Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Jun 22, 2014

IBU REMAJA OKU DIKURUNG BUAT PENJELASAN


SEREMBAN- “Semua orang salahkan saya dan tuding jari ke arah saya menuduh saya tidak tahu menjaga anak dengan baik, tetapi mereka tidak tahu kesempitan hidup dan kesengsaraan yang saya alami.“

Saya sayangkan anak saya tetapi saya perlu bekerja dan menyara kehidupan dia, saya dan seorang lagi anak lelaki berusia tujuh tahun,” kata ibu remaja orang kelainan upaya (OKU) yang ditemui dalam keadaan menyayat hati oleh Jabatan Imigresen Negeri Sembilan dalam sebuah bilik di Flat Semarak, Taman Semarak Fasa 2 di Nilai, semalam.

Remaja malang itu, Muhammad Firdaus Dullah, 15, ditemui Pengarah Imigresen Negeri Sembilan Faizal Fazri Othman dalam operasi 6P bersepadu di kawasan flat berkenaan selepas melakukan pemeriksaan di rumah itu.

Ibu remaja itu yang kini isteri kedua dan mahu dikenali sebagai Lola, 40, berkata, dia bukan meninggalkan anak sulungnya yang menghidap penyakit celebral palsy itu tanpa jagaan dan tidak diberi makan, sebaliknya dia mendakwa meninggalkan makanan dalam bekas polisterin sebelum ke tempat kerjanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Katanya, waktu kerjanya yang tidak menentu menyebabkan dia tiada masa menguruskan Muhammad Firdaus dengan baik dan mahu anak lelakinya itu berdikari. “Apabila orang lihat keadaan dia, semua orang salahkan saya, tetapi adakah mereka mahu menjaganya sepanjang ketiadaan saya di rumah.

Tiada siapa yang sanggup menjaganya kerana dia cacat,” katanya sedih ketika tampil di pejabat The New Straits Times Press (M) Berhad, di sini, semalam.FAIZAL memeriksa keadaan kanak-kanak OKU yang ditinggalkan dalam sebuah bilik kotor dan busuk di Nilai. Gambar kecil, Lola ketika ditemubual wartawan.

Dia yang berasal dari Sabah berkata, Muhammad Firdaus adalah anak sulung hasil perkongsian hidup dengan bekas suaminya berusia 53 tahun dan berpisah sejak 14 tahun lalu sebelum berkahwin lain pada 2004 dan dikurniakan seorang lagi anak lelaki berusia tujuh tahun.

Menurutnya, sejak berpisah dengan bekas suami yang berasal dari Tawau, Sabah, dia tidak lagi berhubung dan tidak tahu di mana bekas suaminya itu tinggal dan bekerja.border-

Saya tidak pernah mendaftar anak saya dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) kerana tidak tahu caranya dan terpaksa meninggalkannya sendirian kerana bekerja mencari wang,” katanya.

Apabila ditanya mengenai nasib anaknya selepas ini, Lola berkata, dia sudah membuat keputusan untuk menyerahkan anaknya itu kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

“Bukan saya tidak sayangkan dia, sebab saya sayangkan dia saya membuat keputusan itu. Saya fikir apa akan jadi pada Muhammad Firdaus jika saya mati nanti. Ajal maut di tangan Allah SWT, saya tidak tahu jadi saya perlu bersedia,” katanya. ~hmetro


64 ulasan:

  1. Di harap Polis mendakwa beliau dan dia berhak memberi penjelasan

    BalasPadam
  2. Binatang oun ta menganiaya anak sendiri

    BalasPadam
  3. Mungkin ibu pun kurang upaya
    Kalau berakal ta kan biar anak.sendirian

    BalasPadam
  4. sedih dan sadis..

    salam kutoo kembali dengan contest terbaru disini http://kutooobamboo.blogspot.com/2014/06/contest-kisah-di-bulan-puasa-jom.html

    BalasPadam
  5. WOW !! What A Surprise ….
    This Thing Is Beyond Your Imagination !! >>> CLICK HERE !!

    BalasPadam
  6. patutnya pompuan nie di anta kat pakistan...kes rogol,bunuh n gantung baru ko tau azab dunia!!!...what the hell

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak semestinya seorang ibu tega membuat anaknya menderita begitu. Apalagi anak itu Tak sehat. Mengapa lebih mulia hati seekor kucing....

      Padam
  7. X ada ms sgt ke sehingga bj ank lusuh begitu sekali...bj yg lusuh mcm tu rasenya dh 5 thn x tkr...klu xde ms, kenapa dpt pulak mngurus diri sndiri n ank yg ada keupayaan utk berdikari tu...ko x lyk ckp psl syg...

    BalasPadam
  8. Kalau syg xkn la smpai duk bilik penuh taik,tanah bagai.. Ape ke bingai la mak mcm nie.. Keje lebih penting ek? Phuii ! Baju anak smpai mereput,tulang timbul.. Mcm tu syg? G jahanam la ko kak..

    BalasPadam
  9. Wtf bz kerja sampi baju ank mereput kna najis sendiri?? Nk sruh ank berdikari?? Khinzir pn syg ank laa

    BalasPadam
  10. Kalau betul di beri makanan tiap2 hari, takkan la jd kurus spi mcm tu. Budak tu kebulur mcm duduk di Somalia. Tp Somalia mmg dah sah tak de makanan. Baju budak tu spi reput. Tp blh pulak emaknya berbaju cantik jar. Mmg dah dr awal niat ko nak biar budak tu mati kelaparan. Tak payah la bg alasan mcm org tak blh fikir.

    BalasPadam
    Balasan
    1. btol..sy sokong ..minta pompuan keparat nie d.hukum..die mgmg berniat nk bunuh kanak2 tu..tp dgn cara cukup halus..mati perlahan2@kebuluran..tp kuasa allah..d.bulan syaaban allah buka smuanya..allah jg dia..zahir nmpk kotor..tp batin d.sisi allah dia mulia..harap pompuan keparat nie d.hukum..tu aje.

      Padam
  11. kalau ye pn x mampu..x kn baju bandle Rm1 pn x bole beli..ni mmg saje nk budak ni mati..bile mati mak pon sorak..neraka pn stdbuy tuk ko la kak oi..x de ati prut lgsung..wlw cacat sklipn anak ni ttp nk idup mcm ko ngok..tuhan maha mgetahui..tq Allah..hope pasni adik ni dpt hdup normal mcm biasa..ksian sgt2..mak dia ni bior masuk jel suh basuh jamban jek..tq

    BalasPadam
  12. Bkn nk menuduh ke ape tp mmg scara logik kte blh fkr... ko tu bkn maen lg jg pnmpilan bgai tp ank lngsung x terurus? Itu ape??? Awk ckp xde niat nk tngl kn die? Klu pai kurus kering x trurus mcm tu, bkn 7 jam pnyer cara org tnggl ank??? Dh srupa 1 tahun tnggl ank tu kak oi. Lg stu td tnye kn org laen snggup ke jg ank die bile die kuar kje??? Cameon la. Ini malaysia ok. Jng cter mcm aek tu duduk kt senegal bigai... terang2 lg bersuluh yg mmg ko tu malu ade ank mcm tu kn? Lps tu ko saja kurung bdk tu bia x makn x terurus bgai smpai die mati, lps tu ko rase bebas dr "prasaan malu ade ank oku" tu??? Ingt sikit bsok kt akhirat bdk tu la nty yg akan tolong ko. Ade otak ltk kt lutut. Lps tu terhegeh2 dtg jmpe PRESS nk btol kn statement bia ko mcm org x salah. Skung zaman 2014, og dh cerdik dh. Jng bt sinetron indon kt sini. Malu org tngk.

    BalasPadam
  13. Perghh alasan...torrbaek kelentong. Pastu pandai pulak ambik kesempatan suh JKM jaga. Hakikatnya dia yg malu ada anak OKU...

    BalasPadam
  14. Nak cari duit smpai anak terbiar..bgi mkan mcm anjing..ko nak lawa tp ank ko da mcm..... Org mcm ko mmg ptot kena hukum ar!!!

    BalasPadam
  15. kenapa lah bg anak makan dalam bekas polisterin mcm tu. bajunye pon tak ditukar . bile dah jadi camnie bru nak beri keterangan psal hidup susah la , sibuk bekerja la.. ni sume alasannn..

    BalasPadam
  16. Penjelasan palinh bangang...sememangnya ko zalim.
    Tak payah nak berdalihhh...

    BalasPadam
  17. janggutsemanggol23/6/14 12:50 PG

    Berlaku di Seremban? Silap kut? DiKelantan ni. Sebab kan di Kelantan melayu hidup merempat...Kalau ibu tak pergi kerja, YB mahu beri makan ka? Kalau ibu tak bekerja MB boleh selesaikan masalah si ibu ni ka?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa Nama23/6/14 7:21 PG

      Ko ingat miskin ikot negeri kew? Suke mempolitik kan keadaan. Ko da kaya sgt ke? Harta ko xley byr even ko ke neraka kelak. Selalu sgt bertuhan kan duit. Taubat la sblm mati

      Padam
    2. Fasha Sendat23/6/14 1:30 PTG

      Lagi mengarut ! Apa bukti Melayu merempat di Kelantan ? Hukum Islam lebih di tegakkan di sana ada la. Get your fact right ! Keep your comment if you don't have nice word to say.
      Anyway, kita kene tahu mana tanggungjawab kita ! Kerja mmg kerja, amanah Allah jangan di sia2 kan ! You and the mom should go to kelas Time Management lah !

      Padam
    3. Ni lagi satu bangang punya orang. Nak berpolitik tapi ilmu kosong. Cakap ikut sedap mulut je. Agaknya kalo ko x kerja YB tempat ko tinggal tu datang suap ko ke? Ko pernah sampai di kelantan ke nak kata melayu di Kelantan hidup merempat? Ntah-ntah ko yang hidup merempat tu pasal pemikiran ko sempit.

      Padam
    4. Bodoooo je c janggut semanggol ni...otak x de...org ngh ckp isu lain..ko ckp isu politik...xpyh nk ckp klantan miskin..miskin ni bkn kire negeri.. rezeki Allah nk bg bkn kire ko dok mana...bodooo je kau...kau kot yg oku ak ase...otak senteng!!

      Padam
    5. Tanpa Nama28/6/14 9:52 PG

      haha..sengal plak.ckp psal bdk terbiar sempt plak
      berpolitik..

      Padam
  18. Tanpa Nama23/6/14 1:42 PG

    ngarut la mak die ni..merepek bg alasan yg xmasuk akal langsung..die ingat orang M'sia ni bodoh..xde akal macam die kot..sayang anak apa mcam ni..smpai dh kurus kering..baju mereput..kesian giler tgok..mmg nangis tgok anak yg rak berdosa ni..kalu dah mmg ko xnak jaga ko antr r kat JKM..ni x..ko seksa die..ngan bilik yanv berbau tu..ntah makan apa yg ko bagi kat die pun xtau r..ntah2 balance makan die yg xabis kot..hampeh punya mak...klau depan mata aku mak die ni sekarang mmg aku tunjal2 kepala..rse nk lempang kuat2 pun ade..mmg kejamm..wei pompuan..binatang pun syg anak wei...ko ni lg truk dr bntg

    BalasPadam
  19. Tanpa Nama23/6/14 5:22 PG

    bertaubatlah

    BalasPadam
  20. Celebral pulsy. Sampai menelan makanan pun tak mampu. Budak ni mmg perlukan penjagaan setiap masa

    BalasPadam
  21. Betul siapa pun tak tau apa yg kamu hadapi.. apapun alasannya kita diluar memerhati juga mentakrifkan ini mmng SALAH. Agar kehadapan nasib anak mu ini kamulah yg memBELAnya,Ianya amanah allah pada mu .Betulkn apa yg salah, trserah!! Allah lebih tau

    BalasPadam
  22. Tanpa Nama23/6/14 8:29 PG

    Anak anugerah ALLAH. Ko x layak berckp pasal sayang jika x tau mghargai anugerah yg diberikan. Ingat...ko buat anak ko mcm tu...takut2 ALLAH balas perbuatan ko tu satu hr nti dgn balasan buruk.ko terima la azabnya....

    BalasPadam
  23. Tanpa Nama23/6/14 8:52 PG

    alasan tk boleh diterima.. #^&*^%$#

    BalasPadam
  24. Tanpa Nama23/6/14 9:59 PG

    Mgkin mmg ibu ni susah...pndpatan pn x seberapa...tp dgn keadaan si anak yg baju dh terkoyak separuh bdn..nyata si ibu mmg abaikn dia...mgkin x tgok lngsung bbrp bulan..cmpak mknn ms nk g keje je..sbb tu pakaian x brtukr...lg st..najis bersepah satu bilik...jelas sekali ibu ni x pernh mandikn @ basuhkn anak ni slps ank ni buang air...ya allah...tergamak dia biarkn ank dia yg x berupaya ni makan, dn tido dlm bilik bernajis dn busuk mcm tu...semoga si ibu insaf dgn sikap nye selama ini

    BalasPadam
  25. Pada pandangan saya.. dia ni hidupnya tidak lah susah sgt sbb klu btl dia susah, cuba kawan2 tgk setiap gambar yang dia post di FB dia... x mcm org susah.... berlawa bermakeup berbulu mata palsu bagai.... lawa je.... sedangkan anak dia tak terurus dan tak diberi mkn agaknya... walau diberi makan sekali sehari pun xkan bdk 2 kurus sehingga tinggal tulang dan kulit je lagi. Ditambah baju sampai mereput.... aduhai... x malu ke... mana perginya naluri seorg ibu 2...... subhanaallah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yer...sokong. Tgk kt fb wall dia. Ada keta, kiranya bkn la susah sgt pun. Mmg dia nak bunuh anak sendiri ni. Walaupun anak ko tu cacat, dia ada perasaan. Tahu lapar, sejuk, panas. Mmg pompuan ni bkn manusia.

      Padam
    2. Tanpa Nama28/6/14 9:56 PG

      popuan ni mmg siaallllllll..

      Padam
  26. Sedih tengok keadaan budak tu. Semoga ibunya diberi petunjuk. Allah..

    BalasPadam
  27. alasan yang tak bole di terima akal. Kalau betul sayang & ambil berat kenapa sampai ank ni di biarkn smp mcm ni....x dibersihkn, tukar baju & tmptkn dtempat yg bersih. Mcm xde otak nk fikir. Tinggalkn mknan dgn harapan anak yg krg upaya nu bole mkn sendiri. Anak anugerah allah...sesibuk manapun mencari rezeki tpi kalau tak tahu nk jaga kebajikan anak sebegini smp bila2 pn hdp akan ssh. Kesian lihat anak kedil yg tak berdosa dperlakukan begini. Binatang pn sygkn anak....bgi makan, tmpt yg selesa & dijaga elok. Kalau pn tak tahu jgnlh smp lgsg xde otak nk fikir

    BalasPadam
  28. ne ibu patut hantar kt brasil je..biar dia kena pepah mamat negero sana kasi lunyai baru dia tahu..beruk punya pompuan...lahabau langau.. kerbau balau pun tahu syg anak..kalau dah tak nak jaga..nak duit sgt..letak budak tu kt tp jejantas mintak sedekah bodoh..pas tu dpt duit buat joli sakan katak..baru senang tuhan kasi satu petir hantam ini mangkuk..biar terbakar satu badan..baru tahu azab tuhan..lahabauuu...

    BalasPadam
  29. sedih, marah, geram, sakit hati bila lihat anak kecil ni dperlakukan sebegini rupa...kalau btl dberi mkn kenapa begini keadaannya. Apa perasaan org yg buat dia jdi begini. xde perasaan kemanusiaan lgsg. Sanggup dia lihat anak istimewa ni jdi sebegini rupa. Apa pn alasan yg diberikan mmg tak bole diterima. Pakaian smp reput, tak terurus, tinggal dlm bilik yg sgt kotor & tak dberi mkn dgn btl.
    Ya allah jauhkn kami dari perlakuan & sikap sebegini. Lindungilh anak kecil yg tak berdosa ini. Moga dia kembali sihat & mendapat penjagaan sempurna serta kasih syg dri insan2 yg ada hati & perasaan.
    Tak dpt bayangkn seksaan yg dia hadapi. Meleleh air mata tatkala melihat seksaan yg dhadapi anak istimewa ni.

    BalasPadam
  30. Jangan nk menyalahkan ibunya sahaja. Tp sebagai masyarakat yg berada berhampiran boleh juga dipersalahkan. Mengapa tidak membantu keluarga tersebut dengan menghubungi pihak2 berwajib menyelesaikan masalah itu. Jika ini dilakukan insyallah perkara menyayat hati ini tidak akan berlaku. Sama2 lah kita peka pada kejiranan kita.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pasti kita Malaysian cukup prihatin. Tapi kalau si ibu nie xnak berkongsi masalahnya macamana kita nak tampil menolong. Selfie kat Facebook pandai pulak.
      Sekurang-kurangnya kalau kewanganlah isu utama- maka pada pemikiran says, ceteklah akal pikiran Pn. Lola nie.

      Baca buku Room tulisan Emma Donohue, untuk fahami scenario ini

      Padam
  31. INi ker syurga dibawah tapak kaki ibu

    BalasPadam
  32. puiiii...syg kepala otak koo..aku xder kena mengena tgk video tu pn nk mengalir air mata tgk bdk tu..apa pnyer ibu mcmni..

    BalasPadam
  33. Ini semua alasan manusia x sedar di untung .....x logik semua alasan kau wahai perempuan ....kau x layak dipanggil ibu kalau begini perangai lahanat kau... menangis aku tgk video budak ni.... sebak semua ada.. bila tgk muka mak dia aku jadi marah geram dan ilang sabar .....

    BalasPadam
  34. Kejam sgt la 'SYAITAN' ni. mula2 keluar tv ingatkan kat negara lain. rupa2nya kat negara sendiri. Haiwan pun tahu syg kan anak. ni lebih keji dari binatang. dah tu, macam2 alasan nk selamatkan diri. dia pikir masyarakat skg ni bodoh agaknya. kalau lah aku jadi warden penjara ppuan, memang aku balun cukup2 betina ni sampai lunyai dlm jail nanti. pastu jgn bagi dia makan lgsg. biar dia rasa mcm mane anaknya rasa selama ni. sapelah lelaki bodoh dan dayus yg beristerikan betina jd 2nd wife pun tak taulah...bengap mcm unta. unta pun kekadang berguna gak. tapi yg ni....adui..

    BalasPadam
  35. It took her 15 years to realise that she's not capable in raising this child financially & emotionally. I wonder how she sleeps everynite without thinking poor Firdaus. My prayers towards Firdaus recovery...

    Alasan tak mampu tub ko simpan le. Malaysian are so helpful, tak cuba jangan buat remarks rambang. Ramai orang willing to help if ko tak miskin sombong. Mmg Bastards punya perangai.

    BalasPadam
  36. Woi kak! Alasan ko tak logik laa...aku rasa kalau adik OKU tu dia letak tepi jalan pon orang ramai akan kutip bawak pergi Jabatan Masyarakat. Org2 Malaysia...lebih2 lagi org Melayu nie mmg perihatin punya manusia dan takan biar perkara semacam itu terjadi. Kak ooi....tak payah la nak berdrama2...aku rasa kasi kurung kakak tu balik dlm bilik tu dan biar dlm sebulan nengok...ko tahan tak hidup mcm tu..haaa?

    BalasPadam
  37. kepada tanpa nama yang macam bijak, harap Allah uji engkau macam begitu

    BalasPadam
  38. Perempuan gile , x sedar diri
    Dah la bagi alasan lapok, dalam fb bukan main lawa lagi baju yang die pakai sampai anak sendiri punye baju pun x tukar sampai reput
    Helo kak , haiwan pun tau macam mane nak jage anak inikan manusia yang ade otak tp x bleh pikir
    Aku rase kak, otak ko ni mmg dah reput x bleh pakai ,smpai tinggalkan anak kurus keding
    Ko x penah fikir ke perasaan anak ko bile ditinggalkan oleh family die ? Especially yg tinggal kan mak die sendiri yang lahirkan die. Aku harap perempuan tu dapat balasan yang setimpal dengan ape yang dilakukan dekat adik firdaus
    Aku harap adik firdaus cepat sembuh dan menjalani hidup yang normal

    BalasPadam
  39. BINATANG ANJING JE YG XTUKAR BAJU ANAKNYA.. ANAK LG SORANG KO JAGA ELOK PLAK. BANGANG TUL. BUANT ANAK MCM HAIWAN JE.. BG ANAK BERAK KAT PASIR.. WHAT THE HELL? PAKAIKAN DIAPERS APA SALAHNYA?? BAJU MCM XPERNAH TUKAR.. REPUT.. MAK MCM NI MMG SIAL. GI MAMPUS PUN TAK KISAH.NK DAH BUAT SALAH NAK OLAH CERITA SEDIH PLAK..WADAFAK?

    BalasPadam
  40. buat akaun facebook ade mase pulak.. anak kat rumah takde mase nak jaga... PEREMPUAN DAJJAL

    BalasPadam
  41. Astagafirullhalazim. ..knpa lh ko ppuan hdp mu tk seperti yg d lht..ank yg bgitu brhrga dri allah ko buat mcm tu ..allah mguji ko dgn mnjaga anak yg istemwa..yg terang2 pghuni surga tpi syg......ko lgsg x lyk jdi seorg ibu....tmpt mu patut d neraka...apapun alasan ko bgi ttp xmsk akal..bila ko mati pun allah akan tmptkn dia yg lbh baik tpi ko dh rncg kematian mu...mdh2an adik firdaur cepat sembuh dn sht seperti biasa....

    BalasPadam
  42. Klu ada org nk sumph ko memg pn ko layak dsumph.apa yg ko ckp tu hnya skdr alasn spya ko x dslhkn tpi kna ingt kak oi skrg org bfkiran apa yg ko ckp tu memg x ble dterima.shrusnya ko dkurung kat bilik tu.mkn la ko ngan tai2 apa ko rsa.ko ne x lyk jdi seorg ibu.6jahanam mudhn ko mnerima hukmn stimpl dgn apa yg ko wat.

    BalasPadam
  43. Semoga Allah membalas di akhirat kelak

    BalasPadam
  44. si lelaki satu hal, ambil wat 2nd tu.ta kn tk tau ank sndri pon wat mcm hewan.jht sgt, lyk d gelas perempuan iblis

    BalasPadam
  45. Warga emas Gemas24/6/14 12:20 PG

    Kenapa perlu malu ada anak OKU. Agakanya budak itu diberi makan dua kali seminggu. Baju dah satu tahun tak tukar. Ibu tak pernah jenguk anaknya. Hulur makanan dari luar pintu, lepas balik ke rumah suami baru. Yang itu dia ada masa nak layan, ada duit beli baju, beli alatan rumah. Untuk anak OKU semuanya tak ada. Lebih baik ibu mati dilanggar treler daripada hidup tak bertanggungjawab

    BalasPadam
  46. haishhh aku x boleh pandang lah tengok muka selfie perempuan tu....siap berbulu mata palsu tu.....ibu jenis ape ni.....jenis menggatal kot sampai sanggup amik laki orang ....anak yang cacat tu ko ingat dia minta di lahirkan ke hahhh betina.......ko ni x layak di panggil emak ape tah lagik jadik bini.......jantan bodoh mana lah yang sanggup kawin dgn betina selfish ni.........puihhh gambar dlm fb nampak macam baik je konon.......suma tu wayang nak carik jantan

    BalasPadam
  47. tak berakal dan berhati perut perempuan tu.alasan. nonsense. lebih baik polis amik tindakan sewajarnya kerana mengabaikan anak OKU nie. nak matikan budak nie perlahan-lahan la konon. Allah Maha Mengetahui terbuka pekung di dada. indah khabar dari rupa. manusia bertopengkan syaitan. tak suka la dengan perempuan macam nie. jangan cakap sayang la kalu cam nie perangai nyer. buruk

    BalasPadam
  48. Kesian betul budak tu. Jiran2 dengar nangis malam2. Bdk2 main bola nampak dia melambai2 menangis. Mmg laa seksa sangat disiksa spi mcm tu sekali. Mmg meleleh air mata kenangkan derita dia, disiksa ibu sendiri. Ibu yg berhati syaitan

    BalasPadam
  49. Tanpa Nama25/6/14 1:21 PG

    Slam kpda yng berhati mulia. Org mlayu berdab n sngat perihatin. Sya bla dpt tngok kedaan. Kepunyaan allah ni. Menggigir daging2 ku. Kenapa smpai jadi mcam ni. Kita thu orang oku sngat stemewa d sisi allah dia dipili ontuk diuji/ knapa ciptaan allah ni tak d hrgai ole c ibu sb tk cntk k/ rakyat mlaysia/ prihatin kpa yng brkuat kuasa. Trutamanya polis j.k.m dan hakim apa ke tindakan yng d ambil pada c ibu ni. Kes ni jangan tutup slagi tk ad tndakn yng paling brat kpda c ibu/slagi rkyat mlysia taat pada sultan silahukum la c ibu./ rkyat malaysia thu yng c ibu sngat pandai berkatakata bhong sila siasat baik baik supaya tdak tetpedaya oleh c ibuh/ kmi tetap mngekuti brita ni semasa k smasa

    BalasPadam
  50. Tanpa Nama26/6/14 9:06 PG

    Law dia syg ank dua xkn la smpai biaq bju reput cmtu ..agk2 r nk bohong pn igt xdak otak ka bodo oi

    BalasPadam
  51. penipu..... x de hati perut..... ataupun sakit mental hanya orang yg sakit ental shj mmp buat apa yg si ibu ni buat.... sbb org gilakan x boleh berfikir. x mmpu nk bayangkan mcmmnala keadaan adiktu nak makan dh sah2 dia mengidap cerebral palsy x boleh nak urus sendiri gamak ibu dia buat cam tu..... jiran2 pun sama naperla x prihatin langsung... menjawapla korang kat akhirat nnt bila ditanya..... x dengar ke suara budak menangis? ehhhh dengar tapi ingatkan anak kucing...... si bapa tiri dia plak aku rasa mmg lbh suka klau anak ni x de senang skit malulah wehhh jd orang ..... dh sah2 klau x x kan diorg laki bini duk umah lain anak ni umah lain.... klau duk skali aku rsa pengsan dah dgn bau najis..... tolonglh bg hukuman yg setimpal walau apa pun alasannya x blh diterima akal..... yg aku thu anak ni mmg x di jaga langsung.......kalau ada yg terasa padan muka dr aku yg ada anak oku CP

    BalasPadam
  52. Pokok pngkalnya ibu yg xde iman didada. Mengejar duniawi semata. Rezeki yg kita cari utk anak dan org2 yg kita btanggungjwb. Syukurlah jika ada anak syrga

    BalasPadam
  53. [>>> selamat datang di anka riktual aki wijoyo




    SAYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA SEMUA ORANG BAHWA MUNKIN AKU ADALAH ORANG YANG PALING MISKIN DIDUNIA DAN SAYA HIDUP BERSAMA ISTRI DAN 3 BUAH HATI SAYA SELAMA 10 TAHUN DAN 10 TAHUN ITU KAMI TIDAK PERNAH MERASAKAN YANG NAMANYA KEMEWAHAN,,SETIAP HARI SAYA SELALU MEMBANTIN TULANG BERSAMA SUAMI SAYA UNTUK KELUARGA SAYA NAMUN ITU SEMUA TIDAK PERNAH CUKUP UNTUK KEBUTUHAN HIDUP KELUARGA SAYA..AKHIRNYA AKU PILIH JALAN TOGEL INI DAN SUDAH BANYAK PARA NORMALYANG SAYA HUBUNGI NAMUN ITU SEMUA TIDAK PERNAH MEMBAWAKAN HASIL DAN DISITULAH AKU SEMPAT PUTUS ASA AKHIRNYA ADA SEORANG TEMAN YANG MEMBERIKAN NOMOR AKI WIJOYO,,SAYA PIKIR TIDAK ADA SALAHNYA JUGA SAYA COBA LAGI UNTUK MENGHUBUNGI AKI WIJOYO DAN AKHIRNYA AKI WIJOYO MEMBERIKAN ANGKA GHOIBNYA DAN ALHAMDULILLAH BERHASIL..KINI SAYA SANGAT BERSYUKUR MELIHAT KEHIDUPAN KELUARGA SAYA SUDAH JAUH LEBIH BAIK DARI SEBELUMNYA,DAN TANDA TERIMAH KASIH SAYA KEPADA AKI WIJOYO SETIAP SAYA DAPAT RUANGAN PASTI SAYA BERKOMENTAR TENTAN AKI WIJOYO…BAGI ANDA YANG INGIN SEPERTI SAYA SILAHKAN HUBUNGI AKI WIJOYO: 0823_4666_8257,







    Sekian lama saya bermain togel baru kali ini saya
    benar-benar merasakan yang namanya kemenangan 4D 7258
    dan alhamdulillah saya dpat Rp 150 juta dan semuaini
    berkat bantuan angka dari AKI [WIJOYO]
    karena cuma Beliaulah ang memberikan angka
    goibnya yg di jamin 100% tembus awal saya
    bergabung hanya memasang 100 ribu karna
    saya ngak terlalu percaya ternyatah benar-benar
    tembus dan kini saya ngak ragu-ragu lagi untuk memasang
    angkanya,,,,buat anda yg butuh angka yang dijamin tembus
    hubungi AKI [WIJOYO] DI 0823_4666_8257,,
    insya allah beliu akan menbatu k40esusahan
    anda apalagi kalau anda terlilit hutang trima kasih.? <<< ]

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive