Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Julai 18, 2011

AMK Ajak SPR Debat Jika Benar-benar Telus Perbaiki Sistem Pilihan Raya


PETALING JAYA 17 JULAI : Angkatan Muda Keadilan(AMK) Pusat akan memperinci ‘buku jawapan’ Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkaitan proses pilihan raya, sebelum bercadang mengajak agensi itu untuk berdebat secara terbuka.

Ketuanya, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, pakar dan aktivis Bersih 2.0 juga akan dipanggil bagi membuat perincian terhadap buku bertajuk ‘Penjelasan Terhadap Isu-isu Yang Dibangkitkan Mengenai Pilihan raya’ itu.

Katanya, melalui buku kuning itu pihaknya akan memanggil pakar-pakar termasuk aktivis Bersih 2.0 bagi membincangkan secara terperinci apakah langkah susulan yang akan dibuat serta berdasarkan jawapan-jawapan yang dinyatakan oleh SPR.Dimana hasil daripada jawapan itu nanti kita akan bukukan. Dan rumusan daripada perbincangan ini kita akan kemukakan cabaran debat secara terbuka dengan pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz berhubung lapan tuntutan yang telah dibuat oleh Bersih 2.0 sebelum ini,” katanya pada sidang media di ibu pejabat parti, hari ini.

Tegasnya lagi, AMK sama sekali tidak gentar untuk berdebat mahupun berdepan sendiri dengan pengerusi SPR walaupun pihaknya mengungkapkan secara fakta.

"Kalau SPR mengungkapkan ia secara fakta ataupun mengikut kata mereka secara ilmiah serta diulas satu-persatu, kita juga akan menjawab perkara-perkara ini secara detail satu-persatu. Kerana ini ialah buku yang kononnya akan diedarkan ke seluruh negara dan diberikan penerangan tentang isu-isu yang kita bangkitkan,” tegasnya.

Dalam pada itu, Shamsul juga mendesak agar Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Ali Rustam untuk membuta permohonan maaf secara terbuka kepada Datuk S Ambiga dan rakyat Malaysia berhubung kenyataannya meminta kerajaan menarik balik kerakyatan pengerusi Bersih 2.0 itu hanya kerana berbeza ideologi.

"Kita juga merakamkan kekesalan yang tak terhingga terhadap Ali Rustam dan beberapa pihak yang meminta kerakyatan Ambiga itu ditarik balik. Dan kita menganggap itu satu tindakan atau penyataan politik usang daripada pemimpin yang tidak berani berhadapan dengan fakta dan hujah oleh pihak-pihak yang tidak bersetuju dengan mereka," ujarnya.

"Kita desak Ali Rustam untuk segera minta maaf secara terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia, kerana mana mungkin kita boleh biarkan situasi dimana kita berbeza pendapat maka kerakyatan kita juga akan diminta untuk dicabut. Ini satu perkara yang tidak masuk akal sama sekali,"tambahnya.

Bersih 2.0 mengadakan perhimpunan pada 9 Julai lalu di ibu negara meskipun dihalang dan disekat oleh pihak berkuasa termasuk Putrajaya mengisytiharkannya sebagai sebuah badan haram.

Puluhan ribuan rakyat Malaysia telah menyertai Himpunan Bersih 2.0 untuk menuntut pembaharuan sistem pilihan raya.

Pada perhimpunan itu, lebih 1,600 peserta termasuk pimpinan Bersih 2.0 dan Pakatan Rakyat .



TVS


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive