Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Januari 31, 2010

Writ Saman Khir ‘Ganggu’ Tugas Saya - Lau Weng San



Oleh Mohd Ali Bakri

KUALA LUMPUR : Writ saman bekas menteri besar Selangor ke atas Adun Kampung Tunku Lau Weng San disifatkan sebagai 'gangguan' untuk menjalankan tugas ketika beliau mahu bangkitkan isu rakyat di dalam Dewan Undangan Negeri (Dun).

"Baru-baru ini, saya telah menerima satu writ saman yang disampaikan kepada Gobind Singh Deo selaku peguam saya yang mana ia telah dihantar oleh peguam Khir Toyo.

"Ia berkenaan suatu tulisan di laman blog saya mengenai rumah banglonya yang dikatakan bernilai RM24 juta pada Julai tahun lalu," kata Lau dalam suatu kenyataannya kepada erapakatan.com.

Tambah beliau, tulisannya itu yang juga menjadi sebahagian usul kepada Dewan Negeri Selangor telah dikatakan memfitnah sekali gus menjejaskan nama baik Khir Toyo.

"Sehubungan itu, saya ingin menyatakan bahawa saya akan menghadapi segala tuduhan ini di mahkamah.

"Pada masa yang sama, saya ingin menarik perhatian terhadap Jadual di bawah Perkara 77 Undang-undang Tubuh Negeri Kerajaan Selangor 1959 yang berkaitan "Kuasa Dan Keistimewaan Dewan Negeri," kata Lau.

Perkara 77(3) di bawah Undang-undang Tubuh Negeri Kerajaan Selangor 1959 adalah berbunyi seperti berikut:

"Tiada ahli boleh dikenakan apa-apa prosiding sivil atau jenayah, ditangkap, dipenjarajan atau dikenakan membayar ganti rugi disebabkan oleh apa-apa perkara atau benda yang mungkin telah dibawa olehnya melalui petisyen, rang undang-undang, ketetapan, usul atau selainnya atau telah diperkatakan dalam Dewan atau di hadapan mana-mana jawatankuasa."

Jadi, tambah beliau, usul yang dikemukakan ini adalah usul yang dikeluarkan di bawah Peraturan Mesyuarat 17(2) Peraturan-peraturan Tetap Dewan Negeri Selangor untuk membahas usul yang tertentu, yang menyangkut kepentingan orang ramai dan ia perlu disegerakan.

Oleh itu, tambahnya, isi kandungan usul ini adalah tertakluk di bawah kuasa dan keistimewaan Dewan Negeri.

"Peruntukan ini adalah untuk memberi perlindungan kepada Wakil Rakyat untuk menjalankan tugasnya dengan bebas dan tanpa sebarang gangguan dan ugutan.

"Saban hari, semakin banyak kes guaman fitnah yang melibatkan kenyataan-kenyataan, isi kandungan ucapan atau usul yang dibawa oleh seseorang wakil rakyat di Dewan Negeri," kata Lau lagi.

Dalam hal ini, beliau menyifatkan kejadian ini sebagai perkembangan yang tidak sihat dan bertentangan dengan peruntukan kuasa dan keistimewaan dewan.

"Ini kerana, ia akan mengganggu wakil rakyat daripada menjalankan tugasnya sebagai wakil rakyat kalau mereka ingin membawa isu-isu kepentingan orang ramai untuk dibahas dan dibicarakan di dewan," kata Lau.

erapakatan


SAIFUL APEK & MALEK NOOR TELAH TURUT SERTA...ANDA PULA ????
Beri sekali dapat banyak kali...
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive