Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Jun 16, 2014

PASAI PA PEGAWAI JAKIM TAK JAMAH CADBURY?


Hanya blogger jamah Cadbury, pegawai JAKIM enggan


ASM pertahan imej JAKIM, tidak gentar dikecam



KUALA LUMPUR: “Kami tidak takut dikecam. Malah sanggup berdepan dengan mana-mana individu sekalipun.” Itulah pengakuan berani yang disuarakan Presiden Aktivis Siber Malaysia (ASM), Md Faisal Ahmad yang mempertahankan imej JAKIM susulan isu coklat Cadbury yang didakwa sebelum ini ada DNA babi.

Katanya pengguna harus mempercayai sepenuhnya keputusan status halal yang dikeluarkan JAKIM selaku pihak yang bertanggungjawab mengeluarkan sijil halal.

“Sebagai pengguna Islam, kami percaya dan yakin dengan keputusan tersebut kerana JAKIM tidak akan mengkhianati amanah dan kepercayaan yang diberikan khususnya kepada umat Islam.”

Tambahnya lagi kaedah ujian dan pensijilan halal oleh JAKIM mencukupi untuk mengesahkan status produk tersebut.

Ketika ditanya mengapa JAKIM tidak turut menjamah coklat Cadbury itu, tegas Md. Faisal pihak JAKIM tidak berhak untuk dipaksa berbuat demikian.

Dalam pada itu pihak Astro AWANI yang cuba untuk mendapatkan reaksi daripada wakil pegawai JAKIM berkenaan isu jamah Cadbury, gagal untuk mendapatkan beliau.

Dalam pada itu, penggiat media sosial menggesa Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) agar tampil memberi kenyataan mengapa keputusan ujian DNA babi ke atas dua produk coklat Cadbury iaitu Cadbury Dairy Milk Roast Almond dan Hazelnut dibiarkan utuk tempoh tiga bulan.

Menurut Md Faisal lagi, isu ini terjadi selepas KKM pada mulanya mengesahkan ada DNA babi pada awal Februari, namun membiarkan perkara ini sehingga 5 Mei.

“Kita juga mahu tahu mengapa KKM tidak menjalankan ujian kedua bagi mengesahkan penemuan awal, dalam penemuan kontroversi seperti ini adalah tidak wajar pihak Kementerian tidak membuat sebarang tindakan ujian lanjut dan berdiam diri sahaja.”

Katanya, tindakan itu bukan sahaja mengaibkan Malaysia sebagai peneraju hab halal yang menyumbang hampir tiga trillion ringgit setahun kepada negara, malah kepada seluruh kakitangan syarikat pengeluar jenama coklat terbesar dunia Cadbury.

Mereka ditemui pada Forum Sijil Halal Malaysia dan Kontroversi Cadbury: Satu Perspektif yang dihadiri penggiat media sosial yang lain.

Pada 23 Mei, produk coklat Cadbury iaitu Kacang Hazel 175 gram (kelompok 200813M01H I2 tarikh luput 13 Nov 2014) dan Buah Badam 175 gram (kelompok 221013N01R I1 tarikh luput 15 Januari 2015) telah dikesan mempunyai Asid Deoksiribonukliek (DNA) babi atau porsin oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Beberapa hari selepas itu, JAKIM membuat pengumuman bahawa dakwaan KKM sebelum ini mengenai penemuan DNA babi di dalam dua produk Cadbury itu adalah tidak benar dan mengesahkan kedua-dua produk itu sebagai halal.

awani


6 ulasan:

  1. Tanpa Nama16/6/14 8:46 PG

    you all ni kepala babi pn you all sapu...ape nak heran.....kenape jakim x jamah...?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hang nak heran pasai pa?

      Hang jadi pegawai k'jaan baru la hang tau pasai pa!

      Padam
  2. Awak makan lah macai ONMU kalu pada awal dh haram knapa nak halal kn pula....adakh fatwa itu sesuatu yang boleh di korner baring...disana nnti boleh ka korner baring....fikir

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aisey men...

      Ada kuar fatwa ka bro...

      Camno lah den buleh tak prasan plak nih?

      Padam
  3. Betul ker hab halal sumbang 3 trilion setahun kepada negara atau dah mabuk DNA babi sampai tak boleh beza 3 bilion dengan 3 trilion. Kalau dah macai sampai mampus jadi macai, kepala babi ker, daging babi ker, ekor babi ker mereka peduli aper. Bukannya bila makan produk ada DNA babi boleh sawan babi serta-merta atau kepala jadi kepala babi, janji rm ada masuk poket. Lawak bodoh dari macai yang sanggup tambah 3 angka 0. Rugi negara jika DNA babi diharamkan kerana dalam umno celaka mana ada istilah haram ma..

    BalasPadam
  4. senang jer, JAKIM buat press confrence makan cadbury reramai masuk tv 3, baru la org x pertikaikan...ini x asyik ckap2 pusing2 mcm babi mabuk jer aku tgok...

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive