Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, April 28, 2009

Pulih populariti Umno: Parlimen mungkin dibubar awal



Muhammad Yusri Amin

KOTA BHARU, 27 April (Hrkh) - Kemungkinan besar satu kejutan dilakukan Dato? Seri Najib Razak membubarkan parlimen lebih awal bagi mendapatkan semula mandat rakyat yang hilang pada pilihan raya umum lalu.

Muryidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak menolak kemungkinan pilihan raya umum ke-13 diadakan pada 2010 bagi meringankan bebanan yang dihadapi kerajaan BN sekarang.

"Namun bagaimana pun, bagi saya lebih wajar dibubarkan dahulu Dewan Undangan Negeri Perak.

"Bubarkan Dun Perak kerana masalah yang berlaku sekarang dicetus Umno dengan merampas kuasa yang menyebabkan negeri tersebut menjadi kacau bilau.

"Selesakan dahulu masalah di Perak kemudian tengok dan ukurlah. Kalau nampak BN boleh menang bubarlah Parlimen,"" katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Mengenai konsep 'Satu Malaysia' yang diketengahkan Perdana Menteri baru, beliau berkata, agenda ketuanan Melayu pun belum mampu Umno selesaikan sehingga sekarang.

"Perjuangan Umno sejak sekian lama berpaksi kepada ketuanan Melayu tiba-tiba hari ni hendak buat 'One Malaysia' pula.

"Dalam hal ini, sudah lama saya mengatakan bahawa orang yang pertama melawan Najib ialah orang Umno sendiri yang telah bermati-matian mahukan ketuanan Melayu," katanya.

Sedangkan PAS kata beliau mahukan kepada ketuanan Islam dan PAS For All.

Mengenai kekecohan yang berlaku di Dewan Undangan Negeri Terengganu baru-baru ini beliau berkata, ia menandakan orang tidak hormat kepada ketua kerajaan BN yang ada sekarang.

Menurutnya orang Umno sendiri tidak hormat kepada pemimpin mereka, usahkan parti lain. - mj/mks. _

harakahdaily
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive