Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Jun 24, 2012

LAWAK AHAD: SELUDUP


Seorang lelaki melalui sempadan Siam menggunakan basikal. Dua beg besar tersandang di belakangnya. Pak Mat Kastam menahan beliau dan bertanya, "Apa dalam beg tu?", "Pasir," jawab lelaki tersebut.

"Turun dari basikal!, kita tengok apa betul kau bawak pasir!" Pak Mat Kastam terus mengambil beg tersebut dan dengan pantas membuka beg itu. Sementara pasir itu di ujikaji, lelaki tersebut di tahan dilokap semalaman. Setelah dibuat ujikaji dan diteliti, pasir yang dibawanya memang pasir tulin dan tiada lain selain dari pasir semata-mata. beliau dibebaskan. Pasir kepunyaannya di masukkan semula ke dalam begnya dan melepaskannya melalui sempadan ke Malaysia.

Keesokannya perkara yang sama berlaku. Pak Mat Kastam tanya, "Apa yang kau bawak?" "Pasir" katanya. Pak Mat Kastam tak puas hati, sekali lagi dia membuat pemeriksaan, tapi beg tersebut tak ada benda lain selain pasir semata-mata. beliau dibenarkan melalui sempadan dengan basikalnya.

Hal ini berlaku berulang kali setiap hari selama 20 tahun. Pak Mat Kastam telahpun pencen dan tidak lagi berkhidmat sbg pengawal sempadan. pada suatu hari secara kebetulan dia berjumpa dgn lelaki tersebut di pekan. Pak Mat mengajak lelaki tersebut minum di kedai

pak mat bertanya, ''aku heran tgk kau melintas sempadan tiap2 hari tp cuma bawa pasir.....sebenarnya apa yg kau seludup?''

''basikal'', jawab lelaki itu ringkas

KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive