Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Januari 11, 2019

Jangan sampai ada yang tak mampu bayar bil!


Timbalan Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman berkata, pemberian air percuma sebanyak 20 meter padu sebulan seperti dilakukan Selangor sebelum ini perlu diteruskan.
“Yang penting kita tak mahu ada golongan tak dapat bekalan air kerana tak mampu bayar bil. Golongan miskin dan berpendapatan rendah seperti ini yang perlu diberi perhatian,” katanya kepada Sinar Harian, hari ini.

[ ARTIKEL BERKAITAN: Tarif air di Pulau Pinang naik 20 peratus ]
Beliau mengulas kenyataan Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli, Dr A Xavier Jayakumar bahawa , kadar tarif air mungkin akan dinaikkan secara berperingkat tahun ini selaras dengan usaha kerajaan untuk menstruktur semula industri perkhidmatan bekalan air di negara ini.
Bagaimanapun, katanya, kenaikan kadar tarif air dilihat wajar jika ia bertujuan meningkatkan kualiti bekalan air.
“Air merupakan keperluan asas dan kita perlukan air berkualiti. Untuk tujuan itu, syarikat bekalan air perlu modal yang agak besar.
“Dengan tarif sekarang ini, mungkin tak mencukupi untuk menampung keperluan mereka. Fomca setuju kadar tarif itu dinaikkan asalkan kadar asas untuk pengguna berpendapatan rendah itu tidak berubah,” katanya.
Katanya lagi, peningkatan kadar tarif ini juga mampu mendidik pengguna agar lebih berhemah dalam penggunaan air.
“Mungkin dengan bil air yang rendah, pengguna suka membazir air. Tetapi apabila kadar tarif air dinaikkan, mereka akan lebih berjimat,” katanya.
Sementara itu, Presiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (CASSA), Datuk Dr Jacob George berkata, kerajaan sepatutnya mengadakan perbincangan dengan pihak berkepentingan terlebih dahulu sebelum membuat keputusan.
“Dr Xavier seorang wakil rakyat dari Selangor dan beliau sendiri tahu ada begitu banyak perang air sebelum ini. Walaupun ada pengalaman, beliau masih lagi keluakan kenyataan tanpa sebarang perbincangan termasuk dengan tokoh pengguna.
“Isu ini bawa begitu banyak persepsi negatif kerana pengguna kita sedang tertekan dengan kos sara hidup. Sebab itu pentingnya buat perbincangan untuk kumpul maklum balas akar umbi,” katanya.
Beliau juga mengjangkakan kenaikan kadar tarif air akan membawa kepada peningkatan beberapa kos lain.
“Naik ‘sekupang’ pun ada impak kepada kos sara hidup. Walaupun Dr Xavier kata impaknya minima, tetapi kita dah tengok senario kenaikan ini berulang kali,” katanya.

SH

2 ulasan:

  1. Are you interested in trading bitcoin binary and forex trade where you can earn 100% of your investment daily If you invest as low as $200 you will get a profit of $2,000 after 72 hours if you are intrested you can contact him via email: hackintechnology@gmail.com +12132951376(WHATSAPP)

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive