Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Januari 13, 2009

RTM PERLU ADAKAN FORUM PERDANA PERJELAS HUDUD, JEMPUT SEKALI SAMY VELLU DAN KARPAL SINGH

Hudud: Samy Vellu sifatkan Karpal 'gentleman'

Oleh G. MANIMARAN


KUALA TERENGGANU: Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu hari ini memuji Pengerusi DAP, Karpal Singh sebagai pemimpin yang berprinsip ekoran tindakannya secara terus-menerus menentang usaha PAS melaksanakan undang-undang hudud meskipun pemimpin lain parti itu mengambil pendirian bertentangan.


"Karpal adalah seorang ahli politik gentleman dan seorang veteran. Walaupun kami ada perbezaan pandangan, saya menghormati beliau tetapi tidak boleh mengatakan yang sama ke atas pemimpin-pemimpin DAP yang lain, yang hanya berminat untuk memenangi pilihan raya kecil ini berbanding masa depan negara (jika undang-undang hudud diperkenalkan)," kata beliau selepas berkempen di sini hari ini.


Samy Vellu, bekas anggota Kabinet, berada di sini sejak malam tadi untuk meraih sokongan pengundi-pengundi India di sini dalam pilihan raya kecil kali ini.


Karpal, kata Samy Vellu, selaku Pengerusi DAP sentiasa memperlihatkan pendirian konsisten apabila menyatakan pandangan tentang sesuatu isu.


"Kita mempunyai pandangan yang berlainan di Parlimen tetapi apabila beliau mengemukakan perkara baik, saya akan memberi laluan.


"Saya akan menjawab soalan beliau semasa saya di Parlimen jika ia sesuatu yang munasabah dan baik. Saya menghargai prinsip-prinsip beliau," katanya.


Karpal yang menyatakan pendirian tegas selama ini kelmarin berkata, parti itu sanggup bekerjasama dengan PAS dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), sekiranya PAS dan PKR tidak meneruskan usaha untuk melaksanakan undang-undang hudud.


"Dalam politik telah dikatakan bahawa tiada musuh atau rakan yang kekal, tetapi prinsip yang kekal perlu dimiliki oleh setiap parti politik," kata Karpal.


Karpal berkata, PAS dan PKR perlu menerima hakikat bahawa hudud tidak pernah termaktub dalam perundangan negara.


"Keamanan dan keharmonian di kalangan rakyat pelbagai anutan di negara ini tidak boleh digugat dengan percubaan untuk mengubah Perlembagaan Persekutuan," katanya.


Pada Rabu lalu, Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, penganut Kristian tidak perlu merasa gusar sekiranya masyarakat Islam mahukan undang-undang Islam.


Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang pula berkata, hukum hudud adalah untuk orang Islam sahaja sementara bukan Islam boleh memilih untuk dibicarakan di bawah undang-undang sivil.


Karpal berkata hujah tersebut tidak logik.

MSTARONLINE
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive