Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Disember 29, 2010

Skuad Harimau Malaya Diganggu Ketika Latihan

Rajagobal kena hina

SKUAD kebangsaan terus tidak tenang apabila diganggu penyokong fanatik Indonesia ketika sesi latihan terakhir berhampiran hotel penginapan, semalam.

Kira-kira 20 penyokong Indonesia dilihat menjerit ke arah pemain kebangsaan yang menjalani latihan ringan selama satu jam.

Malah mereka membentangkan kain rentang seperti 'Laser No...Football Yes' (Laser Tidak...Bola Sepak Ya) dan 'Raja Gombal pasti hancur'. Gombal membawa maksud kain yang digunakan untuk mengelap kekotoran.

Gangguan itu menyebabkan Rajagobal tidak dapat mencuba keupayaan pemain dan membuat latihan taktikal bagi berdepan Indonesia, malam ini.

Terdahulu skuad kebangsaan terpaksa mengubah lokasi latihan yang disediakan pihak penganjur iaitu padang ABC Senayan yang berhampiran dengan stadium kerana bimbang terhadap keselamatan pemain berikutan kehadiran kira-kira 40,000 penyokong Indonesia yang sedang berasak-asak mendapatkan tiket asli sejak awal pagi.


Mereka kemudiannya dicadangkan untuk menjalani latihan di Stadium Lebak Bulus yang terletak di Jakarta Selatan dan mengambil masa kira-kira dua jam perjalanan kerana kesesakan lalu lintas walaupun hanya terletak kira-kira 15 kilometer dari hotel penginapan pasukan.

Namun usaha itu juga gagal apabila skuad kebangsaan tersangkut dalam kesesakan lalu lintas, sekali gus memaksa Rajagobal mengatur latihan ringan berhampiran hotel penginapan yang turut dikawal tiga pengawal keselamatan.

Latihan rasmi kedua-dua pasukan itu tidak dapat dilakukan di Gelora Bung Karno kerana stadium itu masih dalam proses membaik pulih padang. -hm


Rajagobal Minta Media Indonesia Hentikan Provokasi Melampau

JAKARTA, 28 Dis (Bernama) -- Media Indonesia diminta menghentikan provokasi melampau dalam laporan mereka yang boleh menjejaskan keharmonian dan semangat kesukanan antara Malaysia dan Indonesia dalam keghairahan pertandingan Piala AFF Suzuki 2010.

Jurulatih bola sepak Malaysia K Rajagobal yang membuat gesaan itu berkata tidak ada pihak yang mendapat keuntungan daripada provokasi berkenaan.

Bercakap pada sidang akhbar di sini Selasa, Rajagobal berkata pertemuan Malaysia dan Indonesia di gelanggang bola sepak selama ini sering diberi perhatian yang signifikan dalam erti hubungan akrab kedua-dua negara.

Beliau turut meminta semua pihak menerima hakikat bahawa menang dan kalah adalah lumrah dalam pertandingan sukan.

Merujuk kepada kekalahan 1-5 Malaysia kepada Indonesia pada peringkat kumpulan, Rajagobal berkata beliau menerima kekalahan itu dengan tenang dan sabar sekalipun dikritik pedas oleh media Indonesia.

"Pasukan Malaysia pernah tewas 5-1 kepada pasukan Indonesia dan kami menerimanya dengan cukup tenang biarpun kami dikritik teruk oleh media di sini (Indonesia).

"Apabila Indonesia tewas 3-0 baru-baru ini, kenapa pula ia menjadi isu kepada anda (media) di sini? Saya mahu anda menjawab soalan saya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditanya wartawan Indonesia mengenai isu pancaran laser yang kononnya menjadi punca kekalahan 'Garuda' pada perlawanan akhir pertama di Stadium Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur Ahad lalu.

Rajagobal berkata beliau sentiasa mengamalkan profesionalisme yang tinggi dalam membimbing anak buahnya dan berharap penyokong serta media Indonesia mengamalkan prinsip yang sama.

Beliau juga mengulangi keyakinan bahawa pasukan Malaysia mempunyai peluang untuk menang pada perlawanan akhir kedua malam esok.

"Seperti jurulatih Indonesia yang yakin dengan kemampuan anak-anak buahnya, saya juga optimis dengan kemampuan pemain-pemain bimbingan saya. Sehingga ke hari ini mereka mempamerkan skill permainan yang cukup baik.

"Saya juga berkali-kali mengingatkan pemain-pemain saya agar sentiasa fokus pada permainan dan jangan diganggu oleh faktor-faktor luaran yang negatif khususnya menjelang hari perlawanan nanti," katanya.

Rajagobal bagaimanapun tidak menafikan kemampuan pasukan Indonesia yang dianggapnya cukup cemerlang ketika beraksi di Stadium Nasional Bukit Jalil. -- BERNAMA

greenboc


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

1 ulasan:

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive