Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Oktober 12, 2008

DATUK SERI TANPA JARINGAN





Nasib baik gelaran datuk hanya boleh diberikan kepada manusia. Kalau tidak segala jenis makhluk kat dunia ni boleh dapat gelaran datuk. Bayangkan nama-nama seperti Datuk Penyu, Datuk Ungka, Tan Sri Kulit Bawang, Datuk Seri Tempoyak,Tun Papan Lapis dan berbagai-bagai lagi nama yang tak pernah terpikir di benak hangpa semua.

Semua ini adalah gelaran dunia yang diberikan untuk manusia-manusia yang telah berjasa kepada bangsa dan negara. Bukan senang nak dapat gelaran ini. Kalau senang dapat, maka tak dak maknanya la gelaran tu. Takut nanti bila dah bersepah semua orang jadi datuk,tan sri,tun maka dah tak thrill lagi la hidup ni.
Sebab tu orang yang mendapat gelaran ni perlu dipilih dengan teliti.Depa kena tengok track recordnya dulu sebelum bagi gelaran ni.

Biarlah yang nak dibagi gelaran ni orang yang baik-baik,dari segi akhlak dan moralnya.Tak guna kalau buat jasa tapi akhlaknya teruk.Lagi satu,hangpa buatlah jasa macam manapun kalau tak terkenal, jangan haraplah nak dapat gelaran ni.Sapa yang nak bagi gelaran kat hangpa,kalau setakat buat jasa kat kawasan pedalaman yang tak dak liputan media.Setakat gelaran datuk bila dah dapat cucu tu bolehla dapat.Nak buat apa,mana dapat elaun beb!!!

MORAL OF THE STORY:Lepas ni orang kat Bollywood akan panggil Datuk kat Shah Rukh ke? Aku rasa depa tak akan panggil dia datuk sebab depa cakap bahasa hindi,mana nak paham kalau panggil datuk.Yang pasti dia akan masyukk dapat elaun buta-buta,selebih dari itu kita hanya melopong saja.

1 ulasan:

  1. salam Bro'''

    Ada gak beruk yg dapat tapi namanya... 'MAT AGHIP' orang panggil Beruk Mat Aghip....

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive