Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Januari 13, 2010

Peguam Anwar Anggap Mahkamah Syariah Telus

Peguam Syarie mewakili Ketua Umum Keadilan, Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung permohonan Qazaf menyifatkan Mahkamah Syariah mendokong aspirasi ketelusan dan efisyen dalam meneliti setiap kes yang difailkan dimahkamah itu.

Kamar Ainiah Kamaruzaman positif kuasa yang disempadankan kepada badan itu bakal memberikan penghakiman yang adil dan saksama.

"Mahkamah Syariah sekarang nie efisyen. Memang akan berjalan lancar. Kalaupun ada tangguhan sebab orang sakit atau ada halangan yang tidak dapat dielakkan," jelas peguam itu.

Anwar sebelum ini telah memfailkan tuntutan syariah terhadap bekas pembantu peribadinya, Saiful Bukhari Azlan di bawah Seksyen 41 'Qazaf' Akta 559 Kesalahan Jenayah Syariah 1997 Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi).

Akta ini secara spesifik menyentuh persoalan tuduhan zina, dan menurut hukum syarak.

Saiful yang mendakwa telah diliwat Anwar menghadapi hukuman penjara tidak melebihi tiga tahun atau denda tidak melebihi lima ribu ringgit, atau kedua-duanya, sekiranya gagal mengemukakan empat orang saksi lelaki atau iqrar tertuduh.

Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom melantik barisan peguam yang bakal mewakilinya dalam permohonan ini yang akan mula diperdengarkan esok.

Turut melantik barisan peguam yang sama ialah Ketua Pendakwa Syarie Wilayah Persekutuan, Shamsuddin Hussain selaku responden pertama dan Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Datuk Che Mat Che Ali yang merupakan responden kedua.

"Semua orang lantik peguam. Esok kes kat mahkamah sebutan. Selalunya dalam sebutan itu mereka akan masukkan afidavit jawapan. Saya tak rasa mereka sempat nak masukkan esok. Mungkin mereka akan memohon pada mahkamah tempoh yang munasabah untuk memasukkan afidavit jawapan mereka," ujar Kamar Ainiah.

Barisan peguam syarie yang dilantik oleh ketiga-tiga responden ialah Zainul Rijal Abu Bakar, Roslizam Rahim dan Mohd dan Firdaus Mohamed Arifin.

Ketika ditanya gesaan pelbagai pihak supaya kes Qazaf ini dipercepatkan, Kamar Ainiah menegaskan mahkamah tidak sesekali boleh ditekan atau dipaksa dalam menghakimi mana- mana kes.

"Mahkamah perlu diberi masa untuk meneliti kes dan membicarakan kes dengan keadaan aman dan tenang. Kita tidak boleh gesa atau paksa mahkamah," tambahnya lagi.

7 Januari lalu Anwar memohon Mahkamah Tinggi Syariah mengeluarkan perintah supaya pihak pendakwa meneruskan pertuduhan qazaf (tuduhan palsu) terhadap Saiful.

tvs


SAIFUL APEK & MALEK NOOR TELAH TURUT SERTA...ANDA PULA ????
Beri sekali dapat banyak kali...
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive