Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Oktober 09, 2012

Isu perbicaraan helah untuk tutup penglibatan Najib dalam Scorpene


KUALA LUMPUR 9 Oktober: Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK), Shamsul Iskandar Md Akin percaya, dakwaan mengatakan tiada perbicaraan di Perancis bertujuan untuk menutup penglibatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam skandal rasuah pembelian kapal selam Scorpene.

“Kalau betul dakwaan pendakwa Perancis itu, kenapa Datuk Seri Najib Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor melantik peguam Umno, Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah untuk tugasan sulit di luar negara daripada 2 hingga 25 April lalu didakwa melibatkan skandal Scorpene.

“Atas kapasiti apa beliau ke sana, sedangkan kerajaan ada kumpulan peguam sendiri. Ini yang menambahkan kemusykilan,” katanya ketika dihubungi.
Pendakwa Perancis, Yves Charpenel mendakwa tiada perbicaraan kes Scorpene di Perancis seperti dihebohkan media, tetapi memberitahu semua siasatan dibuat sepenuhnya secara rahsia.

Shamsul menyifatkan kenyataan itu mengelirukan, malah gagal meyakinkan rakyat bahawa Najib tidak terlibat dalam skandal itu.

“Kes yang dikendalikan peguam Suaram di Perancis menuntut penjelasan berhubung penglibatan Najib, kalau beliau tidak terlibat kenapa William Bourdon dihantar pulang, sedangkan kedatangan beliau hanya untuk memberi taklimat.

“Kenapa Najib takut sangat? Najib patut beri peluang kepada Bourdan sekurang-kurangnya untuk buktikan beliau tidak terlibat,” ujar Pengerusi KEADILAN Melaka itu.
April lalu, Ahli Parlimen Machang, Datuk Saifuddin Nasution Ismail mendedahkan di Parlimen, surat yang didakwa ditulis oleh Shafee yang mendakwa bahawa dia telah dihantar oleh Najib dan Rosmah untuk “tugasan undang-undang yang sensitif” di luar negara dan “mesti dilengkapkan sebelum pilihan raya umum”.

Menurut Saifuddin, surat itu juga menyatakan bahawa “tugasan” tersebut memerlukan Shafee pergi ke beberapa bandar raya di luar negara termasuk New York, London, Dubai, Paris dan Basel.

Membidas laporan itu sekeras-kerasnya, Suara Rakyat Malaysia (Suaram) berkata, kenyataan itu bercanggah sedangkan siasatan kes sedang berjalan di mahkamah Perancis.
“Untuk pengetahuan, pendakwa semasa dalam pertuduhan kes tidak membuat apa-apa kenyataan seperti yang dicadangkan oleh Charpenel.

“Dua Hakim, Roger Le Loire dan Serge Tournaire meneruskan siasatan mereka mengenai siasatan Scorpene,” kata Suaram dalam kenyataan.

KD

KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK
Masalah Tak Mampu Nak Tahan Lama? Selesai Serta Merta Dengan Hanya Libido Gel

1 ulasan:

  1. Tanpa Nama7/8/14 4:53 PTG

    Excellent way of telling, and pleasant piece of writing to obtain data concerning my presentation focus,
    which i am going to predsent in academy.

    Take a lookk at my blog: biatch

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive