Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Oktober 13, 2008

MUNTAH


Oleh: Dr Biaqpila (DVVT,DOHC,VTEC)

Apa itu muntah?
Apakah jenis-jenis muntah?
Apakah sebab-sebab muntah?


Apa itu muntah?
Muntah adalah apabila sesuatu bahan dalam perut keluar melalui mulut secara spontan. Muntah bukan sejenis penyakit tetapi ia adalah gejala kepada pelbagai penyakit. Bagi kanak-kanak, muntah selalunya tidak dapat dikawal dan tidak merbahaya kecuali ia disebabkan oleh penyakit serius.

Apakah jenis-jenis muntah?
Muntah boleh ditunjukkan dalam pelbagai bentuk:

Possetting (jeluak) Ia berlaku apabila bayi anda terjeluak susu selepas menyusu. Ini adalah keadaan biasa di peringkat beberapa bulan pertama umur bayi dan tidak membahaya.
Reflux (muntah meleleh) Reflux adalah apabila jumlah susu yang diminum dikeluarkan semula dengan banyak oleh perut secara perlahan-lahan. Ini disebabkan oleh injap yang memisahkan perut dengan kerongkong terbuka secara tidak sengaja. Keadaan biasa bagi bayi.
Projectile vomiting (muntah memancut) Berlaku apabila isi kandungan perut bayi keluar secara spontan melalui mulut. Jumlah yang dikeluarkan selalunya banyak.

Apakah sebab-sebab muntah?
Sebab-sebab biasa berlakunya muntah:

Jangkitan ringan kepada kanak-kanak seperti jangkitan virus atau ???stomach flu???
Keracunan makanan
Mabuk perjalanan
Terlebih tengok berita tv asyik-asyik pencalonan umno....kahkahakahakah..kahak...

1 ulasan:

  1. Salam Bro:

    Muntah yg paling BERNILAI yg pernah aku dengor ialah 'MUNTAH HANTU BADANG'.... tu yg dia jadi hebat.. kalau dalam pemipihan UMNO ni sesiapa yg nak kuat makan lah muntah hantu badang... hantunya ada kat PEKAN, Pahang katanya...

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive