Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Julai 17, 2021

PUSAT PENYEBAR VIRUS?



PUSAT PENJANGKITAN VIRUS - inilah penyebab angka kes di KL dan Selangor naik mendadak. Kenapa tak ada peningkatan mendadak macam ni di negeri lain? Sebab PPV mereka lebih kecil, dan ada juga yang pandu lalu. Tetapi di Lembah Klang, PPV mega dapat boleh muat sampai 20,000 orang sehari, dan ini belum termasuk pekerja dan peneman orang tua dan OKU. Kuman dari 20,000+ orang akan berperap di dalam udara stadium sepanjang hari. Daripada 20,000 manusia ini, berapa ramaikah yang positif tapi tak ada gejala? Dalam seminggu, terdapat kuman 140,000 orang manusia berlegar di sana. Dalam satu bulan, 600,000. Itu baru satu tempat. Apakah kemungkinan ada SATU saja orang yang positif di kalangan mereka?

Tiap2 hari Hisham berleter suruh kita ikut SOP, tapi KKM sendiri tak payah ikut! Kita tak boleh berkumpul, nak makan dalam kereta pun tak boleh, naik basikal seorang diri pun tak boleh, shopping kat pasar malam yg open-air tak boleh, orang mati pun tak boleh tengok walaupun jenazah tidak lagi menghembuskan virus (jkejam!!!), pastu KKM sendiri buat perhimpunan mega di mana 20,000 orang dibiarkan menghirup udara yg sama di ruang tertutup, dan duduk berjam-jam menunggu giliran.

Dan di dalam lautan manusia 20,000 orang ini, kebanyakan adalah orang tua dan orang sakit, sebab mereka disuruh pergi dulu. Kamu ambik orang yg sistem imun dia sudah lemah dan suruh mereka berhimpun dengan 20,000 orang, ramai daripada mereka yg kena Delta. Pastu bila mereka sakit, kamu kata mereka sendiri tak ikut SOP. Pastu kamu tutup kedai dan pasar malam sampai orang bunuh diri dan kanak-kanak terbantut, sementara kamu sendiri mewujudkan "kluster sporadik" pada perhimpunan 20,000 orang. Siapa yang tidak ikut SOP ni har?????

So yg lawak ialah kamu pergi cucuk sebab takut kena Kobid, pastu kamu pergi berhimpun dengan 20,000 orang dan kena Kobid. 🤣

Salah siapa ini?? Siapa yang belanjakan RM333 juta duit kita untuk sewa dewan? Kenapa tak boleh sewa dewan yang lebih kecil atau guna pusat komuniti, bangunan kerajaan, sekolah atau KK? Kenapa tak boleh bagi doktor klinik cucuk? Ada banyak klinik di merata tempat. No... sendiri nak bolot semua!!! Kenapa tak boleh sewa kedai yg sudah lingkup, restoran yang tidak digunakan, dewan badminton? Pemilik pasti lega dapat duit sewa sikit. Kenapa tak boleh gunakan sekolah? Semua daerah ada sekolah dan semua sekolah ada jalan yg yg masuk-keluar. Boleh saja buat pandu-lalu, risiko jangkitan adalah kosong!

Tapi orang KL dipaksa lintas daerah untuk mendapatkan vaksin, ada yang terpaksa pergi sejauh 50km. Apa, ingat semua orang kaya kah??? Apa guna buat PKP kalau kamu bagi puluhan ribu orang lintas daerah setiap hari untuk menyebarkan kuman ke seluruh negeri? Bukankah ini lebih teruk daripada balik kampung?? Kenapa orang tak dapat dicucuk di daerah mereka sendiri? Setiap daerah ada klinik kesihatan, sekolah dan dewan komuniti. Pasang khemah di parking lot, cucuk secara drive-through, senang.

Kenapa kena sewa stadium besar2 dan convention centre yg mewah2? Apakah sebab ia adalah lebih mahal untuk menyewa stadium dan pusat konvensyen, sedangkan bangunan kerajaan free je? Kalau semua free, macam mana nak makannnn???? No project, no makan. Megaproject = mega makan.

Kenapa tak ada peningkatan mendadak di negeri lain? Sebab negeri lain tak ada stadium atau pusat konvensyen besar2 untuk disewa sebagai PUSAT PENJANGKITAN VIRUS !!!!

Jom lihat kapasiti beberapa PPV di KL dan Selangor. Ini adalah bilangan orang yang dicucuk setiap hari:

Putrajaya International Convention Centre - 20,000 orang
KLCC - 15,000 orang
Bukit Jalil Stadium - 10,000 orang
Move N Pick Hotel, Sepang - 9,000 orang
Malaysia International Trade and Exhibition Centre (MITEC) - 8,000 orang
KPJ Klang Specialist Hospital - 6,000 orang
Sunway Convention Centre - 5,000 orang
Mines Convention Centre - 5,000 orang

Sepanjang hari, aircond meniup virus berpusing2 di dalam udara yg sama. Walaupun orang sebelum kamu dah balik, kamu masih boleh menyedut kuman mereka. Pada hujung hari, aircond ditutup. Esok start balik dan sambung pusingkan kuman yang ditinggalkan semalam. Itu belum kira virus yang tersangkut di dalam filter aircond dan ditiup keluar keesokan harinya. Berapa hari kuman boleh hidup di dalam udara dan permukaan benda? Lupa dah, tapi yg ingat ialah paling kurang 3-4 hari.

Jadi siapa yang buat angka naik mencanak macam ni di Lembah Klang? Angka kes sudah naik 2 minggu sebelum Ramadan lagi. Siapa yang belanja RM333 juta duit rakyat untuk sewa stadium dan menghasilkan 84% kes sporadik?? Saya cabar Hisham dedahkan berapa peratus pesakit sudah pun divaksin!!!

Walaubagaimanapun, angka yg naik mencanak tidak akan terhad kepada KL sahaja. Minggu depan, kenaikan serupa akan berlaku di semua negeri. Satu minggu yang lalu, Khairy dan rakan-rakan songlapnya telah mendirikan "PPV Industri" - rakyat akan dihimpun di satu stadium berdasarkan sektor pekerjaan mereka. Apakah kebodohan ini??? Satu PPV untuk pekerja kilang, satu untuk sektor pembinaan dan satu untuk sektor pengangkutan. Ini akan menghimpun sekali pekerja dari kilang yang berlainan di seluruh negeri, pekerja pembinaan dari construction site yang berbeza, dan pemandu bas, teksi, tren dan lori dari seluruh negeri di satu pusat vaksinasi. Mereka akan rentas daerah. Pusat PPV ini akan mencucuk 300,000 orang di 12 buah negeri (kecuali Perlis dan Labuan). Mangsa-mangsa ini kemudian akan balik ke hostel, keluarga dan komuniti mereka masing2. Rasanya apa akan terjadi eh… Lepas tu pemandu lori boleh merentas negeri dan jangkit ke seluruh Malaysia.

(https://www.utusan.com.my/terkini/2021/06/program-vaksin-sektor-industri-kilang-dua-minggu-lagi/)

Kes meningkat 25% di dalam satu minggu yang lepas. Sudah lebih dari seminggu sejak Pusat Jangkitan Virus Industri ini mula beroperasi. Tunggu dah lihat… dalam 2 hari lagi, kita akan melihat angka kes 5 digit. (Kecuali kalau mereka tipu dan kurangkan bilangan ujian.) Kita akan jadi seperti India. Selangor sudah pun jadi India, dalam 2 minggu lagi, seluruh Malaysia akan jadi seperti India. Pastu Hisham akan kata, "Kluster baru dikesan di kilang dan tapak pembinaan, ini kerana korang tak ikut SOP."

Hoi!!!! Siapa yang tak ikut SOP di sini har???????
Siapa yang buat perhimpunan besar-besaran?
Siapa yang suruh orang lintas daerah dan bawa kuman masuk ke daerah kamu?
Siapa yang belanja RM333 juta duit kamu untuk sewa stadium dan convention centre mega-mega apabila sekolah, klinik kesihatan dan pusat komuniti free je?
Siapa yang himpunkan orang dari lain2 kilang dan tapak pembinaan dari lain2 daerah di seluruh negeri dan biarkan mereka bercampur? Apa guna PKP macam ni???

Khairy, Adham, Hisham dan Sabri harus letak jawatan sebab telah melanggar SOP sendiri secar serius. Mereka bukan sahaja gagal membendung wabak ini, mereka lah yang MENCIPTA wabak ini!!!
#copy

Original post:
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1472008143150214&id=100010231272002

7 ulasan:

  1. Kerajaan digesa kaji balik umur persaraan wajib pekerja akibat Pendemik Covid 19.

    Kesan Pendemik Covid 19 kesemua sektor ekonomi terjejas teruk. Pengangguran bertambah, peluang kerja terjejas terutama golongan muda, ekonomi menguncup dan pendapatan negara terjejas teruk.

    Ini lah masa kerajaan mengkaji semula tempoh persaraan wajib dari 60 tahun ke 55 tahun. Memberi peluang pada tenaga muda yg lebih inovatif untuk mengisi jawatan terutama sektor awam.

    Tahap kesihatan rakyat semakin merudum dan rakyat terdedah dengan tekanan dan stres menjadi faktor utama golongan muda pun maut akibat serangan jantung apa lagi golongan sudah berumur.

    Pengamal perubatan am, Dr Zubaidi Ahmad berkata, serangan sakit jantung bukan hanya dipengaruhi oleh faktor kesihatan seperti tekanan darah tinggi, diabetes dan obesiti, bahkan stres telah dibuktikan berdasarkan penemuan baharu oleh pakar perubatan.

    Dalam masa yang sama golongan muda adalah golongan celik IT. Golongan muda terdedah pada ilmu teknologi maklumat dan gabungan ketiga-tiga komponen komputer, komunikasi dan tahu-guna celik IT.

    Golongan muda ini boleh meneroka idea idea baru, kreatif, berbakat dan mencipta banyak ruang ilmu baru dalam dunia IT kepada manusia dan organisasi untuk lebih produktif, berkesan dan umumnya berjaya.

    Oleh itu, logiknya, ketiga-tiga komponen dan tenaga muda ini tidak boleh dipisahkan apabila berbicara tentang teknologi maklumat pada golongan muda celik IT ini.

    Bagi golongan vateran dan sudah berusia sekitar 50 hingga 55 golongan dibiarkan bertugas dengan keadaan tidak sihat, tahap kesihatan menurun dan bertambah teruk kerana mereka tidak selesa dan ini akan menjejaskan produktiviti perkhidmatan awam.

    Kita tengok ada keluarga terpaksa hantar kakitangan awam yang sudah berusia ini dari jauh, ada yang naik kerusi roda datang pejabat, muka dalam keadaan tertekan dan stress.

    Ini lah masa golongan muda celik IT ini mengisi kekosongan dalam era ledakan teknologi maklumat masa kini. Mereka kreatif dan boleh menganalisis data menjadi maklumat berguna dan bermakna, serta untuk menghasilkan maklumat dalam pelbagai bentuk seperti teks, grafik, suara, animasi dan maya. Situasi 'work from home' banyak kelebihan pada golongan muda dalam era global IT.

    Era Teknologi Maklumat dan komunikasi digital ini membolehkan individu atau kelompok individu bertukar data dan maklumat dalam ruang waktu dan tempat yang tidak terbatas, dengan cepat.

    Dari data KKM Seramai 45,684 orang daripada 32.4 juta rakyat negara ini menderita penyakit jantung koronari sehingga kini rakyat negara ini turut mencatat menghidap penyakit kardiovaskular pada usia yang jauh lebih muda.

    Bayangkan bagi golongan yang sudah berusia lebih 55 ke atas masih melakukan beban kerja dipejabat dalam keadan kesihatan yamg tidak memuaskan.

    Lebih membimbangkan, bilangan kematian akibat penyakit berkenaan meningkat hampir 100 peratus iaitu 18,267 kes direkodkan tahun lalu berbanding 9,371 pada 2010.

    Perlu diketahui bahawa penyakit tidak berjangkit seperti diabetes, darah tinggi, obesiti, hiperkolesterolemia tanpa kawalan dan gaya hidup yang tidak sihat adalah penyumbang utama peningkatan penyakit kardiovaskular.

    Teknologi maklumat ialah satu alat utama dalam era meklumat yang digunakan untuk mencapai, menyimpan dan menyebarkan maklumat dalam era IT yang berbentuk digital boleh dikatakan sebagai sesuatu yang memberi kesan kepada cara seseorang berfikir. Ia terkandung di dalam mesej yang boleh disimpan, dicapai dan dimanipulasikan.

    Oleh itu adalah lebih baik umur persaraan di kaji balik sehingga 55 tahun oleh kerajaan semasa pembentangan bajet tahun 2021 nanti. Pada golongan umur 50 ke atas masa untuk buat pengorbanan.

    BalasPadam
  2. Doktor Kontrak beri notis 24 jam berhenti kerja. Sudah tiba masa kerajaan kaji umur persaraan wajib dari 60 0tahun kepada 55 tahun.

    Kumpulan Hartal Doktor Kontrak berkata, doktor memberi notis 24 jam kerana kepenatan dan kecewa dengan kekurangan peluang kerjaya.

    Kerajaan digesa kaji balik umur persaraan wajib pekerja akibat Pendemik Covid 19.

    Ini lah masa kerajaan mengkaji semula tempoh persaraan wajib dari 60 tahun ke 55 tahun. Memberi peluang pada tenaga muda yg lebih inovatif untuk mengisi jawatan terutama sektor awam.

    Dalam satu kempen media sosial, Hartal Doktor Kontrak menggesa doktor kontrak bermogok pada 26 Julai ini, jika kerajaan gagal menyelesaikan masalah kerja dan penempatan tetap mereka.

    Wakil daripada Hartal Doktor Kontrak sebelum ini memberitahu tidak banyak insentif untuk doktor kontrak kekal di perkhidmatan awam dan kekurangan peluang untuk doktor junior mengembang kan kerjaya mereka, sama ada melalui ijazah sarjana atau mengambil pengkhususan.

    Tahap kesihatan rakyat semakin merudum dan rakyat terdedah dengan tekanan dan stres menjadi faktor utama golongan muda pun maut akibat serangan jantung apa lagi golongan sudah berumur.

    Kesan Pendemik Covid 19 kesemua sektor ekonomi terjejas teruk. Pengangguran bertambah, peluang kerja terjejas terutama golongan muda, ekonomi menguncup dan pendapatan negara terjejas teruk.

    Kerajaan digesa kaji balik umur persaraan wajib dari 60 tahun kepada 55 tahun pekerja akibat Pendemik Covid 19.

    BalasPadam
  3. Anwar menyifatkan bahawa ibadah haji melatih umat untuk bersikap cekal dan sederhana, di samping meraikan kesamarataan dan kepelbagaian.

    "Berangkatnya umat ke tanah suci berpakaian serba putih menandakan kesediaan mencorak peribadi baru yang tidak tunduk pada keangkuhan dan kemewahan yang melampau.

    Selalunya Bang Non kalau gi sesuatu tempat Bang Non belanja gambar gambar malah Bang Non belanja kamera CCTV lagi pada rakyat jelata.

    Tapi masa Bang Non gi buat haji dolu satu gambar Bang Non tak belanja pun. Pada Otai Reformasi tak kan Bang Non tak belanja gambar Bang Non gi tawaf ke, melontar ke atau masuk dlm kaabah ker....


    nape yerr


    kikikiki..

    BalasPadam
  4. Tingkatkan hubungan dengan tetangga kita Indonesia hubungan tentera dan ekonomi. Tinggal dan lupakan Singapura.

    Laut China Selatan (LCS) semakin panas dan tegang. Dengan kedegilan dan perangai China yang tetap bertegas nak laksanakan 9 Dash Line di Laut China Selatan (LCS).. maka US, UK dan Australia dah menempatkan ketumbukan tentera laut mereka disana.

    Beberapa buah kapal pengangkut kapalterbang (Aircraft Carrier) bersaiz besar telah ditempatkan disana secara kekal. Dan ini juga memperlihatkan kesungguhan pihak US, UK dan Australia untuk mempastikan laluan perdagangan di Laut China Selatan (LCS) bebas dilalui oleh semua kapal dagang antarabangsa.

    Harapnya tidak berlaku apa-apa yang tak baik lah di Laut China Selatan (LCS) ni... tambah pulak bila UK telah umumkan penempatan Littoral Response Group di Laut China Selatan (LCS) dengan kerjasama Jepun.

    Pangkalan tentera Amerika sudah ada di Singapura. Maka hubungan Malaysia dan Indonesua mesti ditingkatkan dalam aspek pertahanan ekonomi budaya kedua dua negara serumpun.


    #bawaotakbukanpisau

    BalasPadam
  5. KERJA AMAL VS KERJA SI BATU API

    Kerja amal EBIT LEW sepatutnya disokong, bukan di bubuh racun

    Jangan layan sangat budak budak baru nak up..!!

    Sebarang kata berkaitan isu yang muncul kebelakangan ini melibatkan pendakwah budiman, Ustaz Ebit Lew.

    Bagi saya, sama ada apa yang dibangkitkan oleh Caprice atau Nadir Al Nuri tentang misi bantuan Ebit Lew ke Gaza, ia tidak lebih “gelagat budak-budak baru nak up” cuba menumpang publisiti daripada populariti pendakwah tersebut.

    Isu-isu yang mereka bangkitkan terlalu remeh berbanding pengorbanan masa, tenaga dan wang ringgit yang sanggup Ebit Lew lakukan selama ini.

    BATU API SUDAH MARI

    Batu api sudah mari. Bukan mudah nak masuk Gaza, saya pun tak lepas – Mahathir

    Bukan mudah nak masuk Gaza, saya pun tak lepas. Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui bahawa tidak mudah bagi rakyat Malaysia untuk memasuki Gaza, Palestin dalam pelbagai misi bantuan terutama dari kalangan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO).

    Menurutnya, ini termasuklah dirinya yang masih belum berkesempatan untuk menjejakkan kaki ke Gaza atas pelbagai sebab terutamanya berkaitan soal keselamatan meskipun ketika tempoh beliau memegang jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia sebanyak dua kali. Di sebalik misi bantuan ostat mesti ada sang batu api. Awas sang fitnah jijik sedang membatu api.

    BalasPadam
  6. Berapa banyak nak kumpul tak kisah lah Tuan Syed - Di mahkamah nanti hanya peguam bela sahaja yang berkumpul mungkin peguam handal Tun pun berkumpul sekali. Bring it on. Dengan 9,836 menyumbang pada tabung rayuan Syed Saddiq untuk membayar wang jaminan dan kos guaman, namun jumlahnya bukan sahaja mencukupi, tetapi berjaya dikutip kurang 24 jam.

    Jumlah penyumbang, jika dibandingkan jumlah yang mengundi beliau pada PRU-14 – mewakili 44% daripada 22,341 pengundi.

    Penulis percaya, penyumbang tersebut tidak semestinya mereka yang mengundi beliau, akan tetapi mungkin menyebar di seluruh negara.

    Amaun RM715,500 jika dibahagi dengan jumlah penyumbang, purata lebih sedikit dari RM72.

    Kau bernasib baik Tuan Syed tiada trial by media ngatakan kau penyamun pencuri dan perompak walaupun mahkamah masih berjalan. Bukan macam bossku belum bicara di fitnah pencuri penyamun. Nama Jho Low di jaja serata dunia. Akhirnya Jho Low lesap bebas Melayu sesama Melayu berantakan. Jho Low tepuk tangan bersama bangsa Jho Low lihat kebodohan ultra Melayu di bangang bangangkan oleh mereka.

    Di mahkamah medan Syed sekurang kurang nya elok buat sumpah laknat macam bossku... akibat sumpah laknat tuan yang memfutnah jijik tertebuk muka nya sendiri dan PRK lagi banyak undi berkumpul menjatuhkan Tun dan PH.


    q serra serra bring it on

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive