Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, September 01, 2009

Arak kepala lembu malukan umat Islam | pkfz



Oleh Mohd Zuharman

KOTA BHARU, Sept 1 — Demo mengarak kepala lembu berdarah tidak selesai di Shah Alam sahaja bahkan semua pihak ingin memberikan pandangan masing-masing.

Ini kerana demo yang secara kasarnya memperlihatkan kemarahan umat Islam setempat kepada kerajaan negeri yang didakwa menyokong penganut agama Hindu, tidak boleh diterima oleh Islam itu sendiri.

Bagi mereka, tindakan ini bertentangan dengan Islam sendiri kerana asas rujukan Islam sebenar iaitu Al Quran menolak tindakan sedemikian.

Di Kelantan, negeri yang sekian lama diperintah oleh parti Islam, PAS, tindakan itu ditolak oleh kebanyakan pemimpin mereka.

Bekas Pengerusi Abim Kelantan, Datuk Mohamad Mustafa yang kini Adun PAS Demit, Kelantan, berkata tindakan menghina agama Hindu dengan mengarak kepala lembu ini bertentangan dengan ajaran Islam.

“Mereka ini cuba menunjuk hero apabila mencanangkan merekalah pembela agama tetapi langkah membawa kepala lembu yang diletakkan di pejabat SUK Selangor adalah perbuatan yang tidak bertanggung jawab dan memalukan umat Islam di negara ini,” ujarnya lagi.

Pandangan beliau ini selaras dengan tindakan kerajaan negeri Kelantan dalam toleransi beragama. Di Kelantan ada kuil dan patung Budha terbesar di Asia Tenggara dan kekal di situ sehingga kini walaupun PAS sudah berpuluh tahun memerintah negeri itu.


Wat Phothivihan di Kampung Jambu, Tumpat, Kelantan adalah antara patong Buddha yang terkenal di Kelantan. Ia kekal di negeri yang diperintah oleh parti Islam, PAS. — Gambar oleh Mohd Zuharman

Oleh itu, jika tindakan mengarak kepala lembu dan menghina agama Hindu mahu dikaitkan dengan Islam ia ternyata meleset bahkan ia sebenarnya ada motif lain.

Exco kerajaan negeri Kelantan, Datuk Husam Musa menyarankan agar semua pihak bertindak secara bijaksana, tidak terpengaruh dengan unsur emosional dalam menilai kebenaran sesuatu berita sebelum mempercayainya secara keseluruhan.

Saranan demikian dibuat ekoran tekanan politik pihak tertentu yang sanggup melakukan apa sahaja termasuk sentuhan sentimen seperti mencetuskan isu perkauman dan isu agama peri mengembalikan kuasa yang hilang.

Bagi beliau, apa yang berlaku adalah kemungkinan adanya kumpulan tertentu bersama agendanya yang tersendiri di sebalik perbuatan itu yang sengaja mencuri kesempatan politik bagi memprovokasi satu pihak lain dengan mengapi-apikan isu perkauman masyarakat dalam negara melalui isu tersebut.

Sehubungan itu beliau meminta pihak polis bertindak segera menangani isu berkenaan bagi mengelak timbulnya impak yang lebih buruk antara hubungan kaum.

Husam menegaskan kegagalan polis berbuat demikian boleh menimbulkan kecurigaan yang lebih besar. Malah membiarkan peristiwa ini berlaku sekaligus menunjukkan kelemahan inteligent polis samada dari sudut kemahiran ataupun sikap yang tidak jitu dalam etika kepolisannya.

Di samping itu beliau kagum serta menghormati sikap bertenang yang diambil oleh penduduk Selangor samada dari kalangan orang Islam mahupun bukan Islam dalam menghadapi isu berkenaan.

“Mereka tidak bertindak negatif. Keadaan itu menandakan kepercayaan rakyat kepada kerajaan Pakatan Rakyat tetap teguh, sukar dikhianati dengan mudah oleh mana-mana pihak,” kata Husam semasa ditemui selepas majlis berbuka puasa di Dun Semerak, Pasir Puteh dekat sini.

Jumaat lepas media melaporkan sekumpulan penduduk Seksyen 23 Shah Alam bersama beberapa NGO Melayu mengarakkan kepala lembu ke bangunan Setiausaha Kerajaan Selangor bagi membantah langkah kerajaan negeri mahu memindahkan kuil Hindu di Seksyen 19 ke Seksyen 23, kawasan kejiranan mereka.

Manakala Setiausaha Gabungan NGO Malaysia, Mohd Jurit Ramli berkata, beliau difahamkan kepala lembu itu sebagai simbol pemimpin yang dicucuk hidung. Bagaimanapun beliau menegaskan bahawa membawa kepala lembu itu bukan inisiatif pihaknya.

Dalam pada itu Husam percaya orang yang bertanggungjawab membawa kepala lembu dalam perarakan tersebut sengaja ingin menimbulkan huru hara di kalangan masyarakat dengan hasrat untuk merampas kerajaan Selangor.

themalaysianinsider


E-Jariah: Beri sekali dapat banyak kali...
SEMUA KAMI LELONG!!!
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
Kelab BlackV6
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Blog YB Nizar Jamaluddin
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com

1 ulasan:

  1. yang arak kepala lembu tu sebab minum susu lembu otak lembu muka tahi lembu mulut kemaluan lembu cuma takde tanduk lembu pasai tu depa marah kat kepala lembu pasai nak jadi ganti lembu yang ada tanduk

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive