Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Oktober 26, 2009

Kubur Teoh Beng Hock akan digali semula?



Keluarga mendiang Teoh Beng Hock mahu bedah siasat dijalankan buat kali kedua bagi merungkai misteri kematian mangsa.

Peguam Gobind Singh Deo berkata pihak keluarga mahu patologis terkenal Dr Pornthip Rojanasunand dari Kementerian Undang-Undang Thailand menguruskan bedah siasat itu.

Langkah ini perlu bagi melihat apakah ada unsur pembunuhan disebalik kematian mangsa. Gobind menambah pihaknya akan memfailkan permohonan untuk bedah siasat kehadapan Koroner Azmil Muntapha Abas selewat-lewatnya Selasa depan.

“Kita tak mahu tunding jadi pada mana-mana pihak. Kita hanya mahu keadilan kepada mendiang. Keluarga mangsa bersetuju untuk menggali kubur mendiang dan kita akan hantar permohonan pada Mahkamah Majistret Shah Alam esok,” katanya.

Mangsa ditemui mati pada 16 Julai lalu di bumbung tingkat 5 Plaza Masalam dipercayai terjatuh dari tingkat 14 ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Selangor.

Mangsa yang merupakan pembantu kepada Exco Negeri Ean Yong Hian Wah dipanggil sebagai saksi dalam satu operasi besar-besaran SPRM terhadap kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor.

Teoh Beng Hock ditemui mati selepas disoal-siasat 10 jam tanpa henti oleh pegawai penyiasat SPRM.

Dr Pornthip dilantik kerajaan Selangor bagi membantu inkues menyiasat punca kematian mangsa. Beliau mencetuskan kegemparan di inkues Rabu lalu selepas penemuannya mendapati ada 80 peratus kemungkinan mangsa telah dibunuh.

Penemuan Dr Pornthip bercanggah dengan laporan bedah siasat patologis tempatan dan polis yang mengumumkan bahawa mangsa telah membunuh diri.

Dalam siasatannya mendapati ada kemungkinan mangsa dicekik terlebih dahulu, dan duburnya ditusuk sesuatu, sebelum terjatuh dari ibu pejabat SPRM.

Penemuan ini dibuat berdasarkan kepada laporan bedah siasat awal dan dokumentasi sekitar kematian mangsa.

Peguam Gobind Singh Deo berkata Koroner Azmil Muntapha Abas mempunyai kuasa untuk membenarkan kubur mendiang digali semula mengikut Seksyen 335 Kanun Acara Jenayah.

Keluarga mangsa yang meragui teori bunuh diri seperti yang ditawarkan pihak polis mahu Dr. Pornthip diberi kepercayaan untuk mengetuai bedah siasat kedua ini.

Gobind bagaimanapun menambah pihak keluarga mahu pasukan patologis pertama menyertai bedah siasat ini.

“Dr Pornthip akan buat pembedahan itu, dan dia berharap pasukan pertama datang dan lihat bagaimana doktor ini buat bedah siasat dan bincang kalau-kalau ada yang terlepas pandang dalam bedah siasat pertama," kata peguam itu.

Dalam akuan Dr Pornthip di inkues tempoh hari, beliau menyatakan kesediaan untuk menjalankan autopsi keatas tubuh mangsa namun Koroner Azmil berkata ia mungkin sudah terlewat.

Sementara itu, adik mendiang Teoh Lee Lan mewakili keluarga mendiang bersetuju supaya permohonan untuk kubur mendiang mangsa digali dan bedah siasat baru dijalankan.

"Keluarga bersetuju untuk bedah siasat kedua, untuk mencari keadilan buat abang saya. Kami berharap kes ini akan berjalan lancar," katanya.

"Kami terkejut melihat gambar kesan cekik pada leher Beng Hock," tambah Lee Lan.

tvs


Beri sekali dapat banyak kali...
MAHUKAN PENDAPATAN RM2000-RM3000 SEMINGGU?
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive