Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Mei 17, 2013

WOW!!! KABINET MALAYSIA PUNYAI MENTERI PALING RAMAI DI DUNIA KAH! KAH! KAH!

Untuk apa 35 menteri berbanding 31 pada 2008

KUALA LUMPUR: “Untuk apa kita mempunyai 35 menteri berbanding hanya 31 menteri pada tahun 2008?” tanya penganalisis politik, Prof Madya Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff di dalam Facebooknya.

Menurutnya, Kabinet Jepun dan AS cuma ada 16 dan 18 menteri sahaja; United Kingdom 23, Bolivia 27 dan Belgium 21 menteri kabinet. India pula dengan 1.1 bilion penduduk hanya mempunyai 32 menteri kabinet.

“Adakah Malaysia dengan jumlah menterinya yang ramai lebih baik dan lebih maju dari negara-negara di atas?” tanya beliau lagi.

Berikut ialah pandangan beliau.

Apabila PM DS Najib mengumumkan barisan kabinetnya, maka penganalisis yang bersetuju dengan barisan ini menyatakan inilah kabinet transformasi terbaik, kabinet gabungan muka baru dan lama, dan kabinet yang mampu melonjakkan negara ke depan untuk menghadapi saingan globalisasi.

Bagi yang tidak bersetuju pula menyatakan inilah kabinet DS Najib untuk menghadapi pemilihan Umno tahun ini, kabinet kitar semua dan kabinet kayu mati yang mudah dimakan anai-anai.

Saya tidak ada masalah dengan barisan kabinet ini. Mereka yang dilantik adalah hebat.

Namun, yang menjadi masalah kepada saya ialah bilangan kementerian dan menterinya yang ramai. Untuk apa kita mempunyai 35 menteri berbanding hanya 31 menteri pada tahun 2008? Kabinet Jepun dan AS cuma ada 16 dan 18 menteri sahaja; United Kingdom 23, Bolivia 27 dan Belgium 21 menteri kabinet. India pula dengan 1.1 bilion penduduk hanya mempunyai 32 menteri kabinet. Adakah Malaysia dengan jumlah menterinya yang ramai lebih baik dan lebih maju dari negara-negara di atas?
Meskipun Perlembagaan tidak menetapkan bilangan anggota kabinet, kita perlu bandingkan saiz kabinet Malaysia dengan kabinet di negara-negara lain. Kewujudan kementerian dan menteri adalah untuk menyempurnakan tugas dalam mentadbir negara, bukannya sebagai ganjaran kepada kawan-rakan yang menang.


HD



NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?


P-A-N-A-S-S-S!!... Rahsia 'BESAR' Suami Saya...

14 ulasan:

  1. Kitchen Cabinet dan juga Chicken Cabinet...oh Malaysiaku...

    BalasPadam
  2. Gila ka APA depa nihh..

    BalasPadam
  3. bapak transformasi dgn kabinet kartun nya....bertukar!!

    BalasPadam
  4. MALAYSIA ADALAH SEBUAH KERAJAAN YANG MEMPUNYAI RAJA YANG BERKUASA PALING RAMAI DI DUNIA...OLEH ITU TIDAK SYAK LAGI PARA MENTERI JUGA 'MASTI' KENA RAMAI...JIKA TIDAK SIAPA NAK JAGA RAJA KITA? INI PENTING....HARAP MAKLUM!!!

    BalasPadam
  5. apa ada hal? salah ke tanah melayu ada Raja setiap negeri? Tanah Melayu ada Raja setiap negerinya ada masalah ke? Tak mau raja? singapura ada.indon ada. pegi sana.Banyakkan membaca. Sejarah tanah melayu.

    BalasPadam
  6. hahahahaha kita menang kita punya suka la apek, lu susah hati apa pasal, gaji diaorang kami bayar guna duit tax kita orang juga, kalau tidak mahu suruh undi baliklah, mana tahu itu pembayar cukai undi PR nanti boleh bagi sikit la tu menteri. Apa mau banding-banding sama itu negara lain, itu bukan Malaysiala. Kalau lu suka lu pigi sana la duduk diam-diam jadi Prof yang mengajar cara-cara mengecilkan jemaah menteri. Ngam wo

    BalasPadam
    Balasan
    1. ptt la nak sgt GST kn? utk byr gaji menteri2 ni.. bodoh sial xhabih2 mnyusahkan rakyat

      Padam
  7. haha.. isu ni pun nak jadi kan bahan.. saja nak bagi senangkan hati macai2 bodoh baca then percayaaaaaaaa....... tgk ayat pun, ulang ulang... "u ulang i saman", hati2 yer nnti bapak bodoh korang tu saman, we all ttp senang lenang dgn kabinet yg raaaaaaamaaaaaaaiiii ni...

    BalasPadam
  8. Nak.sapu habis duit rakyat.

    BalasPadam
  9. Hang satu..aku satu..rakyat mampuihhh..HIDUP MELAYU!!!

    BalasPadam
  10. orang bahalol jadi pemimpin, biasa lah.

    BalasPadam
  11. PATUTLA NAMA PAKDOE..MMG BODOE!!!

    BalasPadam
  12. apa ada hal lagi banyak lagi bagus janji melayu

    BalasPadam
  13. malaysia paling ramai menteri dan sultan didunia termasuk juga tyt juga kaya dgn sumber/hasil alam tetspi tidak maju......fikir2kan...

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive