Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Disember 28, 2015

KEMENTERIAN KESIHATAN,KPN DISAMAN PASAI SERBU KEDAI VAPE


KUALA LUMPUR: Sebuah badan bukan kerajaan (NGO) memfailkan saman terhadap Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan, Ketua Polis Negara (KPN) dan dua yang lain berkaitan tindakan penguatkuasaan terhadap peniaga vape.

Saman itu difailkan Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (Ikhlas) di sini pada Isnin.

Malah Ikhlas turut memohon perintah mahkamah untuk mengisytiharkan tindakan menyerbu dan merampas produk vape adalah salah.

Defendan lain adalah Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan dan Majlis Bandaraya Johor Baru.


ADVERTISEMENT

Antara lain, Ikhlas turut menuntut ganti rugi dan pengisytiharan bahawa pengharaman penjualan vape di peringkat negeri terutamanya Majlis Bandaraya Johor Baru adalah menyalahi undang-undang.

Mereka mahu defendan tidak dibenarkan terus melakukan serbuan, menyita produk vape atau mengenakan denda terhadap peniaga industri tersebut.

mstar



Selasa, Disember 22, 2015

Cemburu cetuskan kebakaran kereta di stesen LRT


Siasatan polis mendedahkan bahawa bekas suami yang cemburu mungkin punca serangan yang menyebabkan kebakaran yang memusnahkan beberapa kereta di tempat letak kereta stesen LRT Taman Jaya, Petaling Jaya petang ini.

Menurut sumber polis, mangsa yang keretanya dibakar itu mengendalikan sebuah kedai makan di kawasan itu.

Adalah dipercayai mangsa adalah kawan rapat bekas isteri suspek dan kedua-dua mereka mengenali antara satu sama lain sejak kecil.


"Ini bukan serangan pengganas di mana bahan letupan digunakan. Orang ramai perlu berhenti menyebarkan khabar angin itu," kata sumber polis kepada Malaysiakini.

Sumber itu berkata, suspek menghampiri kenderaan apabila mangsa dikatakan mahu pulang ke rumah.

"Suspek pada mulanya memakai topi keledar, tetapi dia kemudian membukannya. Ini membolehkan mangsa mengenalinya," katanya.

Suspek kemudian mencampakkan bom petrol ke atas kereta mangsa lalu ia terbakar.

"Mangsa berjaya melarikan diri dan cuba mengejar suspek tetapi gagal untuk menangkapnya," kata sumber itu.

Api kemudian merebak menyelubungi beberapa kereta lain yang berdekatan. Dua daripadanya musnah teruk.

Sumber itu juga berkata, polis sedang mengesan suspek.

Kes itu kini disiasat mengikut Seksyen 435.

Malaysiakini

Selasa, Disember 15, 2015

PANAS!!! SEORANG PENGUATKUASA KANTOI TERIMA DUIT RM50 RIBU DARI PELANCONG ARAB


Ini gambar hiasan saja tapi kisah mereka lebih kurang sama punchlinenya..kahkahkah

Seorang pegawai penguatkuasa penyeludupan yang sedang membuat sekatan jalanraya ditangkap dengan RM 50,000 tunai di dalam beg galasnya. Berikut adalah hasil soal siasat penyiasat terhadap beliau

"Macamana awak boleh ada RM 50,000 tunai semasa bertugas?"

"Takde tuan, masa saya buat road block ada pelancong arab datang kat saya"

"Habis tu?"

"Dia kata dia ni anak Kabilah melancong kat Malaysia, dia bagi DERMA duit ni sebab nak buat amal dan terima kasih atas tugas saya menjaga keselamatan sebuah negara Islam"

"Jangan merepeklah!"

"Betul tuan"

"Apa nama arab tu"

"Saya tak boleh sebut tuan, dia nak ikhlas jadi dia kata panggillah dia Hamba Allah"
"Awak jangan buat cerita bodoh, awak ni penguatkuasa, penjawat awam, mana boleh terima duit dan derma atas dasar peribadi macam ni?"

"Kenapa tak boleh tuan, Perdana Menteri boleh!!"


Rabu, Disember 09, 2015

PASAI PA DUIT DERMA 2.6B TAK DAK DALAM PENYATA UMNO?



Sekumpulan ketua cawangan Umno membuat laporan kepada Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) berhubung status kewangan parti itu.

Menamakan diri sebagai Gabungan Ketua Cawangan Malaysia (GKCM), mereka membangkitkan kenapa derma RM2.6 bilion yang diterima presiden parti Datuk Seri Najib Razak tidak disebut dalam penyata kewangan 2013 dan 2014.


“Kami meminta supaya ROS membuat siasatan apakah status wang tersebut kerana presiden Umno telah menyatakan dan mengakui bahawa beliau menerima sejumlah wang yang bernilai RM2.6 bilion ini,” kata jurucakap GKCM Kamarul Azman Habibur Rahman.

Ketua Umno Taman TKK di Teluk Kemang, Negeri Sembilan, itu berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas membuat laporan di pejabat ROS, Putrajaya, sebentar tadi.

Bekas presiden Umno Tun Dr Mahathir Mohamad turut membangkitkan isu sama dalam acara khas bersama Timbalan Presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin di ibu negara malam tadi.

Mengulas lanjut, Kamarul berkata pihaknya berharap sangat isu tersebut diselesaikan dengan kadar segera bagi menamatkan kegusaran ahli akar umbi Umno.

“Kami lakukan (tindakan) ini kerana kami rasakan isu ini tidak boleh dipanjangkan lagi dan hanya akan merumitkan lagi keadaan Umno yang begitu gawat buat masa ini,” tegas Kamarul.

Terdahulu, Kamarul berkata laporan itu diterima dan disahkan oleh pegawai ketua pengarah ROS, Mohammad Razin Abdullah dan mereka menunggu arahan selanjutnya sama ada untuk memulakan siasatan.

Malaysiakini


Rabu, Disember 02, 2015

KEPUTUSAN SEPARUH AKHIR PERTAMA PIALA MALAYSIA

KHAIRUDDIN GESA ANWAR DIBEBASKAN


Kawan itu menyifatkan, kehadiran Anwar akan menyemarakkan lagi arena politik negara kerana ketua umum PKR itu sudah pun menerima hukuman bagi kesalahannya yang lalu.

"Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah pun dihukum sebelum ini dan kini saya berpendapat beliau harus berada di luar penjara Sungai Buloh untuk menyemarakkan lagi landskap serta senario politik tanah air.

"Biar landskap politik tanah air kita bertambah warna-warni!! Apa yang harus kita gusarkan sekiranya mentadbir negara ini secara amanah," kata pengkritik 1Malaysia Development Berhad (1MDB) itu dalam satu kenyataan hari ini.

Khairuddin berkata, amat wajar Anwar berada di luar bagi memainkan peranan sebagai ketua pembangkang yang efektif bagi "check and balance" kepada pentadbiran negara kita.

"Kini kita tidak boleh harap lagi pada pihak 'backbenchers' Barisan Nasional yang terlalu kuat mengampu secara membuta tuli dan tidak berani lagi membuat teguran-teguran membina ke atas pucuk kepimpinan tertinggi,"katanya yang terus mengatakan kaki pengampu pemimpin tidak akan menjana kepada kemajuan negara.

Beliau yang baru dibebaskan daripada tahanan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) (Sosma) 2012 berkata, teguran perlu berani dilontarkan demi kebaikan dan kepentingan parti.

Katanya, negara katanya memerlukan pembangkang yang efektif dan rasional untuk sama-sama memainkan peranan ke arah pembangunan negara.

"Sudah tiba masanya untuk kita bersatu dan jangan buat retorik politik lagi tetapi harus ikhlas membangunkan semula negara kita yang sedang berada diambang kejatuhan khususnya daripada perspektif politik dan ekonomi,"katanya. – 28 November, 2015.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/khairuddin-gesa-anwar-dibebaskan#sthash.RUaOlfNJ.dpuf


Isnin, November 23, 2015

LEBIH 200 LAGI KETUA CAWANGAN UMNO AKAN PROTES NAJIB


PUCHONG - Lebih 200 lagi cawangan Umno dipercayai akan mengadakan protes kepada Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak yang akan diadakan dalam satu majlis khas Jumaat ini.

Pendedahan ini disuarakan Ketua Umno Cawangan Kampung Railway, Mohd Said Amidon.

Mohd Said berkata, perkara ini dijangka akan menjadi satu protes lebih besar kepada Najib.

"Selangor sahaja ada 22 bahagian Umno, sekurang-kurangnya 10 cawangan setiap bahagian akan bersama kami dalam bantahan ini.

"Ramai ketua-ketua cawangan menyatakan persetujuan untuk bersama dalam majlis berkenaan nanti," katanya ketika ditemui semalam.

Beliau ditemui ketika mengadakan sidang media bersama 22 lagi ketua cawangan Umno dalam bahagian Puchong menegur kepimpinan

Dalam pertemuan berkenaan, beliau juga menegaskan tindakan mereka ini tidak mendapat sebarang habuan daripada mana-mana pihak, sebaliknya adalah tindakan mereka sendiri.

"Jangan salah anggap dengan tindakan kami ini seolah-oleh akan memburukkan parti, kerana sayangkan parti lah kami buat semua ini.

"Kami ini bukan hanya ahli Umno, tetapi orang Umno yang bersedia dengan apa jua tindakan, kami tidak gentar," tegasnya.




SH


Ahad, November 22, 2015

LAWAK AHAD: MAIN


Kes tak pernah gi genting highland ni.....
Seorang ayah niat bercuti dengan anak dan isterinya di Genting.. beliau pun telefon hotel di Genting Highland..
Ayah: Saya nak sewa bilik satu mlm..berapa ringgit??
Hotel: Satu malam RM300 tetapi kalau nak main.. kena bayar lain..
Ayah: Knp saya kna bayar kalau nak main?? Sy pergi dgn isteri saya..
Hotel: Memang kat sini mcm tu encik.. kalau bilik saje RM300.. kalau nak main..kena bayar lain.. walaupun dengan isteri encik..
Ayah: Mcm mana awak tahu saya main ke tak..
Hotel: Selepas encik bayar.. sebelum masuk..kita pakaikan gelang dulu..
Ayah: Awak ingat saya tak mampu ke sampai nak pakaikan GELANG???
Hotel: Bukan mcm tu encik.. bila dah pakai gelang.. encik dah bebas main berapa kali pun dalam sehari..
Ayah: Saya nak main brapa kali pun..ikut suka hati saya la..
Hotel: Maafkan saya encik.. tapi kita ada pakej family.. ibubapa... anak bleh main sekali..hanya sekali bayar sahaja...
Ayah: WOIIIIII ANAK AKU BARU 5 TAHUN LA....
Hotel: Owh.. 5 tahun bleh main free.. x payah pakai gelang...
Ayah: Kurang ajar... (terus letak telepon)




Rabu, November 11, 2015

BANJIR LUMPUR DI HIGHWAY KARAK








BENTONG: Ketua Polis Daerah Bentong, Superintendan Mohammad Mansor Mohammad mengesahkan tiada kerosakan membabitkan harta benda dan kehilangan nyawa dalam kejadian tanah runtuh di Kilometer (KM) 52.4 Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak (KLK) dekat Lentang-Bukit Tinggi, kira-kira 7 malam tadi. Beliau berkata, kedua-dua laluan masih belum boleh dilalui dan jentera MTD Prime Sdn Bhd sudah tiba di lokasi kejadian kira-kira jam 8 malam tadi untuk melakukan kerja pembersihan. "Segala perkembangan akan dimaklumkan," katanya di sini, sebentar tadi.


ANWAR TANYA APA JADI DEBAT 1MDB?




Anwar: Apa berlaku kepada Saravanan, debat 1MDB


Sementara menunggu perbicaraan kes saman sivilnya, bekas Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim cuba mengikuti perkembangan isu-isu semasa dengan bertanya mengenai keadaan politik negara dan dunia.

Anwar bertanya apa yang berlaku kepada Datuk M Saravanan dan diberitahu bahawa Timbalan Menteri Belia dan Sukan itu dikalahkan oleh Speaker Dewan Undangan Negeri Perak Datuk SK Devamany dalam pertandingan merebut jawatan timbalan presiden MIC.

Bulan ini, ketua umum PKR itu memasuki tempoh lapan bulan menjalani hukuman penjara selama lima tahun di Sungai Buloh, selepas didapati bersalah dalam kes liwat II.

Walaupun Anwar sibuk bertanya soalan, kira-kira empat anggota Jabatan Penjara memerhati rapat manakala penyokongnya cuba bersalam dengannya.

Bekas timbalan perdana menteri itu berada di mahkamah kira-kira selama 15 minit dalam saman fitnah RM100 juta terhadap bekas rakan tenisnya yang kini adalah presiden Parti Bersatu India Malaysia, Datuk S Nallakaruppan, di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Ucapan Selamat Deepavali

Kes itu bagaimanapun tidak diteruskan hari ini kerana peguam Nallakaruppan, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah dilaporkan sakit.

Anwar, yang sebelum ini Ahli Parlimen Permatang Pauh, juga bertanyakan tentang keadaan politik semasa, terutama mengenai isu 1MDB dan sama ada debat yang hangat diperkatakan menjadi kenyataan.

Isterinya yang juga adalah Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli dan Ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin memberikan penjelasan mengenai apa yang berlaku pada sesi Parlimen semasa dan debat yang tidak menjadi itu.

Anwar juga dimaklumkan bahawa Kanada kini mempunyai seorang perdana menteri baru iaitu Justin Trudeau, iaitu anak kepada bekas Perdana Menteri Kanada, Pierre.

Wan Azizah juga berkongsi maklumat mengenai pilihan raya presiden Amerika Syarikat dengan suaminya.

Anwar kemudian mengucapkan 'Selamat Deepavali' dalam bahasa Tamil kepada beberapa penyokongnya yang berketurunan India di galeri mahkamah.

Malaysiakini

Khamis, November 05, 2015

PRESIDEN 1MDB KENA BERDEBAT WALAUPUN DENGAN KUCING


Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli berikrar akan terus mengasak presiden 1MDB Arul Kanda Kandasamy sehingga beliau menerima cabaran berdebat dengannya mengenai isu yang melanda firma milik negara yang bermasalah itu.

Katanya, Arul Kanda telah mennyahut cabaran untuk berbahas tanpa syarat dan tidak boleh memungkiri janjinya.

"Penerimaannya (untuk berdebat) adalah tanpa syarat. Jika kucing mahu berdebat dengannya, sekalipun, beliau mesti berdebat kucing.

"Jika beliau tarik balik (kata-katanyan) seminggu kemudian, maka ini menunjukkan bahawa 1MDB mahu menyembunyikan sesuatu,” kata Rafizi pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Ketika ditanya bagaimana beliau akan mengasak Arul Kanda, setiausaha agung PKR itu berkata beliau akan memikirkan caranya kemudian.

Rafizi berkata Arul Kanda mempunyai tanggungjawab untuk berdebat.

"Tugasnya sebagai CEO 1MDB adalah memberikan jawapan (kerana) duit kita (rakyat) dalam 1MDB," katanya.

Malaysiakini

Selasa, November 03, 2015

KES 4 MANGSA HILANG: MEREKA DIPERCAYAI DIBUNUH DAN DIBAKAR ATAS KEPINGAN ZINK




Kes 4 mangsa hilang terjawab

IPOH 2 Nov. - Mereka dipercayai dibawa ke sebuah bengkel kenderaan untuk dibunuh sebelum dibakar di atas kepingan zink.

Tulang dan abu mayat mereka kemudian dibuang ke dalam sungai untuk menghapuskan bukti.

Ada juga khabar angin yang mengatakan sebelum dibakar kemungkinan daging mangsa dipotong dan diberi makan kepada anjing-anjing yang di­bela di bengkel tersebut.

Itu pembunuhan kejam yang dipercayai dilakukan secara berasingan terhadap empat mangsa termasuk seorang wanita yang dilaporkan hilang di daerah ini sejak 2012 yang mirip kes pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga rakannya iaitu Kamaruddin Shamsudin, Noorhisham Mohammad dan Ahmad Kamil Abdul Karim pada 2010.

Misteri itu berjaya dirungkai polis ekoran penahanan empat sekeluarga di sebuah bengkel kenderaan di Jalan Pahang, Tapah pada 26 Oktober lalu.

Timbalan Ketua Polis negeri, Datuk Hasnan Hassan berkata, suspek yang ditahan terdiri daripada seorang lelaki pengusaha bengkel kenderaan berat berusia 57 tahun, dua anak lelakinya masing-masing berusia 20 dan 17 tahun serta seorang wanita berusia 54 iaitu isteri kepada suspek pertama.

“Kesemua mangsa dipercayai dibunuh sebelum dibakar di atas zink dan kemudian serpihan tulang serta abu dibuang ke dalam sungai berhampiran dengan bengkel kenderaan tersebut.

“Polis sedang menyiasat lanjut kes ini dan tidak menolak kemungkinan suspek melakukan lebih daripada empat pembunuhan,” katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri di sini hari ini.

Hasnan memberitahu, jenayah kejam itu terbongkar hasil maklumat awam dan risikan ekoran satu laporan polis yang dibuat oleh ahli keluarga seorang ejen hartanah berusia 46 tahun berasal dari Sungai Lah, Chenderiang, dekat sini yang hilang pada 26 Ogos lalu.

Menurutnya, bertindak daripada laporan tersebut, polis membuat tangkapan terhadap keempat-empat suspek terbabit.

Ujarnya, siasatan yang dijalankan terhadap suspek mendedahkan bahawa mangsa yang dilaporkan hilang di Chenderiang itu telah dibunuh de­ngan cara dibakar di kawasan bengkel manakala motosikal mangsa ditinggalkan di tepi jalan menghala ke Cameron Highlands.

Tambahnya, siasatan lanjut terhadap suspek turut mendedahkan tiga lagi mangsa yang dilaporkan hilang di kawasan Tapah sejak 2012, dipercayai telah dibunuh oleh suspek menggunakan modus operandi yang sama.

“Ketiga-tiga mangsa itu ialah seorang wanita pengusaha bas persiaran berusia 56 tahun dilaporkan hilang pada Mac tahun lalu, seorang lelaki jurujual alat ganti ken­deraan berusia 54 tahun hilang pada Jun tahun lalu dan seorang lelaki berusia 36 tahun yang bekerja di bengkel suspek hilang pada Oktober 2012.

“Polis mengenal pasti motif pembunuhan ialah hutang, urus niaga tanah yang gagal dan pekerja bengkel yang mencuri hak milik majikannya,” katanya.

Hasnan menjelaskan, semakan mendapati suspek utama iaitu peng­usaha bengkel itu mempunyai tujuh rekod jenayah lampau iaitu pecah rumah, menipu dan pecah amanah.

Katanya lagi, pihak forensik Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Forensik Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) telah menjalankan siasatan di tempat kejadian mulai 30 Oktober lalu di beberapa kawasan di sekitar Tapah.

“Beberapa sampel tulang telah ditemukan dan telah dihantar ke HRPB untuk bedah siasat dan seterusnya proses asid deoksiribonukleik (DNA)," ujar beliau.

Sementara itu di Tapah, polis berjaya mendapat perintah mahkamah untuk melanjutkan tempoh tahanan reman terhadap keempat-empat suspek yang ditahan sejak 26 Oktober lalu disambung bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Perintah tahanan reman selama empat hari lagi itu dikeluarkan oleh Majistret Nurul Nadia Abdul Razak di Mahkamah Majistret Tapah hari ini.

Utusan



Selasa, Oktober 27, 2015

KITA KENA NAIK PESAWAT UNTUK BUKTI KERJA KUAT

NAJIB ADA TELOQ KATANYA


Berani laksana GST, Najib ‘roti canai bertelur’, kata MP BN

GST DIKENAKAN KEPADA RAKYAT
UNTUK MENYELAMATKAN NEGARA,
SEDANGKAN PEMIMPIN BERMEWAH-MEWAH.
MUDAHNYA RAKYAT DIULI MENJADI ROTI CANAI...


PARLIMEN Antara sindiran kasar yang sering dilemparkan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak adalah beliau digambarkan sebagai seorang "penakut" dan "roti canainya tanpa telur".

Namun Datuk Abdul Latiff Ahmad (BN-Mersing) bagaimanapun tidak bersetuju dengan tuduhan liar itu dan menyifatkan Najib sebagai "roti canai dengan telur" kerana keberaniannya melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang menyelamatkan negara dari ketidaktentuan ekonomi dunia.

"Semasa mantan Permatang Pauh (Datuk Seri Anwar Ibrahim) jadi menteri kewangan dan Kubang Pasu (Tun Dr Mahathir Mohamad) jadi perdana menteri, sudah uar-uarkan GST tetapi tak ada semangat politik (nak laksana).

"Adakah Yang Berhormat bersetuju bahawa Pekan (Najib) ini adalah 'roti canai ada telur'. Dia berani. Adakah Bagan Serai setuju? Ini bukan nasib, ini kebijaksanaan dan kepandaian yang terancang," kata Abdul Latiff di Parlimen hari ini.

Kenyatan Abdul Latiff itu kemudian disambut oleh Dr Noor Azmi Ghazali (BN- Bagan Serai) yang berkata beliau amat bersetuju.

"Saya amat bersetuju dengan apa yang dikatakan oleh Mersing. Betullah, roti canai ada telur. Ada roti canai tak bertelur.

"Pekan mempunyai keberanian dan kebijaksanaan untuk membuat keputusan yang baik dan adil yang selaras dengan denyut nadi rakyat," kata Noor Azmi.

Malaysiakini


Selasa, Oktober 20, 2015

MISS T DAKWA KENA CABUL DENGAN DOKTOR


Seorang wanita 29 tahun mendakwa seorang doktor di sebuah klinik kerajaan di Selangor mencabul kehormatannya.

Hanya mahu dikenali sebagai “Miss T”, beliau mendakwa menjadi mangsa doktor lelaki itu pada 8 Oktober lalu ketika mahu mendapatkan rawatan untuk batuk dan sakit kepala.

Beliau mendakwa, ketika sesi rawatan doktor itu mahu memeriksa pernafasan tetapi meraba-raba buah dadanya ketika berbaju beberapa minit.

"Doktor arahkan saya baring untuk periksa dan dia tutup langsir. Saya hanya ikut arahan. Dia sentuh dada saya dan dengar denyutan nadi (pakai stetoskop). Dia sentuh dada saya perlahan-lahan selama tiga minit.

“Selepas itu dia minta saya duduk di katil, dia minta saya angkat pakaian dan buka bra tapi saya tak mahu dan doktor guna tangan dia masukkan ke dalam bra saya, sentuh kedua-dua belah dada saya,” katanya.

Beliau juga mendakwa doktor itu turut bertanya padanya tentang status perkahwinannya.

“Doktor tanya sama ada saya dah kahwin atau belum, ada anak atau tidak dan anak macam mana. Saya nak cepat-cepat pergi dari situ,” katanya.

Curiga dengan langkah itu, Miss T berkata beliau memberitahu seorang kakitangan klinik selain membuat laporan polis pada hari yang sama.

“Dan esoknya saya ke klinik itu dan beritahu ketua jururawat apa yang berlaku,” katanya.

Bagaimanapun, kata wanita itu, sehingga ke hari ini dia masih belum dipanggil untuk memberikan keterangan.

“Saya mahu pihak berkuasa siasat doktor terbabit.

“Saya tak mahu perkara yang sama berulang kepada wanita lain,” kata Miss T pada sidang media di Pusat Khidmat Dewan Undangan Negeri Kota Alam Shah, Klang hari ini.

Kenyataan Miss T dalam bahasa Mandarin pada sidang media itu diterjemahkan oleh seorang jurubahasa.

Beliau hadir dengan memakai baju yang sama ketika hari kejadian tetapi menyembunyikan wajah dengan memakai topeng dan topi.

Malaysiakini sedang mendapatkan reaksi klinik terbabit.

Polis: Kes sedang siasat

Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Azman Abdul Razak ketika dihubungi Malaysiakini mengesahkan menerima laporan tersebut.

Katanya, kes itu disiasat mengikut seksyen 345 Kanun Keseksaan kerana mencabul.

Namun Azman enggan mengulas lanjut mengenai perkara itu kerana masih dalam siasatan.

Malaysiakini

Khamis, Oktober 15, 2015

Saifuddin Abdullah isytihar keluar Umno, masuk KEADILAN


PETALING JAYA 15 OKT: Ahli Majlis Tertinggi Umno yang juga bekas Timbalan Menteri, Datuk Saifuddin Abdullah hari ini mengisytiharkan keluar parti dan menyertai KEADILAN.

Perkara itu diumumkan Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dalam sidang media di ibu pejabat parti.

Penyertaan Saifuddin disaksikan Timbalan Presiden, Mohamed Azmin Ali dan barisan kepimpinan parti yang lain.

Ketua Umum, saudara Anwar Ibrahim yang hadir ke mahkamah berhubung kes qazaf hari ini menyambut baik kemasukan Saifuddin ke dalam parti itu.

"Alhamdulillah, Anwar menyambut baik kemasukan beliau. Malah kita harapkan lebih ramai lagi pemimpin-pemimpin dari parti lawan menyertai kita demi menyelamatkan Malaysia," kata Wan Azizah mewakili suaminya, ketika ditemui di Kompleks Mahkamah Syariah, pagi ini.

Saifuddin sebelum ini tewas menentang calon PAS, Nasruddin Hasan di Temerloh.

Umno dilaporkan memberi surat tunjuk sebab kepada Saifuddin yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Gerakan Kesederhanaan Global selepas hadir pelancaran Pakatan Harapan baru-baru ini.

Tindakan itu ekoran kehadirannya ke persidangan meja bulat pembentukan gabungan pembangkang di Subang jaya pada 23 September lalu.


Isnin, Oktober 12, 2015

JUMPA BANGKAI PESAWAT MH370?


Bendera yang ditemui dan diserahkan kepada polis.

SANDAKAN - Pengadu kepada penemuan bangkai pesawat MH370, Jamil Omar, 46, sudah menyerahkan sehelai bendera Malaysia dan tiga keping gambar Pulau Sugbay kepada pihak polis.

Memetik laporan Harian Metro, ibu saudaranya Siti Kayam Kisung, 57, berkata, dia turut terkejut selepas mendengar khabar berkenaan sebelum bergegas mendapatkan bendera berkenaan.

"Bendera itu ditemui dalam bangkai pesawat oleh penduduk pulau itu yang pergi memburu burung.

"Saya berikan semua bukti itu kepada anak saudara sebelum diserahkan bendera itu kepada polis bersama tiga keping gambar pulau atau lokasi umum tempat itu.

"Penduduk di sana mendakwa terlihat bangkai pesawat di pulau itu ketika melawat keluarga di Pulau Sugbay, September lalu," katanya ketika ditemui di rumah anak saudaranya, Jamil Omar, di Kampung Tb Wad, Batu Dua, di sini, petang tadi.

Terdahulu, Siti Kayam memberitahu bahawa dia yang dari Pulau Tabawan, Selatan Filipina datang ke Sabah, pada Khamis lalu dengan membawa bendera Malaysia yang didakwa ditemui ahli keluarga mereka di pulau terbabit.

Dalam pada itu, Siti Kayam berkata orang sana (Filipina) tidak kenal bendera Malaysia dan tidak tahu apa-apa mengenai pesawat yang hilang sebab kawasan yang kurang berpenghuni dan sangat jauh serta tiada komunikasi.

"Kerana kurang peralatan elektronik atau kemera, orang sana tidak mampu merakamkan sebarang gambar bangkai pesawat itu.

"Saya kemudian datang ke Sabah lalu menceritakan hal ini kepada mereka dan seorang anak buah saya membuat laporan polis agar dapat membantu dalam pencarian terbabit," katanya.

Sinarharian


Ahad, Oktober 11, 2015

LAWAK AHAD: LAKI BINI


Konon2nya pada suatu petang....
Sepasang laki bini sedang berbual2 di jemoran.

Bini:
Bang saya nak pergi belajar berenang laaa..

Tok Llaki:
utk apa ?

Bini:
Biar saya langsing seperti zaman anak dara dulu lah....

Tok Llaki:
Tak payahhhh. Ikan paus berenang setiap hari semakin gemuk

.....

Di hari yg lain mereka berbual lagi...

Tok Llaki::
Tolong beli buah2an...deh

Bini:
Untuk apa?

Tok Llaki:
utk buang toxin, biar Sihat, kulit licin....

Bini:
Monyet dari dulu makan buah tak berubah2 .....duk huduh setaro demo jugok.....


Sabtu, Oktober 10, 2015

GAMBAR KEMALANGAN MAUT KM399 PLUS, LORI KONTENA LANGGAR PAPANTANDA JATUH ATAS KERETA








10-10-2015 : 6.30 am
YBhg Dato'/Tuan/Puan

Lebuhraya PLUS E1 - (Tg.Malim ke Behrang)

Melibatkan sebuah lori kontena terbabas lalu melanggar struktur papantanda (gantry sign board) di KM399.6 arah utara dan mengakibatkan struktur papantanda tersebut tumbang lalu jatuh ke atas sebuah kereta yang datang dari arah selatan. Ekoran kejadian tersebut semua lorong terhalang dikedua-dua arah.

pihak PLUS Berhad memaklumkan 3 mangsa maut dilokasi, 2 lelaki & 1 perempuan (pemandu & penumpang kereta)

Trafik terhenti sepanjang 2KM menghala lokasi dikedua-dua arah. Kejadian masih belum selesai sepenuhnya.

Laluan alternatif arah selatan keluar Behrang
Laluan alternatif arah utara keluar Tg.Malim

Hebahan telah dibuat melalui laman sosial LLM

Khamis, Oktober 08, 2015

PEGUAM KHAIRUDDIN JUGA DITAHAN POLIS

Peguam Matthias Chang ditahan bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma) hari ini.

Pembantu Chang memberitahu Malaysiakini, majikannya ditahan di ibu pejabat polis daerah Dang Wangi ketika melawat anak guamnya Datuk Khairuddin Abu Hassan.

Khairuddin ditahan bawah akta sama atas dakwaan cuba mensabotaj negara kerana membuat laporan berkaitan 1MDB di beberapa negara lain, termasuk Biro Siasatan Persekutuan (FBI) Amerika Syarikat.

Mikini



Isnin, September 28, 2015

GADIS 14 TAHUN DIKURUNG DAN DIROGOL BERGILIR-GILIR

                 Sekadar gambar hiasan

SEGAMAT - Seorang remaja perempuan berusia 14 tahun menerima nasib malang apabila menjadi mangsa rogol dan dikurung selama lima hari oleh dua lelaki yang baharu dikenalinya selama sebulan.

Ketua Polis Daerah Segamat, Superintendan Mohd Kamil Sukarmi berkata, mangsa berjaya melarikan diri dan membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Segamat bersama keluarganya pada 25 September lalu.

"Mengikut keterangan mangsa, kali terakhir dia dirogol oleh suspek secara bergilir-gilir pada 25 September di sebuah rumah tumpangan di Jalan Genuang selepas diambil oleh suspek menaiki kereta di sekitar bandar Segamat pada 21 September lalu.

"Mangsa melarikan diri semasa suspek tidur sebelum pulang ke rumah keluarganya. Pada awalnya, keluarga mangsa menyangkakan anaknya itu pergi ke rumah salah seorang saudaranya memandangkan cuti sekolah dan tidak menyangka suspek dikurung dan menjadi mangsa rogol," katanya.

Menurutnya, kedua-dua suspek yang berusia 22 dan 26 tahun dan mempunyai ikatan kekeluargaan itu kemudiannya ditahan di rumah mereka di Jalan Buloh Kasap, di sini, sejurus laporan polis dibuat.

Katanya, siasatan awal juga mendapati suspek menyewa sebuah rumah tumpangan sejak beberapa hari lalu dan mengawasi mangsa secara bergilir-gilir supaya mangsa tidak melarikan diri selain turut memberikan suspek makan dan minum.

"Siasatan lanjut juga sedang dijalankan sama ada mangsa telah dirogol di tempat lain sebelum itu dan mangsa juga turut diarahkan menjalani pemeriksaan kesihatan di Hospital Daerah Segamat (HDS).

"Kedua-dua suspek juga tidak mempunyai pekerjaan tetap dan hasil pemeriksaan air kencing turut mendapati salah seorang suspek positif dadah jenis Amphetamine," katanya.

Menurutnya, suspek kini direman selama tujuh hari dan kes disiasat di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol.

Sinarharian


Rabu, September 23, 2015

NAJIB KINI BERDEPAN SIASATAN RASUAH AS



Badan kehakiman Amerika Syarikat (AS) kini menyiasat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ke atas pembelian hartanah di sana oleh anak tirinya Riza Aziz dan ahli perniagaan Low Taek Jho, lapor The New York Times (NYT) hari ini.

Sebuah unit di Jabatan Kehakiman AS yang menyiasat kes rasuah antarabangsa sedang menjalankan siasatan itu, lapor NYT memetik sumber tanpa nama.

Siasatan itu memberi tumpuan kepada pembelian hartanah di AS sejak beberapa tahun kebelakangan dilakukan “syarikat bayangan”.


NYT melaporkan pada Februari mengenai pembelian ini yang menggunakan “syarikat bayangan” daripada pelbagai tokoh antarabangsa, termasuk Riza dan Low, juga dikenali sebagai Jho Low.
NYT juga melaporkan selain pembelian hartanah, siasatan rasuah itu juga akan melihat dakwaan AS$681 juta yang merupakan sebahagian daripada RM2.6 bilion didakwa didepositkan ke dalam akaun peribadi Najib - pertama kali dilaporkan oleh The Wall Street Journal (WSJ) dan kemudiannya disahkan pihak berkuasa anti-rasuah Malaysia sebagai "derma politik".

Pemindahan dana adalah di bawah bidang kuasa AS kerana ia melalui bank Amerika Wells Fargo, kata akhbar itu.

Dalam laporan NYT pada Februari, akhbar berpengaruh itu mendapati hartanah mewah bernilai lebih RM150 juta dikesan mempunyai kaitan sama ada dengan Low atau Riza.

Ini termasuk "penthouse" bernilai AS$30.55 juta di Time Warner Centre di Manhattan, rumah di Hollywood bernilai AS$39 juta, Hotel L'Ermitage di Beverly Hills dan sebahagian Hotel Park Lane di New York.

Ia juga mengesan sebuah kondominium bernilai AS$33.5 di Laurel Park, Manhattan, di samping hartanah lain di Los Angeles yang turut melibatkan Riza, melalui pelbagai “syarikat bayangan”.

Laporan NYT juga menyebut, bekas eksekutif 1Malaysia Development Bhd (1MDB), Jasmine Loo Ai Swan menandatangani pembelian kondominium AS$4.5 juta yang dibeli “syarikat bayangan” dikenali sebagai Cricklewood One Madison LLC, tahun lepas.

Penjaga di bangunan itu mengesahkan seorang wanita dengan nama berkenaan tinggal di situ, menurut NYT.

Loo sedang dicari Bank Negara Malaysia bagi mendapatkan bantuan berhubung siasatan ke atas 1MDB.

NYT berkata, ia cuba mendapatkan maklum balas daripada beberapa individu dan syarikat yang disebut dalam laporan itu tetapi semuanya enggan mengulas.

Seorang peguam bagi Cricklewood enggan mengulas, manakala Loo tidak memberi respons kepada nota yang ditinggalkan di kondominium beliau.

Wakil Riza dan Low bagaimanapun memberitahu akhbar itu mereka tidak terlibat dalam apa-apa urusan jual beli tidak sepatutnya.

NYT berkata, Najib bersiap sedia untuk berlepas ke London minggu ini bagi konvensyen perdagangan dan dijangka ke New York selepas itu untuk Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Akhbar itu juga memetik bekas duta Amerika Syarikat ke Malaysia John Malott yang menyatakan Najib "benar-benar menghargai imej antarabangsa" dan mempersoalkan jika perdana menteri kini "dipulaukan".

Najib berada di bawah tekanan yang besar berhubung skandal 1MDB, yang beliau selia sebagai menteri kewangan, dan pemindahan wang ke dalam akaun peribadinya.

Beliau juga merombak Kabinet pada Julai, menggugurkan seorang timbalan perdana menteri dan seorang lagi menteri kerana mengkritik cara beliau mengendalikan syarikat sarat hutang itu, dan menukar peguam negara yang sedang melakukan siasatan terhadap 1MDB dan pemindahan dana ke dalam akaun peribadinya. – 22 September, 2015.

themalaysianinsider


Isnin, September 21, 2015

PEMUDA MCA BAHAGIAN PUTUSKAN HUBUNGAN DENGAN NAJIB



Pemuda MCA Pasir Gudang memutuskan hubungan dengan Pengerusi BN Datuk Seri Najib Tun Razak susulan sokongan beliau kepada Himpunan Rakyat Bersatu pada 16 September lalu.

Ketua Pemuda MCA bahagian itu Chia Chow Hui berkata himpunan 'Baju Merah' pada tarikh tersebut menghancurkan keharmonian kaum.

"Kami tidak bersetuju dengan himpunan 16 September yang merosakkan hubungan kaum. Tapi Najib memujinya sebagai perhimpunan aman. Jadi kami buat keputusan (untuk memutuskan hubungan)," kata Chia ketika dihubungi Malaysiakini.

Hal ini bermaksud semua anggota Pemuda MCA bahagian itu tidak akan menghadiri majlis Najib atau menyokong beliau dalam apa cara sekalipun.

Bahagian itu adalah yang pertama berbuat demikian dalam BN.

Ketika ditanya, Chia berkata beliau tidak bimbang jika dikenakan tindakan displin daripada kepimpinan pusat berhubung keputusaan itu.

"Tidak. Setiap orang meraikan kebebasan bersuara.".

Pada Jumaat, Najib mengucapkan penghargaan terhadap peserta Himpunan Rakyat Bersatu dengan menyatakan himpunan Baju Merah berhimun secara aman tanpa sebarang provokasi.

Himpunan itu turut dikenali "mempertahankan maruah Melayu" dan dicemari dengan penghinaan kaum dilemparkan terhadap masyarakat Cina.

Ia sebagai balasan terhadap peserta BERSIH 4 yang kebanyakannya kaum Cina, yang mendesak Najib meletakkan jawatan.

Malaysiakini

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive