Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Ogos 08, 2014

BOIKOT DALAM KONTEKS PERJUANGAN PALESTIN


Bagi saya kempen boikot barangan Amerika dan Israel adalah agenda penting dalam konteks roh perjuangan umat Islam di Palestin.

Jika boikot tidak penting, ulama tidak akan berbincang dan memberikan fatwa mengenainya. Contohnya, di Islam online terdapat 20 soalan dan jawapan daripada pelbagai ulama mengenai perlunya memboikot barangan Israel dan penyokong Israel.

Lihat http://www.islamonl ine.net/complete search/english/ CounsellorSearch Ack.asp?hSection =0&hKeyword=israel+ boycott&hChoice=2&hJoin=1

Jika ianya satu perkara yang remeh, Sheikh Yusuf alQardhawi tidak akan memberikan fatwa beliau yang jelas dan tegas :

Each riyal, dirham …etc. used to buy their goods eventually becomes bullets to be fired at the hearts of brothers and children in Palestine . For this reason, it is an obligation not to help them (the enemies of Islam) by buying their goods. To buy their goods is to support tyranny, oppression and aggression.“
- 20 Muharram 1423 AH 4 April 2002 (www.inminds. co.uk)

Di Islam Online tertera fatwa Dr. As-Sayed Nuh, Profesor di Universiti Kuwait:

“We should differentiate between what we call Daruriyyat or necessary needs, and Tahsiniyyat or luxuries.

If the products that Muslims tend to buy are from the second category (i.e. they are Tahsiniyyat), then it is better to forgo them irrespective of whether those products are American, European or even national products.

However, if some Muslims find themselves weak and have strong desires to buy goods belonging to Tahsiniyyat category, then they should not buy from those who support the Jews and Zionists who occupy Palestine and kill the innocents, demolish houses, plunder money, violate the honor of people and profane the sanctity of sacred places in an attempt to bring the progress of the Muslim Ummah to a virtual standstill. It is well known that America plays the greater role in supporting those Jews and Zionists.”

Pada pandangan saya, kita tidak boleh melonggokkan semua syarikat Amerika dalam satu kategori.

Ada syarikat Amerika yang tidak menyokong Israel dan ada juga syarikat bukan Amerika yang kuat dan terang-terangan menyokong Israel . Dalam konteks ini misalnya, McDonalds dan Starbucks tidak boleh disamakan dengan KFC dan Pizza Hut. Ini kerana McDonalds, Coca-cola dan Starbucks telah terbukti melalui dokumen sahih terlibat menyokong, menyumbang dan bersimpati dengan negara zionis Israel.

Syarikat Sara Lee pula yang mengedarkan produk Brylcreem, Ambipur, Ridsect dan Kiwi juga terbukti menyokong Israel seperti tertera di dalam website mereka. Website Boycott Israel, www.inminds. co.uk banyak memberikan bukti rujukan penglibatan pelbagai syarikat lain dengan Israel. Misalnya Nestle yang melabur di Israel, lihat ni (http://www.flex- news-food. com/ console/PageViewer. aspx?page= 21216&str=Israel%20Nestle )

Tidak semua syarikat mengisytiharkan penglibatan mereka membantu Israel tetapi jika Israel sendiri mengaku sumbangan mereka, seperti memberikan anugerah atau pengiktirafan seperti dibuktikan oleh website Boycott Israel, perlukah kita mencari alasan untuk terus bermuamalah dengan mereka?

Syarikat-syarikat ini jelas mesti diboikot. Kita mesti merasa tidak berselera, tidak selesa bermuamalah membeli produk syarikat tersebut, seperti kata Sheikh Yusuf Qardhawi, “Setiap riyal, dirham...dsbnya yang digunakan untuk membeli barangan mereka akhirnya menjadi peluru yang akan menembusi jantung saudara-saudara dan anak-anak kita di Palestin“.

Bagi syarikat Amerika lain, contohnya KFC & Pizza Hut, kita tidak mempunyai bukti kukuh bahawa mereka menyokong atau bersimpati dengan pendudukan haram Israel di bumi Palestin, keperluan boikotnya tidaklah seberat syarikat-syarikat di atas. Walaubagaimanapun, oleh kerana mereka adalah syarikat dan icon/simbol kebudayaan Amerika yang kerajaannya merupakan penyokong kuat Israel, maka menurut Dr. Monzer Kahf, “They are American cultural symbols that are included in the declaration of boycott more than anything else. (Islam online).

Perlu juga dijelaskan bahawa samada boikot mungkin berkesan atau tidak memberi kesan kepada syarikat berkenaan adalah soal kedua; yakni kita tidak perlu bertanya” kenapa kita perlu boikot jika ianya tidak berkesan?”.

Yang penting, boikot ini ialah untuk kita sendiri. Kita mahukan dhamir (conscience) kita tenteram bahawa kita tidak langsung memberi saham kepada penjajahan bumi Palestin, tidak memberi sumbangan kepada titisan darah dan airmata anak-anak Palestin, tidak redha bersekongkol dengan usaha memusnahkan Masjidil-Aqsa, walaupun peratusnya hanya 0.001% dari wang yang kita belanjakan!

Kesimpulan, cadangan keutamaan kempen:

Priority 1: Mesti boikot, jangan sentuh: Syarikat yang jelas sokong/menyumbang kepada Israel: Mcdonalds, Starbucks, Coca cola
Priority 2: Kalau boleh boikot juga, syarikat yang melabur di Israel (maknanya mengiktiraf pendudukan haram Israel di tanah-air kita): Nestle, Nokia,
Priority 3: Buy American Last: Semua syarikat Amerika yang lain

Banyak alternatif lain bagi barangan, produk dan servis yang disediakan.

Allahu a'lam.

sumber : http://omar600. webs.com

utaraonline

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive