Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, April 30, 2010

Kurangkan Beban Wanita Bekerja

Oleh Fazli Othman


KUALA LUMPUR 29 Apr - Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar menyeru kerajaan dan para majikan mengkaji semula dasar serta peraturan sedia ada agar mengambil kira dan melindungi kesejahteraan dan kebajikan wanita bekerja di Malaysia sempena sambutan Hari Pekerja Sabtu ini.
Nurul Izzah juga meminta Ahli Parlimen tidak kira dari pihak kerajaan mahu pun pembangkang agar bekerjasama untuk memperjuangkan nasib wanita yang bekerja.
"Sebagai jurubicara nasib rakyat di Parlimen, kita harus dengan lantang menyuarakan isu-isu wanita yang bekerja agar dasar dan undang-undang yang melindungi hak dan kepentingan mereka dapat digubal dan dilaksanakan kelak.
"Dari segi penjagaan kanak-kanak, Institut Permata Negara seharusnya mengambil langkah proaktif menangani isu Pusat Asuhan Kanak-kanak (PAKK) di tempat kerja memandangkan wang yang sebegitu banyak telah dilaburkan untuk meningkatkan kualiti pengasuhan kanak-kanak.
"Kementerian Sumber Manusia juga seharusnya membentuk dasar untuk mengiktiraf sumbangan wanita dalam sektor bukan formal seperti industri desa, pertanian atau pekerjaan separuh mahir lain yang dilakukan di rumah. Ini adalah kerana dalam era globalisasi ini, wanita lebih terdedah kepada risiko dieksploitasi dan dinafikan hak serta kebajikan mereka.
"Isu-isu yang dibangkitkan ini membuktikan bagaimana wanita, tidak kiralah bujang, sudah berkahwin atau berkeluarga terhalang dari menyumbang tenaga dan kemahiran kepada sektor ekonomi negara akibat dari kelemahan majikan dan kerajaan dalam memastikan hak dan kebajikan wanita untuk bekerja terjamin dan tidak didiskiminasikan," ujar Nurul Izzah dalam satu kenyataan media.
Menurut Nurul Izzah, jika keperluan paling utama untuk wanita yang berkeluarga seperti PAKK ini tidak disediakan, tidak hairanlah sekiranya wanita masih gusar dan tidak yakin untuk berkerjaya.
"Selain isu PAKK yang tidak cukup, kemudahan lain seperti cuti bersalin yang cukup dan wajar, pendapatan dan insentif yang tidak sama rata di antara lelaki dan perempuan dan gangguan seksual merupakan masalah-masalah lain yang turut menjejaskan peluang dan penglibatan wanita untuk bekerja,
"Apa yang menyedihkan adalah apabila negara dilanda krisis ekonomi, pekerja wanita juga merupakan golongan pertama yang terdedah kepada risiko dibuang kerja atas dasar mengandung atau komitmen kepada keluarga," tambah Nurul Izzah lagi.
Timbalan Menteri Sumber Manusia pada Mac lalu berkata antara faktor yang menyebabkan wanita tidak bekerja adalah kerana perlu menumpukan perhatian kepada penjagaan anak dan pengurusan keluarga apatah lagi bila mana tempat bekerja mereka tidak menyediakan PAKK dan 93 pusat dibina di tempat kerja swasta sejak 1992, hanya 16 yang masih beroperasi.

suara-keadilan



Share

1 ulasan:

  1. Zaman sekarang mana isteri tak kerja.semua kerja..kenapa? kos sara hidup tinggi.kerajaan boleh ja buat semua ni tapi kalau pendapatan tak naik, tak settle jugak problem ni.bagi aku wanita perlu cari satu kerja yang membolehkan dia duduk di rumah dan jaga anak.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive