Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Jun 23, 2015

18 ORANG KENA TANGKAP TAK POSA


KUALA LUMPUR: Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) telah menangkap 18 individu kerana tidak berpuasa dan makan di khalayak ramai.

Ketua Penguatkuasa Penolong Pengarah Siasatan Bahagian Penguatkuasaan JAWI, Anuar Hakim Mohd Salleh berkata kesemua mereka ditahan di beberapa restoran sekitar ibu negara dalam satu operasi khas yang dilakukan sejak Ramadan bermula minggu lepas.

Jelasnya, operasi itu dilakukan apabila menerima aduan orang awam yang kurang senang dengan tindakan segelintir umat Islam yang makan di tempat awam tanpa rasa segan.

Dua restoran diserbu di Wangsa Maju dan Jalan Tun Razak disertai 10 pegawai penguatkuasa JAWI bermula 11 pagi hingga jam 1 tengah hari. Ketika serbuan, 7 lelaki islam sedang makan dan merokok secara terbuka.

"JAWI mengadakan operasi salah laku bulan ramadhan pada hari ini, dan kita telah pergi pada dua premis yang pertama di Wangsa Maju kita mendapati salah seorang pekerja di restoran tersebut sedang menghisap rokok iaitu menghisap rokok secara terbuka di khalayak ramai.

"Manakala di lokasi ke dua di mana di sini kita telah mendapati ramai orang awam sedang makan secara terbuka dan ada juga yang sedang merokok di sini kita telah mengeluarkan enam perintah hadir dan dilokasi pertama iaitu satu surat perintah hadir," katanya kepada pemberita selepas operasi tersebut.

Mereka ditangkap dan disiasat mengikut seksyen 15a dan b Kesalahan Jenayah Syariah, Wilayah Persekutuan, 1997.

Peniaga yang menjual makanan kepada orang Islam ketika bulan dan orang Islam yang makan dikhalayak ramai boleh dikenakan denda tidak lebih dari RM1,000 ataupun penjara tidak lebih daripada enam bulan.


Read more at: http://www.astroawani.com/berita-malaysia/18-individu-ditangkap-tidak-berpuasa-63329?cp


10 ulasan:

  1. Perbuatan ta puasa saja yg di tangkap dan salah di sisi undang-undang?

    Banyak lagi yg salah di segi Islam di lakukan knp cuma tangkap yg ta berpuasa saja?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak dapat buat semua... dapat laksanakan sikit pon alhamdulila... dari tak dapat laksana langsung...semoga berkat ramadan, Allah beri mempermudahkan untuk laksana hukum Islam total...Amin

      Padam
    2. Tanpa Nama24/6/15 8:05 PG

      Adusss....tau baca tajuk tak. kenapa lembab sangat. Tajuk pun tangkap orang puasa dalam bulan ramadan. Fikir dulu sebelum komen der

      Padam
    3. Tanpa Nama24/6/15 8:07 PG

      Adusss....tau baca tajuk tak. kenapa lembab sangat. Tajuk pun tangkap orang tak puasa dalam bulan ramadan. Fikir dulu sebelum komen der....!

      Padam
  2. Mereka hanya tak puasa tapi TAK JUAL Agama Islam macam yg dijaja oleh Haji tur....

    BalasPadam
    Balasan
    1. jambu batu8/7/15 2:18 PTG

      Komen Delima makin menyerlah tahap keIslamannya. Mudah2an mendapat petunjuk menjadi insan bertaqwa.
      "HANYA tak puasa" ringan benar bunyinya terhadap rukun Islam.

      Padam
  3. Tak berpuasa ditangkap. Yang curi duit rakyat RM42b tidak ditangkap.

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama26/6/15 8:40 PG

    Tak puasa adalah urusan antara muslim itu dengan Allah tetapi yang masalah nya mereka2 ini makan minum di khalayak ramai,itu yang menjadikan Islam mendapat fitnah.Moga Allah ampunkan mereka dan beri hidayah.

    BalasPadam
  5. KAMI SEKELUAR TAK LUPA UCAP PUJI SUKUR KEPADA ALLAH S,W,T DAN TERIMA KASIH BANYAK KEPADA AKI,RUSLAN KARNA NOMOR GHOIB/RITUAL YANG AKI, BERIKAN 4D (8301) BENAR BENAR TEMBUS 100% DAN SAYA MEMENANGKAN 230 RIBU RINGGIT ALHAMDULILLAH, SEKARANG SAYA BISA BALIK INDONESIA DAN MEMBELI RUMAH DAN KERETA WALAUPUN SAYA CUMA TKI YANG BEKERJA DI KILANG SELANGOR MALAYSIA, INI ADALAH KISAH NYATA DARI SAYA.JIKA ANDA PENUH KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN SILAH ANDA TELEPON LANGSUNG AKI RUSLAN SALEH DI NOMOR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_)KERANA DIA ADALAH SUHU SPIRITUAL TERKENAL DI INDONESIA ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI
    JADI TEMAN YANG DALAM KESUSAHAN JANGAN PERNAH PUTUS ASAH, KALAU SUDAH WAKTUNYA TUHAN PASTI KASIH JALAN’TERIMAH KASIH..



    JIKA ANDA BUTUH ANGKA RITUAL 2D 3D 4D 5D 6D DI JAMIN 100% JEBOL ATAU PUNYA MUSTIKA GHAIB INGIN DIPAKAI MENARIK UANG BILAH BERMINAT HUB KI RUSLAN SALEH DI NMR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_) ATAU KUNJUNGI WEPSITE KLIK DISINI

    BalasPadam
  6. MAAF SAYA HANYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA ANDA YANG PENGGILAH TOGEL KALAU , AWALNYA ITU SAYA CUMA PENJUAL KERUPUK KELILIN YANG PENDAPATANNYA TIDAK SEBERAPA., SAYA PUNYA TIGA,ANAK DAN HUTAN KAMI PUN TAMBAH MENUMPUK, ANAK JUGA BUTUH BIAYA SEKOLAH,DAN AKHIRNYA SAYA DIPERTEMUKAN DENGAN NOMOR HP MBAH SURYO , DAN MENCERITAKAN SEMUANYA,AKHIRNYA SAYA DI KASIH ANGKA GHOIB 4D, ALHAMDULILLAH ITU PUN TEMBUS,DAN DENGAN ADANYA BANTUAN DARI MBAH SURYO , SEMUA HUTANG SAHUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARANG INI SAYA SUDAH BUKA USAHA SENDIRI!!! INI KISAH NYATA DARI SAYA DAN SILAHKAN ANDA BUKTIKAN. SENDIRI,BAGI YANG BERMINAT HUB MBAH SURYO DI NOMOR INI ; 082-342-997-888

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive