Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, November 25, 2008

Gobind digantung sidang dua hari



MSTAR
Oleh ARIFFUDDIN ISHAK


KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo digantung daripada menghadiri persidangan Dewan Rakyat berkuatkuasa hari ini kerana mempertikaikan keputusan Timbalan Yang Dipertua, Datuk wan Junaidi Tuanku Jaafar.


Wan Junaidi sebelum itu memutuskan bahawa Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz tidak perlu dirujuk ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan berhubung kenyataannya dalam Dewan bahawa bekas-bekas hakim yang terlibat dalam krisis kehakiman 20 tahun lalu telah ditamatkan perkhidmatan lebih awal seperti saranan panel yang telah bersidang berhubung kes tersebut dan bukan dipecat oleh kerajaan.


Wan Junaidi membuat ketetapan tersebut apabila Gobind bangun dan membantah keras keputusan beliau itu serta menuduhnya membuat keputusan secara bias.


Gobind juga dalam bantahannya mendesak agar Nazri mengemukakan permohonan maaf secara terbuka di dalam Dewan atas kesilapan fakta berhubung status hakim-hakim berkenaan yang sememangnya dipecat.


Isu ini timbul apabila Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) sebelum ini meminta supaya Nazri dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan kerana mendakwa apa yang dikatakan oleh ahli Parlimen Padang Rengas itu pada 6 November lalu di dalam Dewan sebagai perkara yang tidak benar dan satu pembohongan besar.


Ketika itu, Nazri mengumumkan kerajaan telah membayar ex-gratia berjumlah RM10.5 juta kepada bekas Ketua Hakim Negara, Tun Mohd Salleh Abas dan lima hakim kanan yang terlibat semasa krisis itu.


Mohd Salleh menerima bayaran tertinggi dengan RM5 juta, Wan Suleiman (RM2 juta), George Seah (RM2 juta) manakala Tan Sri Wan Hamzah Mohd Salleh, Allahyarham Tan Sri Eusoffe Abdolcadeer dan Tan Sri Azmi Kamaruddin masing-masing mendapat RM500,000.


Dalam pada itu, Gobind yang ditemui di luar Dewan kecewa dengan keputusan yang dibuat oleh Wan Junaidi itu yang dianggap berat sebelah.


"Ini seoalah-olah sama ada speaker bertindak untuk melepaskan menteri, kalau menteri tak minta maaf dan buat penjelasan dalam Dewan, bagaimana speaker tahu apa yang menteri ingin kata," katanya.


Malah beliau tidak berpuas hati dengan keputusan yang dibuat speaker hanya berdasarkan penjelasan terbuka Nazri kepada media di luar Dewan pada 13 November lalu.


"Saya bangkit untuk tanya jika beliau sedia minta maaf di luar Dewan, mengapa tak berani minta maaf dalam Dewan.


"Tapi seperti biasa kalau pembangkang tanya soalan, kami akan diarah keluar," katanya.


Beliau turut menjelaskan bahawa beliau sedia digantung dari menghadiri persidangan Dewan Rakyat kerana mempertahankan prinsip demi kepentingan rakyat.


"Tak mengapa, dua hari tidak mengapa, kami berdiri sebab prinsip untuk rakyat.


"Kalau kena gantung sebab laksanakan tugas, saya sedia menerima...tak ada masalah," katanya.


Ini merupakan kali kedua Gobind digantung atas kesalahan yang sama iaitu membantah dan mempertikaikan arahan Speaker Dewan Rakyat.
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive