Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Januari 05, 2014

LAWAK AHAD: BR1M




Perbualan di sebuah warung kopi di sebuah Felda.  Seorang pak cik leka membelek akhbar Utusan Meloya sambil hisap rokok daun di sebuah meja.  Datang seorang anak muda duduk di hadapannya sambil memesan segelas air dari tokeh warung.  Dialog seterusnya...

Anak Muda:  Assalamualaikum, Pak cik

Orang Tua:  Waalaikum Salam...(sambil terus belek akhbar utusan dan geleng2 kepala)

Anak Muda:  Nape pak cik geleng2 kepala tu?  Ada berita buruk ke pak cik akhbar hari ni?

Orang Tua:  (letak akhbar, hirup kopi dan memasang rokok daunnya) Ermm..aku pelik dengan Pembangkang ni...Semua yg Najib buat semua salah...Naik harga gula utk kebaikan rakyat pun mereka bantah...pelik betul!!  Gula tu memang penyebab kencing manis...memang patut dinaikkan pun..

Anak Muda:  Ohh...pasal tu.  Abis tu, pak cik setuju ke gula dinaikkan 35 sen?

Orang Tua:  Memang setuju asalkan rakyat kita terjaga kesihatannya.  Najib bagus..ambik berat hal rakyat. 

Anak Muda:  Pak cik sekarang ni ada alami sebarang penyakit tak?  (Sambil hirup teh yang baru sampai)

Orang Tua:  Pak cik sejak dulu memang kurang minum manis2 ni.  Sbb tu pak cik takde kencing manis.  Jadi langkah najib tu tepat lah..

Anak Muda:  Penyakit apa yang Pak Cik ada sekarang ni? 

Orang Tua:  Cuma darah tinggi je lah...kencing manis memang takde...

Anak Muda:  Cehh..tak adil Najib ni.  Sian orang macam Pak cik ni...

Orang Tua:  ehhh...nape pulak? 

Anak Muda:  Kenapa dia hanya jaga orang kencing manis je...abis tu darah tinggi macam mana pulak?  Patutnya Najib naikkan harga garam juga....baru adil..Dalam masakan yg paling banyak orang guna adalah garam bukan gula...

Orang Tua:  Aaahhh...ko memang sengaja nak cari salah Najib...Aku dah kata pembangkang macam tu...cari salah je pandai...semua nak komplen...kasi BR1M sapu gak!! (sambil jeling tajam kat Anak Muda)

Anak Muda:  Ehhh...BR1M?  Saya boleh kasi Pak Cik BR1M bukan setahun sekali...setiap bulan saya boleh kasi pak cik?  Sebut saja pakcik nak berapa?  Setiap bulan saya boleh kasi pakcik...betul ni, bukan main2..

Orang Tua:  Eleehhh...ko nak kasi aku BR1M?  hahaha...rokok pun beli batang...hahaha (sambil ketuk2 meja..)

Anak Muda:  Serius ni pakcik...Pakcik sebut je berapa BR1M pakcik nak...saya boleh kasi tiap2 bulan!!  Bukan setahun sekali macam Najib tu.  Ni hah...(sambil tunjuk pada tokeh kedai yang mendengar perbualan) Pak Ali tokeh kedai ni boleh jadi saksi...cakap lah, berapa BR1M pak cik nak dari saya tiap2 bulan?

Orang Tua:  Ok..ok..(sambil berdiri nak marah).  Aku tak mahu banyak dari kau.  Kau kasi aku tiap2 bulan hanya RM 100 je.  Boleh?  Hahahaha...baru nak hidup dah nak tunjuk pandai ngan aku...

Anak Muda:  Alaaa...nape sikit sangat Pak Cik mintak?  Up la sikit....

Orang Tua:  Tak payahhhhh....ko kasi aku seratus ringgit je sebulan cukup lahh...jangan berlagakkk!! 

Anak Muda:  Ok, baiklah.  Saya akan kasi pakcik tiap2 bulan seratus ringgit....tapi dengan satu syarat...

Orang Tua:  Laaa...syarat apa pulak?  Mana boleh syarat2 plak...nak kasi..kasi je lahhh...Jangan nak belit2...

Anak Muda:  Memang la ada syarat.  Najib pun camtu...sebelum dia umum nak kasi BR1M, sebelum pilihanraya dia kata...undi BN..kita kasi BR1M...kita naikkan jumlah BR1M...itu kira macam syarat la tu...

Orang Tua:  Ok lahhh...apa syaratnya?

Anak Muda:  Syaratnya, setiap hari pakcik kasi saya lima puluh ringgit...cukup sebulan saya kasi pakcik BR1M seratus ringgit, amacam?  Setuju?

Orang Tua:  Woiii...ko ingat aku bodoh ke?  Ko ambik duit dari aku tiap2 hari lima puluh rtinggit, sebulan ko kasi aku seratus?  Ko ingat aku ni bodoh sangat?  Ko guna duit aku, bayar pulak kat aku hanya seratus?  Ko untung pulak lagi....jangan nak bodohkan aku...aku tak la bodoh sangat ok..

Anak Muda: Haaaa...kalau tak bodoh baguslah!!  Macam tu lah Najib punya cara kasi BR1M, tau tak?  Hahahaha... (sambil bangun dari kerusi menuju ke tokeh kedai untuk bayar minuman) 

Orang Tua:  (terkebil2 sambil pandang Tokeh Kedai yang ketawa besar) Kurang ajar budak nihhhh....!!!
THE END!!!



1 ulasan:

  1. Tanpa Nama5/1/14 1:25 PTG

    Bagus pencerahan sebegini , harap orang kampong akan lebih bijak.... Tapi malang nya rata rata orang kampong tetap bodoh juga , dari dulu kini dan selama nya.

    Sudah terbukti sejarah pun.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive