Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Disember 30, 2008

Kenapa Samy mahu Anwar 'cerita' isu hudud?

30 Dec 2008 12:18AM
SEORANG pemimpin MIC yang kalah dalam pilihan raya umum lalu di satu kawasan Parlimen di negeri Perak telah meminta Anwar Ibrahim menyatakan pendiriannya mengenai hudud. Mungkin dalam kepala pemimpin itu Anwar orang paling layak untuk bercakap bagi menghentikan isu hudud yang berlaku antara DAP dan Pas yang telah dimanipulasikan Umno dan media kroninya.


Saya tidak faham dan mungkin ramai orang tidak mengerti kenapa pemimpin parti India itu meminta Anwar membuat pendirian? Mungkin dia tidak faham bahasa Melayu. Kalau pemimpin ini membaca akhbar berbahasa Melayu, Utusan Malaysia atau Berita Harian dia sudah dapat membuat kesimpulan sendiri mengenai isu hudud.
Sejak isu itu meletus di Kota Bharu minggu lepas, bermacam-macam orang bercakap mengenai hudud. Mereka yang tidak arif mengenai Islam dan tidak mengamalkan syariah Islam yang mudah dan ringkas pun turut bercakap mengenai hudud. Semuanya mencuri peluang untuk mempopularkan diri dan menunjukkan pakar dan alim tentang hudud.


Baik pemimpin Pas, Umno semuanya bercakap, tidak kurang juga golongan akademik yang menjadi penyambung mulut parti pembangkang dan kerajan semuanya bercakap dan mengulas mengenai hukum hudud. Apakah pemimpin India itu naif sangat kefahamannya?

Kerana itu saya fikir pemimpin India yang kalah dan tergilakan talak itu cuba memerangkap Anwar dalam isu hudud ini. Kalau itu tujuannya beliau silap. Anwar bukan semudah itu untuk menuruti rentak dan paluan gendang kebudak-budakan pemimpin berkenaan. Saya sangat bersetuju kalau Anwar tidak memberi reaksi kepada isu hudud.


Kata pemimpin India itu Anwar perlu menjelaskan kerana masyarakat bukan Islam dalam parti PKR tidak memahaminya. Sebenarnya di sini yang tidak faham bukan masyarakat India dalam PKR tetapi pemimpin India itu sendiri. Saya yakin masyarakat India dalam PKR sudah faham mengenai hukum hudud sebab itu tidak ada siapa pun dari kalangan mereka meminta dan mendesak Anwar menjelaskannya.


Sebenarnya isu seperti hudud yang dipolitikkan itu bukan perkara penting untuk disentuh Anwar. Anwar ada agenda dan tugas lebih besar dari berkecamuk dalam polimek pician seperti hudud itu. Tugas Anwar merubah negara bukannya memikirkan soal titik bengkit yang timbul mengikut musim.


Perlantikannya sebagai Pengerusi PKR Sabah dan Sarawak adalah cabaran buatnya. Tugas itu penting kerana apa-apa perubahan dan kejayaan di Sabah dan Sawarak bakal merubah landskap politik Malaysia. Jadi eloklah kalau Anwar memberi tumpuan sepenuhnya kepada kedua negeri berkenaan.


Sambutan dan pentunjuk-pentunjuk baru yang berlaku dikedua negeri itu memberi harapan dan sinar baru ia akan dapat menyambungkan projek 16 September yang terbangkalai itu. Projek itu yang sudah dimulakan di mana tapaknya sudah dipiling kena diteruskan juga walau dalam keadaan apa sekalipun.


Yang jelasnya rakyat sudah merasakan tidak selamat dengan kediaman (kerajaan) yang ada hari ini yang keadaanya sama dengan rumah-rumah mewah di Bukit Antarabangsa, Ulu Kelang. Hakisan yang berlaku dari bawah berupa rasuah, penyelewengan salah gunakan kuasa dan sebagainya ibarat hakisan tanah di bawah kediaman di Bukit Antarabangsa itu. Ia menanti masa saja untuk merudum.


Kepada pemimpin parti India berkenaan kalau beliau mahu tahu kesimpulan mengenai hudud sila baca akhbar-akhabr berkenaan yang disebutkan. Buat kesimpulan sendiri. Masakan setelah lebih 25 tahun jadi menteri masih belum memahami bahasa Melayu dan gelagat politik Malaysia.


Saya percaya akhabr Tamil yang menjadi kegemarannya tidak berjaya menghuraikan persoalan hudud dengan tepatnya. Mungkin masalah istilah atau frasa-frasa digunakan dalam kanun itu tidak begitu difahaminya.Ataupun kalau terdesak sangat nak tahu mengenai hudud bukalah gelanggang dan jemput ahli panel terdiri daripada Pas dan lain-lain parti untuk menjelaskannya.


Maka disini adalah elok kalau Anwar jangan melayan pemimpin berkenaan. Biarkanlah isu hudud itu berkecamuk antara Pas dengan DAP dan Umno. PKR jangan masuk campur dan tumpukan kepada isu-isu yang lebih besar dan lebih penting. Selain menumpukan Sarawak dan Sabah, misalnya bagaimana PKR memastikan kerusi Kuala Terengganu akan jatuh kepada Pas dalam pilihan raya kecil itu nanti.


Kejayaan Kuala Terengganu memberi erti dan makna besar kepada Pakatan Rakyat. Apa lagi kalau kejayaan itu nanti kerana komitmen dan saham PKR yang besar. Anwar awal-awal lagi menyatakan PKR akan membantu Pas memenangi kerusi berkenaan ini merupakan satu pentada baik dan menggambarkan semangat politik yang ada kepada Anwar.


Apa yang dilahirkan itu mennjukkan ketulusan dan standard politik yang ada kepadanya. Beliau sedikitpun tidak mengungkitkan apa yang Pas Terengganu lakukan kepadanya samasa pilihan raya kecil Permatang Pauh Ogos lalu. Hendaknya apabila Pas selesai megumumkan calonnya nanti, Anwar dan anak buahnya akan berarak ke Kuala Terengganu.


Bagi Pas Terengganu mereka harus melupakan dan membuang rasa tidak senang hati terhadap Anwar sebelum ini. Seperti mana yang saya catatkan sebelum ini pilihan raya kecil Kuala Terengganu hendaklah dijadikan titik mula baru untuk Pakatan Rakyat, khasnya antara Pas dengan PKR dalam mengetatkan semula ikatan dan perkuatkan semangat untuk menghadapi pilihan raya ke-13. Sesungguhnya Pas tidak ada pilihan lain yang disukai rakyat melainkan terus bersama Pakatan Rakyat.


Projek terbangklai 16 September hendaklah diteruskan sebelum ianya terpaksa diserahkan kepada “Khazanah Nasional” untuk diurustadbirkan. Pas boleh memastikan bagi mengelakkan ini daripada berlaku. Saya yakin gema untuk menjatuhkan kerajaan BN akan kuat kembali apabila Kuala Terengganu dapat ditawan secara bersama oleh Pakatan Rakyat.

-msomelayu.blogspot.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive