Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Disember 27, 2013

DUN MANONG DUN RUNGKUP......AMNO TEMENUNG AMNO TERLUNGKUP?



Kengkawan ade tanye teman macam mane boleh tak sah. Bukanke SPR udah umum yang deme itu menang. Lagipun petisyen yang dibuat oleh calon PAS udah ditolak mahkamah. Ape lagi yang tak kene?

Memang betui kalo ikut SPR dan ikut mahkamah pilihanghaye, calon ameno itu menang. Memang deme itu sah wake ghakyat. Yang penting pencadang dan penyokong mesti menjadi pengundi di DUN bekenaan. Itu je kalo ikut SPR. Tapi kalo ikut peghatoghan dewan undangan Peghak ato ade yang nyebut undang2 tubuh Peghak, wake ghakyat yang alamatnye ghaseminye bukan dalam negeghi Peghak, make dia tak layak datang untuk besidang di dewan. Kalo enam bulan tak datang besidang, kedudukannye sebagai wake rakyat gugo dengan sendighinye.

Dengo ceghite, pekaghe ini telah dimaklumkan kepade sepike dewan tapi sepike buat nohen je. Oleh keghane sepike buat nohen, pilihan yang ade ialah gunakan mahkamah yang lebih tinggi. Mintak mahkamah halang dua oghang ini daghi masuk dewan. Mintak mahkamah halang deme ini daghi datang besidang pade sidang akan datang. Sebelum ini dewan telah besidang pada bulan Nobembe yang lalu. Cukup enam bulan iaitu dalam bulan Mei 2014, otomatik deme ini gugo dan bolehle diadekan PRK untuk DUN Manong dan DUN Rungkup.

Tapi .. tapi, kalo mahkamah ambik kighe daghi taghih mengundi pade 5 Mei ato 505 dan mengistihakan yang kehadighan deme besidang di dewan tidak sah, make sahle yang deme udah telucut setatus YB deme sejak 5 Nobembe 2013 lalu. Ngelupo ameno kome ...

Oooooo .... itu macam ka?

jantantuya




KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive