Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Februari 22, 2014

ADIK DICAMPAK KE LAUT


Seberang Jaya: “Masih terngiang-ngiang suara adik merayu sambil menangis kelaparan sehingga dia menghembuskan nafas terakhir di pangkuan saya.

“Lebih menyedihkan, mayatnya dicampak ke laut begitu saja di depan mata saya kerana kapal yang kami naiki tak boleh berpatah balik,” kata Salamatullah Zaitusong, 12, antara kanak-kanak pelarian Rohingya yang melarikan diri ke negara ini dari kampung halamannya di Rakhine (Arakan), Myanmar, tiga bulan lalu.
Gambar SALAMATULLAH ZAITUSONG

Menurutnya, adik lelakinya yang berusia tujuh tahun itu meninggal dunia disebabkan kelaparan pada hari keenam pelayaran berikutan mereka tidak membawa makanan mencukupi akibat kesempitan wang.

Katanya, sebelum bertolak, mereka berdua yang mengikuti bapa saudara ke negara ini hanya membawa sebotol air mineral dan tiga bungkus roti sebagai bekalan sepanjang perjalanan yang memakan masa selama 12 hari.

Salamatullah berkata, sepanjang perjalanan menaiki kapal yang membawa kira-kira 100 orang itu, dia dan adiknya hanya meminum satu tudung botol air mineral sehari serta menikmati sedikit roti yang dibawa sebagai ‘alas perut’.

HM


1 ulasan:

  1. Mari.beri.sokongan.kpd.skuad.bola.sepak.negara.dlm.vs.filipina.dan.yaman.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive