Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Ogos 20, 2015

KEDAH CADANG GST DITURUNKAN KEPADA 3%



Kerajaan negeri Kedah mencadangkan kepada kerajaan persekutuan supaya menurunkan kadar Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) daripada 6% kepada 3%.

Menteri Besar Datuk Seri Mukhriz Mahathir (gambar, kanan) berkata kadar 3% itu dicadang kekal untuk beberapa tahun sehingga rakyat sudah biasa dengan cukai terbabit.

"Saya juga mencadangkan supaya kerajaan persekutuan mempertimbangkan untuk mengagihkan hasil daripada GST itu dengan negeri-negeri yang miskin seperti Kedah. Ia tidak pelik kerana pun diamalkan di Australia," katanya pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Alor Star, hari ini.




Beliau berkata demikian ketika menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah ucapan Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah Tunku Sallehuddin Almarhum Sultan Badlishah pada pembukaan sidang DUN, 2 hari lepas.
Mukhriz berharap cadangan itu dipertimbangkan oleh kerajaan persekutuan kerana terdapat banyak rungutan dan aduan daripada rakyat tentang bebanan yang terpaksa ditanggung akibat pelaksanaan GST pada 1 April lepas.

Mengenai isu integriti anggota exco Kedah pula, beliau berkata, mereka diminta mengisytiharkan pegangan harta mereka sebaik sahaja dilantik ke jawatan terbabit 2 tahun lepas.

Sebagai menteri besar, beliau memegang semua maklumat tentang pengisytiharan harta barisan exconya.

"Kita pantau turun naik harta (dimiliki anggota exco) itu setiap tahun, jadi kalau ada penurunan atau peningkatan kita akan tahu," katanya.

Beliau memberi jaminan akan mengambil tindakan sekiranya terdapat keraguan tentang pemilikan harta atau kewibawaaan anggota exconya.

Mukhriz juga berkata Kedah muncul sebagai negeri pertama yang menandatangani aku janji integriti bersama Jabatan Integriti yang menandakan betapa kerajaan negeri amat mementingkan tentang isu integriti.

DUN Kedah meluluskan usul menjunjung kasih titah ucapan pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah. – Bernama, 19 Ogos, 2015.

themalaysianinsider



KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive