Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, September 08, 2009

Ismail Sabri dangkal uruskan keperluan barangan



Oleh Zukri Aksah

KUANTAN, Sept 8 – “Tergamak (Datuk Seri) Ismail Sabri menaikkan harga petrol dan mengabaikan kekurangan bekalan gula padahal beliau tahu rakyat sedang sibuk mahu menyambut hari raya,” keluh Azan Ismail, Ahli Parlimen Indera Mahkota.

Azan yang juga Timbalan Pengerusi II Majlis Pimpinan PKR Negeri Pahang, menyuarakan kekesalan ini ketika mengulas kenaikan harga petrol dan kekurangan bekalan gula yang beliau sifatkan berlaku di sebalik kenyataan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan yang jelas menipu rakyat.

Penipuan pertama, ujar Azan adalah kenyataan Ismail kononnya harga petrol tidak naik semata-mata kerana pengenalan petrol RON95 yang dijual pada harga RM1.80 seliter, padahal harga RM1.80 ini sebelum ini adalah untuk petrol RON97 yang sekarang berharga RM2.05 seliter, petrol yang telah diguna sejak sekian lama oleh rakyat Malaysia.

Penipuan kedua tentang petrol adalah kononnya seperti didakwa Ismail, kenaikan harga petrol tidak akan memberi kesan. Sementara penipuan ketiga dan paling ketara tentang harga petrol ialah ketika pengumuman kenaikan harga petrol dibuat, Ismail mengatakan yang harga petrol mentah dunia waktu itu adalah US$82 setong, sedangkan harga sebenarnya adalah US$71.35.

Tentang gula pula, Azan memberitahu The Malaysian Insider yang dakwaan bekalan gula mencukupi adalah satu penipuan kerana pada masa yang sama belian rakyat dicatu untuk 2kg gula sahaja setiap belian.

Jaminan Ismail yang tiada kenaikan harga gula dianggap tersasar kerana catuan ketika permintaan mendadak naik di musim perayaan memungkinkan wujudnya pasaran gelap gula. Dalam pasaran gelap, harga gula boleh sahaja naik sehingga 100 peratus.

Bila diaju soalan apa natijahnya kepada rakyat akibat dari keadaan ini, Azan cuba menggariskan fakta sebenar. Harga petrol, RON97, yang digunakan oleh rakyat Malaysia selama ini naik RM0.25, atau 13.89 peratus.

Kenaikan harga petrol jelas Azan akan menghasilkan kesan berganda, kenaikan 1 peratus dalam harga petrol akan mengakibatkan kenaikan 3 – 5 peratus dalam Indeks Harga Pengguna (CPI). Ini kerana petroleum kini telah menjadi komoditi utama dalam mengukur CPI. Jadi kenaikan RM0.25 petrol sebenarnya telah membawa CPI naik ke sekitar 50 peratus.

Kenaikan harga gula di pasaran gelap yang mencecah 100 peratus dan kenaikan harga petrol yang mengakibatkan kenaikan CPI sehingga 50 peratus diterukkan lagi dengan gelagat musim perayaan yang mana biasanya isirumah berbelanja secara tidak rasional. Tegas Azan, perbelanjaan isirumah biasanya naik 100 peratus di musim-musim sebegini.

Azan memberi amaran yang keadaan sebegini boleh menjerumuskan negara ke dalam inflasi tukulan (hammering inflation) bilamana tekanan akibat kenaikan harga petrol bertembung dengan ketidakupayaan memenuhi permintaan pasaran terhadap gula.

Kadar “hammering inflation” ini adalah jumlah di antara 50 peratus kenaikan CPI akibat tekanan kenaikan harga petrol dan 100 peratus kenaikan harga gula di pasaran gelap. Jumlahnya adalah 150 peratus, ia bagi Azan adalah angka yang menakutkan dan merupakan senario yang belum pernah berlaku sebelum ini.

Lebih malang, tambah Azan, Ismail jelas tidak punya persediaan untuk berhadapan dengan “hammering inflation” ini, yang biasanya berlaku dalam tempoh 15 – 30 hari.

Azan dalam merumuskan kenyataannya tertanya-tanya, sebagai sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelum ini, bagaimanakah bentuk kesan “hammering inflation” ini di luar musim? Dan bila pula ia akan pulih?

Satu keadaan yang teruk bagi Azan, yang berlaku bukan kerana masalah ekonomi dalam negara atau serangan spekulator ekonomi luar, tetapi kerana kebodohan seorang menteri yang gopoh dalam membuat polisi dan tidak bersandarkan kepada rujukan yang konkrit.

themalaysianinsider


E-Jariah: Beri sekali dapat banyak kali...
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Blog YB Nizar Jamaluddin
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive