Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Januari 15, 2010

Rapat Umum di KPT Putrajaya esok - SMM

Oleh Era Pakatan

KUALA LUMPUR : Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) akan membuat rapat umum di Putrajaya esok untuk menyerahkan memorandum kepada Menteri Pengajian Tinggi, Khaled Nordin sebagai langkah membantah sistem pelaksanaan sistem E-Undi dan lain-lain tuntutan bagi memastikan perjalanan pilihan raya kampus yang lebih demokratik.

Menurut jurucakap badan pelajar itu, Shazni Munir, rapat umum itu dijangka diadakan selepas solat Jumaat, antara jam 2:30 sehingga 5:30 petang di Pejabat Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) di Putrajaya.

Menurut catatan di dinding Facebook badan pertubuhan pelajar itu, memorandum tersebut bertujuan menuntut perjalanan demokrasi yang telus dan adil.

Sebelum ini, badan-badan pertubuhan pelajar telah bergabung atas nama MiSi - 10 sebagai langkah persediaan untuk mendepani pilihan raya kampus yang dijangka akan diadakan pada penghujung Januari ini.

Agenda MiSi tersebut akan merancang perjalanan 'road-show' ke kampus-kampus bagi membangkitkan kesedaran mahasiswa mengenai keperluan mendapatkan pilihan raya kampus yang adil.

Antara isu-isu yang melibatkan alam kemahasiswaan mutakhir ini:-

a. Kes perbicaraan ke atas lapan mahasiswa Universiti Malaya, yang disabitkan dengan Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) hanya kerana menjemput ahli politik untuk merasmikan program mahasiswa.

b. Pelaksanaan E-Undi dalam pilihan raya kampus yang didakwa tidak telus dan terdedah kepada penyelewengan.

c. Kes contengan di dinding dengan perkataan 'Rosmah Puaka' di Dewan Kuliah Utama, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (Apium). Kejadian ini dilihat sebagai dan tindakan yang zalim ke atas lima mahasiswa.

d. Forum E-Undi dan demokrasi kampus dihalang pihak universiti.

e. Penafian Hak Calon Umum bertanding di Universiti Malaysia Terengganu.

f. Terbaru, kes Gabungan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (GMUKM) yang difitnah Aspirasi Umno sebagai Pro-Israel.

erapakatan


SAIFUL APEK & MALEK NOOR TELAH TURUT SERTA...ANDA PULA ????
Beri sekali dapat banyak kali...
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive