Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Januari 11, 2010

AWANG SELAMAT AKUI ANWAR ADALAH PAKAR SENTIMEN??

Hari nie aku saja baca paper melalui ebrowse dan semua yg ada didalamnya habis semua jenis akhbar aku belek satu persatu. Pas tu aku tertarik pulak dengan penulis 'pusaka' Mingguan Malaysia iaitu PAK AWANG SELAMAT. Siapa tak kenal dengan AWANG SELAMAT? Rasanya memang satu Malaya malah duniapun tak kenal si Awang ni. Apa tidaknya dari dulu dia menulis sehinggalah aku dah beranak pinak, wajahnya tidak pernah muncul malah aku percaya satu Malaya rakyat tidak pernah mengenalinya. Yang rakyat semua tahu dia memang dah jadi penulis pusaka di Utusan sejak aku kecik lagi.

Kali nie tulisan Awang cuba menarik perhatian pembaca terhadap isu kalimah Allah yg sedang hangat sekarang nie. Namun apa yg menarik pada tulisan si Awang ni, beliau cuba mengheret Ketua pembangkang, Dato Seri Anwar Ibrahim yang juga pemimpin utama PKR itu yang menjadi punca kepada sentimen ini memuncak sekarang. Beliau mengakui bahawa DSAI sebenarnya memiliki kepakaran 'bakar sentimen' disini.
Kata si Awang dalam tulisannya lagi mengatakan DSAI nampak terdesak untuk mempolitikkan apa sahaja dan mendakwa Anwarlah yang menyokong penggunaan kalimah suci itu untuk digunakan oleh agama Katolik (berdasarkan banyak laporan sebelum ini katanya tetapi tidak dinyatakan laporan tersebut), dan sekali lagi mempolitikkan keadaan sehingga isu ini menjadi kucar kacir.
Kulat: Hairan juga aku, sebenarnya sekarang siapa pulak yang dah terdesak?? Umumnya rakyat semua dah tahu, yang terdesak sekarang ialah pihak pemerintah. Setahu aku semasa keputusan mahkamah berpihak kepada Herald, pihak pemerintah baik dari pihak menteri sehingga kepada pihak2 yg berwajib yg bertanggungjawab dalam hal ehwal agama Islam, tidak langsung memberi sebarang kenyataan rasmi. Malah mereka seolah-olah mengambil tindakan 'tunggu dan lihat' sambil memerhatikan puak2 NGO yg perihatin membuat beberapa siri bantahan. Akhirnya sehinggalah tercetusnya insiden kebakaran gereja baru-baru ini, barulah sekarang mereka (kerajaan) sendiri yg seperti rasa terdesak untuk menepis berbagai tuduhan yg dilemparkan.
Yang musykilnya si Awang nie, apa kena mengena DSAI nak menyokong kalimah Allah dengan kes liwatnya pulak. Yang pastinya kedua-dua kes ini dah pun dibawa kemahkamah. Keputusannya semua sudah tahu. Iaitu dua sahaja, samada menang atau kalah. Kalau isu liwat DSAI kalah yg kena hukum dia seorang sahaja. Tapi kalau isu kalimah ini kalah di amhkamah sivil, bagaimana agaknya si Awang nak kaitkan lagi dengan DSAI dalam kenyataannya akan datang. Adakah Awang akan menyalahkan pula pihak yg bertanggungjawab seperti Jakim, Mufti, Raja-raja Melayu, Menteri Agama atau lebih senangnya kepada pihak kerajaan Islam Hadhari itu sendiri???



kulatlapok


SAIFUL APEK & MALEK NOOR TELAH TURUT SERTA...ANDA PULA ????
Beri sekali dapat banyak kali...
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive