Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Mei 31, 2010

Tumbang BN secara berstrategi



Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 30 Mei: Amat penting bagi PAS dan Pakatan Rakyat menggunakan medan pilihan raya umum ke-13 akan datang untuk menumbangkan Umno BN secara berstrategi.

Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa berkata, ini kerana kejahatan yang dilakukan oleh parti pemerintah itu sudah tidak dapat dibendung lagi.

"Pilihan raya ke-13 penting bagi kita. Kemungkaran, keburukan dan penyelewengan yang dilakukan Umno/BN sudah sampai ke tahap maksimum.

"Kita kena fikir bagaimana kita mahu ambil kesempatan itu untuk kita rampas pemerintahan daripada BN. Dan ini memerlukan kita kembali kepada apa yang pernah disebut oleh Rasulullah s.a.w. bahawa kita sedang berperang dalam konteks fikrah, strategi, dan pendekatan dengan ummah," katanya dalam ucapan perasmian Ijtimak PAS Wilayah Persekutuan di Dewan Seminar Kohilal, dekat sini, hari ini. (Gambar)

Beliau juga melahirkan keyakinan angin perubahan rakyat pada pilihan raya umum ke-12 lalu akan kekal sehingga pilihan raya umum ke-13 yang dijangkakan akan berlangsung pada masa terdekat ini.

Katanya, segala perancangan jahat dan umpan yang digunakan Umno/Barisan Nasional (BN) untuk membeli hati rakyat menemui kegagalan.

"Daripada perkhabaran yang kita terima, pada 2011 ini mungkin sekali lagi akan berlaku pertarungan bagi kita seperti mana pada tahun 2008 dan kalau itulah keadaannya kita lihat hari ini angin perubahan di kalangan rakyat itu masih kekal.

"Kita lihat segala yang dirancang dan dilakukan oleh Umno/BN banyak yang makan tuan. Strategi mereka banyak yang tidak menjadi. Segala yang mereka lontarkan kepada rakyat untuk membeli hati rakyat tidak menjadi," katanya.

Ahli Parlimen Bachok itu turut berkata, kegagalan Umno/BN menawan hati penyokong PAS adalah kerana dasar dan prinsip PAS yang berbeza dengan organisasi lain dengan meletakkan Islam sebagai asas utama.

"Ini semua bagi kita menunjukkan sebahagian daripada istiqamah kita dan doa kita kepada Allah SWT dan disebabkan dasar dan perjuangan kita yang berbeza dengan organisasi lain.

"Cara PAS mendidik kita dalam politik tidak sama dengan orang lain. Takrif politik yang kita didik juga tidak sama. Oleh itu kita boleh sebut tentang politik di mana sahaja. Di atas pentas politik, di program parti, dalam program terbuka termasuk dalam masjid," katanya.

Justeru ujarnya, pendokong PAS khususnya di Wilayah Persekutuan sendiri, perlu bijak mendekati para pengundi dengan cara yang pelbagai mengikut latar belakang pengundi.

"Orang yang perlu kita dekati terdiri daripada pelbagai latar belakang, kefahaman dan sensitiviti. Jadi tugas kita untuk menggunakan cara yang berbeza mengikut latar belakng mereka.

"Di Wilayah sendiri contohnya, pendekatan yang perlu digunakan tidak sama. Pendekatan yang digunakan di kawasan yang telah menang tidak boleh sama dengan kawasan yang tidak menang.

Semua ini memerlukan kesungguhan dan komitmen setiap tenaga yang terlibat dalam pilihan raya," katanya.

Sementara itu, bercakap pada sidang media selepas merasmikan program berkenaan, beliau memberitahu PAS sedang berbincang secara serius mengenai persiapan teknikal bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13.

"Isu utama yang saya sentuh tadi adalah mengenai pilihan raya umum ke-13 sebab kita menjangkakan pilihan raya ini sudah hampir. Jadi persiapan ke arah itu sekarang ini sedang dibincangkan secara teknikal," katanya.

Turut bersama beliau ialah Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr. Lo' Lo' Mohd Ghazali yang juga ahli Parlimen Titiwangsa dan Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan, Mohd Nor Mohamad.

Ijtimak yang dihadiri pesuruhjaya serta wakil-wakil kawasan di seluruh Wilayah Persekutuan itu diadakan sebagai persiapan di peringkat negeri sebelum ke Muktamar PAS Pusat pada 9 hingga 13 Jun ini.

Bendahari Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Datuk Takiyuddin Hassan yang juga Penolong Setiausaha Agung PAS membentangkan kertas kerja bertajuk 'Mendepani Cabaran PRU ke-13 dan Pengurusan Dana'.

harakahdaily


Share



KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive