Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, September 13, 2008

MAKIN DEKAT MAKIN KERAMAT

Tarikh keramat 16 Sepetember semakin hampir. Seluruh negara pasti gempar dengan penahanan tanpa bicara bukan bisu di bawah ISA.Operasi penahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) menyaksikan tiga orang ditahan dalam tempoh 12 jam sejak tengah hari semalam. Alangkah terkejutnya kejutan yang menimpa mereka bagi kita pencinta kedamaian tulin lagi original ini. Semakin jadi tak keruan politik Malaysia kini. Semakin tergugat nampaknya kuman di seberang laut. Meninggalkan gajah di depan mata tidak kelihatan. Mungkinkah sudah tiada jodoh kerana tidak beriman.Yang pasti titik-titik hitam semakin menodai senario politik tanahair yang sudahpun kelabu taik anjing itu.

Sebut pasal taik anjing ni aku terbaca satu lawak humor batak oleh Mula Harahap.

Konon kabarnya, T.D. Pardede–konglomerat Sumatera Utara di tahun 60an itu pernah marah besar kepada seorang pemain bolanya karena membuat blunder dan menyebabkan Pardedetex,kesebelasan kebanggaannya itu kalah.

“Anjing kau,” katanya, lalu mengumbar berbagai kekesalan hatinya kepada si pemain.

Seorang pembantu “Pak Ketua” terkejut mendengar ucapan itu dan berkata, “Pak, janganlah sekasar itu. Janganlah sebut dia anjing..”

T.D. Pardede balik melotot kepada pembantunya dan berkata, “Sudah bagus dia kubilang anjing. Kalau kubilang taik? Dimakan anjinglah dia…”


Nun di BSKL,bursa saham juga pastinya tersentak sehari dua ini dengan perkembangan terbaru. Anak panah pasti menjunam ke lantai bangunan.Aduh..malangnya para pelabur muda seperti bewak kudung masuk kampung. Kaunter rugi mengatasi untung.Kaunter bas ekspres juga yang untung banyak di musim perayaan ini. Semakin botaklah ahli korporat,macam burung tiung terlebih menterkedarah maggie.Lebih baik mentekedarah tembikai macam budak ni.


Nun di hutan,mawas,kera,monyet,beruk,biawak bebas bergerak tanpa isa. Burung-burung murai bebas berkicau memprotes raja di hutan.Mereka bebas kerana mereka binatang. Tiada undang-undang tapi hidup aman tenteram.Tiada cukai jalan,tiada tol,tiada smart tag dan touch n go.Barangkali mereka sedang memerhatikan kita yang penuh kekalutan dan ketakutan.Bravo monyet!! Les souvenir ungka!!!

Nun di atas katil ramai di antara kita sedang bermimpi ketika ini (0233 waktu Malaysia). Mimpi menuju Malaysia Baru.Mimpi yang pasti telah dekat di hati rakyat marhain yang hina ini. Ada juga yang tak dapat bermimpi. Macamana nak bermimpi, nak tido pun tak lena beb! Maka bagi geng2 yang dapat tido sama-sama kita bermimpi dan berdoa.

Berdoalah dan berusaha untuk menghapuskan kezaliman kerana apabila datang kebenaran, kebatilan pasti hilang dan tenggelam.
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive