Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Oktober 01, 2013

HOHO!!! SAYA TAK BODOH..SAYA TAK BODOH


Saya taklah bodoh, CGPA 3.85, kata Ahmad Maslan





Barangkali kerana tidak dapat menahan dada yang sentiasa membuak-buak berikutan banyak kenyataan dan hujah-hujahnya dipertikaikan, Timbalan Menteri Kewangan, Ahmad Maslan malam tadi menulis di Twitternya "Saya tak lah bodoh sangat. Ijazah pertama di Victoria University Wellington New Zealand. MBA di UKM pelajar terbaik drpd 177. CGPA 3.85".

Barangkali Ahmad Maslan yang juga Ketua Penerangan UMNO merupakan satu-satunya ahli politik di dunia yang terpaksa menunjukkan di mana dia belajar dan pointer yang diperolehinya semata-mata untuk membuktikan beliau seorang yang pandai dan butir-butir kata yang keluar daripada mulutnya bukannya omong kosong tanpa ilmu.

Selalunya ahli politik akan berhujah dengan fakta dan angka dan apabila hujah itu dipertikaikan, fakta dan angka yang lebih kukuh akan dikeluarkan supaya ia tidak dapat disanggah lagi. Tetapi tidak bagi Ahmad Maslan, beliau cuba mematahkan hujah dengan menunjukkan di mana dia belajar dan pointer yang diperolehinya semasa belajar dulu.

Suatu pendekatan baru yang mungkin boleh ditiru ahli politik lain apabila hujah disanggah dan dipangkah.

Lantaran itu, di laman mikro sosial Twitter juga, Ahmad Maslan diserang dengan pelbagai kata-kata sindiran dan ejekan berikutan tindakannya menyebut di mana dia belajar dan pointer yang diperolehinya itu. Pelbagai kata-kata sinis ditujukan semula kepadanya kepadanya termasuk ejaannya yang kerap salah dalam tulisan di Twitter serta ada juga yang membandingkannya dengan pemimpin lain yang ada PhD dan sebagainya.

Sebenarnya orangramai mempertikaikan banyak kenyataan Ahmad Maslan bukanlah perkara baru. Sejak beliau diangkat menjadi Ketua Penerangan UMNO dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri empat tahun lalu, dirinya tidak pernah sunyi daripada serangan dan pertikaian umum.

Semalam, jawapannya di Parlimen yang menyatakan rasa kesal kerana rakyat tidak pernah menyatakan terima kasih atas subsidi yang diterima, sebaliknya menyatakan bantahan apabila ianya dikurangkan, menimbulkan rasa kurang senang banyak pihak. Ramai yang mempertikaikan hujah itu dan seolah-olah rakyat yang turut membayar cukai tidak boleh bersuara langsung terhadap sebarang keputusan yang dibuat oleh kerajaan.

Beliau kemudiannya berkata negara tidak mengalami krisis ekonomi walaupun nisbah hutang mencecah 51 peratus daripada LDNK dan ia adalah lebih baik daripada negara maju seperti Amerika Syarikat, Italy, Portugal dan Singapura.

Berikutan kenyatan itu, Ahmad Maslan dilabel dengan pelbagai gelaran dan kata-kata yang tidak enak turut dilemparkan terhadapnya.

Sebelum ini juga banyak kenyataannya disanggah dan disifatkan tidak logik. Dalam isu kenaikan harga minyak bulan lalu, Ahmad Maslan telah mengutip teori atau kajian yang entah dari mana dengan nenyatakan kenaikan 20 sen tidak memberi banyak kesan kepada rakyat kerana katanya, rakyat yang berpendapatan RM3000 ke bawah hanya membelanjakan RM132 atau RM4.40 saja sehari untuk petrol manakala yang berpendapatan RM5000 ke atas pula hanya membelanjakan RM375 atau RM12.50 sehari untuk minyak kenderaan mereka.

Hujah dan teori beliau ini seolah-olah semua orang mempunyai pejabat yang berdekatan dengan rumah dan tidak pergi ke mana-mana pada hujung minggu atau cuti umum.

Hujahnya dalam mempertahankan tindakan Najib menaikkan harga minyak lantas mendapat serangan dan ejekan yang paling banyak di laman-laman sosial Facebook dan Twitter kerana beliau seolah-olah pemimpin yang tiada perasaan terhadap derita rakyat dan melihat semua tindakan pemimpin atasannya betul belaka.

Di Parlimen juga beliau mengulangi hujah Najib bahawa harga minyak tidak naik, cuma subsidi dikurangkan. Ia terlihat bahawa seolah-olah harga minyak yang dibayar oleh rakyat tetap sama antara sebelum dan selepas subsidi dikurangkan sedangkan hakikatnya tidaklah begitu. Mengakui sajalah harga minyak naik, habis cerita!

Banyak lagi tindakan dan kenyataannya turut menjadi bahan pertikaian sebelum ini. Pelbagai teori yang pernah diutarakannya sebelum PRU 13 terutama untuk menang dalam pilihanraya bukan saja menjadi pertikaian, malahan menjadi bahan persendaan di kalangan ahli UMNO sendiri. Ini kerana beliau sebagai ketua penerangan dilihat seolah-olah tidak berpijak di bumi yang nyata dan tidak melihat dunia politik mempunyai masalah dan halangan yang lebih kompleks serta berbeza-beza mengikut tempat.

Jika semasa menjadi Timbalan Menteri di JPM dulu, beliau sering bercakap berkaitan politik tetapi kini setelah menjadi Timbalan Menteri Kewangan juga, hujah beliau juga jarang lari daripada elemen politik walaupun dalam isu-isu ekonomi dan kewangan negara.

Program Juara Rakyat yang diperkenalkannya, kononnya untuk melonjak sokongan rakyat terhadap kerajaan, bukan saja tidak mendapat sambutan seperti yang diharapkan, bahkan tidak lagi digunapakai sebagai medium utama untuk pilihanraya umum lalu. Program itu dihentikan di tengah jalan dan diambil alih oleh Program Janji Ditepati yang diadakan berterusan sehingga musim kempen pilihanraya.

Sebagai ahli politik yang mungkin turut bercita-cita tinggi dan tidak berpuas hati sekadar menjadi timbalan menteri saja, Ahmad Maslan barangkali tidak dalat memahami kenapa hujah dan kenyataannya sering dipertikai dan dipersendakan sedangkan beliau pelajar terbaik dan pandai. Naik darahnya mungkin sudah tidak tertahan lagi, lalu dibuktikannya bahawa beliau sebenarnya adalah seorang yang pandai sejak dulu.

Dan dengan pointer CGPA 3.85 itu, Ahmad Maslah juga bolehlah mendabik dada di kalangan menteri dan timbalan menteri yang ada kerana pastinya tidak ramai yang ada pencapaian seperti itu.

Mulai sekarang juga bolehlah berkata di mana-mana, "saya tak bodoh, saya tak bodoh...." (SH 01/10/2013)

shahbudindotcom



NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?
RUANG IKLAN TEKS RM10 SEBULAN

18 ulasan:

  1. memang bodoh dok hambaq benda tu .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak bodoh? Hang beli jam 3810 sebiji tu apa hal mat maslan jawa ooi. Harga cuma rm 100 je. Bodo la namanya. Klu tak bengap sangat takkan beli jam pun tak tau? Bengap babi punya mat maslan jawa pontian.

      Padam
  2. memang bodoh dok hambaq benda tu .

    BalasPadam
  3. bukan bodoh bangang..

    BalasPadam
  4. aku ingat dia 4 flat. rupanya 3 pointer aje....klu pinjan ptptn, sah kena bayar balik nihhh

    BalasPadam
  5. Keadaan macam orang gila yang selalu berkata "awak semua gila, aku bukan gila". Kesian mamat nie ...mcm budak2 tadika main lawan cakap megah "bapak aku lagi kaya, ada 4 kereta, bapak kau ada berapa kereta?"
    Memang betul sangatlah CheDet dgn anak bongsu dia kata, dlm UMNO ni tak ada yg pandai, bodoh2 belaka ... mengaku je la apa yg Mahadewa hangpa kata tu ...

    BalasPadam
  6. Memang dia pandai tapi tak cerdik...kerana pandai dan cerdik tu dua perkara yang berbeza. Dia cuma pandai dlm akademik je...tapi tak cerdik dalam penyelesaian masalah

    BalasPadam
  7. mamat maslan ni ada otak, tapi tak ada akal.

    BalasPadam
  8. akuj tak bodoh cuma bangangg je...!

    BalasPadam
  9. saye tak pandai, tak bodoh sangat.
    tapi saye tau saye takbleh riak takabur bangga diri.

    BalasPadam
  10. Tanpa Nama2/10/13 7:59 PG

    saya takla bodoh tapi saya dapat cgpa 100.0 dari 28 juta kerana pakar menjilat abe jib

    BalasPadam
  11. Tanpa Nama2/10/13 8:35 PG

    yelah....pointer ttg pembelajaran dia boleh dikatakan tinggi jugak...ttp cakap2 dan hujah2 yg dikeluarkannyer juga boleh dikatakan lebih tinggi lagi darjah kebodohannyer.....bertingkek-tingkek pulok tu.......

    BalasPadam
  12. mat..besok bolih photostat sijil2 ko x?...tunjuklah kat surat kabar ke.. tv ke.aku nak tengok la..baru sah ko ni pandai...

    BalasPadam
  13. kalo pointer ko 4.5 sekalipun,masuk umno otometik jadi bodoh x perlu pointer pun,dlm umno semua ada otak tp xde akal..rkyt yg patut dilindungi dijadi sasarn..patut kerajaan buat apa cara seklipun pasti kn rkyt hidup selesa walau terpksa guna duit sendri..kalo x mampu jgn jd kerajaan..kalo nk tyang sgt pointer tu cop kt muka najib tu biar najib tau dia lg bodo dr mat lan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahmad.maslan.jgn.belagak.dgn.kepandaian.anda.itu.

      Padam
  14. Tanpa Nama3/10/13 1:36 PG

    saya tak bodoh!
    saya cuma bahlol,
    saya cuma badigol,
    saya cuma bakul,
    saya cuma bengap,
    saya cuma bingai,
    saya cuma bangang,
    saya cuma bengong,
    saya cuma bongok,
    saya cuma bebal,
    saya cuma baghal,
    saya cuma kaldai,
    saya cuma badak,
    saya cuma biawak,
    saya cuma beruk,
    saya cuma barua,
    saya cuma dangkal,
    saya cuma dungu,
    saya cuma lembam,
    saya cuma lembu,
    saya cuma malaun,
    saya cuma mangkuk,
    saya cuma lalok,
    saya cuma mabuk,
    saya cuma kaduk,
    ..............................
    saya tak bodoh ......

    BalasPadam
  15. Ijazah ilmu dunia walau bljr disemua universiti dunia tak pkai bila mati..ilmu agama yg dpt jwb soalan kubur.usah nak dibangga sngt.sptutnya sedih krna tak bljr ilmu hadis dan al.quran..yg nabi bawa dr RAJA YG AGUNG.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive