Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Julai 21, 2012

Nahas helikopter: Dua mayat ditemui, seorang penumpang masih hilang


Helikopter jenis Eurocopter EC 120 inilah yang terhempas dekat Muara Sungai Lingga, Sri Aman pagi semalam. – Foto Bernama

KUCHING - Nelayan pagi tadi menemui mayat juruukur Siti Khuzaimah Anuar, 27, salah seorang daripada tiga penumpang yang hilang selepas pesawat Eurocopter EC 120 yang mereka naiki jatuh terhempas dekat muara Lingga, Sri Aman, semalam.

Mengesahkan demikian, timbalan pesuruhjaya polis Sarawak, SAC Datuk Law Hong Soon berkata mayat Siti Khuzaimah, yang dihanyutkan arus deras Batang Lupar, dijumpai kira-kira pukul 11.10 pagi.

"Mayat sudah dibawa ke Sebuyau untuk dihantar ke hospital terdekat di Simunjan bagi tujuan bedah siasat," katanya ketika dihubungi Bernama di sini.

Law berkata gerakan tiga pihak mencari dan menyelemat yang diselaraskan dari udara, darat dan laut ditingkatkan dalam usaha mencari dua lagi penumpang helikopter itu, jurutera Peter Ato Mayau, 53, dari Sebiro Holdings dan arkitek Henry Lau Tee Yong, 42, yang masih belum ditemui.

Jabatan Penerbangan Awam mengerahkan kakitangannya ke kawasan kemalangan, kira-kira 150km dari sini bagi menyiasat punca nahas, manakala siasatan awal mendapati helikopter milik Sebiro itu tenggelam sebaik sahaja terhempas, katanya.

Nelayan menyelamatkan juruterbang pesawat malang tersebut, Rico Steger, 35, berasal dari negara Jerman, yang berenang selama empat jam di arus deras selepas nahas berlaku.

Juruterbang itu sedang mengangkut ketiga-tiga mangsa dari Kuching untuk membuat tinjauan satu projek di Nanga Merit, Kapit, kira-kira pukul 2 petang semalam ketika kemalangan terjadi. Mayat seorang lagi penumpang yang hilang, jurutera Sebiro Holdings Peter Ato Mayau, antara empat orang yang menaiki Eurocopter EC 120 yang terhempas dekat muara Lingga, Sri Aman semalam ditemui tengah hari ini.

Timbalan Pesuruhjaya Polis Sarawak SAC Datuk Law Hong Soon berkata mayat Ato dijumpai dihanyutkan di pantai Kampung Tebelu, Sebuyau oleh orang-orang kampung yang membantu operasi mencari dan menyelamat pada kira-kira 2 petang.

Mayatnya dihantar ke hospital terdekat di Simunjan untuk bedah siasat, kata Law kepada Bernama di sini.

Ato, 53, yang berkhidmat sebagai naib-presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sarawak, disebut-sebut akan bertanding di kawasan parlimen Mambong dalam pilihan raya umum akan datang.

Terdahulu, Law mengesahkan mayat seorang lagi penumpang juruukur Siti Khuzaimah Anuar, 27, yang ditemui nelayan tempatan pagi ini juga dihantar ke Simunjan untuk bedah siasat.

Law berkata gerakan tiga pihak mencari dan menyelamat yang diselaraskan dari udara, darat dan laut ditingkatkan bagi mencari baki seorang lagi penumpang helikopter itu, arkitek Henry Lau Tee Yong, 42.

Jabatan Penerbangan Awam mengerahkan kakitangannya ke kawasan kemalangan, kira-kira 150km dari sini bagi menyiasat punca nahas, manakala siasatan awal mendapati helikopter milik Sebiro itu tenggelam sebaik sahaja terhempas di perairan, katanya.

Nelayan menyelamatkan juruterbang pesawat malang tersebut, Rico Steger, 35, berasal dari Jerman, yang berenang selama empat jam dalam arus deras selepas nahas berlaku. – Bernama

SH


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

4 ulasan:

  1. salam... mohon bertukar link sahabat... tq

    BalasPadam
  2. As salam saudara Biaqpila,

    selamat menyambut Ramadhan dan selamat berpuasa.

    Takziah buat ahli keluarga, sahabat dan kenalan mangsa.

    BalasPadam
  3. Hangit,sudah link.
    Suasana Politik Malaysia,tq...selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak.

    BalasPadam
  4. kata helikopter milik Taib Mahmud tak nak tolong

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive