Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Oktober 26, 2008

TAK PAYAH MESYUARAT TURUNKAN HARGA MINYAK


Ekoran harga minyak mentah global turun secara mendadak sejak akhir-akhir ini, kerajaan membayangkan akan menurunkan lagi harga runcit petrol dan diesel pada akhir bulan ini.

Apa pasai pulak nak membayangkan lagi? Memang harga petrol dan diesel sepatutnya diturunkan.Takkan la rakyat kena bayar lebih daripada harga yang sepatutnya.Maka tak perlulah bermesyuarat kalau sekadar nak turun 15 sen. Nak buat mesyuarat pun dah makan berapa banyak kos.Masa lagi terbuang. Kalau dah ada mekanisma tentang penurunan harga petrol/diesel maka ikut sajalah. Kalau tak ada mekanisma buatlah mekanisma,maka bila harga macam ni berapa banyak mau turun,kalau harga macam tu berapa banyak mau turun,jadi tak payahlah dok buang masa mesyuarat setiap kali harga minyak dunia turun atau naik.

Yang menarik dan menghairankan,masa nak naik harga minyak bulan Jun lepas, langsung tak bagi tau kat rakyat. Malah sanggup menipu sebelum pilihanraya kata minyak tak akan naik pada tahun ini.Tup-tup naik mendadak. Malam tu juga rakyat marhain menggelabah,maka diserbu stesyen minyak beramai-ramai kerana berebut konon nak isi minyak murah buat kali terakhir dalam hidup. Sehingga ada seorang terkorban gara-gara membawa beberapa tong berisi petrol dalam lori kemudian terbabit dalam kemalangan pada malam tu.

Masa nak turun harga siap bagitau seawal lagi dua bulan.Bukan itu saja, nak buat mesyuarat turun harga juga dibagitau awal-awal lagi.Lepas tu yang turun seposen saja.Bukan main bangga depa dapat turunkan harga minyak padahal memang patut diturunkan pun.

Untuk makluman, kelmarin harga minyak mentah dunia adalah AS$62(RM221.34) setong dan dijangka akan turun sehingga S$50 (RM178.50) setong tahun depan.Bayangkan berapa banyak mesyuarat lagi yang akan dibuat untuk menurunkan harga minyak.
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive