Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Mac 22, 2009

Tiga Negara Setuju Bersih, Perindah Sungai Klang




KUALA LUMPUR, 22 Mac (Bernama) -- Tiga negara Eropah sehingga ini telah menyatakan kesanggupan masing-masing untuk membersih dan memperindahkan Sungai Klang di Selangor.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, kos membersih dan memperindahkan sungai itu akan ditanggung syarikat yang diberi hak untuk melaksanakan projek berkenaan.

Katanya, projek itu tiada kaitan dengan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas).

Kos untuk membersih dan memperindahkan sungai sepanjang 120 kilometer itu dianggarkan berjumlah RM10 bilion dan projek dijangka siap dalam tempoh lima tahun, katanya tanpa mendedahkan nama negara dan syarikat yang akan menjalankan projek terbabit.

"Menjelang Jun, kita seharusnya sudah mempunyai tim pengurusan projek dan menjelang Ogos akan ada dana swasta dan menjelang hujung tahun kerja-kerja fizikal akan bermula," kata Abdul Khalid pada sidang akhbar selepas merasmikan program sehari bersama SYABAS sempena Hari Air Sedunia di sini, Ahad.

Menteri Besar itu tidak pula menyatakan ganjaran yang akan diterima syarikat berkenaan kerana melaksanakan projek tersebut.

Apabila projek itu siap kelak adalah dijangka bahawa nilai aset hartanah sepanjang sungai berkenaan akan bernilai RM50 bilion, kata Menteri Besar itu.

Mengenai tarif air di Selangor, Abdul Khalid berkata kerajaan negeri mampu mengekalkan tarif air sekarang.

"Tarif air boleh dikurangkan 10 hingga 15 peratus tetapi untuk itu, SYABAS perlu melakukan tugas besar-besaran termasuk mempercepatkan kerja membaiki dan menukar paip lama yang bocor dan rosak," katanya.

Sejak 2008 selepas Pakatan Rakyat memerintah Selangor, kerajaan negeri menghapuskan bayaran air kepada setiap isi rumah yang menggunakan kurang 20 meter padu air sebulan dengan kos RM11.40.

-- BERNAMA
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive