Dey Macha

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, September 07, 2019

TIKET "EARLY BIRDS" THAILAND VS UAE BULAN OKTOBER DAH HABIS DIJUAL!!!!!


Tiket "early bird" perlawanan Thailand menentang UAE pada bulan Oktober depan sudah habis dijual.

Hal ini kerana penyokong Thai tak mahu lepaskan peluang menyaksikan perlawanan menentang pasukan gergasi Asia.

Bagaimana pula dengan penyokong Malaysia ??

Ayuhh...kita penuhi Stadium Nasional Bukit Jalil pada hari selasa ini. Sokongan padu anda mampu membangkitkan semangat pemain untuk mengejutkan UAE.

Jangan lupa beli tiket secara online di sini, https://ticket.tickethotline.com.my/


Khamis, September 05, 2019

LIVE INDONESIA VS MALAYSIA : KELAYAKAN PIALA DUNIA 2022 JAM 8 MALAM INI!!!


Saksikan Perlawanan Sensasi jam 8 malam ini secara HD!!!

KLIK DI SINI UNTUK SIARAN LIVE HD

KLIK DI SINI UNTUK SIARAN SD (INTERNET LEMBAB)




Selepas berjaya menewaskan Timor Leste pada pusingan pertama Kelayakan Piala Dunia 2022, Malaysia telah layak untuk mara ke pusingan kedua dan ditempatkan di balang undian ke-empat. Namun, Skuad Negara bakal berdepan cabaran besar apabila diundi berada dalam kumpulan G bersama-sama pasukan hebat iaitu UAE, Vietnam, Thailand dan Indonesia.
Berada di posisi G4, perlawanan pertama bagi pusingan kedua Kelayakan Piala Dunia 2022 pasukan Malaysia adalah menentang Indonesia. Perlawanan dijadualkan berlangsung pada hari Khamis, 5 September 2019, jam 8.30 malam, bertempat di Stadium Utama Gelora Bung Karno, Jakarta, Indonesia. Menurut jurulatih skuad negara, perlawanan pertama dianggap penting kerana ia membantu dari segi motivasi dan keyakinan pemain.
Beraksi di gelanggan pihak lawan bukanlah satu alasan untuk tidak cemerlang. Justeru setiap pemain negara perlulah menunjukkan semangat yang tinggi dan fokus dalam memberikan persembahan terbaik serta tidak terlalu beremosi ketika menetang Indonesia. Meskipun terdapat beberapa insiden yang kurang baik pernah berlaku ketika perlawanan antara Malaysia menentang Indonesia sebelum ini, Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI) telah memberi jaminan keselamatan bagi perlawanan kali ini.
Skuad Harimau Malaya baru-baru ni tewas 0-1 ketika menentang Jordan dalam aksi persahabatan di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 30 Ogos 2019 lalu. Setelah menentang Indonesia, skuad negara akan meneruskan aksi kedua kelayakan kumpulan G dengan bermain di gelanggang sendiri menentang Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada 10 September 2019. Sekiranya berjaya menamatkan saingan di kedudukan dua terbaik kumpulan, Harimau Malaya akan layak secara automatik ke pusingan ketiga kelayakan Piala Dunia 2022 sekaligus mengesahkan tempat di Piala Asia 2023.


Selasa, September 03, 2019

Henti spekulasi perkara buruk di Gelora Bung Karno

PUTRAJAYA - Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Steven Sim Chee Keong meminta rakyat Malaysia khususnya peminat bola sepak negara menghentikan spekulasi mengenai perkara buruk yang mungkin berlaku di Stadium Utama Gelora Bung Karno membabitkan pertembungan Indonesia dan Malaysia pada perlawanan pusingan kedua kelayakan Piala Dunia 2022/Piala Asia 2023, Khamis ini.



Beliau berkata, peminat sukan terutama bola sepak tidak kira sama ada di Indonesia mahupun Malaysia, semua mahu melihat satu perlawanan yang menarik di atas padang dan bukan berakhir dengan kejadian yang tidak diingini.

"Kita tidak perlu berspekulasi tentang perkara buruk yang akan berlaku sebab saya percaya penyokong-penyokong kita bukan sahaja mempunyai semangat yang tinggi tapi juga berhemah.


"Kita menaruh sangkaan yang baik dan keyakinan kepada pihak berkuasa yang terlibat (Indonesia) bahawa mereka akan memastikan keselamatan bukan sahaja pemain tetapi juga penyokong negara kita.

"Kalau berlaku di Malaysia, pihak berkuasa negara kita juga akan memastikan bahawa tidak ada apa-apa perkara buruk akan berlaku," katanya kepada pemberita selepas pelancaran perlumbaan jelajah berbasikal 'Tour of Peninsular' (ToP), di sini hari ini.

Steven berkata demikian mengulas mengenai kebimbangan terhadap tahap keselamatan para pemain dan juga penyokong bola sepak Malaysia, berikutan pertembungan antara dua negara jiran itu snetiasa mencetuskan insiden tidak diingini di penghujung perlawanan.

Aksi membabitkan Malaysia dan Indonesia yang sering kali ‘panas’ dan pengalaman menakutkan terakhir dialami skuad negara adalah pada Kejuaraan AFF Bawah 19 tahun (B-19) di Sidarjo, Jawa Timur tahun lepas menyaksikan skuad muda negara dibaling objek keras selepas menewaskan tuan rumah.

Sebelum itu, pasukan Malaysia terpaksa menaiki barracuda dua kali untuk pulang ke hotel penginapan iaitu pada aksi final AFF 2010 dan final Sukan SEA 2011 selepas dikepung penyokong Indonesia di luar stadium.

Dalam pada itu, Steven berkata, beliau dan menterinya Syed Saddiq Syed Abdul Rahman sentiasa berhubung dan berkomunikasi dengan rakan sejawatannya Menteri Sukan Indonesia, Imam Nahrawi berhubung perkara berkenaan.

"Kita sudah ada hubungan dan menteri pernah berbicara dengan rakan beliau di Indonesia untuk pastikan rakyat Malaysia yang melihat perlawanan akan menikmati perlawanan dengan aman di sana (Indonesia)," katanya.

Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI) menerusi Setiausaha Agungnya, Ratu Tisha Destria telah memberi jaminan keselamatan kepada pasukan negara yang akan mendapat sambutan baik untuk mengharungi perlawanan di Stadium Utama Gelora Bung Karno. - Bernama
Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/article/46279/BERITA/Sukan/Henti-spekulasi-perkara-buruk-di-Gelora-Bung-Karno
© 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf




Masalah Air Berkarat?Nak Pasang Cuckoo?Daftar Segera Secara Online

Selasa, Julai 23, 2019

TERKINI!!! KEPUTUSAN UNDIAN PIALA MALAYSIA 2019



Undian bagi menempatkan 16 pasukan terbaik yang terdiri daripada 11 pasukan Liga Super dan 5 pasukan Liga Premier untuk menghadapi saingan kejohanan bola sepak Piala Malaysia musim 2019 telah diadakan pada jam 1200 tengahari tadi (23 Julai 2019).Kesemua 16 pasukan yang layak ke persaingan Piala Malaysia 2019 telah diundi serta dibahagikan kepada empat kumpulan iaitu A, B, C, D dan setiap kumpulan akan dihuni oleh empat pasukan.Walaubagaimanapun jadual perlawanan akan dikeluarkan dalam masa terdekat.


Jumaat, Mei 03, 2019

BERHIMPUN HANYA UNTUK POLITIK, ISLAM SEBENAR TAK DIAMALKAN PUN




Mana-mana individu atau kumpulan yang menganjur, akan hadir dan yang sokong Himpunan Ummah pada Sabtu ni hanya golongan yang tak de kerja dan hanya buat kerja yang mengarut dan sia-sia je. Tuduhan yang dibawa mereka dengan mengatakan kedaulatan Islam sedang diruntuhkan adalah tidak benar dan hanya mainan persepsi puak-puak ni je.

Tak nampak ke usaha kerajaan PH selama ni yang bersunggunh nak benteras rasuah disetiap agensi, dikalangan pemimpin politik dan pemimpin kerajaan terdahulu. Bila indeks rasuah berkurangan barulah  negara ekonomi boleh dipulihkan dengan pantas, dimana pelabur yakin mereka tidak akan rugi bila melabur di Malaysia kerana gejala rasuah telah ditangani dengan baik oleh kerajaan.

Malulah sikit dengan orang Non Muslim terutamanya bangsa Cina dan India kat Malaysia ni, mereka tak pernah gunakan alasan untuk menjaga agama mereka demi tujuan politik peribadi. Jadilah ahli politik yang matang wahai pembangkang, kita dah masuk ke era MALAYSIA BAHARU. Anak muda semua dah terdidik dan mereka akan tolak pendekatan politik adu domba yang bersifat perkauman.

Kalau kat Jepun dan Korea, rakyatnya akan berhimpun sekiranya pemimpin yang mereka lantik terlibat dengan rasuah. Mereka akan bangkit berdemo sehingga pemimpin yang dikaitkan dengan rasuah tu letak jawatan. Di Malaysia lain pula caranya, pemimpin yang amalkan rasuah disokong dan dipertahankan untuk kembali berkuasa.

Apa yang jelas, umat Islam kat Malaysia ni sebenarnya kurang mengabdikan diri kepada Allah kerana  jika mereka semua fahami Islam secara mendalam, kedudukan Islam itu sendiri sebenarnya telah dijamin dan dilindungi Allah dalam apa jua keadaan. Yang perlu dipertahankan mereka adalah Iman dan Akidah mereka agar tidak terpesong dari jalan Allah.

Islam tidak akan rosak kerana agama Islam adalah Agama Allah. Manakala yang rosak adalah penganutnya kerana tidak menjaga akidah mereka sepanjang hidup di dunia. Usaha nak pertahankan Islam tu janganlah sekadar di bibir je, tapi kita kena penuhkan ilmu di dada dulu baru boleh berdakwah pada orang lain.

LAMPU SOLAR ISTIMEWA-JIMAT BIL 
ELEKTRIK ANDA & MUDAH DIPASANG!

Jumaat, Mac 01, 2019

APAKAH MALAM INI AKAN ADA LAGI JENALTI ?


MALAM INI JDT FC YANG KINI DIGELAR JENALTI OLEH NETIZEN AKAN TURUN KE STADIUM SHAH ALAM BERENTAP DENGAN SELANGOR. PASTINYA MALAM INI MATA PENONTON AKAN MEMBERI TUMPUAN SEPENUHNYA KEPADA KAWASAN PENALTI SELANGOR BAGI MENYAKSIKAN SAMADA PENGADIL AKAN MENGHADIAHKAN LAGI SEPAKAN JENALTI BUAT JENALTI FC KAHKAHKAHKAH!!!!

HARAP PEMAIN SELANGOR JANGAN PANGKAH KAKI PEMAIN JENALTI KAT KAWASAN GARISAN JENALTI MALAM NI.KALAU NAK PANGKAH JUGAK HANGPA BOLEH PANGKAH KAT KAWASAN GARISAN KHATULISTIWA..KAHKAHKAH!!!!!


SAKSIKAN SIARAN LANGSUNG DI TVHARAM.

Dua tiga menjak ini, tular di laman sosial bola sepak tempatan tentang “Jenalti”.

Antara komen netizen adalah:

"Ada Jenalti aku like."

"Aku seorang yang simple, aku nampak Jenalti aku like."

Paling "mengagumkan" setiap kiriman atau komen tentang Jenalti itu pasti akan mendapat tanda suka dan respons tertinggi.

Bahkan, cukup sekadar menaip perkataan tunggal "Jenalti" itu di ruangan komen, sudah mampu untuk membuatkan tulisan tersebut mendapat respons dan balasan tertinggi.

Jenalti itu rupa-rupanya gelaran terbaru buat Johor Darul Ta'zim (JDT) yang diberikan oleh netizen tanah air selepas pasukan itu dilihat kerap diberikan sepakan penalti musim ini.

Sepanjang empat perlawanan Liga Super musim ini, JDT sudah memperoleh empat sepakan penalti untuk menjadikan nisbah satu sepakan penalti dalam setiap perlawanan (1 perlawanan: 1 sepakan penalti).

Hanya perlawanan Piala Sumbangsih di antara JDT dan Perak pada 3 Februari lalu boleh dikategorikan sebagai "bebas penalti".

Daripada sembilan gol JDT musim ini, tiga daripadanya terhasil daripada sepakan penalti -- menjadikan 33.3 peratus daripada jaringan mereka musim ini terdiri daripada jaringan penalti.

Tiga daripada empat sepakan penalti tersebut diterjemahkan dalam bentuk jaringan untuk menjadikan peratusan kejayaan jaringan sepakan penalti JDT kepada 75 peratus.

Statistik di atas kini menjadi bahan jenaka dan sindiran netizen tanah air.

Mereka melabel JDT sebagai pasukan yang mendapat keistimewaan pengadil.

Keadaan itu mengakibatkan "perang" media sosial di antara penyokong JDT dan ‘pembenci’ mereka.

Buat penyokong JDT, anda tidak sepatutnya "koyak" dengan gurauan atau sindiran-sindiran seperti itu.

Anggaplah pasukan anda bertuah atau bernasib baik kerana memperoleh banyak sepakan musim penalti dalam fasa awal Liga Super musim ini.

Sedangkan pemain terbaik dunia, Cristiano Ronaldo, juga tidak dapat lari daripada gelaran "Penaldo" kerana dikatakan kerap merebahkan badan untuk memperoleh sepakan penalti.


Kredit foto: Johor Southern Tigers


stadiumastro




Sabtu, Februari 16, 2019

SYED SADDIQ DISERANG PENYOKONG BN



Ketua Pemuda Bersatu Syed Saddiq Syed Abdul Rahman didakwa nyaris dipelangkung sekumpulan individu yang dipercayai penyokong BN pagi tadi.

Penolong Setiausaha Pemuda Bersatu Ahmad Redzuan Mohamed Shafi yang berada di samping Syed Saddiq ketika kejadian membuat dakwaan tersebut.

"Ada empat orang, YB, pegawai keselamatannya, setiausaha politik dan saya sedang berjalan ke arah kereta dari pusat penamaan.

"Kemudian, penyokong BN mula memprovokasi kami dari jauh," katanya kepada Malaysiakini.

Redzuan mendakwa penyokong berbaju biru itu mula bersikap kasar dan memaki hamun Saddiq, selanjutnya hampir-hampir menjadi satu serangan fizikal.

"Terdapat sekumpulan empat orang menjadi ganas dan cuba merempuh ke arah YB.

"Mujurlah anggota polis yang ada di sekitar berjaya mengawal keadaan," katanya.

mkini




Ahad, Januari 27, 2019

TENTERA BAWANG 'SERANG' FB PARALYMPIC GAMES


270119

LONDON - Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa (IPC) menarik balik hak Malaysia selaku penganjur Kejohanan Renang Para Dunia 2019 yang sepatutnya berlangsung di Kuching, Sarawak pada 29 Julai hingga 4 Ogos depan.

Keputusan tersebut diputuskan oleh ahli lembaga IPC dalam satu mesyuarat yang diadakan di London ekoran keengganan Malaysia yang tidak membenarkan atlet renang para Israel mengambil bahagian pada kejohanan tersebut.

Susulan dari itu tentera bawang negara telah bersatu hati 'menyerang' laman fb milik badan induk itu...kikiki

Klik di sini untuk sertai sama2 membawang...hahaha


Presiden IPC, Andrew Parsons berkata, mana-mana negara yang dilantik dalam menganjurkan kejohanan tertentu harus bersifat terbuka dengan membenarkan atlet yang layak beraksi dengan bebas mewakili negara masing-masing.

“Apabila penganjur kejohanan menafikan hak sebilangan atlet dalam menyertai kejohanan berkenaan atas beberapa sebab politik, kami tidak mempunyai cara lain selain mencari penganjur baharu.

“Pada September 2017 apabila IPC menandatangani kontrak dengan Majlis Paralimpik Malaysia tentang hak penganjuran kejohanan ini, kami telah bersetuju untuk memastikan semua atlet yang layak bersaing boleh mengambil bahagian termasuk jaminan keselamatan para atlet.

“Ketika ini kami akan mencari penganjur baharu untuk kejohanan ini yang juga pentas untuk melayakkan diri ke temasya Paralimpik di Tokyo 2020, Jepun. Kami akan memastikan tarikh serta syarat yang ditetapkan untuk kejohanan ini kekal,” katanya dalam satu kenyataan di London, semalam.

Sebelum ini Malaysia melalui Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad kekal dengan pendirian untuk tidak membenarkan atlet Israel bertanding di kejohanan tersebut disebabkan dasar luar negara yang tidak mengisytiharkan Israel sebagai negara yang sah.

Kira-kira 600 atlet dari 60 negara dijangka akan mengambil bahagian beraksi di kejohanan Renang Para Punia 2019. - Agensi


Jumaat, Januari 11, 2019

Jangan sampai ada yang tak mampu bayar bil!


Timbalan Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman berkata, pemberian air percuma sebanyak 20 meter padu sebulan seperti dilakukan Selangor sebelum ini perlu diteruskan.
“Yang penting kita tak mahu ada golongan tak dapat bekalan air kerana tak mampu bayar bil. Golongan miskin dan berpendapatan rendah seperti ini yang perlu diberi perhatian,” katanya kepada Sinar Harian, hari ini.

[ ARTIKEL BERKAITAN: Tarif air di Pulau Pinang naik 20 peratus ]
Beliau mengulas kenyataan Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli, Dr A Xavier Jayakumar bahawa , kadar tarif air mungkin akan dinaikkan secara berperingkat tahun ini selaras dengan usaha kerajaan untuk menstruktur semula industri perkhidmatan bekalan air di negara ini.
Bagaimanapun, katanya, kenaikan kadar tarif air dilihat wajar jika ia bertujuan meningkatkan kualiti bekalan air.
“Air merupakan keperluan asas dan kita perlukan air berkualiti. Untuk tujuan itu, syarikat bekalan air perlu modal yang agak besar.
“Dengan tarif sekarang ini, mungkin tak mencukupi untuk menampung keperluan mereka. Fomca setuju kadar tarif itu dinaikkan asalkan kadar asas untuk pengguna berpendapatan rendah itu tidak berubah,” katanya.
Katanya lagi, peningkatan kadar tarif ini juga mampu mendidik pengguna agar lebih berhemah dalam penggunaan air.
“Mungkin dengan bil air yang rendah, pengguna suka membazir air. Tetapi apabila kadar tarif air dinaikkan, mereka akan lebih berjimat,” katanya.
Sementara itu, Presiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (CASSA), Datuk Dr Jacob George berkata, kerajaan sepatutnya mengadakan perbincangan dengan pihak berkepentingan terlebih dahulu sebelum membuat keputusan.
“Dr Xavier seorang wakil rakyat dari Selangor dan beliau sendiri tahu ada begitu banyak perang air sebelum ini. Walaupun ada pengalaman, beliau masih lagi keluakan kenyataan tanpa sebarang perbincangan termasuk dengan tokoh pengguna.
“Isu ini bawa begitu banyak persepsi negatif kerana pengguna kita sedang tertekan dengan kos sara hidup. Sebab itu pentingnya buat perbincangan untuk kumpul maklum balas akar umbi,” katanya.
Beliau juga mengjangkakan kenaikan kadar tarif air akan membawa kepada peningkatan beberapa kos lain.
“Naik ‘sekupang’ pun ada impak kepada kos sara hidup. Walaupun Dr Xavier kata impaknya minima, tetapi kita dah tengok senario kenaikan ini berulang kali,” katanya.

SH

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive