecca Blackwell). Link never lie below

    https://youtu.be/adq1rlWFE4o

    I still wonder how the Malaysian people always salute and respect to Uncle Sam @ United States as their mentor and protage. Especially Pakatan Harapan leaders. See link below

    https://youtu.be/6i45JMm9hM4

    Pennsylvania catapulted its native son, Joe Biden, to victory and the White House on Saturday after a long, hard-fought and expensive campaign in which Democrats wrested the battleground state’s 20 electoral votes back from President Donald Trump after the Republican’s surprise victory in 2016.

    How come people of America especially from Pennsylvania states become a Presiden of United State becouse his states he became a gabenour of Pennsylvania State is totally 'failed states'.

    See the link never lie below

    https://youtu.be/TGyIEEyK3DA

    Do you think Malaysia is Failed Goverment compared with United State of America..!?

    BalasPadam
  6. Adun DAP buat laporan polis PN menderhaka pada Yang Dipertuan Agong.

    Mengelikan lebih sudu dari kuah, apabila ADUN Luyang- Phoong Jin Zhe membuat laporan polis terhadap Perdana Menteri, kononnya derhaka kepada Agong.

    Hanya puak pembangkang, dan pihak-pihak tertentu, cuba membangun persepsi, masalah teknikal berkaitan pengungkaian beberapa ordinan darurat yang diwujudkan semasa proklamasi darurat.

    Begitu juga bila puak puak ini jadi kan pentadbiran Joe Biden dari Amerika sebagai negara contoh dari segi hak asasi manusia. Link DAP buat laporan polis Malaysia Kerajaan Gagal dan menderhaka pada Agong

    https://youtu.be/XGPhUXyPGZg

    Mereka menuduh kerajaan Malaysia gagal berbanding Negara Contoh terbaik seperti hak asasi di Amerika Syarikat. Link dibawah Malaysia Kerajaan Gagal

    https://youtu.be/uw8MACDZ3RI

    BalasPadam
  7. KAH KAH ARI ARI RATIB PAS PAS LOBAI LOBAI
    WALAUN MAKI HAMUN PAGI POTANG SIANG MALAM BAGAI
    KIKI ESOK ADA NUMBERS ATAU SIDANG KASI SIDAI
    HAAH KASI TEPOK SUMA WAYANG POP CORN KASI TAMBAH BHAI


    DEMO DERHAKA PADA RAJA DAN AGONG
    KITA TUMPANG TEPOK TENGOK DEMO LAGI
    DOLU NAK HAPUS RAJA AGONG BENGONG
    NAIK KEMBANG PULAK TEKAK DEMO PUAK INI


    KIKIKI..

    #HAAHTEPOKKK

    BalasPadam
  8. KAH KAH ATOK JUGAK DATANG TUNJUK SOKONGAN
    WALAU TELO NYA GOYANG TIADA SAPA YG TAHU
    PARLIMEN TUTUP SESAJA TUNJUK DIRI DATANG
    NAK BANG NON JDI PM PUSAT SEMBELIHAN MENUNGGU


    KIKIKIKIKI....


    KAT LUAR TUNJUK SOKONG LAM ATI SAPA YG TAHU
    TUNJUK SOKONG TEBALKAN MUKA TATAU MALU
    ATOK TERSEPIT DIRI TATAU MANA TEMPAT MENGADU
    DRAMA ATOK LAGI DASAT ANWAR JADI PM ATOK X SETUJU


    KAH KAH KAH



    #HAAHTEPOKKPADAMMUKOATOK


    COVID 19 DATANG KE PARLIMEN YEAHH
    ATOK DATANG DATARAN MINTAK NYAWA
    DOLU KINI SELAMANYA RAKYAT TAU DAH
    LIDAH BERCABANG FITNAH JIJIK ITU ATOK NAMANYER..


    KIKIKIKI....


    ATOK DATANG DARATAN MINTAK NYAWA
    BANG NON RELEX JER TOKONG PUN SAMA
    OTAI DAN BARUA BABULU NENGOK NYER
    GAME ATOK OTAI TAK SERIK2 NK KENA


    KIKIKIKI..

    #HAAHTEPOKPADANMUKAATOK


    BILA LOBAI LANGGAR SOP WALAUN PALING TERKINJA
    NYATA SUDAH PEMBANGANG CAKAP TAK SERUPA BIKIN
    ATOK PUN SAMA NAIK UMUR SAKARAT HAMPIRI NYAWA
    CAMNER NAK MEMERINTAH BLOM BERKUASA SUDA KENCING


    KIKIKIKI


    #LAGITERUKBANGNONKENAMAINSAMAAT


    KESIAN HARTAL DOKTOR DOKTOR KONTRAK SUMA
    DAHLAH KONTRAK PEMBANGANG PULA LANGGAR SOP
    DOKTOR SKLIAN SENDRI LIHAT SINDRI FIKIR2KAN YER
    DOKTOR SUMA NAK SALAHKAN KER KERAJAAN LAGI..!?


    #HAAHDOKTORSKLIANTEPOKKK

    BalasPadam
  9. Tanpa Nama3/8/21 4:02 PTG

    WOWW.!TOKONG LAUNG DAULAT TUANKU
    TETIBA RASA TEKAK LOYA MELURU
    KEMBANG PERUT RASA SENAK NGILU
    BETUL KE NIH DAP SOKONG RAJA MELAYU.!?


    TOKONG LAUNG DAULAT TUANKU WALAUN TERKINJA MENCIPAN
    PEERGH ADA JUGAK MELAYU BARUA PERCAYA SAKAN
    BANG NON DAN TUN BERDIRI SAMA SAMA DATARAN
    WAYANG DAH START POP CORN TAMBAH KITA HIDANGKAN





    #TAKSERIKKENABODOHSAMATOKONG

    BalasPadam
  10. Tanpa Nama14/8/21 9:44 PG

    Amerika Syarikat Joe Biden jadi kerajaan paling gagal... kah kah kah...

    Macam mana rakyat Amerika Syarikat boleh pilih Joe Biden yang ada masalah mental dan masalah ingatan jadi Presiden Amerika Syarikat... kah kah kah...

    nnpk nya rakyat USA juga lagi bodoh pilih Presiden Joe Biden yang nyanyuk... kah kah kah

    link ni haah tengok sindri

    https://youtu.be/rURztqKoWo4


    This is Presiden of United State of Amerika... okey folks..!! Youu in Malaysia now decided which country is 'fail goverment'

    https://youtu.be/phAk-3CB6vI

    BalasPadam
  11. Enemy at the gate Part 8 : Institut Hal Ehwal (Batu Api ) Singapura sila berambos...

    Pendedahan Sebenar sebab Muhyiddin Letak Jawatan

    Perdana menteri yang dilantik daripada kerajaan sedia ada, sekiranya penyandangnya Muhyiddin Yassin berundur hari ini, adalah resipi kepada “Kerajaan Gagal 2.0”, kata seorang penganalisis politik batu api dari Singapura Celaka...!!

    “Ia juga kerana ketidakcekapan kerajaan dalam menangani pandemik memulihkan ekonomi", tambah nya lagi

    Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura berkata, sekiranya pentadbiran Muhyiddin tumbang, hakikatnya ia bukan semata-mata kerana Umno menarik balik sokongan terhadap beliau tapi kegagalan Mahyudin terajui negara..!!

    Ini adalah jawapan dari Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Batu Api Singapura.

    Tan Sri (Muhyiddin) merasakan apabila sudah hilang sokongan majoriti, maka beliau perlu menghormati Perlembagaan Persekutuan dan meletak jawatan. Ini jelas menunjukkan Muhyiddin seorang berprinsip dan tidak gila kuasa..!!

    Muhyiddin menawarkan kerjasama bi-partisan dengan pihak pembangkang demi mengekalkan kerajaan peka krisis Covid-19 ketika ini, membuktikan sekali lagi Ahli Parlimen Pagoh itu seorang negarawan yang berjiwa besar.

    Menyifatkan Perdana Menteri itu bukan seorang gila kuasa. Perbincangan awal antara Muhyiddin dengan beberapa wakil parti pembangkang bagi tujuan kerjasama bipartisan itu kerana "beliau tidak mahu lari daripada tanggungjawab demi kepentingan rakyat".

    "Bagaimanapun, hasil persefahaman yang dicapai bersama-sama wakil-wakil pembangkang itu kemudian Muhyiddin umumkan tawaran kerjasama rentas parti secara terbuka, tetapi akhirnya ditolak pula secara rasmi oleh parti DAP - PKR PAN dan PejWang.

    Nampak jelas pembangkang tidak peduli apa akan jadi dan nasib buruk yang menimpa pada rakyat Malaysia..!!

    Kita jangan lupa bahawa usaha Umno menjatuhkan kerajaan ini mendapat sokongan daripada DAP PKR Amanah dan PejWang” . Masih ramai terkinja kinja dengan anal'isis media batu api Singapura.

    Mahiuddin merupakan Perdana Menteri dan pemimpin berprinsip tidak lari seinci pun dari tanggungjawab dimasa krisis Covit 19.

    Malangnya ramai orang tidak nampak kualiti yang ada pada Perdana Menteri Mahyiddin ini, tapi masih ramai yang mencedok analisis bodoh sambil membatu apikan kaum di negara ini dari negara jiran Singapura.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...