Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Mac 29, 2009

PRK BUKIT SELAMBAU : KERTAS UNDI TERBESAR DI DUNIA



BUKIT SELAMBAU BAKAL MENCIPTA SEJARAH DENGAN MEMPUNYAI KERTAS UNDI TERBESAR DI DUNIA.SEGALA MACAM LOGO,DARI BINATANG SEPERTI GAJAH,RUSA(KATAK TAK BOLEH SEBAB DAH DIBLACKLIST)HINGGALAH PERALATAN ELEKTRIK SEPERTI TV AKAN DIGUNAKAN SEBAGAI LOGO UNTUK CALON-CALON BEBAS.

JADI PENGUNDI DIBUKIT SELAMBAU SILA PERHATIKAN BETUL-BETUL SEBELUM MEMANGKAH.TAKUT NANTI TERPANGKAH DACING.SEBAB DACING SUDAH TIDAK DIGUNAKAN PADA ZAMAN SEKARANG.DACING TAK DIGITAL.

Biaqpila...apa ada

hal.



Kertas undi besar jika 13 calon bertanding di Bukit Selambau


SUNGAI PETANI - Satu sejarah akan tercipta pada pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri Kedah kawasan Bukit Selambau pada 7 April ini jika ia ditandingi 13 orang calon.

Dan jika ini berlaku, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dijangka mencetak kertas undi yang lebih besar daripada biasa untuk memuatkan lambang semua calon.

Pengarah SPR Kedah, Zainal Abidin Zakaria berkata, kemungkinan perkara itu berlaku adalah besar kerana pada masa ini, selain calon daripada Barisan Nasional dan Parti Keadilan Rakyat, terdapat 11 orang yang dijangka bertanding sebagai calon Bebas.

Menurutnya, setakat ini, 10 daripada 11 orang itu telah membuat bayaran deposit sebanyak RM8,000 seorang, iaitu RM5,000 untuk bertanding dan RM3,000 sebagai deposit poster.

Zainal Abidin berkata, dalam sejarah pilihan raya negara, calon paling banyak yang pernah bertanding bagi sesebuah kawasan baik bagi kerusi Parlimen atau negeri belum pernah melebihi lapan orang.

Beliau berkata, disebabkan bilangan pengundi yang banyak, kertas undi bagi pilihan raya kecil ini mungkin sebesar kertas saiz A4 bagi membolehkan orang ramai melihat dengan jelas lambang-lambang calon.

Kertas undi biasa ialah bersaiz poket dan ia dilipat dua untuk dimasukkan ke dalam peti undi.

Satu lagi kemungkinan yang akan berlaku di Bukit Selambau, menurut Zainal Abidin, ialah jumlah calon yang paling banyak hilang deposit.

Seseorang calon yang mendapat kurang daripada satu per lapan undi sah yang diterima akan kehilangan depositnya.

“Jika 13 orang bertanding, tidak mungkin kesemuanya akan mendapat lebih daripada satu per lapan undi,” katanya.

Beliau berkata, mereka yang telah membayar deposit setakat ini adalah Husaini Yaakob, Abdul Rahim Abu, Zahran Abdullah, T Chandraraajan, Tan Hock Huat, R Loganathan, Mohamad Fazil Abdul Wahab, Mejar (B) Anwar Abdul Hamid, L Saralla dan A Jayagopal.

Zainal Abidin berkata, SPR telah menyediakan 20 lambang untuk dipilih oleh calon Bebas pada hari penamaan calon Ahad ini.

Selain calon-calon bebas itu, calon BN, Datuk S Ganesan juga telah membuat pembayaran deposit manakala calon PKR belum berbuat demikian.

“Calon memangnya digalakkan membayar deposit sebelum hari penamaan kerana pada hari berkenaan mereka cuma diberikan masa sejam sahaja mulai 9 pagi untuk proses pengesahan borang pencalonan,” katanya. - BERNAMA
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive