Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, September 06, 2009

Kuil Seksyen 23: Isu UMNO berjaya ? | Nizar News



UMNO bernafas lega. Media girang melaporkan. Khalid Ibrahim MB Selangor 'digambarkan gagal', urus isu kuil. Tuntutan rakyat Seksyen 23 Shah Alam dimenangkan, mereka mediakan sebagai 'hero' Melayu atau kaum di kawasan mereka. Media turut berbangga menyelitkan gambar foto aksi 'kemarahan' yang dianggap bertamadun untuk dipaparkan bagi tontonan umum. Kesimpulannya, apa pun agenda mereka berjaya dengan jayanya. samada secara tersurat atau tersirat secara mata halus mahupun mata kasarnya.
Dalam isu ini kerajaan Selangor bersendirian tiada pasukan keselamatan. PDRM hanya menjaga kepentingan dan keselamatan kerajaan UMNO BN dan Menteri UMNO dan BN sahaja. Maknanya kerajaan Pakatan berpasukan keselamatan atas keselamatan sendiri. Jika ada pun mereka (pasukan keselamatan) ahli-ahli penguatkuasa MBSA yang beberapa orang sahaja. Inilah moto slogan rakyat diutamakan. Klaus makna rakyat bukan pemimpin Pakatan Rakyat. Ikut tafsiran UMNO. Lagi tafsiran UMNO BN dalam gambaran kepala mereka seolah-olah kerajaan Pakatan Rakyat adalah kerajaan luar, kerajaan buluh betung , atau kayangan tiada perlu perlindungan 'hak' , tiada perlu memberi dan bekerjasama dari segi konsep federalisme sebagai mana yang difahamkan dan diamalkan di negara kita.
Jelaslah atas nama isu itu adalah sebahagian tanggungjawab sepenuhnya kerja-kerja daripada Kerajaan Pakatan Rakyat. Negeri dan pemerintahnya dari Pakatan Rakyat. Maka demo tanggunglah sendiri. Majlis Dailog MB Bersama para penduduk Seksyen 23 Shah Alam atas isu pembinaan kuil kawasan kejiranan mereka disiarkan media termasuk tv semalam berada dalam 'penuh kekecohan'.

Inilah hasil ketamadunan bangsa dan negara bangsa Malaysia acuan kebanggan UMNO. Siaran tertunda yang dapat disaksikan sebagai agenda utama Buliten TV3 semalam memualkan. Jelaslah Islam eksteram yang dilabelkan kepada kumpulan pejuang Islam. Maka ekstream lagi Melayu dikerjiranan Seksyen 23 Shah Alam. Kawasan kota Metropolitian kota tamaadun berbanding dengan kawasan kejiranan Kg Caruk Puting di Pahang yang didiami sebahagian masyarakat kilang sawit dalam perkampungan Melayu di pedalaman Pahang dan juga Tongkiat Maran yang ada kuil terbesar selepas Batu Caves dapat diterima masyarakat setempat seadanya.

Inilah hasilnya 52 tahun, chuvanis keMelayuaan dan Islam yang terlampau jelas semalam dipaparkan untuk tatapan dunia. Jika di India Masjid Babri diruntuhkan oleh masyarakat India. perkara yang sebaliknya mungkin berlaku di kawasan kejiranan Seksyen 23 Shah Alam.

Melihat 'kaki protes' dan lagak ketrampilan masing-masing yang membantah bukanlah gambaran sebenar orang Islam. Mereka ini juga bukanlah nampaknya orang yang ada sangat pegangan amalan Islam dan keIslamannya. Dengan tiada kawalan Polis hanya sekadar penguatkuasa MBSA sahaja keadaan terkawal. Inilah sikap gentlement pimpinan Pakatan Rakyat yang bersedia bertemu rakyat walaup dalam apa keadaan sekalipun.

UMNO sememanglah padan mukakan pimpinan kerajaan Pakatan Selangor. Banyaklah ulasan dana alasan mengiakan tindakan anggota kejiranan Seksyen 23 Shah Alam. UMNO bernafas lega kerana berjaya membawa sentimen kebencian rakyat. Kesannya ada positif dan ada negatif. UMNO apa pun hanya menjaga undi masyarakat Melayu Shah Alam.

Keuntungan politik Melayu Islam adalah cuma pertembungan UMNO dan PAS sahaja. Sebaliknya dengan sikap sebegitu sah dan conform selepas ini UMNO dan calon UMNo di kawasan Shah Alam bakalan ditolak sampah oleh pengundi bukan Melayu khasnya masyarakat India di sana.

Pimpinan MIC langsung senyap dan ditutup mulut oleh UMNO. Larangan mencampuri MIC dalam isu kuil terpegang sampai ke Naib Pengerusi Hindu Sedunia Samy Velu.

perantaukite


E-Jariah: Beri sekali dapat banyak kali...
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Blog YB Nizar Jamaluddin
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com

3 ulasan:

  1. ya betul...korek..korek..korek..correct! tak nampak sorang polis pun kat situ...rela pun entah...penguatkuasa MBSA mana ada sepitol..gari pun tarak...wisel je ade...pit..pit..pit..pit..nampak tak mamat yg rambut panjang macam ekor lembu tu...woi..gagah beb..sekali libas terpelanting..tu yang songkok tinggi setinggi tanduk lembu..sampai perkataan..pukimak pun keluar...nasib baik yang dimaksudkan tu puki lembu...kalau tak..batal puasa...

    BalasPadam
  2. Pemimpin PR memang gentle.. Tak payah pakai polis2 ni walaupun tahu risikonya.. Nasib baik lah ade penguatkuasa MBSA tu..

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama7/9/09 2:00 PG

    berani ada yg cover..sape lg klau bkan menteri dalam negeri dan luar dalam kain..harap cool pakatan selangor..mencari kebenaran lg sukar dr mencari kepala lembu..

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive