Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Jun 23, 2014

PANAS!!! JPJ DIDAKWA KOYAK GERAN ASAL KERETA



Hari yg malang. Bawa pembeli kereta tukar nama kat JPJ Pdg Jawa petang Jumaat. Sampai giliran kita, akak yg kat kaunter dah tarik muka pasal dah lewat masanya utk balik. Sbb ade 2 customers sekaligus tukar milik, Saya berulang alik antara 2 kaunter. Entah sbb dah lewat atau apa, lambat pulak proses tukar nama. Kemarahan akak nampak memuncak bila kita bagitau hakmilik bank tak tercetak pada geran. Kita minta tolong kat dia baik-baik tapi akak tak henti-henti marah tentang kelewatan masa kerjanya. Akhirnya masa bayar r/tax, kita tak cukup tunai, nak guna kad kredit bayar. Akak melenting pulak r/tax dah siap tak blh bayar kad sbb sistem dah tutup. Minta jugak kita cukupkan tunai utk bayar. Mulanya, saya minta akak simpankan r/tax tu hingga saya datang bayar hari Isnin memandangkan memang takde duit lebih. Lepas tu, saya fikir baik batal r/tax aje. Sebaik-baik saja saya bagitau akak batal, dia terus koyak r/tax & seterusnya geran kereta asal. Akak lain yg masih ada di kaunter & pegawai takde seorang pun bersuara tentang geran yg dikoyak. Saya tercegat kat sana tak tau nak buat apa.

Akhirnya, akak serah balik jugak geran tu tanpa apa-apa penjelasan. Bila I buka mulut tanya gantian geran baru, dia halau I dgn keras. " I tak mau tengok muka kamu kat sini lagi. I m suppose to be home now. U go! U go!"

Apa patut saya buat skrg? Lapor Pengarah JPJ?
Sebenarnya, kerenah pekerja kerajaan ni, kami dah paham dari dulu lagi. Samada dia tolong kita atau tidak aje. Brp lama kita perlu layani perangai mereka?

Bak kata pepatah Cina, " Undur selangkah ke belakang, penglihatan seluas laut, setinggi langit". Saya tak rasa sakit hati terhadap akak ni, malah I simpati terhadapnya. Dia masih belum memperolehi nikmat hidup yg bebas dgn adanya masalah perangai sebegini.

Sumber fb


24 ulasan:

  1. Majoriti kakitangan kerajaan penyokong kuat UMNO

    BalasPadam
  2. pegawai kerajaan tension dgn kerenah pelanggan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kakitangan kerajaan pun manusia biasa kan.

      Padam
  3. sarjan misai23/6/14 8:07 PTG

    org kejaan ni memang tak sedor dek untong...nak g cuti,org siap offer hotel murah...nk buat loan bank pun senang...tetiap tahun ramai yg buleh cuti dgn gaji...pendek kata banyak kemudahan yg dpt...tapi servis mcm aramjadah...hadoiii..

    BalasPadam
  4. Kakitangan kerajaan gaji dan elaun terlalu rendah berbanding dengan pendapatan pekerja swasta atau peniaga (Cina). Itu sebablah ramai kaum Cina tidak mahu kerja dengan kerajaan. Lebih teruk lagi kebanyakan mereka ini hanya pentingkan diri sendiri dan menggangap kakitangan kerajaan kuli batak (barua) kepada mereka dan ketua atasan di jabatan kerajaan pula mudah dirasuah (ini amat realiti dan betul). Kenapa mesti kerja bermati-matian untuk kayakan bangsa lain yang hidup umpama binatang dan hanya pentingkan diri dan perniagaan mereka sahaja? Sudahlah pemimpin Melayu lahanat tak henti-henti menyusahkan kakitangan kerajaan, ditambah pula dengan peniaga (Cina) yang hanya menganggap kakitangan kerajaan sebagai kuli batak untuk diperah dan dipijak kepala dan belakang untuk mereka naik ke atas sahaja...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kaum cina dan india bukan tak mau kerja kat kerajaan tapi tidak berpeluang atau diberi peluang

      Padam
    2. tunggu menteri kata : gaji kakitangan awam di malaysia adalah lebih tinggi jika nak dibandingkan dengan negara timbaktu... ha..ha..ha..

      Padam
  5. cerita ni tak blh percaya sepenuhnya, ada kalanya kerenah pelanggan amat memualkan. aku juga pernah bertemu dgn pelanggan yg sombong dan anggkuh, meninggikan suara tak tentu hala

    BalasPadam
  6. ada ka dtg lewat dekat2 kaunter tutup, byr roadtax pun tak sediakan cash, mahal sgt ke roadtax tu sampai kena guna kad kredit. pastu boleh suruh cancel, ingat guna pemadam pencil ka boleh cancel2, byk proses dan prosedur kalau dah masuk dlm sistem, memang betul2 mencabar pelanggan buta tuli tu. bagi betis nak paha. nak menyusahkan org pun berpada-pada lah.

    mungkin kakak tu nk ambik anak tadika, jln jem bla bla.. consider lah sama. aku bkn nak bela k/tgn kerajaan, drp cerita dia sendiri tu pun nmpak dah byk songel.

    tak dinafi ada k/tgn kerajaan yg tak friendly dan berkira nak yg amat.. sama2lah kita nilai, buat kerja kerana Allah kita jadi ikhlas membanu, tapi tahap kesabaran manusia pun ada had kadangkala.

    BalasPadam
  7. Dia ni saja buat isu nak havok tu...sebagai pelanggan kena ada etika juga nak berurusan dengan pejabat kerajaan, jangan pakai redah jer,

    Kalau pejabat mak bapak kau pun aku rasa dengan perangai sengal macam ni bukan setakat kena koyak, kena penampor sekali pun munkin.

    Ingat tak bebudak KFC yang balun Cadbury tagun lepas? Yang buruk perangai adalah customer...

    BalasPadam
  8. Tanpa Nama24/6/14 1:01 PG

    ni cerita sebelah pihak.... x leh nak caya sangat.... kena dengar dari pihak lagi satu jugak..... nak sedapkan cerita, macam2 org boleh cerita...

    BalasPadam
  9. Tanpa Nama24/6/14 2:28 PG

    Geran rosak boleh ditukar ..roadtax boleh ambil hari lain..apa masaalahnya..?

    BalasPadam
  10. Tanpa Nama24/6/14 7:18 PG

    Akak koyak geran (kalau betul) memanglah salah, tapi puncanya dari pelanggan sengal juga. Oleh itu sama2lah bertimbang rasa.

    BalasPadam
  11. Pelanggan yg sengal...... byk kerenah. ...dah laa lewat...duit x cukup ...than suruh cancel pulak..suka suka dia ..ingat x ada sop ke kerja kerajaan..jd sapa yg byk masalah disini.....pelanggan....tp nak salah org lain...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa Nama24/6/14 9:45 PG

      Customer is always right....

      Padam
    2. customer ayah kau...

      Padam
  12. Pegawai kerajaan perlu dihantar kursus di BTN

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko yg patut g kursus

      Padam
  13. lain kali sediakn wang kecil cik oii..dh la lambat,menyusahkn orang,klu aku pun hangin,last minit datang lps tu duit x cukup nk kensel plak.mungkin kakak tu ade hal penting.

    BalasPadam
  14. alhamdulillah selama ini dok berurusan dgn JPJ Perlis ok jeeee...xdak pulak masaalah malah senang2 jeee nak jumpa dan berurus utk apa saja urusan......janji ikut sop mereka laaaa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kat JPJ Perlis ok lah.....Tapi kat JPJ Kuantan (Bahagian Pelesenan - Pukal), ada sorang staf beruniform (janda barangkali) yang sentiasa merungut dan kadangkala buat muka macam puk* ayam apabila berhadapan dengan pelangan. Pengarah bahagian tersebut buta kayu barangkali?

      Padam
    2. Betul tu. Kalau dah standby semua apa diperlukan, lancar je.

      Padam
  15. Lain kali prepare apa yang perlu. jangan main terjah je, kan menyusahkan diri sendiri. Cuma pegawai tu tak sepatutnya mention dia dah habis waktu kerja. Profesional sikit. Orang awam pon jangan la menyusahkan, call JPJ tanya apa yg perlu disediakan sebelum datang.

    BalasPadam
  16. Kalo jaga kaunter bukan pegawai la
    Kerani jer...

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive