Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, April 28, 2009

Khalid Saman SPRM, Kerajaan Malaysia



Menteri Besar Selangor Abdul Khalid Ibrahim memfailkan saman terhadap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Ketua Persuruhjaya SPRM Ahmad Said Hamdan dan Kerajaan Malaysia.

Khalid memfailkan saman itu berikutan kenyataan fitnah Ahmad Said bersabit penyenggaraan kereta peribadi Khalid dan pengagihan lembu korban pada Hari Raja Haji yang lalu.

Saman fitnah terhadap Ahmad Said difailkan oleh peguam Khalid, Sankara Nair di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Saman itu merujuk kenyataan Ahmad Said sebagaimana yang disiarkan di akhbar New Straits Times bertarikh 21 Februari.

Akhabar itu memetik Ahmad Said sebagai berkata SPRM kononnya mempunyai bukti salah laku oleh Khalid.

Sankara berkata Ahmad Said jelas melanggar tatakerja dengan membuat tuduhan melulu terhadap Menteri Besar Selangor itu.

Ini kerana hanya Peguam Negara berhak membuat sebarang kenyataan mengenai berhubung isu-isu pendakwaan dan pertuduhan.

"Tindakan MACC secara langsung melanggar kuasa-kuasa yang diberikan kepada badan itu dibawah Akta SPRM 2009 dan juga tatakerja mereka kepada Menteri Besar dan dalam melaksanakan tugas mereka," kata Sankara.

Sankara berkata kenyataan Ahmad Said memberi gambaran bahawa klien beliau terbabit dalam amalan rasuah.

Sankara menegaskan tuduhan Ahmad Said bukan sahaja tidak berasas, tetapi berniat untuk mencemar nama baik Khalid Ibrahim dan pejabat Menteri Besar Selangor.

Sehingga ke hari ini, Peguam Negara tidak membuat sebarang pertuduhan terhadap Khalid.

"Menentukan kecukupan bukti untuk pendakwaan terletak sepenuhnya dibawah bidang kuasa Peguam Negara dan tindakan SPRM menuduh sewenang-wenangnya secara jelas melanggar bidang kuasa Peguam Negara. Tuduhan Ketua Persuruhjaya yang disiarkan di dada-dada akhbar bersamaan seperti serangan terhadap klien dan mencemar nama-baik beliau," kata Sankara.

Sankara berkata saman fitnah terhadap Ahmad Said difailkan selepas Ketua SPRM itu enggan menjelaskan tindakannya menfitnah Menteri Besar Selangor.

Khalid menuntut ganti rugi dan serta perintah injunksi ke atas Ahmad Said dan SPRM daripada mengulangi tuduhan-tuduhan itu secara bertulis dan lisan.

"Kita tidak menyatakan jumlah spesifik yang mahu dituntut dari mereka. Bagi Khalid Ibrahim, soal wang ringgit bukan kepentingan sebaliknya gantirugi ini sebagai pengajaran kepada mereka. Apa yang penting bagi beliau adalah membersihkan namanya dari tuduhan-tuduhan itu," kata Sankara.

tvantara
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive