Dey Macha

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, September 11, 2008

APA KES NAK BAWA KES KE TEMPAT LAIN?


Apa nak heran beb. Depa boleh buat apa saja sementara masih berkuasa kuda. Mereka boleh memperkudakan semahu mungkin kuasa kuda yang ada pada mereka. Walaupun depa semakin tak sedar kuda tua yang kian uzur akan pada bila-bila masa rebah tersungkur menyembah lantai bumi yang kian bersopak penuh keladak dan cengkadak serta taik mentadak (Gambar atas). Seharusnya kita tidak terpedaya lagi dengan opera dari satelit berpuaka ini. Sudah sekian kali kita tidak terpedaya, mengapa masih mahu juga mempercayai akan opera dongeng rock kucing zaman jahiliah.

Skrip jalan ceritanya juga kerap ada persamaan walaupun opera ini pernah diterbitkan sepuluh kurun yang lalu.Anak-anak cucu kita yang ketika itu masih kecil telah menjadi sedewasa kita masih terpaksa menonton opera ortodok ini. Akan bercucukah kita jika mereka terus menonton opera mahjung berkepala singa ini. Atau mungkinkah kepala singa itu pula kita jadikan santapan bila sampai masanya nanti. Maka amat beruntunglah kita ketika itu dapat memijak-mijak kepala singa yang sudah tidak berdaya kuasa.

Akan karamkah kapal dilautan jika lautannya sudah kekeringan air?Ataupun akan musnahkah pondok usang terbakar tanpa api? Semuanya tidak perlu kita fikirkan kerana kita adalah pejuang. Bisa belayar tanpa air, bisa terbakar tanpa api.


Opera ini adalah opera terakhir buat sebuah produksi gila kuasa.Kisah karut marut dongengan pujangga berulat yang sekiranya dipertontonkan di hutan rimba sekalipun belum tentu ulat gonggok di lubang banir akan menontonnya malah akan dihilai ketawa secara total oleh mawas-mawas rimba yang ganas bertaring bukan seekor malah berkumpulan.Kerana mereka lebih cerdik menilai bahan ketawa dari perakus kuasa ini.

Percayalah anak cucuku yang kian cerdik diasah mindanya....Desir pasir di pantai sudah anak cucuku tahu jantan betinanya pasir itu.Melihat belon di udara sudah anak cucuku tahu itu sebenarnya GUNI PETAI.

2 ulasan:

  1. Salam.

    Bukan salah PAK DOL sebenaq nya! Dia ingat Guni Petai ngan Musang Asam mau dengaq kata dia. Tapi bila bos dah "mamai", sapa takut? Depa kata, depa tadak janji tak campuqtangan!! PM yang janji!.. Bodo kan Ulaq SAWA tu?

    BalasPadam
  2. Lepas 16 september kita jerukkan spesies2 ni,,

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive